joi, 30 ianuarie 2025

O viață trăită cu Dumnezeu - Mărturia fratelui Novac Pavel din Arad

 


M-am născut în anul 1931, satul Moceriș, județul Caraș-Severin, comuna Lăpușnicu Mare într-o familie de părinți săraci. Eram 5 frați: doi băieți și trei surori. Am stat în mai multe locuri în chirie. În ultimul timp am avut la capătul satului, la un kilometru de sat, o locuință, un sălaș. Îmi aduc aminte că de mic copil îmi plăcea foarte mult la biserică. M-am confruntat, de asemenea, de la o vârstă fragedă, cu prigoana împotriva pocăiților. Eram în clasa a treia, la școală, aveam 11 ani; la putere era Antonescu. Profesorul nostru de religie era un preot foarte rău, iar copiii de pocăiți erau considerați comuniști, așa că la ora lui, dascălul îi scotea afară pe copiii pocăiților. O dată s-a întâmplat că dascălul a uitat să ne scoată afară și am rămas în clasă. Popa când m-a văzut a început să scrâșnească din dinți și a spus că noi, pocăiții, rătăcim lumea. A trecut printre bănci urlând și mi-a dat doi pumni peste ureche. Ca urmare mi-a țâșnit sânge din nas și din urechi. Deși mă simțeam rău, mi-am luat lucrurile și am ieșit din clasă. Când am ajuns acasă, tatăl meu m-a dus la doctor, care mi-a spus că am timpanul spart. Și acum, după atâția ani, nu aud cu urechea dreaptă. Aceasta pot spune că a fost prima experiență în care a trebuit să sufăr pentru Domnul pentru că am purtat numele de ,,pocăit” al părinților.

La biserică, printre tineri, eram singurul băiat. Erau de asemenea două fete, nu le pot uita: Lidia Derelean și Elisaveta Cheera. Ele erau mai mari decât mine cu vreo 2-3 ani, dar ne înțelegeam bine, colaboram în biserică. Pe lângă acestea mai erau și surorile mele: Anca, Maria și Florica. Împreună cu fetele acestea și cu surorile mele, cântam în biserică. Tineret prea mult n-aveam; mai erau copii așa mai mici, sub noi. Aveam cam 10-12 ani. Până la vârsta aceasta mergeam cu părinții la biserică, eram cu ei, dar de la 10-12 ani am început să pricep și să lucrez în biserică, să activez. Principala activitate am avut-o când am început să conduc cântările în biserică. Erau în biserica mea în jur de 40-45, până la 50 de membri. Nu era o biserică mare, nici acum nu este foarte mare. Am început să lucrez în biserică la ora de rugăciune, cu cântări, după aceea. De asemenea făceam și diferite misiuni; mă luau frații cu ei și mergeam să cânt prin alte sate.

Mi-aduc aminte că erau în comitet niște frați foarte inimoși. În mod deosebit fratele secretar al bisericii, fratele Derelean Ion – omul acesta m-a ajutat extraordinar de mult. Foarte mult ținea la mine, mă vedea că îmi plăcea să mă înfig (atunci când eram copil eram mai energic), îmi plăcea să ispitesc frații, să-i întreb... ,,Frate, da ce înseamnă aia? Da cum așa? Da cum așa?” Ei sărmanii în limita cunoștințelor lor, îmi explicau și mie: ,,Prietene - că așa se zicea atunci – prietene Pavel, uite așa, uite așa..” Pe atunci n-aveam niciun instrument în biserică și frații, văzând râvna mea au zis: ,,Nimic fraților, hai să facem o jertfă pentru fratele Pavel: să cumpărăm harmoniu.” Și s-au dus nu știu pe unde și au venit cu harmoniul. Atunci a crescut inima în mine. Și până atunci, veneam la biserică și nu mă mai întorceam acasă cu părinții la masă; rămâneam singur și citeam în Noul Testament până după masa la 3 când începea din nou serviciul (am avut așa o dragoste cum spune apostolul, ,,Bucura-tu-m-am de casa Domnului.”) dar de când păstorul a adus harmoniul, atunci și mai și. Nu mai plecam de la biserică. Veneam dimineața pe la 6,7 să învăț să cânt. Am început să învăț, am învățat după ureche mai mult, însă mulțumesc lui Dumnezeu că am avut un dar și mi-a plăcut. Înainte de a-mi cumpăra harmoniul, mi-a cumpărat tatăl meu armonică. Îmi amintesc că eram bolnav, am răcit într-o iarnă și eram la pat. Și vine tatăl meu de la Bozovici, de la târg, cu ea în straiță (traistă) și mi-o scoate.... când am văzut-o, am început în pat să cânt. Mulțumesc Domnului că atâta pasiune am avut, atât de mult am cântat cu armonica aceea. Era o atracție; eu stăteam la biserică până seara, și între timp, veneau copiii din sat nepocăiți.. ,,Hai la biserică în sat că acolo cântă Pavel a lu Ioța lu Paul”(așa era porecla tatălui meu: Ioța lu Paul – Paul l-a chemat pe bunicul meu). Veneau copii o grămadă pe acolo și stăteau pe lângă mine, pe scaune, iar eu le cântam și apoi le predicam. Le spuneam așa ce știam eu la 13-14 ani. Între timp mi-au adus harmoniul și am început să cânt la harmoniu.

La scurtă vreme după aceea s-a făcut la Bozovici, la oraș, un curs de muzică. Era un frate dirijor foarte bun, din Lăpușnicu Mare: Ion Almăjan. Frații au spus, ,,Frate Pavele...” ”Gata, mă duc”, am răspuns cu bucurie. Am stat la Bozovci două săptămâni, am locuit la un frate și am învățat notele. Când am venit acasă la Moceriș am zis ”Nimic, fac cor.” Și am alcătuit un cor. Erau 40 de membri, pe 36 i-am făcut coriști. A fost minunat. După aceea am adunat copiii de la biserică mai mici decât mine, 8-9 ani și am început să îi învăț și pe ei notele pentru a-i introduce și pe ei în cor. A fost extraordinar de frumos. Apoi s-a făcut și fanfară la noi în sat. Cine a intrat în fanfară? În fiecare duminică era în mijlocul satului la noi horă, cum se face la țară. Tinerii din lume se adunau și făceau fanfară, erau cam 7-8 persoane. Ei, așa a lucrat Dumnezeu că toată grupa, fanfara, care a cântat în lume, a desființat locul, au venit toți la biserică și s-au pocăit. Apoi toți au cântat în biserică cu fanfara. Am început atunci să îi învăț notele pentru că ei, săracii, cântau după ureche. Era o minune!

Îmi amintesc de asemenea că în vremea tinereții mele, la noi în Banat se organizau serbări de Paște și a doua zi de Rusalii. Erau cele mai mari sărbători ale tineretului. Ne adunam toate bisericile de pe valea Almăjului și mergeam aproximativ 40 de kilometri cu frați care aveau căruțe. Nu voi uita niciodată sărbătoarea care a fost la Prilipeț. Au fost pregătite poezii, cântări, și pe atunci se cânta numai pe voci. Frații de acolo ne-au servit pe toți cu pâine și telemea de oaie. Era ceva deosebit la acele serbări.

La vârsta de 16 ani am fost cercetat de Domnul și am decis să Îl urmez în apa botezului. Tatăl meu avea o pasiune, îi plăcea să asculte radio. Așa se face că noi aveam radio în casă, înainte de a avea curent în sat. Și într-o miercuri seara când am venit cu tata de la biserică, bătrânul a pornit radioul ca de obicei. Îi plăcea să asculte știrile. La radio s-a nimerit să fie o cântare. Zic: ”Lasă, lasă!”. Și a oprit radioul pe frecvența respectivă. Așa de frumoasă era cântarea aceea... O cântare extraordinară! Mi s-a ridicat părul în cap și am început să am fiori. Ce credeți, ce cântare era? ”Când se citesc numele acolo-i fi”. Era un cor și cânta așa de frumos. ”Când se vor citi numele/ Când se vor citi numele acolo-i fi”... Momentul acela a fost punctul decisiv din viața mea. M-am oprit în ușa casei și mi-am spus ,,Pavel, vei fi și tu acolo, vei fi și tu?” Atunci mi-am făcut o retrospectivă a vieții mele de până atunci. La două săptămâni s-a făcut botez, la Bozovici. M-am dus la mărturisire. Frații m-au întrebat: ”Păi, prietene, acuma?” ”Acuma!”. Atunci m-au primit la botez și la piciorul podului, m-am botezat în 4 august 1947.

Apoi a sosit timpul să merg în armată, dar am fost reformat din cauza unor probleme pe care le aveam la mâna dreaptă. Pe la vârsta de 20-21 de ani frații din biserică mi-au spus, ”Frate Pavele, n-ai făcut armată militară, acuma te duci și faci armata Domnului. La seminar!”. Drumul spre seminar a fost unul destul de complicat. Așa cum am amintit, eu proveneam dintr-o familie mai săracă. Pe atunci, frații care mergeau la seminar trebuiau să dețină ca și acum, aprobarea comunității. La noi nu era comunitate, ci era Cercul păstorilor din Valea Almăjului. Și atunci trebuia să cer aprobare de la Cerc, o adeziune că frații sunt de acord să mă duc la seminar. Un frate tare inimos din biserică m-a încurajat: ”Frate Pavele, dumneata trebuie să mergi la seminar. Vrem să avem predicator de la noi din sat.” ”No, bine frate, sunt de acord, nu că vreți să aveți: dacă am chemare, atunci. Nu că vrea cineva să te facă predicator, nu asta...”.

Așadar frații din biserică au făcut cerere de aprobare la Cercul pastoral, dar cei de la Cerc au spus, ”Nu se poate aproba, pentru că dumneavoastră nu aveți situație materială așa cum ar trebui.” Din cauza acestui fapt cererea trimisă de frați a fost respinsă. Atunci fratele Dereleanu, secretarul: ”Frate Pavele, nimic, trecem peste Cerc și trimitem cererea direct la seminar.” Și au trimis hârtia la seminar, o cerere. Nu trece o săptămână și primesc de la București aprobarea: ”Sunteți așteptat în data cutare la seminar”.

Când au auzit frații păstori din Cerc că fratele secretar a trecut peste cuvântul lor, au venit la noi la biserică și l-au luat la rost. Mă cheamă apoi la Bozovici fratele Goga - că el era șeful Cercului - ”Uite, frate Pavele, ai primit aprobarea să te duci la seminar, să mergi la seminar, o să reușești 100%. Să faci seminarul, dar să știi un lucru: așa vei face seminarul și vei termina, că nu ai ce căuta în valea Almăjului, numai dacă pleci de aici în altă parte. Unde te trimite Uniunea, unde te trimite...” - spunea lucrul acesta pentru că el era la Uniune și el dirija repartiția păstorilor. I-am spus, ”Frate Goga, nu mă interesează unde mă trimite Uniunea, eu mă duc la seminar. Eu voi face seminarul.” Ca nu cumva să mă ceară bisericile au ales imediat din Valea Almăjului la seminar. Goga mă chema tot mereu în timpul seminarului la el la cabinet și îmi spunea ”În orice caz, după ce termini seminarul să pleci.”



La seminar, la București, am avut marele har să fiu simpatizat de fratele bătrân Socaciu, directorul. Datorită intervenției acestui frate am fost trimis în misiune încă din anul I, în ciuda faptului că era hotărât ca studenții din primul an să rămână acasă în vacanță și abia din anul al doilea să își înceapă lucrarea. Am fost repartizat atunci pe valea Crișului la bisericile: Gurba, Chereluș, Șicula și Traian-Ineu. Acolo mi-am sărbătorit prima dată ziua de naștere, în ziua de 15 ianuarie 1953 la Șicula. Era o biserică de aproape 100 de membri, plină de tineret. Pentru o biserică de țară era destul de mare. La Șicula m-am ocupat de lucrarea cu tinerii; ne adunam în fiecare seară. Eram și eu cu mintea mai tinerească atunci. La Gurba erau peste 100 de membri; biserică mare, cu fanfară și orchestră. Acolo am dormit la fratele Bunaciu Ion, diaconul bisericii și dirijorul fanfarei. Și țineam grupuri cu tinerii. O săptămână făceam la Gurba, una la Șicula. Întâlnirile aveau loc seara. Era zăpadă afară și noi stăteam lângă soba de tuci. În jurul ei adunam tinerii și făceam cor. Cântam... parcă și acum văd... unele cântări: ”Coborî, coborî, o, Duhule Preasfânt,” ”Frumos este omul ce lasă-al său păcat”. Au fost clipe minunate de har.

Apoi în vara dintre anul I și anul II frații m-au oprit acasă și am slujit în bisericile din Valea Almăjului. Mai târziu am fost repartizat în raionul Făget. Am început prin a mă ocupa de biserica din Sintești, apoi de bisericile din jur; aveam vreo cinci biserici în grijă. Aici am învățat un lucru foarte important, de la un  frate deosebit, bătrânul Covaci. Acesta mi-a spus: ”Frate Pavele, auzi un lucru să știi: dumneata ești copil acuma, ai probabil 23-24 de ani. Ești copil, acum ai început; Domnul să-ți ajute să ai răbdare. Să mă întreci pe mine! Dar să știi un lucru de la mine: nu vreau să te sperii, dar îți spun: pita (pâinea) pocăiților e amară. Să nu te bazezi pe pita lor, că pita pe care ți-o dau ei nu e dulce. Pita pe care ți-o dau pocăiții e amară. Tu roagă-te Domnului ca Domnul să îți dea putere să nu depinzi de pita pocăiților, ci să depinzi de Domnul.” Tot fratele Covaci a fost acela care m-a îndrumat spre Breazova, satul unde am cunoscut-o pe aceea care urma să îmi devină soție.


În 19 iunie 1954 m-am căsătorit, iar în 15 august 1955, în biserica de la Sintești am fost ordinat ca și păstor. De atunci încolo am fost confruntat cu multe greutăți. Poziția de păstor nu este deloc ușoară. El trebuie să poarte greutățile întregii biserici. Iar vorbele fratelui Covaci s-au adeverit. Pe lângă slujba de la biserică eu am lucrat întotdeauna și în altă parte: la început m-am ocupat de pământul pe care îl avea soția, apoi am lucrat la fabrica Margina, iar de când am ajuns în Arad m-am angajat la UTA, unde am lucrat 35 de ani. Apostolul Pavel spunea ”N-am fost povară nimănui.” Mulțumesc Domnului care m-a ajutat în orice vreme.

M-am ocupat mult de biserica din Sintești. Am fost implicat și în lucrarea cu corul; am oficiat și diferite botezuri. Îmi aduc aminte și acum de primul botez organizat la Sintești. A fost pentru mine o bucurie deosebită să iau parte, cu trei ani în urmă, la Centenarul acelei biserici. Cu lacrimi în ochi am vorbit de la amvonul în fața căruia, cu mulți ani în urmă, a fost pus un covoraș, pe care am fost ordinat ca și păstor. Le-am mărturisit aceasta și fraților; cei mai în vârstă m-au recunoscut...

Au urmat apoi alte botezuri în diferite localități. Unul lui dintre cele mai importante a avut loc la Curtea. Acolo au fost prezente pentru a fi botezate și două persoane oficiale, care m-au rugat să păstrăm discreția din cauza regimului comunist. Ziua am botezat 11 persoane în Bega, fiind însoțit de o mare mulțime de oameni, iar după ce s-a întunecat am mers cu cele două surori la râu. Când să intrăm în apă, am observat că în jurul nostru se strânseseră aproape la fel de mulți oameni ca și în timpul zilei (au aflat între timp că pocăiții mai fac un botez și au venit și noaptea). Slavă Domnului pentru modul minunat în care lucrează! Am botezat acele suflete și mulțumesc lui Dumnezeu că cele două surori au ieșit la pensie din biserică și viețile lor au fost niște mărturii. Am fost de curând la biserica din Curtea, a venit un frate la mine, soția lui nu a putut să vină din motive de sănătate, și mi-a spus: ”Frate Novac, dumneata ai botezat-o pe soția mea în noaptea aceea de iulie în Bega”. Am rămas tare impresionat.

Nu demult am fost la Coștirul de Sus. Mi-aduc aminte că acolo, în 1957, am botezat mătușa și unchiul fratelui Tuțac Ionel, secretarul Uniunii generale de la Timișoara. În urmă cu doi ani am fost la Centenar. Încă mai trăiau și mătușa și unchiul lui. I-am auzit zicând: ”Fratele Novac a venit! Fratele Novac a venit!” ”Da, care-i fratele Novac?” ”Uită-l acolo cu ochelari.” A venit sora, săraca, cu lacrimi în ochi. Pe vremea aceea au fost multe binecuvântări.

Apoi, am fost avertizat de un frate, Romulus Iancu, în privința colectivizării pământurilor demarată de Partidul Comunist. În urma acestui fapt am căutat să mă mut cu familia de la țară la oraș. În primă fază am încercat să ne mutăm la Lugoj, dar nu am găsit nicio locuință. Atunci, pentru că aveam un consătean în Arad am încercat și acolo. Așa am ajuns la Arad. Slavă Domnului că a fost bine. Am găsit casă, în Bujac, am stat pe Lăcrămioarei, nr. 25. Am stat 25 de ani acolo, apoi ne-am mutat la bloc. Când am ajuns în Arad, fratele care era consăteanul nostru a intervenit la Timișoara și mi-a zis: ”Vino la Arad la mine că am eu grijă de tine. Vino la Arad!” S-a dus și m-a cerut de la Uniune. ”Ți-am cerut transferul. Ai transferul la mine.” Am primit din partea Comunității carnetul de păstor și mi-au spus: ”Uite, frate, rămâi la dispoziția Comunității. Unde te trimit în județul Arad, acolo să mergi.” ”Bine, frate.” O să ai biserici cu care să lucrezi: Păuliș, Cuvin, Radna. Aceste trei biserici ți le dăm ca să mergi cu Cina la ele în fiecare duminică. Astea să-ți fie pe duminică, iar restul lucrezi peste tot unde te trimit.” Am avut o grămadă de delegații. Așa că am lucrat ca păstor cu Cina, am mers la Păuliș, la Cuvin și la Radna.

Pe lângă lucrarea pe care o desfășuram în biserică, m-am implicat întotdeauna și în latura socială a comunității creștine din satele respective; îmi aduc aminte că făceam deseori vizite pastorale. După terminarea bisericii când dădeam mâna cu frații la ușă, le spuneam: ”Frate vezi că mâine vin la tine”, ”Soră, vezi că mâine îți fac vizită”. Așa am fost învățat încă de pe vremea când eram seminarist. Nu doar să ne urcăm la amvon, predica, și mai mult nimic. De fiecare dată când mergeam la comunitate, la conferință, fiecare păstor era obligat să prezinte un raport de activitate: ce s-a întâmplat în zona lui, care au fost bisericile unde a activat cel mai mult, câte vizite pastorale a făcut și ce evenimente au avut loc în fiecare casă. Așa am făcut și eu multă vreme, iar acum, dacă merg în misiune undeva, pun un accent deosebit pe familii. Cum spunea și fratele Ostafi, când pleca: ”Eu mă duc în misiune dar nu merg numai la biserică; eu până la biserică mă duc în familii”.

După ce am ajuns în Arad m-am gândit: La care biserică să merg? La Șega. Prima biserică a fost Șega. Eu sunt membru la Șega din 1961. N-am schimbat biserica, nici eu, nici familia mea (Șega e a treia biserică în viața mea unde am fost membru: prima biserică a fost cea în care m-am născut, în satul Moceriș, Lăpușnicul Mare, a doua Sinteștiul, unde am fost ordinat ca păstor și a treia biserică e Șega unde sunt membru de când am venit în Arad, de 50 și ceva de ani). Aici, biserica mi-a dat căminul de bătrâni pentru a merge cu Cina. Am mai avut vreo 14-15 membrii bolnavi cărora să le duc Cina în tot Aradul: și-n Aradul Nou, și-n Pârneava, și-n fundul Bujacului, și pe la Poltura. Am avut o grămadă de frați la care mergeam.

După mutarea la Arad am continuat  astfel să lucrez pentru Domnul, slujind la bisericile filiale și vizitându-i pe cei bolnavi. A urmat apoi o perioadă mai dificilă pentru familia noastră, ne-am confruntat cu anumite probleme, fapt care a dus la încetinirea lucrării mele de misiune. Mulțumesc însă Domnului care ne-a ajutat să ieșim biruitori.

De la revoluție lucrurile au luat o nouă întorsătură, primind o deschidere deosebită în a-L sluji pe Domnul. După sosirea fratelui Gongola ca și păstor al bisericii din Șega am fost însărcinat cu diferite lucrări și am început să activez cu fratele Nistor Pășcuț. El e un om cu greutate în Șega, mai ales prin multele misiuni pe care le-a făcut. Mi-a rămas și astăzi vie în minte amintirea unei misiuni pe care am făcut-o împreună cu fratele Nistor. Fratele Pop, fiind casierul bisericii, se ocupa cu problemele materiale, și cunoștea o soră ce tocmai trecuse în veșnicie. Astfel, fratele a primit însărcinarea să ajute cu înmormântarea. Serviciul a avut loc în județul Sălaj, comuna Mal, deoarece rudele sorei erau acolo. Era cam prin anul 2000, în ziua de 28 ianuarie. Am fost chemați la înmormântare: fratele Treaba Adam (cu microbuzul), fratele Nistor, fratele Bodre și eu. Îmi amintesc că ne-am dus pe o vale, acolo era așezat satul și casa era chiar în vârful văii, iar noi ne-am umplut toți de noroi până la ieșirea din localitate, unde era cimitirul. În satul acela nu era niciun pocăit, afară de sora care murise. Nici chiar rudele sale nu îl cunoșteau pe Domnul. Și nu uit că fratele Pop mi-a povestit după aceea: ” Frate Novac, știi ce s-a întâmplat în ziua aceea? Un lucru extraordinar de mare. Din lucrarea pe care am făcut-o împreună în localitatea aceea a luat ființă o biserică...; de la o simplă înmormântare”. Acesta este doar una din multele experiențe cu Domnul.

Mi-aduc aminte că am fost iarăși cu fratele Nistor într-o iarnă la Vermeș. Fratele Carol din Bujac avea mașină și ne-am dus cu el la evanghelizare. Drumul a avut loc în asemenea condiții încât fratele cu o mână ținea ușa deschisă și cu o mână ștergea parbrizul; mergeam 20 de metri, apoi ne opream. Am început apoi să împingem mașina de la spate. Până la urmă am ajuns la biserică și s-a ținut evanghelizarea. Slavă Domnului!

Mi-aduc aminte de un caz asemănător. Am mers în misiune cu mașina, cu fratele Niță Ion din Gai, cu fratele Nistor la o altă evanghelizare. Ne-am dus pe un drum de scurtătură ca să ieșim de la Bocșa spre Clopotia. Era un drum de tractoare, peste dealuri. Era gheață, sub gheață gropi. Am intrat cu mașina, s-a spart gheața sub noi, am dat în gropi, până s-a udat motorul. Am ajuns cum am ajuns; am ținut evanghelizarea, dar când să venim înapoi, nu mai merge mașina. Mașina era parcată pe un deal; a trebuit să chemăm pe cineva pentru a ne trage. S-a încălzit după aceea motorul, nu știu cum, s-a stricat bietul motor. A trebuit să schimbe tot la el fratele acela.

Evenimente din acestea am avut în viața mea, nu le uit cât trăiesc. Îmi amintesc de o înmormântare a mătușii fratelui Vlașin, la Sighetul Marmației. Satul era lângă Sighet, o colonie a Sighetului și pentru a ajunge la cimitir trebuia să coborâm o vale. Valea era însă înfundată cu apă de un metru. Atunci a trebuit să ocolim prin Sighet. Trei ore și jumătate, aproape patru am făcut până la cimitir. Când am ajuns la cimitir: nisip. Au săpat o groapă, toată era plină de nisip cu apă. Acolo au băgat moarta. Acestea s-au întâmplat într-o sâmbătă, înainte de Rusalii. Duminica am slujit la Șugatag, la Sărsărău și chiar în Sighet.

Am fost apoi repartizat la Răpsig. Ani de-a rândul mergeam tot a treia duminică la biserica de acolo. După aceea am fost trimis la Ineu, în colonie de către fratele Ghiță Cornel, care făcea parte din comitetul Comunității, ocupându-se de partea de misiune. Și am mers vreo patru, cinci ani împreună cu fratele Nistor, tot a patra duminică la Ineu.

În următorii ani am hotărât cu fratele Nistor să începem misiune la Munar, deoarece acolo nu era nicio biserică de pocăiți. Am mers din casă în casă întrebând de frați și am dat de o soră penticostală. A fost o deschidere extraordinară acolo. Sora a chemat vecinii, apoi am mai descoperit o familie de credincioși la celălalt capăt al satului. Am început să ne adunăm în case până când un vecin nepocăit ne-a îndemnat să ridicăm biserică. Un tânăr s-a oferit să ne doneze grădina lui, dar nu am putut sfârși lucrarea din lipsă de fonduri. De asemenea cineva a dorit să ne vândă un birt pentru a face adunare, doar că prețul era prea ridicat pentru noi.

Am făcut multă evanghelizare acolo, la Munar. Am străbătut satul împreună cu fratele Pop, fratele Horia (era student la Oradea pe atunci), fratele Ștefan, ne-am împărțit în două echipe și am mers cu Vestea cea bună. Am organizat apoi cu corul bărbătesc o evanghelizare la cămin. Directoarea căminului era soția preotului din sat și ne-a interzis accesul în incintă. N-a fost nicio problemă. Am ținut evanghelizarea în fața căminului. A început să se adune lume. A predicat și fratele Ghiță Cornel și fratele Horia Vârtaci. Au fost începuturi frumoase.

Una dintre cele mai impresionante misiuni a fost reîntoarcerea mea în satul natal, după 30 de ani, împreună cu fratele Ștefan. Am ajuns mai întâi într-o localitate, nu în satul meu, într-o comună vecină, la vreo 5,6 km distanță. Seara a fost evanghelizare la Bănia și am dormit acolo la o familie tare binecuvântată, urmând ca dimineața să mergem în satul meu natal. Și în comuna aceea zice unul dintre lucrători, unul dintre frați: ”Mâine facem misiune mare, căutăm să cuprindem cât mai mult.” ”No -zic- bine” și am plecat dimineața, pornind în satul meu. Acolo Ștefan a rămas tare impresionat de faptul că atunci când am ajuns în fața bisericii am început să plâng. Biserica fusese reconstruită, dar lângă ea se mai afla încă clădirea veche, în care am copilărit, în care am primit harmoniul, în care am făcut cor. Când am intrat în biserică am întrebat frații, care mă mai cunoaște. Au ridicat mâna vreo șapte, opt... șapte, opt persoane m-au mai cunoscut în sat. Păstorul (era dintr-o comună vecină) a venit dimineața, nu m-a cunoscut: ”Avem musafiri, Domnul să-I binecuvânteze! Ne bucurăm că au venit”. Nici fratele diacon nu m-a cunoscut. Era din sat, dar s-a pocăit mai târziu. Numai când am ajuns la amvon și am zis ”Aveți în fața dumneavoastră unul pe care îl cheamă Pavel a lu Ioța lu Paul” (pentru că așa mă cunoșteau în sat) au rămas tare mirați, mulți au plâns după atâta timp. Nici eu nu puteam să mă stăpânesc din plâns, văzându-i pe unii pe care i-am cunoscut mai de aproape, erau unii dintre copiii pe care i-am învățat notele; acum ei cântau la orgă. După serviciul divin am luat masa la familia păstorului, care, am realizat mai apoi, era de fapt rudă cu mine. Nu am putut rămâne prea mult deoarece eram planificați să mergem încă la câteva adunări în ziua aceea. Astfel, de acolo am plecat la Borloveni, unde era păstor fratele Pătruț Pavel, de la Borloveni am mers împreună cu fratele Pătruț la Pătaș. De la Pătaș, am venit la Prigor, și apoi, înapoi la Bănia. Deci într-o duminică am participat la cinci servicii, cinci predici. Slavă Domnului! Sora la care am stat în Bănia mi-a spus: ”Frate Novac, când ai început să predici, erai palid, alb, așa erai de obosit”. Dar bine spune Cuvântul: ”Nu vă îngrijorați gândindu-vă cum sau ce veți spune; căci ce veți avea de spus, vă va fi dat chiar în ceasul acela; fiindcă nu voi veți vorbi, ci Duhul Tatălui vostru va vorbi în voi”. Este întotdeauna bine să lăsăm pe Domnul să vorbească prin noi. În seara aceea, după 4 predici, am vorbit la Bănia aproape o oră. Când ajungem acasă la familie, la ora 10, camera plină, în jur de 15 persoane. Am stat la părtășie cu ei până la 12. La 1 am avut autobuz spre Timișoara și de la Timișoara am luat trenul spre casă. În noaptea aceea nu am dormit deloc, până am ajuns acasă. Aceste lucruri s-au întâmplat în 2004.

După un an m-am dus pe Clisura Dunării, cu fratele Ștefan, la Sichevița. A fost un har deosebit, era în ziua de Rusalii. Dimineața am mers la Gornea, apoi la încă o localitate, iar după-masă la biserica din Sichevița. Acolo am rămas plăcut impresionați de modul în care a decurs ora de rugăciune. Patruzeci și șapte de surori s-au rugat în șapte minute. A fost o singură rugăciune și fiecare a continuat ideea sorei dinaintea ei. Am stat nu doar duminică, prima zi de Rusalii ci și luni (a doua zi) și marți (a treia zi) și au venit mulți frați ortodocși la adunare. Am avut o extraordinar de mare binecuvântare. Am simțit mâna Domnului chiar și pe drum. Nu a trebuit să plătim nimic la autobuz deoarece șoferul a fost pocăit. Ne-a așezat în spatele lui și ne-a îndemnat să cântăm și am cântat cu muzicuța, patru-cinci ore.

Aceste lucruri sunt mai mult decât niște aventuri, sunt lucrări pe care Dumnezeu îți dă putere să le faci. Prin toate satele unde am slujit a rămas o amintire, dar am căutat întotdeauna să las o amintire frumoasă în urma mea. Chiar dacă a fost greu în unele momente, mulțumesc Domnului, care m-a ajutat să rămân în picioare până acum. Și acum, la vârsta aceasta încă îmi dă putere să Îi slujesc. A Lui să fie toată slava, în veci. Amin!

 

În 1937, în registrul de membrii ai bisericii erau următorii membrii:

 1. Ignat Ardelean; 2. Pantelimon Mureșan; 3. Ardelean Constanda; 4. Mureșan Silvia; 5. Sabina Ilie; 6. Cerean Elisabeta; 7. Maria Stan; 8. Maria Iorgovan; 9. Ardelean Vasile; 10. Bulcean Ioan; 11. Tuțac Ioan; 12. Tuțac Ana; 13. Ardelean Maria; 14. Balintoni; 15. Birău Adam; 16. Ignat Cerean; 17. Victor Ilie.

                Frații care au păstorit biserica:

1. Novac Pavel – Arad;

2. Ardelean Octavian - Sebeș (Alba);

3. Crișan Gavril – Australia;

4. Olah Liviu – decedat;

5. Tărniceriu Afian - Timișoara;

6. Lăpugean Ioan - Făget;

7. Tuțac Laurențiu - decedat;

8. Malancea Ioan - Făget.

        Acum, pastorul bisericii este din nou fratele Ioan Alexandru Lăpugean, care este și vicepreședintele Comunității Timișoara. Diacon: fratele Ardelean Ioan, ordinat, care a fost și un bun cântăreț, a slujit în Biserica din Coșteiul de Sus, Breazova, Curtea, Pojoga și Căprioara.

       Fratele Tuțac Laurențiu a urmat cursurile la Seminarul Teologic Baptist din București. A slujit în multe biserici: Breazova, Curtea, Românești, Tomești, Fărășești, Jupânești, Ohaba Română, Ohaba Lungă și Ierșnic. S-a căsătorit cu sora Magdalena și a avut 2 copii, Beniamin și Ionel. A fost un om devotat lucrării și a călătorit mult pe jos. Fiul său Tuțac Ionel a absolvit Institutul Teologic Baptist din București, apoi Facultatea de Jurnalistică. A fost 2 mandate consilier județean, fiind timp de 8 ani președinte al Comisiei de Cooperare Inter-Regională și Integrare Europeană din cadrul Consiliului Județean Timiș. La ora actuală este pastor la Biserica Creștină Baptistă ”Harul” din Lugoj, președintele Comunității Baptiste Timișoara, secretar general al Uniunii Bisericilor Baptiste Creștine din România, președintele Casei de Pensii a Cultului, Doctor în Teologie – Institutul Teologic din Covington, statul Georgia. Unul din evenimentele importante organizate în România a fost Festivalul Speranței (4-6 iulie 2008, Timișoara, stadionul Dan Păltinișan) când peste 80.000 de oameni au participat la cea mai mare evanghelizare organizată vreodată în România. Fratele Ionel Tuțac a fost președinte al Consiliului de Referință al Festivalului, fiind în același timp omul care a avut inițiativa invitării evanghelistului Franklin Graham în țara noastră.

   Tuțac Samuel a absolvit Institutul Teologic Baptist din București, a absolvit și Facultatea de Psihologie și este pastor în Biserica Creștină Baptistă ”Betel” din Timișoara și vicepreședinte al Comunității Timișoara și urmează cursurile de doctorat.

Prin Coștei a trecut fratele Ignea Ștefan din Lalașinț, fratele Ardelean Emilian din Jupânești, Covaci Ioan, Savu Pătean, Lupulescu Petru și mulți alți misionari și pastori. Au fost formații muzicale: corul copiilor din Făget, corul bărbătesc, fanfara, frați oaspeți din USA.

Ioan Chișmorie a compus la Coșteiu de Sus cântarea: ”Aud un cor de mii de păsărele”, cântare care a înconjurat Pământul. Un fiu al fratelui Chișmorie trăiește în Chicago, U. S. A.

În Coștei a avut loc un festival al fanfarelor organizat de fratele Tuțac Ionel. La ora actuală fratele Florea Ilie este diaconul bisericii, iar pastor este fratele Lăpugean Ioan Alexandru. Duhul Sfânt a călăuzit pe frați în grelele încercări prin care au trecut și au rămas statornici în Casa Domnului.

Primarul comunei Margina este domnul ing. Costa Ioan, un om cu suflet mare și temător de Dumnezeu, care a luat parte la multe din activitățile bisericii.

 

 

                           Slujitorii care s-au ridicat din Biserică

       Slujitorii care s-au ridicat din biserică și care au slujit în diferite locuri, amintim pe: Ioan Covaci, Nicolae Covaci, Ionel Laurențiu, Ionel Lupulescu, Ovidiu Ionaș și Leahu Cornel ordinat și lucrează în Biserica din Feldru din jud. Bistrița.

      Nicolae Covaci, născut dintr-o familie modestă, din patru frați, doi băieți și două fete, s-au întors la Domnul în biserica din Sintești, apoi a plecat la Seminarul Teologic Baptist din București. După absolvirea seminarului a slujit ca pastor la Biserica ”Emanuel” din Oradea, peste 40 de ani. Între timp cultul baptist i-a încredințat mai multe slujbe, el a fost directorul seminarului și președintele Uniunii Baptiste din București.

       În ultimele luni din viață a venit la Sintești la Biserică și la rudenii unde a predicat Evanghelia.

 

                 Frații care au păstorit Biserica de la început până în prezent

     Iată numele fraților păstori: Ioan Covaci, Pavel Novac, Gheorghe Mardare, Afian Tărniceriu, Octavian Ardelean, Ionel Laurențiu, Gavril Crișan care se află în Australia în orașul Perth, Olah Liviu care se află în Los Angeles, U.S.A.

    De la 1 august 1978 până în prezent slujește fratele Ioan A. Lăpugean, absolvent al seminarului Teologic Baptist din București. În biserica din Sintești au fost ordinați ca pastori fratele Pavel Novac, ordinat în biserica din Sintești la 15 august 1955 (din comisia de ordinare atunci a făcut parte și fratele Popovici Petru), Ionel Laurențiu și Crișan Gavril. Biserica a fost girată o perioadă și de fratele păstor Laurențiu Tuțac.

       În Sintești au fost botezați următorii frați care au fost chemați în lucrare și au slujit și unii mai slujesc ca păstori: Tuțac Laurențiu, decedat în 15 iulie 2005, Lupulescu Ioan decedat în 5 octombrie 2005 în Detroit, Ioan A. Lăpugean și Ovidiu Ionaș.

       Printre vizitele fraților din conducerea Uniunii Baptiste este amintită vizita fratelui președinte al Uniunii Baptiste din România, Ioan Popa, între 21-27 mai 1929 și a secretarului general al Uniunii Baptiste Ion Ungureanu, între 29-31 iulie 1932. Primul botez este menționat că a avut loc în 1913, apoi în 1946, când s-au botezat 7 persoane, în 1957 au fost două botezuri a câte opt persoane.

Un botez a avut loc în 1990, altul în 1991 la 13 octombrie când au fost botezat șase persoane, din care cinci au fost din Sintești și una din Fârdea. Botezul a fost oficiat de fratele Ion A. Lăpugean, pastorul bisericii, a predicat Evanghelia cu această ocazie Laurențiu Tuțac și un seminarist anul IV. A participat și fanfara de la Curtici. Unii tineri au fost botezați în Biserica din Făget. S-a înființat o nouă biserică la Margina, unde lucrează fratele pastor Dan Căpraru și Țepeș Marian este diacon.



luni, 27 ianuarie 2025

Biserica Baptistă „Betania” din București și păstorul, ei trec printr-un linșaj mediatic greu de crezut. Oare de ce?

 


Biserica Creștină Baptistă „Betania” din București are începutul ei în anul 1856, când familia Karl Johann și Auguste Scharschmidt, familie germană din Ungaria, sosește la București cu căruța cu boi, iar în căruță aducea uneltele de dulgherie ca să lucreze. Scopul venirii sale era unul bine țintit și scris în statutul bisericii ce o înființează, unde scrie următoarele:

Art. 2. Scopul Comunității este satisfacerea în cadrele legii în vigoare a trebuințelor religioase ale membrilor, înființarea și întreținerea instituțiilor și a personalului necesar pentru îndeplinirea acestei misiuni, care constă în:

a) Predicarea Evangheliei lui Isus Cristos;

b) Practica sfintelor Taine înființate de Isus: BOTEZUL și SFÂNTA CINĂ:

c) Oficierea Serviciilor divine publice”.[1]

Pentru că era o biserică germană, statul i-a dat libertate, dar a fost asuprită de biserica soră de limbă germană, cea luterană.

După ce Biserica Baptistă Germană a ieșit cu Lumina Evangheliei și între români, prin jurul anului 1900, autoritățile eclesiale românești s-au alertat și s-au pus în mișcare și au început o mai mică persecuție asupra credicioșilor baptiști români. Aceasta s-a intensificat după Marea Unire din 1918, deși statul și Coroana Regală a României Mari au recunoscut baptiștii ca un cult egal în drepturi cu celelalte culte.

A venit comunismul care prin persoane care veneau din biserica ortodoxă, dar fiind comuniști înfocați, au încercat distrugerea baptiștilor pentru că erau exponenții capitalismului american și occidental, mai precis a clasei exploatatoare. Modalitatea prin care au lucrat a fost două legi pe care nu le-au trecut în Monitorul Oficial al României, ci erau legi nescrise și pardidul stat le impunea păstorilor. Una era reglementarea serviciilor religioase și apoi arondarea bisericilor, adică cele mici să se desființeze și să meargă la cele mai mari. Dumnezeu a intervenit și nu a lăsat planul diabolic să se realizeze și în anul 1989 aduce libertatea.

Odată venită libertatea, bisericile baptiste s-au deschis mai mult spre exterior, mergând cu Evanghelia la un popor ținut în ateismul impus prin forța brutală a dictaturii. Bucuria diavolului s-a stins un pic că acuma nu mai avea mijloace prin care să persecute biserica Domnului, dar iute a găsit o portiță de care vorbea apostolul Pavel: „Căci și după venirea noastră în Macedonia, trupul nostru n-a avut nicio odihnă. Am fost necăjiți în toate chipurile: de afară lupte, dinăuntru temeri. (2 Corinteni 7:5)

Și atunci diavolul a prins pe unii frați firești, le-a arătat strălucirile lumii și puterea de a primi faimă și mărire, oamenii s-au lăsat captivați de ofertă și în numele „domnului” și cu mâna vicleană a celui rău, au pornit războiul „sfânt”. Scopul declarat după ceva ani de luptă este spus deslușit, fără rușine și ocolișuri: „nu mă las pănă nu pun lacăt pe biserică”.

Trist, dureros, de necrezut, dar adevărat. Mai dureros că acești oameni sunt încurajați de acolo de unde nu ar trebui sau mai bine spus de unde ar trebui să vină ajutorul. Dar tot la Cuvânt revenim că El este adevărul:

1. Îmi ridic ochii spre munți… De unde-mi va veni ajutorul?
2. Ajutorul îmi vine de la Domnul, care a făcut cerurile și pământul.”
(Psalmii 121:1-2)

Este bine că este așa, ca ajutorul pentru biserică să vină de la Domnul. Dragă Biserică „Betania”, dacă timp de 170 de ani, nimeni nu te-a distrus, nici acuma nu te va distruge cineva, fii dar credincioasă Domnului că de la El vine ajutorul.

Vă salut biserică a Domnului pe voi și păstorul vostru:

6. Întărește-te și îmbărbătează-te, căci tu vei da în stăpânire poporului acestuia țara pe care am jurat părinților lor că le-o voi da.
7. Întărește-te numai și îmbărbătează-te, lucrând cu credincioșie după toată legea pe care ți-a dat-o robul Meu Moise; nu te abate de la ea nici la dreapta, nici la stânga, ca să izbutești în tot ce vei face.
8. Cartea aceasta a legii să nu se depărteze de gura ta; cugetă asupra ei zi și noapte, căutând să faci tot ce este scris în ea, căci atunci vei izbândi în toate lucrările tale și atunci vei lucra cu înțelepciune.
9. Nu ți-am dat Eu oare porunca aceasta: ‘Întărește-te și îmbărbătează-te’? Nu te înspăimânta și nu te îngrozi, căci Domnul Dumnezeul tău este cu tine în tot ce vei face.”

(Iosua 1:6-9)



[1] Statutul Comunității Baptiste Germane din București.

sâmbătă, 25 ianuarie 2025

Simionescu Florea 1912 - 2006 din Piua-Petrii

 


Fratele Simionescu Florea  s-a născut în ziua de 7 februarie 1912 în localitatea         Piua-Petrii, județul Ialomița. Părinții se numeau Neagu și Ioana, plugari, de naționalitate română.

Termină cinci clase primare și este promoția 1953/1954 a Seminarului Teologic Baptist din București.

Era foarte activ în lucrarea Domnului încă din adolescență, pe când avea 14 ani, iar mai târziu producea înviorare unde stătea câteva zile.

Aude Cuvîntul lui Dumnezeu și îl primește cu multă bucurie și râvnă, fiind botezat în Biserica Creștină Baptistă din Jegălia, în ziua de 26 octombrie 1927, de către pastorul Haralambie Dumitru.



În ziua de 26 octombrie 1931 se căsătorește cu Maria și Domnul le-a dăruit șase copii: Magdalena, Cornelia, Zoica, Florian, Viorica și Marioara. Sora Maria a murit de inimă la 35 de ani, iar cel mai mic copil avea doi ani. Fratele se recăsătorește cu o soră care se numea tot Maria și cu care a crescut cei șase copii rămași orfani. Cu a doua soție fratele nu a mai avut copii.

Este încorporat la Regimentul 40 infanterie, cercul Ialomița și rămâne la vatră în anul 1934 cu gradul de sergent. A  fost concentrat și trimis pe front în al Doilea Război Mondial. A luptat în prima line a frontului de la Cotul Donului. Biblia era în buzunarul de la piept, iar într-o zi o schijă l-a lovit în piept, dar s-a oprit în Biblie, fără să fie rănit. Cazul nu este singular pentru că acest lucru l-au pățit  și alți soldați care purtau Biblia cu ei.



Fratele Florea Simionescu se mută în anul 1933 în Fetești și contribuie la dezvoltarea bisericii baptiste care era într-o stare destul de precară. Fratele a pus la dispoziția bisericii jumătate din grădina sa și au construit un frumos locaș de închinare care este și azi. 


La zidire a fost ajutat de alt frate credincios și meșter priceput, Ștefan Florescu. Aici se vede în această poză cum fratele Florea făcea în fiecare dimineață program de rugăciune, citirea Bibliei și explicarea Cuvântului. Se adunau frați și surori, dar și vecini, care voiau să vină, dar și copii. Așa a făcut fratele până ce a zidit Casa de Rugăciune.

În ziua de 15 iunie 1945 este ordinat pentru Biserica Creștină Baptistă din Fetești, ca păstor. Comisia de ordinare a fost compusă din frații păstori: Baban Dumitru, Gligor Cristea și Nicolae Baban. Aici începe o lucrare deosebit de importantă și curajoasă, dar de scurtă durată, pentru că este chemat la București, unde nevoile erau mult mai mari.

În anul 1950 se mută la Biserica Creștină Baptistă din strada Bela Brainer și apoi în strada Apele Minerale. În anul 1961 această biserică se mută la Biserica Creștină Baptistă Germană din București, strada Popa Rusu. Frații germani și români făceau serviciile religioase separat, până când cei mai mulți germani au plecat în Germania sau America.



În anul 1954, cu ocazia impunerii reglementării, au fost destituiţi câţiva pastori : Simionescu Florea şi Ordeanu loan din Bucureşti.  În anii aceia grei, când comuniștii arestau păstori și frați care nu erau pe placul regimului, fratele Florea l-a găzduit să-l apere de furia regimului o vreme pe Richard Wurmbrand.

În anul 1971 fratele Florea păstorea Bisericile Creștine Baptiste: București, str. Popa Rusu, nr. 22, sector 1, Luceanca și Buturgeni din județul Ilfov.

A scris articole în revista cultului „Îndrumătorul Creștin Baptist” și poezie, publicându-le în revista „Luminătorul”.

În anul 1974 fratele Florea Simionescu iese la pensie. După dumnealui vine fratele Iosif Sărac la conducerea bisericii.



Pleacă în America în anul 1985, la Chicago. În America a slujit ca păstor în orașul Modesto, din California, între anii 1990 – 1991, apoi se întoarce la Chicago, pentru că nu a suportat clima din California.

În 5 ianuarie 1997, fratele își pierde soția, cea care i-a fost credincioasă și de ajutor în lucrarea Domnului.

În ziua de 14 august 2006,  a plecat la Domnul să se întâlnească cu Creatorul său pe care l-a slujit cu credincioșie.

Surse:

Mihaela Mihaiu, nepoata fratelui Simionescu

Ioan Bunaciu

Otniel Bunaciu

Arhivă





Neagu și Ioana Simionescu - părinții



joi, 16 ianuarie 2025

La mulți ani cu emisiunile dr. Daniel Fodorean

 


Acum în zilele astea am scis AICI despre ce este și ce face pastorul Daniel Fodorean. Este ardelean de-al nostru, din Cluj, dar harnic. Trebuie să scriu pentru că face o emisiune bună, fără bani și fără plată și cine să-i dea plată? Fratele Cătălin Vasile, fondatorul acestui post de televiziune Prodocens Media, care a făcut investiția prin îndurarea Domnului, pe cont propriu. Un post sănătos, corect, imparțial, interconfesional și etc.



Cum să nu îi zic „La mulți ani!” la acest frate muncitor, dar și credincios Domnului, când ne aduce în case un pic mai multă învățătură de duh, oameni credincioși, care prezintă invățătură din Cuvânt, dar și alte invățături morale, de comportament și folositoare.

Zicem „La mulți ani!” și fratelui Cătălin Vasile, că pune la îndemâna noastră emisiuni care ne îndrumă spre Dumnezeu și caracterul Său. Dacă ar fi emisiuni mondene sau politice care ar aduce audiențe, fratele este bucuros să nu facă vâlvă prin senzațional, ci caută să răspândească Cuvântul în liniște și dragoste pentru mântuirea oamenilor care doresc mântuirea.

Nu este ușor să faci emisiuni, trebuie să te rogi de unul de altul, să faci teme de discuții, să te pregătești, să ai argumente și să întrebi, să asculți și să ții interlocutorul la temă și subiect.

Cum să nu-i zic „La mulți ani!” că de fiecare dată când sunt pe la București, mă sună și zice: „frate Vasile facem o emisiune?” Odată am fot la capitală și avea foarte mult de lucru la Institut și nici nu am vrut să mă arăt, ca să îl deranjez sau să creadă că vreau să merg la tv. Dar m-a sunat și mi-a zis: „am un pic de timp și vreau să facem emisiune”. Sunt uimit de puterea fratelui de a lucra în atâtea direcții de activitate.

Domnul să-i dea multă putere în continuare, să-l binecuvânteze Domnul cu binecuvântările Lui Sfinte. „La mulți ani!” frate Daniel Fodorean, om corect și drept, te apreciez, te stimez și mă rog Domnului pentru dumnevoastră și familia dumneavoastră.

Mai jos, câteva persoane care au trecut pragul Prodocens Media la invitația fratelui păstor Daniel Fodorean, oameni mici, de rând, dar și oameni mari, cu nume, dar oameni ai credinței.










luni, 13 ianuarie 2025

Interviu cu dr. Daniel Fodorean decanul Institutului Teologic Baptist din București

 


Duminică, 12 ianuarie 2025, la Biserica Creștină Baptistă „Betania”din București, a avut loc o înălțătoare serbare, la care eu am participat ca rudenie a pastorului Costel Ghioancă, ce a fost dedicat de biserică și Comunitatea Bisericilor Creștine Baptiste de București în slujirea de păstor al bisericii. De la această întâlnire nu putea lipsi cel mai mare în slujirea Comunității, fratele păstor conf. univ. dr. Daniel Fodorean, decan al Institutului Teologic Baptist din București, un ardelean de-al meu, care a părăsit Ardealul, mergând mai întâi la malul Mării Negre în Constanța.

De acolo a venit, prin călăuzirea Duhului Sfânt, la București, unde slujirile pe ogorul Domnului s-au înmulțit, parcă odată cu mărimea orașului și facilitățile pe care le oferă. Lucrarea de păstorire nu a fost abandonată, ci a lucrat cu aceeași pasiune pentru răspândirea Evangheliei. A preluat catedră la institut și lucrează cu râvnă și spor la responsabilitățile impuse de calitatea de decan și profesor.  Fiind tânăr și energic, frații păstori și delegații l-au ales președinte al Comunității de București, slujire pe care o face cu pasiune și dăruire, fiind acolo unde este nevoie de dumnealui. În București, un frate cu dare de mână a pus în mișcare un post de televiziune Prodocens Media, inițiatorul fiind Cătălin Vasile, iar fratele Daniel Fodorean a răspuns solicitării fondatorului Prodocens de a fi realizator de program TV.

Mai punem la socoteală că fratele Daniel este doctorand în drept constituțional, muncă grea, nu glumă, dar o face pentru a apăra poporul baptist de tot felul de șicane din partea unor oameni care nu văd cu ochi buni acest popor. Fratele are și o familie binecuvântată, care îl susține, dar trebuie să aibă timp pentru acest cuib minunat numit „familie”.

În acest interviu veți vedea cum de are timp să le facă pe toate și nu are restanțe la nici o slujire, ci duce sarcinile cu demnitate și frică de Dumnezeu, având puterea să ofere și un zâmbet, o vorbă bună și cu duh, acolo unde este nevoie.

Vizionare plăcută!





duminică, 12 ianuarie 2025

Serbarea de instalare a pastorului Costel Ghioancă la Biserica Creștină Baptistă „Betania” din București

 



Prin binecuvântarea și decizia lui Dumnezeu, Biserica Creștină Baptistă „Betania” București l-a instalat în lucrarea de slujire pe păstorul ales Costel Ghioancă. A fost o sărbătoare înălțătoare, de profundă părtășie și o laudă pentru Dumnezeul oricărui har. Toți vorbitorii au subliniat că Dumnezeul cel Sfânt merită toată lauda, cinstea și onoarea și că lucrarea în biserică este dependetă de Dumnezeu care este autorul de drept al înființării Bisericii Lui.

Frați și surori, prieteni și musafiri din mai multe părți au fost prezenți, plini de bucurie, am cântat lui Dumnezeu laude, ne-am rugat, am ascultat mesaje pline de putere inspirate de Duhul Sfânt al lui Dumnezeu și apoi am asistat la îngenunchierea păstorului Costel, ca asupra lui să fie puse mâinile de către ceata prezbiterilor.

Programul serbării a avut loc după următorul desfășurător între orele 10 - 12:

1. Cântare: Slăvit să fie Dumnezeu

2. Bun venit – fr. Costel Ghioancă

3. Cântare 2: El poate

4. Rugăciune (pe grupe) – fr. Daniel Gulea

5. Cântare 3: Domnul ne-a creat

6. Salut – fr. Peter Rong

7. Salut – fr. Florin Matei

8. Cântare 4: Doamne Tu ești Dumnezeu

9. Salut - fr. Mircea Țărău

10. Salut – fr. Costin Dumitru

11. Salut – fr. Vasile Bel

12. Intervenție fr. D. Fodorean – introducere + rugăciune cu punerea mâinilor

13. Cântare: Râul binecuvântării

14. Anunțuri și colecta – fr. Costel Ghioancă

15. Cântare 5: Stânca vieții

16. Mesaj – fr. Daniel Fodorean

17. Cântare 6: Nu la întâmplare sunt

18. Încheiere

După încheierea programului de părtășie, toți membrii au fost rugați să rămână la o masă de dragoste pentru a mai putea să ne bucurăm de pâinea cea de toate zilele, pe care Tatăl nostru din cer ne-o dă în fiecare zi și să mai stăm de vorbă unii cu alții.

Doresc ca Biserica Creștină Baptistă Betania, împreună cu pastorul ei, Costel Ghioancă, cu comitetul și fiecare membru al bisericii să ducă vestea cea bună a Evangheliei, cum au făcut înaintașii lor.

Mulțumim, Tată din cer, pentru că ai fost prezent în mijlocul nostru!

Mai jos se poate viziona programul în întregime.







luni, 6 ianuarie 2025

140 ani de existență a Bisericii Baptiste din Cheșa - Interviu cu Maria Iancu

 



Cu ajutorul Domnului și al fratelui Daniel Gulea din București, care a fost în vizită de aceste sărbători la mama soacră care locuiește în localitatea Cheșa, județul Bihor, am făcut prin Zoom o mică înregistrare.

Azi, 05 ianuarie 2025, am stat de vorbă cu sora Maria Iancu, membră a BisericiI Creștine Baptiste din Cheșa. Domnia sa cunoaște viața bisericiI de când era un copil, fiindcă a fost binecuvântată în această biserică în anul 1954. Sora ne-a vorbit despre lucruri din trecut. Un frate foarte bătrân care venea încălțat cu opinci la biserică din localitatea Ginta, la Cheșa, aproape 5 km. în fiecare sâmbătă seara, iarna punea pe opinci ceva ca să nu alunece.

În acest an Biserica Creștină Baptistă din Cheșa împlinește 140 de ani, fiind cea mai veche biserică baptistă de limba română din România.

Am înregistrat acest interviu care va da startul serbării din acest an al bisericii, dar și cu gândul că cei ce vor citi și viziona înregistrarea, vor contribui cu unele informații, pentru a scrie un istoric al acestei biserici înaintată în vârstă.