Cine sunt?

miercuri, 16 iulie 2025

Johann Rottmayer primul baptist care a adus Biblia în limba română

 


Se împlinesc 160 de ani de la venirea lui Johann Rottmayer la Cluj cu Biblii românești. Baptiștii au ca lucrare vestirea Cuvântului lui Dumnezeu. Ei fac eforturi ca fiecare popor să aibă Biblia în limba lor, tradusă în limbajul vorbit de popor. Societatea Ierografică, Britanică și Străinătate, tipărește în anul 1863 ediția a șaptea a Noului Testament. În anul 1873 tipărește la Budapesta Biblia întreagă. La Iași tipărește Biblia cu trimiteri în anul 1874. Aceste Biblii erau mai accesibile, mai practice, ușor de citit, și mai ieftine.

Johann Rottmayer s-a născut pe 27 decembrie 1818 la Budapesta, fiul maestrului tâmplar Johann și al soției sale Klara, născută Vaida. Iubea muzica și artele frumoase și ar fi vrut să studieze muzica. Dar mama sa era o catolică devotată și se temea că va rătăci ca muzician. Așa că s-a dedicat meșteșugului tatălui său și a creat opere de artă.

Îi plăcea să înoate. Chiar și în zilele de iarnă, reușea să spargă gheața Dunării pentru a face acest lucru. Dar odată, luat de curent, a fost prins sub gheață și a scăpat cu greu. I-a mulțumit lui Dumnezeu că i-a salvat viața, căci i-a dat de gândit. Dar a uitat curând de incident. Când a venit inundația și s-au prezis condiții apocaliptice, întreaga familie Rottmayer, care fusese afectată de aceasta, a promis că își va îmbunătăți viața. După ce totul s-a terminat, nimeni nu s-a mai gândit la promisiune. Tânărul a continuat să danseze și să se distreze ca înainte.

Dar a devenit insuportabil pentru el să stea acasă în timp ce alții de vârsta lui călătoreau prin lume, pentru a-și continua studiile în domeniul lor. Așa că și el a pornit într-o călătorie.

Prin Viena și Dresda, a ajuns la Berlin. Acolo, colegul său Hinrich l-a chemat pe tânărul de 25 de ani la Hamburg, unde izbucnise marele incendiu (5-8 mai 1842) și unde existau oportunități bune de a câștiga bani. Acolo a întâlnit tineri care l-au dus la întâlnirile lui Onken. Inițial a fost impresionat de faptul că acești oameni se puteau ruga liber, ceea ce îi era necunoscut până atunci.

A primit un Nou Testament, pe care l-a citit cu sârguință, iar o lume nouă i s-a deschis. Și-a

dedicat viața lui Isus Hristos și a acceptat mântuirea, la care a fost martor prin botez

împreună cu conaționalii săi Anton Hornung, Karl Scharschmidt și Stefan Tevely. 4 mai 1844

este botezat de Johann Gerhard Onken, la Hamburg, în râul Elba. În biserica baptistă din

Hamburg i-a cunoscut pe compatrioţii József Marschall, János Vojka și Antal Hornung, care au

 fost botezați în anul precedent, la 31 octombrie 1843, şi pe Karl Johann Scharschmidt,

botezat în anul următor, la 4 iunie 1845. Acești oameni au devenit mai târziu primii colegi

direcți ai lui Rottmayer.

 I.G. Onken le-a dat instrucțiuni despre cum să facă muncă în folosul comunității și le-a cerut să se întoarcă în patria lor pentru a proclama mesajul. Astfel, în 1846, Josef Marschall și Anton Hornung au plecat la Viena, Johann Voika și Johann Loderer la Fünfkirchen, iar Johann Rottmayer și Karl Scharschmidt la Pesta.

J. Rottmayer lucra la locul de muncă, vânzând Biblii în numele Societății Biblice Britanice pentru Străinătate și ținând întâlniri regulate în atelierul său de pe Perthuhnstrasse 6.

În 1847 s-a căsătorit cu Emilie Fr. Stiebler. Ceremonia de nuntă a fost oficiată de G.W. Lehmann la Berlin. În iulie 1848, J.G. Onken a vizitat grupul din Pesta și a ținut prelegeri timp de câteva săptămâni, botezând și mai multe persoane. Acesta a fost începutul congregației baptiste germane din Pesta. G.I. Bauer, un pastor protestant din Burg (Budapesta), scrie în manuscrisul său că grupul număra peste 20 de persoane.

Pe 19 iulie 1865, G.W. Lehmann a sosit de la Berlin și a botezat mai multe persoane care așteptaseră mult timp în Dunăre, noaptea, la lumina lunii. În același an (22 septembrie 1865), a sosit August Liebich și a botezat mai mulți convertiți, printre care și fiul lui Rottmayer, Johann, care a devenit mai târziu predicator în congregația din Viena.

În acest timp s-a stabilit o legătură cu Rottmayer Sr. și Anton Nowak.

După ani de muncă binecuvântată, Johann Rottmayer Sr. a dorit să emigreze în America. Apoi a primit un transfer de la Societatea Biblică Britanică pentru Străini la Cluj, unde plănuia să înființeze o filială și să călătorească prin Transilvania. Își distribuise o parte din bunuri, își vânduse atelierul și se pregătea să se mute. Apoi, mama celor opt copii ai săi a murit pe neașteptate. Pentru a se întreține, și-a vândut uneltele, a călătorit cu copiii săi cu trenul la Oradea, iar de acolo cu o căruță trasă de cai, la Cluj.

Și-a început munca acolo în 1865. A învățat limba română pentru a putea fi și el în slujba acestui popor.

Colaborează în lucrarea de distribuire de Biblii cu Antal Novak. Tot în acest oraş organizează cursuri biblice pentru copii şi tineri, care mai târziu au fost numite şcoala duminicală. Iniţial aceste cursuri au fost destinate celor 4 copii ai lui, dar la aceştia s-au alăturat şi alţii; orele biblice le ţinea la locuinţa sa. Şcoala duminicală organizată de  el la Cluj a fost ulterior afiliată la Alianţa Mondială a Şcoalelor Duminecale şi a fost vizitată în anul 1875 de un  delegat din partea conducerii centrale a acestei organizaţii, fratele Morre. Pentru nevoile copiilor de la ora biblică  a tipărit cartea de cântări Harfa Copiilor care conţinea 36 de cântări. Începuturile primei biserici baptiste din Cluj sunt legate de activitatea desfăşurată aici de Rottmayer, aceasta înfiinţându-se în anul 1873, an în care s-au  stabilit la Cluj soţii Novak. În acest an biserica baptistă din Cluj putea avea cel puţin 10 membri şi 30-40 de copii  la ora biblică, program care deja funcţiona încă din 1866.

Întorcându-se dintr-o călătorie la Hamburg în 1867, a vizitat în drum spre casă o veche cunoștință, Magdonald Basteck, cu care s-a căsătorit ulterior. Mai târziu însă, a regretat profund această mutare, deoarece ar fi scutit familia sa de multă suferință. Ea era intolerantă față de copii, motiv pentru care fratele Mayer a mustrat-o. Ulterior, s-a convertit la Biserica Adventistă, ceea ce i-a îngreunat munca soțului ei. Copiii au fost nevoiți să plece de acasă devreme.

La întoarcerea sa din Rusia în 1869, unde a vizitat congregații germane, J.G. Onken a venit mai întâi în Catalonia. Acolo a botezat 111 persoane și a fondat congregația. La București, unde exista deja o congregație germană, a numit mai mulți frați să slujească ca colpotori biblici și lucrători misionari. Printre aceștia s-au numărat Jakob Hehn, Philipp Spiess, Ferdinand Massier, Kowalsky, Daniel Schwegler și Franz Manz. Acesta din urmă a mers la seminarul din Hamburg, a devenit misionar și nu s-a mai întors niciodată. Jakob Hehn și Philipp Spiess au călătorit în Moldova, Roșiori de Vede, Pitești și în Vechiul Regat până la Alexandria. P. Spiess a stăpânit limba română, a tradus imnuri din Glaubensstimme (Glasul Credinței) și a publicat primul imnologic românesc. Ferdinand Massier și-a continuat munca la București. Daniel Schwegler a rămas la București și a vizitat ocazional Kronstadt.

În 1875, Konrad Spieß, iar un an mai târziu fratele său Philipp și Kowalski au venit la Klausenburg pentru a-l ajuta pe Rottmayer. Konrad a mers în regiunea Zips, Philipp la Stuhi-Weißenburg și de acolo înapoi la București. La acea vreme, Johann Fleischer și Michael Gromen din Heltau au fost și ei angajați ca și colportori. Aceștia nu fuseseră încă botezați, dar erau creștini convinși și devotați. Meșterul tâmplar Emanuel Krestel din Hermannstadt a fost angajat ca și colportor biblic. Metoda lor de lucru era să meargă din casă în casă într-un oraș nou, oferind Biblii și cărți.

Când J.G. Onken s-a întors acasă prin Kronstadt, Klausenburg, Budapesta și Viena, a găsit o congregație de creștini botezați deja în Kronstadt. În acel moment, a simțit că era urgent necesar să trimită un misionar în Bürzenland și în zona din jurul Hermannstadt-ului. Onken a luat în considerare plasarea acestei zone în întregime sub conducerea lui Johann Rottmayer, pe care îl considera capabil pentru această lucrare. Acest lucru a fost făcut, iar Rottmayer a lucrat cu mare binecuvântare.

În 1876, cuplul Anton și Katherine Nowak au fost repartizați la Cluj-Napoca și au călătorit prin Transilvania de la Hermannstadt la Kronstadt.

În ciuda vârstei înaintate, J. Rottmayer a continuat să lucreze voluntar, chiar și după pensionarea sa în 1888 și a continuat să facă muncă voluntară în lagărul principal.

Pe 26 martie 1901, Domnul l-a chemat pe slujitorul său credincios la odihnă veșnică. Soția sa i-a ascuns moartea chiar și de copiii săi și l-a înmormântat la Biserica Adventistă, din care aparținea, chiar dacă el nu era membru. Astfel, a fost înmormântat în secretul tradițional, fără prezența copiilor săi și fără știrea publică.

Johann Rottmayer a fost primul colportor biblic care a adus Biblia românească populației românești din Transilvania de Nord, deși nu a tradus-o.

Surse:

Friedrich Georg Teulsch

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu