Fratele
Teutsch Harald -Georg s-a născut în ziua de 17 mai 1950 în localitatea Brașov. Este
fiul pastorului Friedrich și Adelheid Georg. A fost pentru părinți un fiu
binecuvântat, a fost bucuria și alinarea în circumstanțe grele.
Fiind un fiu
de pastor baptist, crește cu Biblia pe masă și în anul 1965 se hotărăște să
facă pasul important în viață, să se împace cu Dumnezeu și să facă legământ în
apa botezului. Este botezat în ziua de 12 septembrie 1965 de către pastorul
Popu- Teutsch Friedrich.
A făcut șoala
generală și liceul la Brașov, iar în anul 1970 s-a înscris la Seminarul
Teologic Baptist din București pe care îl absolvă în anul 1974.
După
terminarea Seminarului a fost ordinat ca păstor la Bisericile Baptiste Germane
din județul Sibiu. În anul 1977 mai era păstor, dar a emigrat în Germania, unde
a continuat să lucreze ca păstor.
Precum tatăl
său, a scris mai multe cărți despre istoria baptiștilor germani din România și
fiul a scris „Germanii transilvăneni pe calea Reformei” - Harald Teutsch 1980.
1 Timotei 1:15 O,
adevărat și cu totul vrednic de primit este cuvântul care zice: „Hristos Isus a
venit în lume ca să mântuiască pe cei păcătoși”, dintre care cel dintâi sunt
eu.
Biblia este o carte de căpătâi,
unică în conținut și mesaj, ea este de la Dumnezeu și vorbește despre viață și
moarte, despre cum putem să ajungem în raiul lui Dumnezeu. Cuvântul lui Dumnezeu
este dulce, este un cuvânt care vorbește direct ce trebuie să fac și ce nu, cum
trebuie să mă port, cum trebuie să mă văd eu pe mine și cum trebuie să-l văd pe
cel de lângă mine.
Dumnezeu iubește pe fiecare om,
pentru că toți sunt creiați de El după chipul și asemănarea Sa. Cuvântul de mai
sus este cam dur, dar este perfect adevărat și cu totul vrednic de primit.
Pavel face o afirmație demnă de luat în
seamă și pe care noi trebuie să ne-o însușim.
-Afirmația este adevărată ca
întreg Cuvântul lui Dumnezeu.
2 Timotei 3:16Toată
Scriptura este insuflată de Dumnezeu și de folos ca să învețe, să mustre, să
îndrepte, să dea înțelepciune în neprihănire,
-Afirmația este cu totul vrednic de primit, de fapt întreg Cuvântul lui
Dumnezeu trebuie primit.
Romani 16:17 Vă îndemn,
fraților, să vă feriți de cei ce fac dezbinări și tulburare împotriva
învățăturii pe care ați primit-o. Depărtați-vă de ei. -Afirmația este un adevăr care este valabil pentru orice om: „Hristos
Isus a venit în lume”
Ioan 1:10-13 El era în lume, și lumea a fost făcută prin El, dar
lumea nu L-a cunoscut.
11. A venit la ai Săi, și ai Săi nu L-au primit.
12. Dar tuturor celor ce L-au primit, adică celor ce cred în Numele Lui, le-a
dat dreptul să se facă copii ai lui Dumnezeu;
13. născuți nu din sânge, nici din voia firii lor, nici din voia vreunui om, ci
din Dumnezeu. Matei 1:23 „Iată, fecioara va
fi însărcinată, va naște un fiu și-I vor pune numele Emanuel”, care,
tălmăcit, înseamnă: „Dumnezeu este cu noi”.
-Afirmația are un enunț ciudat: „să mântuiască pe cei păcătoși”. Cum
de nu a venit Isus pentru oamenii cei buni, a venit chiar pentru păcătoși?
Romani 3:23 Căci toți au
păcătuit și sunt lipsiți de slava lui Dumnezeu.
-Afirmația are un enunț și mai interesant la care unii zic că nu li se potrivește: „dintre
care cel dintâi sunt eu.”
În primul rând, trebuie să
recunoaștem că suntem păcătoși. Toți am greșit și avem nevoie de mântuire.
În al doilea rînd trebuie să-mi
fie foarte clar, eu sunt primul ca păcătos între toți păcătoșii.
În al treilea rând, nu trebuie să
mă sperii, pentru că mântuirea este pentru cei păcătoși.
O cercetare profundă în fața
Cinei Domnului:
Știți că păcătosul s-a întors
acasă mântuit, nu fariseul care se ținea sus.
Luca
18:11Fariseul stătea în picioare şi
a început să se roage în sine astfel: „Dumnezeule , Îţi mulţumesc că nu sunt ca
ceilalţi oameni, hrăpăreţi, nedrepţi, preacurvari, sau chiar ca vameşul
acesta.”
Luca 18:14 Eu vă spun că
mai degrabă omul acesta s-a coborât acasă socotit neprihănit decât celălalt.
Căci oricine se înalță va fi smerit și oricine se smerește va fi înălțat.”
Greșala mare a noastră este că
noi avem ochi pentru ceilalți oameni, nu pe noi.
Ioan 21:20-22 Petru s-a întors și a văzut venind
după ei pe ucenicul pe care-l iubea Isus, acela care, la cină, se rezemase pe
pieptul lui Isus și zisese: „Doamne, cine este cel ce Te vinde?”
21. Petru s-a uitat la el și a zis lui Isus: „Doamne, dar cu acesta ce va fi?”
22. Isus i-a răspuns: „Dacă vreau ca el să rămână până voi veni Eu, ce-ți pasă
ție? Tu vino după Mine!”
Pot să-mi iau ochii de pe
aproapele și să-i focalizez pe mine?
Este un cuvânt vrednic acesta.
Mântuirea esta salvarea din
păcat.
Efeseni 2:4-6 Dar Dumnezeu, care este bogat în
îndurare, pentru dragostea cea mare cu care ne-a iubit,
5. măcar că eram morți în greșelile noastre, ne-a adus la viață
împreună cu
Hristos (prin har sunteți mântuiți).
6. El ne-a înviat împreună și ne-a pus să ședem împreună în locurile cerești,
în Hristos Isus,
Au trecut mai bine de 130 de ani de când inginerul baptist Karl Friedrich Weigel a
căutat un loc de adunare pentru Comunitatea Baptistă Germană din București.
Locuia pe strada Sfinții Apostoli nr. 42, a început căutările prin anul 1894 și a găsit
proprietatea la o distanță de mers pe jos de 30 de minute. Strada Popa Rusu
este în cartierul bucureștean Armenesc. Acest cartier s-a format în jurul
Bisericii Armenești, aici fiind o populație predominant armeană, cu meșteșugari
și comercianți vestiți.
Strada Popa Rusu și-a căpătat numele după un preot rus,
rămas în București după unul dintre războaiele ruso-turce, undeva în jurul
anului 1700.
Această stradă
Popa Rusu este vestită și prin faptul că are și o Biserică Ortodoxă atestată
documentar în anul 1718. Tot pe această stradă sunt case boierești de
patrimoniu.
Casa Alexandru Demetriad - Una dintre multele clădiri
distinse din acest peisaj, se găsește pe strada Popa Rusu la numărul 12 — un
edificiu eclectic care „prinde” atenția trecătorului prin prezența sa puternică
și bogăția de ornamente.
Reședința Ștefan Minovici din Popa Rusu nr. 24 -Vila
de sfârșit de secol al XIX-lea din strada Popa Rusu numărul 24, este situată
într-o „plasă de străduțe aproape neschimbate în rânduiala lor de peste 100 de
ani”. Revista „Casa Lux” prezenta vila Ștefan Minovici în
articolul „Un palat în centrul Bucureștiului. E de închiriat”.
Pe lăngă alte clădiri importante de pe strada Popa Rusu din
anul 1896, apare numele: „Comunitatea Baptistă Germană din București” care s-a
format din anul 1856. Acest locaș care a fost la nr. 18, apoi la 28 și acum 22.
În acest loc de închinare au slujit un număr de 19 păstori.
Primul păstor a fost August Liebig
1863 – 1910 și cel actual este pastorul Costel Ghioancă, ales în luna noiembrie
2024, după ce o vreme a fost păstor girant.
În acest loc bine
cunoscut în sânul baptiștilor din România, s-au petrecut multe lucruri înalte
pentru slava lui Dumnezeu. De aici Cuvântul Evangheliei a fost vestit în
capitala țării noastre și printre românii care au primit în inimă Cuvântul
sfânt al lui Dumnezeu și au început să se predea Domnului tot mai mulți, iar
azi avem prin îndurarea lui Dumnezeu multe biserici baptiste românești și un
Institut Teologic Baptist care din 1921 pregătește lucrători pentru lucrarea de
predicare a Cuvântului Sfânt.
Mai multe lucruri
veți putea citi despre Biserica Baptistă „Betania” din strada Popa Rusu 22, în
cartea la care lucrăm cu zor și cu ajutorul Domnului sperăm să apară anul
viitor, când biserica va împlini 170 de ani de existență.
Toată slava și
cinstea lui Dumnezeu, Tatăl Domnului Isus Cristos!
S-a născut în 1958 în localitatea Brad, județul Hunedoara,
însă aproape toată copilăria şi-a petrecut-o în casa bunicilor din Chişlaz, județul
Bihor, departe de mamă. Aici era dus de bunicul lui, apoi de bunică, duminică
de duminică la biserică. De aici avea să plece la liceul militar „Ștefan cel
Mare”, pe care îl absolvă în anul 1977, apoi la şcoala de ofiţeri activi de
Tancuri și Auto „Mihai Viteazu” din Pitești, pe care o absolvă în anul 1980,
iar după terminarea studiilor avea să se stabilească în Bucureşti.
A fost comandant de companie tancuri la
Regimentul 1 Mecanizat. A lucrat și în cadrul Laboratorului Psihologic Auto
Central.
În şcolile militare s-a depărtat de învăţăturile
Bibliei (singura carte din casa bunicilor), de biserică, cu vremea
considerându-se ateu. Dumnezeu însă, avea să-l cerceteze de-a lungul vremii,
mai ales după pocăinţa mamei lui. Faptul că se mama sa se convertise i-a creat
nenumărate probleme în carieră, greutăţi la primirea ca membru în Partidul
Comunist, refuzul de a fi acceptat la Academia Militară sau în funcţii politice
înalte din armată.
După revoluţie, convingerile comuniste aveau să i
se năruie, apoi şi ateismul, iar la îndemnul mamei avea să reia mersul la
biserică. La sugestia ei, a ales să meargă la Biserica Baptistă „Sfânta Treime”,
pe care a frecventat-o sporadic în cursul anilor 1991 şi 1992, apoi la biserica
din cartierul Ferentari, despre care aflase şi care era mai aproape de
locuinţă. În acest timp a luat hotărârea de a se reîntoarce la credinţa
bunicului şi a mamei lui. Soţia lui, Carmen, acceptase să îl însoţească
duminicile la biserică, dar când i-a spus în 1992 că vrea să se boteze, ea i-a
cerut să o aştepte şi pe ea, astfel că în 1993, ambii soţi Constantin aveau să
mărturisească în botez credinţa lor în Isus Hristos ca Fiu al lui Dumnezeu şi Mântuitor
personal. Tot în această perioadă avea să înceapă cursurile Facultăţii de
Sociologie-Psihologie.
În 1996, la un control medical de rutină a fost
diagnosticat cu leucemie, boală pe care a purtat-o cu el opt ani, deşi şansele date
de doctori nu depăşeau doi-trei ani. Deşi iniţial a fost clasat apt limitat,
peste un an s-a pensionat şi a fost trecut în rezervă, având gradul de maior.
Anul următor s-a înscris la Institutul Teologic Baptist din Bucureşti, pe care
avea să-l absolve în 2001. În 1998 a fost ordinat diacon al Bisericii
„Providenţa”, iar anul următor a fost ales pastor asistent al aceleeaşi
biserici. Tot în 1999 este încadrat capelan în cadrul Secţiei de asistenţă
religioasă a Ministerului Apărării Naţionale.
„Ce minunat este Dumnezeu! Dintr-un ateu, cum am
fost, a făcut din mine un adevărat creştin, dintr-un serv al diavolului
(secretar de partid în armată!) m-a făcut serv al Său (pastor într-o
biserică!), dintr-un om bolnav de leucemie, pe care armata l-a trecut în
rezervă şi l-a trimis acasă, să-şi aştepte moartea, El m-a adus înapoi în
armată, nu ofiţer, ci capelan militar, reprezentantul Alianţei Evanghelice şi
încerc să slujesc, nu cu arma, ci cu Biblia, - purtându-mi tot El povara bolii
melc incurabile”, scrie Emil Constantin către sfârşitul cărţii despre care am
pomenit la început.
„Cine l-a cunoscut pe Emil, a fost îmbogăţit, cum
am fost şi eu îmbogăţit încă de când l-am întâlnit prima oară”, a mărturisit
pastorul Vasile Al. Taloş în predica rostită la serviciul divin de
înmormântare. Fratele Ioan Bunaciu a dat citire necrologului, iar pastorul
Daniel Mariş a avut un mesaj duhovnicesc inspirat din Filipeni 1. Ministerul
Apărării Naţionale a participat la ceremonie printr-o gardă de onoare, plutonul
de militari trăgând trei salve în momentul înhumării. La cimitir, predica a
fost rostită de pastorul Cornel Boingeanu, iar preotul militar Ioan Ilinca,
coleg al celui plecat dintre noi, a avut un cuvânt de mângâiere şi speranţă
pentru familie şi adunare.
„Niciodată nu am fost mai fericit în viaţă (cu
excepţia momentului când am experimentat întâlnirea cu Isus Hristos şi iertarea
Lui) ca în aceşti şapte ani de când am leucemie. Pentru că fiecare zi este un
dar de la Domnul pentru mine. Sunt pregătit să mor în orice moment şi nu mi-e
frică, deoarece ştiu că mă duc Acasă, la El.“ Este confesiunea pe care Emil
Constantin, o face în cartea lui „Dar
acum ochii mei Te-au văzut”, apărută cu doar câteva luni înainte ca Domnul
să-l cheme acasă. Deşi însorită, ziua de 5 iunie, a fost o zi tristă pentru
familia Constantin, pentru Biserica Baptistă „Providenţa” din Bucureşti, unde
slujise ca păstor, dar şi pentru comunitatea evanghelică din România, al cărei
unic capelan militar fusese.
Serviciul divin de înmormântare a fost condus de
pastorul Otniel Bunaciu.
Baptiștii au
fost în spărtură atunci când situația o impunea. Au dat dovadă de curaj și au
făcut ce Dumnezeu le spunea să facă. Au fost alături de personalități marcante
în caz de nevoie și nu au avut emoții să le ofere ajutor.
Trupele de
ocupație germane au intrat în București în ziua de 8 octombrie 1940 și au rămas
pâna la 23 august 1944, când românii au întors armele împotriva Germaniei. În această
perioadă, baptiștii au trecut prin mari necazuri, fiindcă Mareșalul Antonescu a
scos în afara legii, Cultul Baptist.
Pastorul baptist
Fleischer Johannes de la Biserica Creștină Baptistă Germană din strada Popa
Rusu nr. 22, a făcut demersuri către legația Germaniei, ca biserica baptistă
germană să fie deschisă. De la legație i s-a transmis că nu se poate face așa
ceva, ca să nu deranjeze autoritățile române. Se pare că în practică Pastorul Fleischer
Johannes trecea peste ordinul autorității române și la adăpostul că biserica
era germană, a făcut programe, deși toate bisericile baptiste din București și
din țară erau închise și sigilate.
Pe de altă
parte și Richard Wurmbrand era într-o pozițe neplăcută, fiind evreu, a fost
arestat de naziști de trei ori în timpul ocupației germane. Familia surorii
Sabina a fost deportată și a murit acolo.
Pastorul Fleischer
Johannes, dând dovadă de un mare curaj, a acceptat ca Richard Wurmbrand să fie
primit la biserică și să fie ordinat ca diacon. Riscul era foarte mare, dar conducerea
bisericii a trecut peste toate temerile și obstacolele.
Iată ce
scrie fratele Richard Wurmbrand în cartea sa „De la suferință la biruință”:
„Într-o
seară mă aflam în adunarea din strada Popa Rusu, unde fusesem ordinat ca
diacon, în secret, pe vremea naziștilor, când era de neconceput ca unui evreu să-i
fie dată o slujbă în biserică. Dar aceasta era o biserică în limba germană și
fasciștii n-au îndrăznit s-o închidă.
Ordinarea a
avut loc în cea mai mare taină. Doar cei doi care și-au pus mâinile peste mine
și doi martori au fost prezenți. Ușa era încuiată. Frații germani Fleisher și Strobel nu se temeau de furtuna
antisemită care bântuia afară.
Tot în
această biserică eu am oficiat mai târziu primul meu botez, al unui evreu care
nu știa niciun cuvânt românește. În timpul serviciilor divine, eu vorbeam, iar
el citea, citea din Noul Testament al său în limba rusă.
Înainte de
botez i-am spus: Eu nu pot oficia acest botez, fără să-mi dau seama cât
cunoști Scriptura. Citește un verset pe care-l dorești și explică-mi-l. El
și-a deschis Biblia la 2 Corinteni 12: 11, undePavel scrie: Eu sunt
un nimic, apoi și-a închis carteași a întrebat: Dacă Pavel a spus
că este nimic, dumneata cât crezi că ești? l-am mulțumit. El cunoștea
Scriptura mai binedecât mine.”
Și pastorul Friedrich
Georg Teutsch care a emigrat în Germania în timpul comunismului a scris:
„R.
Wurmbrand a fost arestat de trei ori de către fasciști. El a căutat adăpost și
l-a găsit timp de luni de zile în congregația baptistă germană Popa-Rusu din
București, împreună cu pastorul Johannes Fleischer, care era cetățean al
Reich-ului.”
Un NUME:
Dumitru Cornilescu, un
“Martin Luther al României”
Un EVENIMENT:
50 de ani de la trecerea sa în
veșnicie. (4.04.1891-27.08.1975).
Un ORAȘ:
Montreux, oraș superb pe
malul lacului Geneva, Elveția.
Un GRUP
DE INIȚIATIVĂ:
Credincioșii
evanghelici români care locuiesc și muncesc în Elveția, în apropierea locului
unde a trăit și activat Dumitru Cornilescu în ultima parte a vieții sale
pământești, s-au adunat pentru o aducere aminte despre traducătorul Cornilescu.
S-au remarcat credincioșii Bisericii “Gosen” Valais, ai Bisericii Penticostale
Române Yverdon și E.E.R.G. Geneve.
Un POPAS: Biserica Evnghelică asociată cimitirului
Clarens-Montreaux.
O ECHIPĂ MEDIA: Credo TV, Cluj Napoca.
Anul acesta, la 27 august, s-au împlinit 50 de
ani de când Dumitru Cornilescu a fost așezat în cimitirul evanghelic
Clarens-Montreux. Omul care a adus o schimbare majoră în viața spirituală a
României s-a oprit din alergare la 27 august 1975, în Montreux, Elveția.
Evenimentul a fost evidențiat și marcat de un
Colocviu organizat de credincioșii evanghelici care locuiesc și muncesc în
Elvetia, în localitățile din jurul Lacului Geneva.
Evenimentele
au decurs în două locații diferite: Seminarii la Biserica din Geneva și Comemorarea
evenimentului la Biserica Evanghelică a cimitirului Clarens-Montreaux (Temple
Protestant de Clarens, édifié en 1937)
In ultima sâmbată a lunii august 2025, pe o
vreme mohorâtă și ploioasă, Evenimentul a fost comemorat în frumoasa Capelă
Evanghelică a cimitirului. Imnuri interpretate în limba română, la inițiativa
excelentă a fr. Titi Demian, acompaniate de orga capelei, mesaje scurte
prezentate de Dr. Emil Bartoș, M. Div. Victor Sainiuc, Dr. Vlad Crâznic și Dr.
Zsolt Garai-orgă.
Vizitând
mormântul, ceea ce impresionează, la prima vedere, este modestia evidentă a
locului de veci a celui care a trăit modest în Romania. Printre monumentele
impresionante de marmură, granit și stânci ferecate parcă pentru veșnicie, se
evidențiază prin modestie și simplitate o mică placă de marmură, înegrită de
vreme și aproape ilizibilă: Dumitru Cornilescu -Anne Cornilescu.
Este o ironie a sorții că cel care a generat o
mișcare de trezire spirituală autentică, originală, naturală, în Romania, sub
călăuzirea Duhului Sfânt, are parte de așa de puțină apreciere din partea
credincioșilor români.
Biblia tradusă de Dumitru Cornilescu, tipărită
în 1921 (Ediția Princeps), a fost, și este, cursivă, ușor de citit și de
înțeles, autentică, fidelă originalului, nealterată lingvistic de trecerea
anilor. Primii trei ani după tipărire a fost acceptată în Biserica Ortodoxă
Română, apoi, datorită popularității sale, a fost interzisă de Sinod, iar
tânărul preot și călugăr, a fost exclus din Biserica Ortodoxă, împreună cu toți
colaboratorii și simpatizanții săi. Astfel s-a născut în mod natural, aș zice,
mișcarea de reformă evanghelică din Romania.
De ce a comemorat evenimentul și celebrat
Colocviul în Elveția?
Într-o predică rostită în fața unui auditoriu
numeros, D. Cornilescu a afirmat că toți oamenii sunt păcătoși și lipsiți de
slava lui Dumnezeu (cf. ep. către Romani 3:23), un ofițer de rang superior s-a
simțit ofensat și l-a provocat la duel pe cel care a citat din Scriptură un
adevăr universal. Intr-un duel dintre un tânăr călugăr și un ofițer de carieră,
cine moare primul???
Dumitru Cornilescu a fost sfătuit de prietenii
și colaboratorii săi (dar și de dușmani), să părăsească România pentru o
perioadă, până la calmarea spiritelor.
A plecat în Germania pentru o perioadă scurtă
de timp, apoi, pentru o perioadă, în Marea Britanie (ajutat de British Bible
Society, cea care a făcut posibilă tipărirea și răspândirea noii traduceri a
Bibliei, făcută de Cornilescu). În final, s-a stabilit in Elveția, unde a rămas
pâna la sfârșitul vieții sale.
Clocviul de la Montreaux a fost un eveniment notabil,
merituos și necesar. Cred că înaintașii noștri trebuiesc cinstiți și apreciați,
cu atât mai mult cu cât generații întregi de români au găsit mântuirea prin
Domnul Isus Hristos citind dintr-o Biblie care a apărut datorită viziunii,
tenacității, și muncii asidue depuse timp de 2 ani a celui ce a fost Dumitru
Cornilescu.
Surse: A. Măianu, P. Beloiu, D. Cuculea, D.
Cornilescu, Internet.
VICTOR SAINIUC
Cluj Napoca, 2025
JUBILEU DUMITRU CORNILESCU, August 2025, Montreux, Elveția
Fratele Gheorghe Pop (
Gheorghe de la vale ) a fost un poet de mare valoare pentru lumea eveanghelică
din zona noastră, a Lăpușului, dar și spre Cluj, Bistrița și alte zone.
L-am cunoscut din clasa
întâi, anul 1963 când treceam pe lângă casa dumnealui și Aurica, fiica dâsului
era colega mea de clasă, dar și a multor copii. A fost un om simplu, dar cu o
înțelepciune înaltă dată de la Dumnezeu. Când era tânăr, iernile le petrecea la
căsoiul din dealul Aruncaș și ziua dădea oile pe turiș; adică vara făceau fânul
acolo și nu-l aduceau acasă, ci iarna oamenii stăteau cu oile pe dealuri, acolo
aveau grajd și noaptea erau bine închise, iar ziua le dădea fânul lângă fârcitură.
Acolo în iernile lungi și grele nu se plictisea, ci scria poezii cum Domnul îi
dicta. Pe lângă darul de a compune poezii, avea dar și de recitat, precum și un
dar de predicare de nu te săturai să-l asculți. Predica așa de plăcut, cursiv,
cunoștea Biblia foarte bine și darul poetic se vedea și în predicare. Deși a
crescut la oi, nu era un țăran autentic, deoarece a făcut școală și a lucrat
mulți ani ca impiegat de mișcare la Autogara din Târgu Lăpuș.
FrateleGheorghe Pop, s-a născut în ziua 6 martie
1925,într-un
sat din Maramureș, numit Rohia, care a împlinit în acest an 700 de ani de
atestare.
S-a căsătorit în anul 1944 cu Floare, născută Oana și au
avut 6 copii: Maria, Liviu, Axinte, Aurica, Rodica și Florica, toți copiii sunt
la casele lor, cu copii mari, dar și nepoți.
În
anul 1946, la vârsta de20
de ani, s-aîntâlnit cu Domnul Isus
Hristos și l-a primit în inimă caDomn
și Mântuitor.
În
1947 a încheiat legământ cu EL prin botez în satulMăgoaja, comuna Chiuești. Botezul a fost
oficiat de către frațiipăstori
Rus Elisei și loan Bodolea.
Începând
cu anul 1953 a vestit Evanghelia, iar în 1955a compus primele versuri.
"David și Goliat” a fost prima poezie,
urmată de"Cartea
Esterei ”, “Esau și lacov ” etc.
Lăsându-se
sub călăuzirea Duhului Sfânt, a maiprimit și alte poezii, care sunt cuprinse în cele două
volume, pentru care mulțumesc Domnului.
În anul 2009, la vârsta frumoasă de 84 de ani, a plecat la
Domnul în patria Sa minunată.
M-am
născut într-un bordei
Învelit
cu paie
Între
miei, între căței
Și
iada cea bălaie
Ei
mi-au fost colegi de joacă.
-
în copilărie, mielul alb, cățelul brun
Și iada cea zglobie.
Aud
și acum pe mama bună
Cum
seara ne striga:
- Hai copii că-i gata cina și vine vremea grea!
Așa
mi-a fost viața, așa mi-am petrecut
O
vreme a cărui farmec eu nu l-am cunoscut.
În anul 2001 au apărut două cărți tipărite cu poezii. Primul
volum are 25 de poezii și cartea are 350 de pagini. Al doilea volum are 30 de
poezii și 356 de pagini.
Sunt onorat să fi cunoscut un astfel de om cu care vorbeam
de multe ori și avea cuvânt de îmbărbătare, învățătură, era prietenos și știa
să promoveze oamenii.
7. Aduceți-vă aminte de mai-marii voștri care v-au vestit
Cuvântul lui Dumnezeu; uitați-vă cu băgare de seamă la sfârșitul felului lor de
viețuire și urmați-le credința!
(Evrei 13:7, VDCC)
Căutând în
aceste zile prin reviste să găsesc informații despre biserici și păstori, ca să
scriu pe tărâmul istoriei baptiste, am dat peste acest articol scris de dr.
Ioan Dan, pe atunci era președintele Comunității Bisericilor Creștine Baptiste
Cluj.M-am gândit că poate frații mei
păstori din aceea vreme se vor bucura. Articolul este scris în revista „Creștinul
Azi” din septembrie 1992, este scris de fratele Ioan Dan.
Lectură
plăcută!
„Într-o casă
de odihnă montană din apropierea Clujului, anul acesta 1992, Ia Casa Verde, Lacu
Roşu, în Munţii Harghita, au fost prezenţi aproape toţi pastorii Comunităţii
Cluj împreună cu soţiile lor.
Ce este „Casa
verde”? O casă de odihnă. Zilele s-au
depănat pe cât de plăcut, pe atît de repede, în minunat timp de rugăciune, de
studiere a Bibliei, de drumeţii odihnitoare în natură.
Tematica
urmărită în discuţii, rugăciuni și în viziunea actuală, a fost UNITATEA în
cuget şi fapt, în crez şi trăire, în familie şi biserică a tuturor membrilor
comunităţii noastre creştine. Primele raze ale răsăritului de soare îi găseau
pe pastori la locul special de rugăciune, un platou liniştit pentru meditaţie.
Prezenţa unui frate misionar din SUA, Lightsey Wallace care a susţinut Studiul
Biblic despre Familie, ne-a îmbogăţit cunoştinţele şi domeniul experimental privind
educaţia copiilor, disciplinarea creştină a acestora, pregătirea tinerilor
pentru căsătorie, familia creştină ca model în biserică şi societate.
Excursiile zilnice la Lacu Roşu, pe muntele Suhardul Mic (1352m.!), traversarea
Cheilor Bicazului-bijuterie unică a minunăţiilor create prin Legile lui
Dumnezeu - toate făcute şi trăite în acelaşi spirit al "unităţii
frăţeşti', au contribuit la recreerea fizică şi pregătirea pentru un nou an de
muncă pe tărimul răspîndirii Evangheliei. Da, serile vor fi neuitate: momentele
de părtăşie din jurul focului de tabără, cîntările şi lacrimile de bucurie vor
rămîne ca "stâlpi de aducere aminte”, pentru consolidarea cunoaşterii
reciproce a tuturor celor participanţi. Nu vom uita prima seară cu destăinuiri
şi amintiri despre întemeierea propriilor familii, apoi în seara a doua
motivaţiile dedicării lor ca propovăduitori ai Cuvîntului, seara a treia dedicată
împărtăşirii bucuriilorşi greutăţilor
din mijlocul societăţii şi bisericii locale unde Dumnezeu i-a destinat să trăiască un timp. Şi seară de
seară, ştiind că “ai în cer sus Tată, asupra-ți orice-ar veni, uitat nu te lasă”...
am înţeles ca şi poetul. ..„focul dragostei lui Isus, arde acum pe-n văţăcei”... că grupul minunat de
păstori şi soţiile lor a "crescut" în "harul şi în cunoştinţa
Domnului şi Mîntuitorului nostru Isus Christos”. Plecînd de la Casa Verde,
ştiam cu toţii ca zilele toamnei se apropiau cu rod bogat, dar şi cu frunze
veştede!
Fraţii şi
surorile care au experimentat îndemnul psalmistului David şi au gustat doar
pentru şase zile „dulceaţa” locuirii împreună, se vor bucura de plăcute
amintiri, iar bilanţul beneficiilor trăirii acestui verset biblic, le va fi
mare!
Invităm
pentru timpul concediilor din anul viitor, dacă va fi cu voia Domnului, să fie partaşi la odihnă şi bucuriile de la „Casa
Verde”.
Lacu Roșu şi alţi pastori, pentru ca creşterea
noastră în legătură frăţească să fie tot mai trainică.”
Era în vara anului 1965, terminasem clasa a doua și auzeam
pe mama Voichița vorbind că a venit în sat o familie numită Gordan Ioan și
Olimpia. Erau tineri căsătoriți și cu studii superioare, au venit într-un sat
nu prea cunoscut în acei ani, rămas atunci cam în urmă cu pasul civilizației. Satul
era unul locuit de țărani harnici și buni la suflet, încălțați atunci cu opinci,
îmbrăcați cu cioareci (pantaloni făcuți din lână) și haine făcute de harnicele
femei ale satului. La acea vreme satul avea puțini intelectuali, dar totuși
erau.
În clasa a doua aveam
învățător pe un fiu al satului, domnul Ioan Găman, care ne-a învățat și am
trecut cu bine în clasa a treia. Când am mers în prima zi de școală, surpriza
ne-a fost mare să o vedem pe doamna Olimpia Gordan învățătoare, care abia era
venită în sat. Cu domnul înginer am venit în contact în clasa a treia, când a
înlocuit-o la ore pe doamna Olimpia. Nu ne-a predat, ci a stat de vorbă cu noi,
copiii. Pe mine m-a întrebat cum mă cheamă și ce o să mă fac când o să fiu mare,
la care tot dumnealui a răspus: „inginer de drumuri gata”, am râs toți copiii
și de atunci mi-am dat seama că domnul inginer Ioan Gordan, este un om deschis,
prietenos și care știe să vorbească și cu cei mici ca și cu cei mari.
A fost inginerul Colectivului (Cooperativa Agricolă de Producție)
din Rohia tot timpul existenței sale și domnia sa a condus, deși colectivul
avea președinte, dar persoana de bază era inginerul.
A fost un om de omenie, discuta cu țăranii când mergea să-i
vadă pe tarla, le explica unele lucruri de agricultură, asta însemna că știe
meserie. De multe ori acum după 1989, când săpam cu mama și nu prea-i plăcea
cum săpam, zicea: „și domnul inginer a zis că trebuie așa”.
A fost un om demn în lucrarea domniei sale și a încercat să
nu facă rău la nimeni, chiar dacă unii din fiii satului se mai pârau între ei. Țin
minte că într-o seară, cam prin anul 1972 poate, pe când mama Voichița era
ajutată de vecinii noști Șleam Iov și Reghina ( a Ciululi ) au venit cu căruța
din câmp și nu trece mult că vedem că vine să controleze căruța toată
conducerea C.A.P. ului cu milițianul, lucru care a stârnit o reacție a
vecinilor. Cum de a venit inginerul la badea Iov? Nu a făcut în aceea vreme rău
la nimeni, ci a căutat să se rezolve cu bine unele lucruri care mai ieșeau din
tiparul uzanței din aceea vreme.
Deși mie mi se părea că era un om cam tăcut, totuși era la
dispoziția omului care avea nevoie de ajutorul domniei sale, la cine-i cerea ajutorul
îl dădea cu un sfat ca de la un om învățat care știa să-i spună fiecărui om. Era
și un om vesel, povestea cu bucurie și veselie, am observat lucrul acesta când
vorbeam cu dumnealui.
A fost un om al satului și de aceea a rămas în sat și după
căderea comunismului și desființarea C.A.P. ului. Un om de care ne vom aduce
aminte mereu, ca fiind fiu al satului prin naturalizare.
Ioan Gordan s-a născut în ziua de 6 august 1940 în localitatea
Bologa, județul Cluj, unde a absolvit școala generală.După absolvirea liceului, a studiat la
Facultatea de Agronomie Dr. Petru Groza Cluj Napoca, fiind repartizat ca
inginer la Rohia.
În ziua de 16 octombrie 2025 este chemat de Dumnezeu în
veșnicie.
Bunul Dumnezeu să binecuvânteze și să întărească familia
rămasă în urma domniei sale.
Revista „Arhiva Baptistă” a luat ființă în anul 2019 la Arad,
cu un elan tineresc al fratelui dr. Emanuel Jurcoi, ajutat de alte
personalități dornice a scoate la lumina zilei, trecutul frumos, plin de viață
al poporului baptist de pe pământul românesc.
Greutăți în apariția fiecărui număr, sunt întotdeauna, dar
colectivul editorial merge mai departe mereu și ne încântă cu noi și noi
descoperiri minunate, care ne ung la inimă.
Acest număr se ocupă de ceva, care încântă viața fiecărui
baptist:
„Asociația
Studenților Baptiști din România 1927 – 1945”
Baptiștii au avut întotdeauna tineret studios și ce este cel
mai important lucru, că mulți părinți țărani au făcut tot posibilul, prin
greutăți, să-și dea după putere, pe unii din copii la școli mai înalte, care au
devenit personalități pe care Dumnezeu le-a folosit pentru slava Lui.
În comunism, ritmul s-a încetinit puțin, dar Domnul a
ridicat tineri cu studii superioare, care au adus un plus de valoare, deși
comunisml desconsidera mult pe baptiști, considerându-i oameni înapoiați și
fără perspectivă.
În cuprins ne întâlnim cu nume de tineri credincioși
baptiști care au studiat la școli înalte, cu organizațiile de studenți baptiști,
dar și alte informații din lumea studenților baptiști.
Pe autorii revistei îi felicităm pentru demersul lor constant,
iar pentru cititorii mei dragi, dacă nu au un abonament îi invit să se aboneze imediat,
ca să nu mai piardă alte informații prețioase din lumea baptistă.
Poporul creștin bapatist din România are multe nume de martiri
ai credinței, dar ei nu sunt scoși așa mult în evidență și baptiștii nu se
închină lor. Le păstrăm memoria demnă, sunt notați în istorie ca oameni care au
fost uciși din cauza credinței și a activității lor.
Să amintesc doar de învățătorul Gheorghe Slăv, care a murit în
urma rănilor provocate de pietrele aruncate de copiii ațâțați de preotul din
localitate în ziua de 5 octombrie 1919, de frații păstori Vasile Gherman,
asasinat în ziua de 2 noiembrie 1988 și Amfilofie Liubimirescu în ziua de 30 octombrie 1987.
Oameni care au fost credincioși lui Dumnezeu, au făcut lucrarea Lui cu
credincioșie, dar lumea i-a urât și omorât.
Aceeași
soartă a avut-o și fratele Radu Cruceru (1929 – 1975) despre care am
scris AICI. Fratele termină Seminarul în anul 1957, este ales păstor la Turnu
Măgurele, județul Teleorman. Se mută la Ploiești și în anul 1970 la Iași.
Fratele avea un mare dar de la Dumnezeu, predica cu putere, se implica în
lucrarea care creștea peste tot unde activa. Securitatea comunistă i-a întins o
capcană în care a căzut, precum s-a întâmplat pe vremea cuceririi Canaanului,
în vremea lui Iosua fiind înșelați de gabaoniți, un popor care trebuia distrus.
Ce s-a întîmplat? Securitatea i-a spus că va semna o hârtie inofensivă care nu
va avea consecințe asupra viitorului lui, nu va ști nimeni și multe alte
promisiuni mincinoase. De menționat aici că în aceea vreme se ducea și o luptă în
a înțelege ce spune Biblia despre supunerea față de stăpânire, unii păstori au
fost categorici și nu s-au lăsat înșelați să semneze un document pus la
dispoziție de securitate.
Fratele a semnat și mai târziu și-a dat seama că a fost
înșelat. Mai multe puteți citi AICI. Securitatea nu s-a ținut de cuvânt și i-a
cerut tot mai multe informații, pe care fratele la un moment dat, nu a vrut să
le mai dea, dar pentru securitate a fost limpede ce urmează, asasinarea.
Fratele nu a fost asasinat numai că nu a vrut să colaboreze,
să dea informații, ci pentru faptul că lucrarea baptistă într-un oraș
universitar precum Iașiul, se extindea prea mult, și prea periculos pentru
propaganda de partid atee. După ce planul asasinării a fost pus la punct, s-a
trecut la fapte. Fratele mergea și la alte biserici în afara orașului și într-o
vineri seara, când se îndrepta cu Dacia
1100 spre localitatea unde voia să meargă, a fost lovit foarte puternic din
spate de o altă mașină care l-a răsturnat. Fratele a înțeles ce se întîmplă, a ieșit
din mașină și a fugit pe câmp, dar asasinii l-au ajuns. A fost ucis în ziua de 17 decembrie 1975 la
ora 17.30, cu martori și cu o „semnătură" ciudată, ca de grup mafiot, gura
umplută cu pământ. I s-a înscenat un accident, coastele i-au fost rupte din
lovituri de bocanci, craniul spart cu o rangă. S-a luptat în picioare, după
spusele martorilor care au văzut scena în farurile mașinii, până când sângele i
s-a scurs de la cap, prin haine, în pantofi.
Au rămas în urma lui cinci copii: trei mai mari, doi mai mici.
Au rămas bisericile, dintre care una care il iubea și mai mult, biserica spre
care se îndrepta în ziua morții.
Pentru mine fratele Radu este un om de curaj, pentru că a
știut să spună nu, atunci când conștiința i-a spus să nu treacă peste acea
linie de marcare. A știut să iasă din încurcătură, din ițele încâlcite ale
comunismului, ateismului impus de o forță puternică, fără milă, fără teamă și
fără morală.
Păstrez cu drag memoria martirului nostru baptist Radu Cruceru,
dar și tuturor celor care și-au pus viața în mâna Domnului și au mers cu curaj până
la moarte cu lucrarea Domnului.
Pentru fratele Radu și toți frații martiri, doresc cu respect
și smerenie, să le fie învierea fericită.
A trecut o perioadă întunecată din istoria poporului român,
dar și a baptiștilor. Acum avem o libertate deplină de a predica Evanghelia,
Domnul să ne ajute să o facem cu râvnă și credincioșie pentru slava Domnului.
Matei 10:16-22, VDCC Iată , Eu vă trimit ca pe niște oi în mijlocul
lupilor. Fiți dar înțelepți ca șerpii și fără răutate ca porumbeii.
17. Păziți-vă de oameni, căci vă vor da în judecata soboarelor și vă vor bate
în sinagogile lor.
18. Din pricina Mea, veți fi duși înaintea dregătorilor și înaintea
împăraților, ca să slujiți ca mărturie înaintea lor și înaintea neamurilor.
19. Dar , când vă vor da în mâna lor, să nu vă îngrijorați, gândindu-vă cum sau
ce veți spune, căci ce veți avea de spus, vă va fi dat chiar în ceasul acela;
20. fiindcă nu voi veți vorbi, ci Duhul Tatălui vostru va vorbi în voi.
21. Fratele va da la moarte pe frate-său, și tatăl, pe copilul lui; copiii se
vor scula împotriva părinților lor și-i vor omorî.
22. Veți fi urâți de toți din pricina Numelui Meu, dar cine va răbda până la
sfârșit va fi mântuit.
Friedrich Georg Teutsch s-a născut pe 26 iulie 1923, în
Timișoara. Părinții săi au fost Georg (Gheorghe)
Teutsch1890 – 1970, pastor Baptist, și
Aurelia, născută Furcsa.
A urmat o școală
comercială și și-a încheiat cariera comercială ca semnatar autorizat într-o
companie petrolieră. În timpul războiului, a lucrat în domeniul asistenței
sociale a persoanelor cu invaliditate de război și a supraviețuitorilor. La
Praga, a urmat cursuri de psihologie la Universitatea Carolină.
După război, a urmat cursurile seminarului teologic din
București și, simultan, a urmat cursurile școlii biblice din Beatenberg,
Elveția.
S-a căsătorit în ziua de 24 ianuarie 1948 la Sibiu, cu
Adelheid, născută Friedsam, și împreună au avut trei copii.
Ca pastor, din anul 1948 a slujit congregației baptiste
germane din Brașov și ulterior din Sibiu din anul 1957, și în filialele
acesteia. Din cauza unei lipse de pastori, a slujit și în Timișoara și în
regiunea Banat. A fost voluntar timp de 27 de ani în conducerea națională ca
reprezentant al congregațiilor germane și ca auditor de active, iar timp de 16
ani în Comitetul Executiv al Asociației Brașov. A participat la conferințe în
străinătate în numele guvernului federal.
Din motive de sănătate, a fost forțat să se pensioneze
anticipat și i s-a oferit oportunitatea de a susține prelegeri și cursuri
biblice în diverse cercuri creștine din Republica Federală Germania.
Fiind ultima persoană care a cunoscut și deține documente
istorice din moșia familiei, cartea „EIN LEBEN NUR” (DOAR O VIAȚĂ) a fost
folosită pentru a scrie istoria baptiștilor germani din Transilvania și Banat.
În plus, a publicat interpretări ale Bibliei și cursuri în
LEUCHTE UND LICHT (LUMINĂ ȘI LUMINĂ).
După unele surse, fratele Friedrich Georg Teutsch a trecut
la Domnul la o vârstă foarte frumoasă aproximativ în anul 2020, după o lucrare
intensă.
Au trecut
700 de ani de la prima atestare documentară a satului meu Rohia, județul
Maramureș. Istoria satului poate merge până în mileniul I î Hr., când dacii
stăpâneau aceste ținuturi frumoase și bogate.
S-a
întâmplat însă că pe la anul 900, ungurii au început ocuparea Transilvaniei.
Iată ce spune renumitul istoric Aurel Pop în „Istoria Transilvaniei”:
„DUPĂ
ÎNGLOBAREA VĂII Mureşului, la începutul secolului al XI-lea şi după ce
pecenegii[1]
au fost izgoniţi de pe Someş, ungurii îşi întăresc şi aici graniţele,
construind prisăci[2]sistem defensiv cunoscut la mai multe
popoare din răsăritul Europei. Studiul acestor prisăci, îndeosebi datarea lor,
a preocupat mai multe generaţii de cercetători.
Sintetizând
rezultatele acestor cercetări şi apelând, în acelaşi timp, la izvoare scrise şi
la tot felul de descoperiri arheologice, Kurt Horedt datează pătrunderea
maghiarilor în Transilvania în intervalul de timp dintre secolul al X-lea şi
secolul al XIII-lea.12 După părerea lui, ungurii au cucerit Transilvania în
cinci etape: în jurul anului 900, până la Someşul Mic (prima etapă); în jurul
anului 1000, Valea Someşului Mic şi cursurile mijlociu şi inferior ale
Mureşului (2); în jurul anului 1100, până la Târnava Mare (3); în jurul anului 1150,
până la linia Oltului (4); în jurul anului 1200, până la munţii Carpaţi (5). Se
înţelege că autorul nu vede sub aceste cifre date istorice exacte, ci doar
reperele esenţiale ale unui proces fluid, aproape continu.”
Academia
Republicii Populare Române 1953[3],
pune la dispozița publicului doritor, documente originale care prezintă
atestarea documentară a mai multor localități din Transilvania.
În această
carte despre documentul care atestă localitatea Rohia, este de la pagina 155 –
157. El nu este prezentat în original, ci transcris și prezentat la poziția
333.
„ 1325
August 2, Alba -Iulia. Capitlul[4]
din Alba-Iulia confirma împartirea moșiilor lor din comitatele Solnocul[5]
Interior și Cluj înfre fiii lui Dionisie.
Mai jos, voi
prezenta fotocopie după transcrierea din carte și apoi câteva poze cu satul și
împrejurimi.
[1]Pecenegii au fost o populaţie antică migratoare aparţinând ramurii
vestice a neamurilor de limbă turcă şi erau înrudiţi cu vechii bulgari.
În părţile noastre pecenegii sosesc în jurul anului 890.
[2]Prisacă (în maghiarăgyepű) este un termen care se
referă la un sistem medieval de fortificații din
zone împădurite lăsate în paragină, prevăzute cu locuri de trecere
supravegheate militar, denumite porți.
[3]
Documente privind Istoria României, veacul XIV, C. Transilvania, voi. II, (1321-1330),
Edit. Acad. R.S.R., 1953.