Dumnezeu
spune prin Cuvântul său următoarele:
„Apoi
le-a zis: „Duceţi-vă în toată lumea şi propovăduiţi Evanghelia la orice
făptură.
Cine va crede şi se va boteza va fi mântuit; dar cine nu va crede va fi osândit.”
(Marcu 16:15-16, VDCC)
Cine va crede şi se va boteza va fi mântuit; dar cine nu va crede va fi osândit.”
(Marcu 16:15-16, VDCC)
Mesajul
este clar și simplu: „propovăduiţi Evanghelia” . Această lucrare au
făcut-o baptiștIi când au venit la poporul nostru român. Nu au adus cu ei nici
o tradiție, datină, obicei, ci Biblia pe care o purtau cu ei și mesajul ei îl
răspândeau cu simplitate și pe înțelesul oamenilor.
Foaia „Biserica și Școala”
1902 relatează despre parohul George Cherecheiu din Pedigd, face cercetări despre pocăiți și constată:
„aveau în buzunar
testamentul vechiu și cu cartea de cântări a lui
Gheorghe Șimonca”.
Aici poate se face o eroare
voită sau o scăpare, pentru că baptiștii nu foloseau Testamentul Vechi singur, doar
întreaga Biblie sau Noul Testament.
Predicarea Evangheliei de
către Biserica străbună a eșuat și din cauza limbii vorbite. Un exemplu este și
constatarea făcută de „Revista Literară” 1888.
”Curentul
cultural grec la români: „de atunci (sec. IX) limba slavonă a luat locul celei
grecești, atât în biserică, cât și în școală”…. „biserica fără carte nu poate
exista, nici prospera. Cultura aceasta însă la Români, după ideile acelui timp,
a continuat a se face, conform obiceiului tradițional, tot în limba slavonă”.
„Românii,
deprinși cu biserica și cu cultura slavonă, n-au arătat în vechime tendințe de
a-și româniza biserica și a-și cultiva limba și au rămas în acea stare până în timpul
reformei apusene, care a fost o mare revoluțiune contra despotismului nesuferit
al catolicismului papist din apusul Europei”.
„Epoca
de la Vasile Lupu și Mathei Basarab, cu dreptul, constituie o epocă deosebită,
cu caracter propriu, prin o dezvoltare intelectuală superioară timpilor
precedenți, de acum slavonismul dispare cu repeziciune la Români, iar în locul slavonismului
ia preponderență helenismul, care, la
rândul său a contribuit la cultura limbei și literaturei Române”.
Putem
vedea și controversele în jurul Noului Testament 1648, dacă are sau nu influență
reformată, calvină apuseană; unii zic da, alții nu, dar putem să constatăm că
Biserica ia măsuri și începe să revină la Cuvânt, dar apare o mai mare
problemă.
Nicolae
Iorga vorbește despre Sinodul din Târgoviște 1659:
„Dar Mihnea
nu se dă bătut. La scrisoarea din 5 Martie (1659) el răspunde la 21, punct de
punct. Ca unul ce a cetit Istoria bisericească a lui Sozomen, scrierile lui
Teodoret, Prescurtarea, „Sinopsis”, a lui Cedren, ca unul care e orientat în
toată Scriptura și literatura patristică, putând vorbi cu competență de orice
erezii, el argumentează larg și bine. A vrut să oprească „după nevoile timpului
și locului” beția din mânăstiri, a vrut să împiedice desfrâul”.
Denumim
acest fapt prin eșuarea celor puși să predice Evanghelia.
Dr. Ath. M. Marienescu, Membru al
Academiei Române scrie în 1905:
„La biserică
au început s-o rărească bărbații cam le la 1860, și mai pe urmă femeile, așa că
astăzi bisericile se văd pline de oameni numai la hram și mai ales pe la
Sărbătorile Crăciunului, Bobotezei și la Paști; încolo, peste an, câțiva
bătrâni și câteva femei. Numărul spovediților și al împărtășiților a scăzut;
îngrijirile pentru răposați s-au împuținat… divorțurile, căsătoriile nelegiuite
se înmulțesc, iar seriozitatea în educațiunea copiilor s-a slăbit. pag 147.
Cauza ar fi
alcoolul, vezi din pag 146.
Între anii
1845-1860 se ivește un hoț de vite în sat, dar la data din urmă și până mai anii
trecuți, ajunseseră să fie vreo 5-6 hoți. pag 148.
Omoruri, pag
148 la 1863, primul omor”.
Ca să nu fiu
acuzat de cine știe ce, mai dau un citat din „Unirea, foaie
bisericească-politică” 1897 în articolul de pe prima pagină: Phthisis religios scrie
cauza care duce la deslipirea oamenilor de biserica strămoșească și la
acceptarea noii credințe baptiste:
„nemulțumirea poporului cu procedura preoților
și beția lucrătorilor”.
Problema nu era doar la noi, românii, ci era răspândită
și era reflectată de scriitori.
În cartea „Ierusalim”
de Selma Lagerlof 1852 București, deși este un roman, spune o
realitate la capitolul: „La învățătorul satului”
„ De 80 de ani, de când viețuiau Ingmarii în
comună, nu se pomenise acolo un om cărui să-i fi dat în gând să înnoiască
religia care era mama oblăduitoare a tuturor. Auziseră sătenii că ici și colo
se formează secte religioase: baptiști și alții, dar spuneau, râzând, că
parascovenii de asta sunt bune pentru cei din Appelbo și Gagnef. La ei nu o să
pătrundă niciodată prostiile astea. Toți veneau la biserică, regulat, chiar pe
viscolul cel mai mare. Predicatorul nu era un om excepțional, dar ei se duceau
la biserică numai ca să cinstească numele Domnului și nu ca să asculte o
predică frumoasă. Numai învățătorul îndrăznea câteodată să spună. Predicatorul
nostru are o singură predică pe care o repetă într-una..Învățătorul satului era
singurul necăjit de insuficiența pastorului”. Pag. 37. „într-una din zile, se
adună câțiva notabili ai satului și foarte îngrijorat le spusese că are de gând
să înceapă un ciclu de predici pentru luminarea și întărirea oamenilor în
credința cea veche, care parcă a început să slăbească.. Trebuiau pregătiți
oamenii pentru ziua când vor cădea peste ei misionarii sectelor”. Pag 39.
Învățătorul
satului spune preotului: „Părerea mea este că suntem amenințați de o invazie de
eretici și sectanți. Trebuie să ajutăm biserica cu orice chip”. Pag 39.
Constatăm că baptiștii au venit cu Evanghelia
pe un ogor în care vestirea Evangheliei nu era o prioritate pentru cei ce
trebuiau să facă acest lucru.
Dumnezeu
însă veghează ca Evanghelia să fie vestită la toate popoarele, națiunile și
limbile.
„Şi am văzut un alt înger, care zbura prin mijlocul
cerului cu o Evanghelie veşnică, pentru ca s-o vestească locuitorilor
pământului, oricărui neam, oricărei seminţii, oricărei limbi şi oricărui norod”.
(Apocalipsa 14:6)
În aceste
împrejurări au venit baptiștii care au fost bine primiți de popor, dar
criticați de biserica cuvântătoare.