Am lecturat
pe îndelete cartea abia ieșită de sub tipar a filozofului Constantin Ghioancă, „Postomul
– O critică a subiectivității postumane”.
Plăcerea mea
de a citi și niscai filozofie vine din vremurile trecute, din comunism. Îmi
plăcea pentru că era diferită de învățătura materialist-științifică și parcă mă
bucuram să văd că filozofia vorbea despre o persoană absolută sau despre absolut,
pe când materialismul nega existența unei ființe mai presus de om, adică a lui
Dumnezeu.
Cartea
filozofului Constantin Ghioancă ne trece prin mai multe filtre de gândire unele
radical diferite, altele diametral opuse, dar ne prezintă într-un limbaj
filozofic pe Dumnezeul Bibliei, Acela care ne iubește.
Această
carte ne ajută să ne învârtim în lumea ideilor cele mai înalte ale ființei
umane, dar care depășesc zona limită de respect față de Creatorul care ne-a dat
viața și care ne învață ce este binele.
Fraze
filozofice precum: „Fiecare domeniu de bază al filozofiei – ontologie, etică,
epistemologie, filozofie politică, estetică – este reinterpretat în gândirea
postumană prin lentilele materialiste, imanentiste și rizomatice” (p. 108) sau:
„Omul poate fi așezat în rețeaua rizomatică a subiectului transversal doar cu
condiția să fie tratat, eminamente, prin prisma mentalității sale.” (p. 196) ne
amintesc că citim un tratat de filozofie.
Curajul
filozofului Constantin Ghioancă este de remarcat prin afirmațiile clare ale
Bibliei, pe care le susține fără echivoc. „Sigur, din perspectiva creștină, Cel
care creează totul, inclusiv omul și este Cauza principală a universului este
Dumnezeu”. (p. 189). Merge cu îndrăzneală, lăsând parcă filozofia și afirmă
adevărul evanghelic: „Mântuitorul Cristos este Adevărul care eliberează.” (p. 204).
Lucrarea susține
poziția biblică față de avort și eutanasie, afirmând că doar Dumnezeu poate
decide asupra vieții.
Să mai
prezint o mica frază care accentuează caracterul creștin biblic al filozofului
Constantin Ghioancă: „În creștinism, ieșirea din finitudine se face prin
întâlnirea cu Dumnzeu, în Persoana lui Isus Hristos. Această întâlnire îl ajută
pe om să se regăsească pe sine, ca om autentic, ca imago Dei. Acest om,
fiind împăcat cu Dumnezeu și cu sine este altul decât postomul materialist”. (p.
227).
Recomand cu
mare căldură cititorilor mei să lectureze cartea filozofului, dar și teologului
Constantin Ghioancă pentru îmbogățirea gândirii noastre creștine.
Felicit, de
asemenea, autorul care are o linie bine trasată a gândirii sale și curajul de a
numi postumanismul „utopic”.
Cartea se poate comanda de AICI.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu