vineri, 28 februarie 2025

Comunicat referitor la Gather 25 de pastor Paul Negruț

 


 

Comunicat din partea Departamentului de educație al Uniunii Bisericilor

Creștine Baptiste din Romania

Dragi frați și surori,

Harul și pacea să vă fie înmulțite prin cunoașterea lui Dumnezeu și a Domnului

nostru Isus Hristos! (2 Petru 1:2).

Pe această cale dorim să răspundem întrebărilor care ne-au fost adresate de

către credincioșii baptiști în legătură cu evenimentul Gather 25 care se va

desfășura la Cluj în data de 01 martie 2025.

Din punct de vedere istoric, baptiștii au respectat și respectă libertatea și

dreptul fiecărui om de a-și alege religia și forma de închinare. în același timp,

credincioșii baptiști cred și mărturisesc că Sfânta Scriptură este autoritatea

supremă în toate aspectele vieții de credinți și practică religioasă. Cu această

convingere, credincioșii baptiști aplică testul Scripturii tuturor curentelor și

manifestărilor religioase pe care le întâlnesc. în lumina Scripturii credincioșii

baptiști se asociază sau se disociază de mișcările și manifestările care apar în

spațiul religios.

Ca răspuns la întrebările dumneavoastră cu privire la Gather 25 vă oferim o

scurtă analiză biblică a învățăturilor despre biserică, despre Isus Hristos, despre

unitate și despre rugăciune așa cum se desprind acestea din afirmațiile publice

în format scris sau înregistrări video oferite de inițiatorii și organizatorii

evenimentului, în comparație cu învățătura și practica bisericilor baptiste.

A.      învățătura despre Biserica

1) învățătura creștină baptistă despre biserică. Sfânta Scriptură vorbește

despre două modalități în care ființează adevărata Biserică a Domnului

Isus: Biserica universală și Biserica locală. Mărturisirea de credință a

Cultului Creștin Baptist afirmă acest adevăr biblic.

a.     Biserica Universală: „Noi credem și mărturisim că după Noul

Testament, totalitatea credincioșilor, fără deosebire de rasă, naționalitate, sau clasă socială, din toate timpurile, din cer și de pe pământ, formează Biserica lui Hristos - Biserica Universală.

Această Biserică nu este o organizație pământească vizibilă, ci e

organismul viu, spiritual al celor mântuiți, adică a celor ce au

crezut în Hristos și au fost născuți din nou" (Evrei 12:23; Fapte

20:28; Matei 16:18; Efes 1:22,23; 5:25-27). Biserica Universală nu

a fost, nu este și nu va fi adunată vreodată de un om sau de un

grup de oameni aici pe pământ, ci va fi adunată numai de Domnul

Isus, Capul Bisericii, la venirea Lui. Imaginea, forma și

manifestarea acestei adunări sunt descrise în Apocalipsa 7:9-17.

b.     Biserica locală este comunitatea credinței, speranței și dragostei.

„După învățătura Noului Testament biserica locală este unitatea

voluntară a unui grup de credincioși dintr-o localitate, născuți din

nou și botezați pe baza mărturisirii personale a credinței lor în

Domnul Isus Hristos, ca Mântuitor al lor. Ei se unesc laolaltă cu

scopul de a se închina lui Dumnezeu, de a se zidi sufletește, de a

păstra curată credința și învățătura creștină, potrivit cu

învățăturile Noului Testament, si de a colabora la propovăduirea

Cuvântului lui Dumnezeu" (Mat. 18:20; Fapte 8:1; Rom. 16:3; 1

Cor. 1:2; 16:19; Gal. 1:22; Col. 4:15; Apoc. 2:1, 8,12,18; 3:1,7, 14).

Bisericile locale colaborează între ele, dar trebuie subliniat că

niciun eveniment în care se adună credincioși din mai multe

biserici locale nu se poate numi Biserică Universală.

2) învățătura mișcării Gather 25 despre biserică.

a.     Evenimentul Gather 25 este prezentat și promovat ca o adunare a

„bisericii globale." Conceptul global - globalizare își are rădăcinile

în științele social-politice din secolele 18 si 19 și descrie fenomenul

de interacțiune internațională cu ajutorul tehnologiilor de

comunicare și a mijloacelor moderne de transport. Odată lansat

acest concept, el este folosit cu sensuri diferite în politică, cultură,

comerț, spectacol sau religie. în spațiul religios sunt o mulțime de

grupări și organizații care folosesc conceptul global cu sensuri

multiple pentru a-și prezenta identitatea și misiunea.

b.     "Gather 25 este un eveniment global fără precedent, de 25 de ore,

care spune poveștile inspiratoare ale Bisericii globale, de către

Biserica globală. Dar nu va fi o adunare a Bisericii globale fără voi"

(Citat din Vocea Creștinilor.com). Sensul conceptului de Biserică

globală folosit de Gather 25 este specific mișcării Noii Reforme

Apostolice ai cărei conducători pretind că începând cu anul 2000,

în biserică au fost restabilite pozițiile de apostoli și proroci

contemporani care au autoritate doctrinară și practică egală sau

chiar mai mare decât apostolii Domnului din Biserica Primară.

Acești apostoli și proroci autoproclamați pretind că lor le-a fost

încredințată pregătirea bisericii și a lumii pentru revenirea lui Isus

Hristos. în acest sens, organizează evenimente de amploare,

puternic mediatizate pe care le prezintă ca fiind „Biserica globală"

pe care o conduc și o pregătesc pentru revenirea Domnului.

Această „Biserică globală" sub conducerea noilor apostoli și

proroci are mandatul de a cucerii cei „șapte munți" ai lumii ca semn că „fiara cu șapte capete" din Apocalipsa 17:8-10 este

biruită. Cei "șapte munții" care trebuie cuceriți sunt: religia,

familia, guvernul, educația, mass media, spectacolul

(entertainment), și afacerile (business). în acest sens, liderii

autoproclamați ai acestei mișcări organizează evenimente la care

atrag membrii bisericilor locale din diferite părți ale lumii

oferindu-le impresia că prin participarea la aceste evenimente

devin parte a Bisericii globale.

Concluzie: la testul Scripturii se poate observa limpede că evenimentul

Gather 25 nu este nici Biserica universală nici biserica locală, ci un

spectacol religios care adună oameni cu tot felul de orientări religioase.

Conceptul de Biserică globală este o invenție nebiblică a liderilor acestei

mișcări cu scopul de a-și crea o aură de autoritate spirituală și de a

atrage membrii altor biserici locale.

B.     învățătura despre Isus Hristos

Simplul fapt că oamenii pronunță numele Isus Hristos nu înseamnă că

vorbesc despre aceeași persoană. De exemplu, Isus din teologia eliberării

este un personaj care „mântuie" oamenii din sărăcie și nedreptate socială.

Isus din teologia feministă este un personaj neutru din perspectiva

genului, sau în cazuri extreme este definit ca având genul feminin care nu

promovează identitatea și rolul bărbatului în familie și în societate. Isus din

teologia liberală este doar un învățător și un exemplu moral, și nicidecum

Fiul lui Dumnezeu care a murit pentru păcatele noastre și a treia zi a înviat

trupește din morți. Isus al ecranelor cinematografice este „un star" care

îmbracă forma decisă de regizor. Exemplele ar putea continua, dar este

suficient să constatăm că în cultura contemporană oamenii l-au redefinit

pe Isus după placul lor. Pentru noi este important să stabilim dacă

bisericile baptiste din Romania și mișcarea Gather 25 vorbesc despre

același Isus, sau avem de-a face cu diferențe semnificative.

1) învățătura creștină baptistă despre Isus Hristos. Mărturisirea de credință

a Cultului Baptist afirmă: „Noi credem și mărturisim că este un singur

Dumnezeu, Creatorul, Susținătorul și Stăpânul tuturor lucrurilor... în

Biblie îl descoperim pe Dumnezeu, ca Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt, cu

desăvârșire una și nedespărțiți în ființa lor...

a. Isus Hristos este Dumnezeu Fiul. „Tu ești Hristosul, Fiul

Dumnezeului Celui viu" (Mat. 16:16); „El va fi chemat Fiul Celui

Preaînalt și Domnul Dumnezeu îi va da scaunul de Domnie al

tatălui Său, David" (Luca 1:32); „Cred că Isus Hristos este Fiul lui Dumnezeu" (Fapte 8:37); „Cine va mărturisi că Isus este Fiul lui

Dumnezeu, Dumnezeu rămâne în el, și el în Dumnezeu" (lloan

4:15).

b. Isus Hristos este "calea, adevărul și viața. Nimeni nu vine la Tatăl

decât prin Mine" (loan 14: 6). Calea Domnului este descrisă în

Predica de pe munte: „Intrați pe poarta cea strâmtă. Căci largă

este poarta, lată este calea care duce la pierzare și mulți sunt cei

ce intră pe ea. Dar strâmtă este poarta, îngustă este calea care

duce la viață, și puțini sunt cei ce o află" (Mat. 7:13-14).

c.     Isus Hristos nu sacrifică standardele credinței adevărate de dragul

mulțimilor. „Nu orișicine-Mi zice: Doamne, Doamne! va intra în

împărăția cerurilor, ci cel ce face voia Tatălui Meu care este în

ceruri. Mulți îmi vor zice în ziua aceea: Doamne, Doamne! N-am

prorocit noi în Numele Tău? N-am scos noi draci în Numele Tău? Și

n-am făcut noi multe minuni în Numele Tău? Atunci le voi spune

curat: Niciodată nu v-am cunoscut: depărtați-vă de la Mine voi toți

cari lucrați fărădelege" (Mat. 7:21-23).

d.     Standardele adevăraților urmași ai Domnului Isus sunt clare

definite: „Dacă voiește cineva să vină după Mine, să se lepede de

sine, să-și ia crucea și să Mă urmeze" (Mat. 16:24).

2) Concepția organizatorilor Gather 25 despre Isus Hristos. „Biserica unită

în jurul lui Hristos", " Urmașii lui Isus din biserici, campusuri, arene și

camere de zi - de pe fiecare continent și confesiune - se vor uni în

fiecare fus orar pentru a urmări emisiunea Gather 25, care este gratuită

pentru toată lumea, pretutindeni... Acesta este momentul nostru din

istorie, să fim inspirați de poveștile despre cum se mișcă Dumnezeu pe

pământ și să fim încântați să îl împărtășim pe Isus peste tot" (Vocea

Crestinilor.com).

a. Un Isus al spectacolului religios. Așa cum se observă din reclamele

de promovare, spectacolul Gather 25 este elementul central al

acestei mișcări. Isus Hristos este doar un pretext - urmașii lui Isus

de pe toată suprafața pământului sunt chemați să urmărească

emisiunea Gather 25.

b. Isus propovăduit de Gather 25 nu își poate aduna Biserica globală

fără tine. " Gather 25 este un eveniment global fără precedent,

de 25 de ore, care spune poveștile inspiratoare ale Bisericii

globale, de către Biserica globală. Dar nu va fi o adunare a

Bisericii globale fără voi" (Vocea Creștinilor.com). înțelegem că

Isus al acestei mișcări este limitat la exercitarea puterii de adunare

a Bisericii globale de neparticiparea unora. Elementul care se

desprinde din această afirmație este transmiterea sentimentului

de vinovăție celor care ar sta în cumpănă - ești vinovat dacă nu te

alături Bisericii globale. Ce contează pentru organizatori? Să fie

cât mai mulți. Succesul spectacolului este evaluat după numărul

participanților. Dacă sunt doar doi sau trei adunați în Numele

Domnului nu mai este eveniment global fără precedent. Oare cum

se vor simți cei care după spectacolul grandios de sâmbătă se vor

duce duminică la bisericuțele lor de la sat unde vor fi poate 5,

poate 10, sau 15 frați și surori?

c.     Așa cum rezultă din promovarea video, Isus promovat de

evenimentul Gather 25 are o Biserică globală în care oameni care

aparțin unei pluralități de orientări religioase, născuți din nou sau

nenăscuți din nou se adună într-o unire fără precedent timp de 25

de ore. Dacă folosim metafora Evangheliei, Isus al evenimentului

Gather 25 are oile și caprele într-o unitate fără precedent.

Concluzie. Isus Hristos, Fiul lui Dumnezeu prezentat în Scripturi, în care cred și

căruia se închină bisericile creștine baptiste din Romania este diferit de Isus al

spectacolului propovăduit de Gather 25. Isus al Scripturilor nu confundă și nu

unește oile cu caprele. Isus promovat de Gather 25 are o poartă largă și o cale

lată pe care poate merge oricine. Nu credem și nu ne închinăm aceluiași Isus.

C.                                                     învățătura despre unitatea bisericii

Domnul Isus, Capul Bisericii, S-a rugat pentru unitatea Bisericii: „ Și mă rog nu

numai pentru ei, ci și pentru cei care vor crede în Mine prin cuvântul lor. Mă

rog ca toți să fie una, cum Tu, Tată, ești în Mine, și Eu în Tine; ca ei să fie una în

Noi, pentru ca lumea să creadă că Tu M-ai trimis" (loan 17:20-21). învățătura

biblică despre unitatea Bisericii explică modelul unității, conținutul unității și

formele de manifestare ale unității. Modelul unității desăvârșite este Sfânta

Treime - Dumnezeu Tatăl, Dumnezeu Fiul, și Dumnezeu Fiul într-o unitate

inseparabilă și inconfundabilă. Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt ființează veșnic într-o

unitate desăvârșită, în care identitatea fiecărei Persoane Divine este veșnic

păstrată. Tatăl este veșnic Tată. Fiul este veșnic Fiu. Duhul Sfânt este veșnic

Duh Sfânt. Conținutul unității este definit de apostolul Pavel: „ și căutați să

păstrați unirea Duhului prin legătura păcii. Este un singur trup, un singur Duh,

după cum și voi ați fost chemați la o singură nădejde a chemării voastre. Este

un singur Domn, o singură credință, un singur botez. Este un singur

Dumnezeu și Tată al tuturor, care este mai presus de toți, care lucrează prin

toți, și care este în toți" (Efes. 4:3-6). Cuvântul singur descrie unicitatea nu

pluralitatea. Conținutul unității este dat de unicitatea lucrurilor care ne unesc.

Nu există unitate în pluralitatea trupului, a Duhului, a Domnului, a credinței, a

botezului, a lui Dumnezeu. Manifestarea vizibilă a unității este exprimată în

formele de organizare ale bisericilor locale și a modalităților de colaborare

între ele în baza lucrurilor care ne unesc.

1) Unitatea bisericilor creștine baptiste din Romania.

a. „Cultul Creștin Baptist din Romania formează o unitate atât din

punct de vedere doctrinar, cât și organizatoric. Mărturisirea de

credință baptistă conține nucleul fundamental al învățăturilor

biblice pe baza cărora se realizează unitatea doctrinară a

bisericilor creștine baptiste din Romania. Structura organizatorica

Cultului Creștin Baptist din Romania este următoarea: a) biserici

locale, b) comunități teritoriale, c) Convenția Baptistă Maghiară, si

d) Uniunea Baptistă" (Statutul Cultului Baptist, art. 2, 3 și 4). în

cadrul Cultului Baptist din Romania, modelul, conținutul și

manifestarea unității sunt cunoscute și îmbrățișate din convingere

personală de către fiecare credincios baptist.

b. Colaborarea cu alte culte și organizații creștine. "Cultul Creștin

Baptist din Romania este independent față de bisericile și

organizațiile baptiste din străinătate, păstrând legături frățești și

de colaborare cu acestea. El poate intra în alianțe cu organizații

baptiste din străinătate, precum și cu biserici și organizații

evanghelice din țară și din străinătate" (Statut, art. 6). Aceste

forme de colaborare se stabilesc de către structurile

organizatorice ale Cultului Baptist, cu respectarea identității

doctrinare și organizatorice specifice Cultului Baptist. Orice

modalitate prin care alte entități religioase încearcă să atragă

credincioșii baptiști în proiecte, evenimente sau activități fără

respectarea unității dogmatice și organizatorice specifice se

încadrează în categoria „lupilor răpitori" descriși de Domnul Isus în

Matei 7:15-29.

2) Unitatea promovată de Gather 25.

a. Mișcarea Gather 25 nu are relații de colaborare cu Cultul Creștin

Baptist din Romania și evenimentul de la Cluj nu are girul Uniunii

Bisericilor Creștine Baptiste din Romania. Mai mult, evenimentul

de la Cluj nu are nici girul Alianței Evanghelice din Romania. în

realitate, Gather 25 este alcătuit dintr-un conglomerat de

orientări teologice și ecleziale care se deosebesc clar de credința și

practica baptistă. în interiorul acestui conglomerat religios care

pretinde că reprezintă unitatea Bisericii globale sunt diferențe

teologice și practice majore - de la teologii și practici emergente,

carismatice, feministe, liberale, până la orientări sincretiste și

mistice. Simplul fapt că se vor aduna câteva mii de persoane la un

spectacol religios, nu reprezintă unitatea Bisericii lui Hristos.

Dimpotrivă, evenimentul scoate la suprafață faptul că un grup de

lideri autoproclamați folosesc un spectacol religios pentru a

smulge oameni - de regulă tineri, din părtășia bisericilor locale.

Oricât de bine s-ar îmbrăca în blană de oaie, lupii răpitori sunt tot

lupi care atacă și dezbină turma.

b. Aceste grupări adunate în contextul unor spectacole religioase au

pretenția că reprezintă Biserica globală a lui Isus Hristos. Din punct

de vedere biblic Biserica universală a Domnului Isus Hristos este

una singură și va fi adunată numai și numai de Domnul Isus la

venirea Lui. Orice pretenție a oamenilor cu privire la adunarea

Bisericii globale a lui Isus Hristos este blasfemie. Până la venirea

Lui, Biserica Domnului există și se adună sub forma bisericilor

locale unite în interiorul lor și între ele pe baza unicității lucrurilor

care-i unesc, așa cum le descrie apostolul Pavel în Efeseni 4:3-6. în

baza acestei unități Bisericile locale stabilesc modul de colaborare

și părtășie între ele, fără pretenția că vreun eveniment al lor

reprezintă biserica universală.

Concluzie: Gather 24 nu este nici biserică locală nici Biserica Universală. Putem

spune că se vor aduna câteva mii de oameni, majoritatea tineri, la un spectacol

religios, și care vor pleca în noaptea de sâmbătă spre duminică spre casele lor.

Oare cine îi va păstorii după terminarea spectacolului? Le pasă liderilor mișcării

Gather 25 de frământările, falimentele, dorințele și de soarta acestor oameni?

Adevărata biserică a Domnului este o turmă care are păstor căruia îi pasă de

turmă în fiecare zi.

D) învățătura despre rugăciune

Rugăciunea reprezintă unul dintre pilonii Bisericii primare care a stăruit „în

învățătura apostolilor, în legătura frățească, în frângerea pâinii și în rugăciuni"

(Fapte 2:42). Rugăciunea exprimă deopotrivă dependența totală față de

Dumnezeu, bucuria părtășiei cu El, închinare, laudă și încredere în Cuvântul Lui.

Rugăciunea a fost descrisă metaforic ca fiind respirația sufletului, termometrul

și termostatul bisericii, camera motoarelor spirituale ale bisericii. în contextul

în care unii folosesc chemarea la rugăciune pentru alte motive, este important

să analizam forma și conținutul întâlnirilor de rugăciune.

1) învățătura și practica rugăciunii în bisericile baptiste. Credința în rolul și

importanța rugăciunii în viața bisericii se exprimă prin faptul că la fiecare

adunare a bisericilor baptiste este alocat un timp special pentru

rugăciunea congregațională. în fiecare duminică dimineața și duminică

seara, dar și la adunarea din timpul săptămânii bisericile baptiste citesc

un text biblic care inspiră la rugăciune și apoi petrec un timp special în

rugăciune congregațională. în foarte multe biserici baptiste, și copiii sunt

încurajați să se roage cu glas tare în timpul ceasului de rugăciune. In

acest mod, săptămânal se îndreaptă spre cer sute de mii de rugăciuni. Pe

lângă acestea, în fiecare an bisericile baptiste aleg cel puțin o săptămână

în care pe baza unei tematici elaborată de Uniunea Baptistă, toate

bisericile se unesc să se roage pentru aceleași motive de mulțumire, de

mijlocire și de cerere. Si în anul acesta în Bisericile Baptiste din Romania

s-au organizat și încă se mai organizează săptămâni de rugăciune și

evanghelizare în cadrul cărora sute de mii de credincioși postesc și se

roagă pentru ei, pentru familiile lor, pentru cei apropiați, pentru

localități și pentru țară, invocând promisiunile și binecuvântările lui

Dumnezeu peste Romania. Ca apa adâncă și liniștită, sutele de mii de

rugăciuni au fost înălțate spre Tronul îndurării în Numele Domnului Isus

prin puterea Duhului Sfânt. Ele nu au fost mediatizate ca miracole, sau

ca motiv de laudă și triumfalism religios.

2) învățătura și practica rugăciunii la evenimentul Gather 25.

a. Organizatorii Gather 25 cheamă oameni din diverse părți ale lumii

să se roage 25 de ore pentru că suntem în anul 2025. Alegerea

unui interval de 25 de ore sugerează o spiritualitate de tip Cabala

în care numerele au semnificații mistice. Chiar și așa, această

justificare este deosebit de șubredă deoarece nu suntem în anul

25 ci in anul 2025. Dacă ar fi consecvenți cu numerologia ar trebui

să proclame o rugăciune neîntreruptă de 2025 de ceasuri. Apoi

alegerea datei de 1 martie este cu două luni întârziere față de

începutul anului. Oare, nu au avut timp până acum să se roage?

Oare ce s-a întâmplat cu omenirea în aceste două luni ale anului în

care această Biserică globală nu s-a adunat la rugăciune? După

acest spectacol, Biserica globală se va mai întâlni pentru

rugăciune? Sau vor aștepta anul viitor când se vor aduna iarăși la

un spectacol de 26 de ore pentru că vom fi în anul 2026?

b. Timpul alocat rugăciunii la evenimentul de la Cluj. încercând să

aflu câteva date despre persoanele care vor fi pe scena

evenimentului am fost surprins că despre niciuna nu se spune că

ar fi un om al rugăciunii. Dimpotrivă, persoanele invitate la acest

„moment unic în istoria Bisericii din Romania" sunt cunoscute

pentru abilitățile lor pe scenă, să anime publicul prin muzică și prin

„poveștile inspiratoare ale Bisericii globale." Analizând conținutul

programului pe scenă, se poate observa că din cele câteva ore

alocate acestui eveniment, cea mai mare parte a timpului este

repartizată formațiilor muzicale.

Concluzie: evenimentul Gather 25 nu este un „test al inimii" ci este un test al

„deosebirii duhurilor", al discernământului spiritual într-o perioadă în care

religia a devenit o formă de spiritualitate fără adevăr biblic, închinarea

adevărată a fost înlocuită de spectacol, slujitorii duhovnicești ai bisericii au fost

înlocuiți de liderii de spectacole super-mediatizate. Biserica Domnului a fost

înlocuită de adunări sporadice care amăgesc oamenii cu promisiuni triumfaliste

despre „evenimente unice, fără asemănare în istoria creștinismului", iar Isus

Hristos, Fiul lui Dumnezeu, a fost înlocuit cu un Isus postmodern care acceptă

pluralismul și relativismul religios, care a renunțat la poarta strâmtă și la calea

îngustă, de care nu ne mai apropiem cu evlavie, cu frică și cutremur, căruia îi

oferim noi închinarea în stilul care ne place nouă și mai ales liderilor - pentru

că liderii Bisericii globale conduc biserica.

în fața acestor provocări încurajăm slujitorii duhovnicești ai bisericilor baptiste

să rămână credincioși chemării de a păstori cu dragoste și jertfă bisericile

locale, să vegheze, să sfătuiască și să se roage ca niciunul să nu se piardă, ci

prin harul Domnului Isus Hristos și prin puterea Duhului Sfânt oamenii să vină

la pocăință și să rămână credincioși până la moarte.

Pastor Paul Negruț, Vicepreședinte cu educația

Uniunea Bisericilor Creștine Baptiste din Romania