Am achiziționat această carte pentru ca prin citire și luare aminte, într-un fel, să onorez memoria celor ce au suferit pe acest plai mioritic, plin de imaginație, creativitate dar și de invidie, ură și răzbunare. Cartea Religia clandestină în documentele poliției secrete - O istorie în imagini, ed. Anca Șincai și James Kapalo, apare la Editura „Humanitas” în anul Domnului, 202, are 256 pagini. Formatul cărții e de 16,5x23,5 cm pe hârtie albă lucioasă; este împărțită în câte 7 capitole, fiecare însumând articole scrise de către mai mulți autori.
Dr. Iemima
Ploscariu apare în această carte memorabilă, având trei contribuții. Prima
contribuție este în capitolul unu intitulat „Religia Clandestină: Limitele unui
concept”, unde apare articolul intitulat: „Invitație pentru participarea la
slujbele de Paști de la Sala Misiunii Mildmay din Chișinău, 1931”.
A doua
contribuție este în capitolul patru intitulat „Literatura Religioasă și Samizdat
în clandestinitate” în care Dr. Ploscariu apare cu articolul: „Revista confiscată
a comunității Creștini după Evanghelie”.
Iar cea de a
treia contribuție este în capitolul cinci al cărții numit: „Poliția secretă:
Metode de investigație a clandestinității religioase” în care apare cu articolul:
„Fotografii confiscate de la un soldat adventist de ziua a șaptea din Iași”.
Acest volum
editat urmează proiectul ERC Hidden Galleries despre religia subterană descoperită
în arhivele poliției secrete. Se discută cazuri găsite în arhivele poliției
secrete atât din România cât și din Moldova.
După cum
citesc în carte (și cunosc eu personal) aceste atitudini ostile față de
minoritățile religioase nu vin neapărat din partea regimului, ci vin direct din
,,laboratoarele” Bisericii Ortodoxe. Sintagmele folosite de polița secretă
comunistă sunt aceleași ca și cele înainte de preluarea puterii de către
comuniști.
Iată ce
scrie Ioan Bunaciu, în „Bisericile Creștin Baptiste din România între 1944 –
1990, Editura Universității din București, 2002” despre cine conducea
departamentul cultelor, așa că nu este de mirare că în practicarea persecuției
se foloseau aceleași sloganuri din trecut. „În 1954 a venit în fruntea
Ministerului Cultelor prof. Petre Constantinescu-Iași, fost profesor de artă
bisericească la Facultatea de Teologie Ortodoxă din Chișinău, dar în același
timp era și membru al Partidului Comunist din ilegalitate, din cauza aceasta a
fost și arestat și condamnat în perioada dintre cele două războaie, deci era un
comunist mare, de religie ortodoxă, un om rău, fără cuvânt și, ortodox fiind a
apărat interesele Bisericii Ortodoxe, în detrimentul cultelor neoprotestante”.
Iată ce
scrie LAVINIA STAN, profesor în cadrul Departamentului de Științe Politice, St.
Francis Xavier University, Canada:
„Mărturiile
strânse în paginile acestei cărți ca urmare a unui efort migălos de filtrare,
clasificare și conservare a mii de documente identificate în arhive înfățișează
modurile în care poliția secretă din România comunistă monitoriza, controla și
influența activitatea unor minorități religioase despre care știm încă foarte
puține. Excluși din viața publică, forțați să își asume un statut în
ilegalitate și lipsiți de orice protecție legală de către o dictatură care îi
privea cu suspiciune, membrii acestor minorități au reușit să integreze
ceremonialul religios în viața cotidiană și să-și adapteze spațiul privat
pentru a-și ascunde credința, trăindu-și religia cu curaj în condiții de mare
risc, atât individual, cât și pentru comunitatea lor.
Volumul de
față descoperă o latură prea puțin cercetată, materialitatea unei prezențe
religioase ale cărei urme sunt consemnate – fragmentar, distorsionat,
duplicitar și ipocrit – chiar de către puterea politică care căuta să o
anihileze. Documentele secrete și obiectele prezentate aici reconstituie
viețile trecute ale unor enoriași și lideri comunitari care au reușit să
reziste potopului comunist prin gesturi mărunte, ascunse de ochii publici și
nebănuite în semnificația lor. Este o mărturie a unei rezistenţe politice și
religioase a cărei materialitate se manifesta deseori prin imaterialitatea sa –
privirile pline de semnificație surprinse în fotografiile de grup, intrările
disimulate în spațiile ad hoc rezervate ceremonialului religios și, mai ales,
tăcerea monumentală care acompaniază toate aceste fragmente de viață.
Cu răbdare,
competență, respect și discernământ, James Kapaló, Anca Șincan și colegii lor
recreează în mod emoționant trecutul unor minorități pe care ele însele l-au
pierdut în viforul totalitar.“
Recomand cu mare,
mare drag și plăcere această lucrare magistrală, istorică, un veritabil
memorial al durerii, dar și al speranței.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu