Dumnezeu a
chemat poporul baptist în ființă, pentru a-i face voi Lui cea bună, plăcută și
desăvârșită. Parte din voia Lui este misiunea, evanghelizarea, ajutorarea celor
în nevoie și altele. Baptiștii s-au străduit să aplice cât mai bine voia lui
Dumnezeu și au pus-o în practică încă de
la înființare.
În anul 1900
ia ființă prima revistă de limbă română, cu numele „Adevărul”, la Arad și în
primul număr din ianuarie, scrie un articol intitulat: „Dragoste de săraci”,
scris se pare de fr. Vasile Berbecar.[1] Acest
articol este o pledoarie pentru ajutorarea săracilor, este un îndemn pentru a
veni în ajutorul celor în nevoie. Pledoaria fratelui este bazată pe Cuvântul
lui Dumnezeu, care ne poruncește să avem în atenția noastră, săracii.
În anul 1919,
când s-a încercat ținerea primului Congres, un
referat era: „Prosperarea misiunii
în trecut, prezent și viitor”, semnatar I. Țirban. Alt referat ținut de R. Tașcă, era despre: „Școala
de misiune și folosul ei”, iar altul: „Văduvele, orfanii, săracii și bătrânii”,
de Vârsândan.
Frarul
Creștin nr. 22 din 1934, anunță că în numărul viitor va fi o surpriză pentru
cititorii revistei. Surpriza din Farul Creștin nr 23, era unul în adevăr
frumos. Este vorba de programul surorilor baptiste, prezentat pe 6 decembrie
1934.
Acest
program s-a demarat în trei direcții:
1.
Între
țiganii din România, care sunt peste un milion.
2.
În
Iugoslavia și Balcani.
3.
Între
leproșii din România.
Același număr al Farului Creștin, la pagina a doua, are un
articol care explică ce misiune vor să
facă surorile printre leproșii din Tichilești.
Titlul
articolului: „Misiunea între leproșii din România”
Surorile noastre vreau să deschidă o nouă şi foarte importantă misiune între leproşi. După informaţiile pe cari le avem,
există în Tichileşti, jud. Tulcea, o leprozerie
cu o sută de leproşi: 60 de bărbaţi şi 40 de femei. Aceste persoane sunt într-o stare cu totul de plâns. Unii stau pe pat, alţii umblă. Unii sunt fără
nas, fără degete, cu răni pe faţă, pe corp, chinuindu-se în cele mai mari
dureri. Ei ştiu că merg sigur spre moarte, dar nu este cine să le spună despre
dragostea lui Isus. Suntem informaţi că au lipsă de haine, de ciorapi, de
ştergare şi de
cămăşi de noapte. Sunt rugate surorile, ca să trimită surorii Miss Hester,
Bucureşti, str. Berzei 29, astfel de haine şi de acolo se vor trimite leproşilor. Deocamdată atât. Mai târziu vom încerca să facem mai mult pentru aceste suflete,
pentru cari a murit Isus. Orice daruri cari se vor
trimite pentru leproşi, să ajungă la Bucureşti, înainte de 20 Dec.
În revista „Luminătorul” din aprilie 1935, scrie despre misiunea surorilor
la Tichilești, în ziua de 23 decembrie 1934. Articolul spune că pe lângă
darurile de Crăciun, îmbrăcăminte, bani colectați din țară, sora Earl Hester a dus 62 de Biblii.
În revista
școalelor duminecale „Călăuza”, din martie
1936, citim cum s-a început lucrarea de evanghelizare între leproși. Misiunea a
început în vara anului 1935, prin fr. Gheorghe Madan, păstorul Bisericii
Baptiste din Tulcea și Teodor Cenușă, student la Seminarul Teologic Baptist din
București.
La chemarea
directorului Seminarului de atunci, fr. Dr. Lucașa Sezonov, a cerut
absolvenților să răspundă care dintre ei este gata să meargă să lucreze
voluntar între leproșii de la Tichilești. Fr. Teodor Cenușă, cu riscul de a-și
pierde sănătatea, a acceptat chemarea.
Prima vizită
a fost făcută în 2 iulie 1935, iar a doua a fost între 16 – 26 iulie 1935.
În anul 1937,
au fost botezate primele 15 suflete, în 1938 au fost botezate alte 15 suflete
și așa crescând au ajuns la 70 de suflete, care au mărturisit pe Domnul Isus în
apa botezului.
În anul 1938,
bolnavii au început să-și construiască o casă de rugăciune.
Fratele Danoiu Vasile, care era bolnav de lepră și a
fost ordinat ca diacon în anul 1938, scrie o scrisoare către redacția revistei
„Farul Creștin”, scrisoarea o poți citi AICI.
Despre
dedicarea fratelui Teodor, despre curajul dânsului, Alexa Popovici scrie în
istorie un fapt concret și adevărat:
„Cel care
a riscat mai mult însă a fost Teodor Cenuşă, mai ales la săvârșirea actului de
botez.
Pentru
îndeplinirea acestui act, biserica din Tulcea i-a confecţionat o haină de
botez
specială, din material fiert în ulei, despre care ei credeau că nu absoarbe
apa, şi
haina era complet închisă. Însă, când Teodor Cenuşă a intrat în apă, în
baptisteriu,
a observat că apa a pătruns prin haină, astfel încât până la terminarea
botezului
candidaţilor, când a ieşit din baptisteriu, haina îi era plină de apă.
Mult timp
a existat printre credincioşi teama, că Cenuşă se va îmbolnăvi de lepră.
Dar Dumnezeu l-a ferit de un
asemenea pericol.”
Biserica Baptistă din
Tichilești nu a fost închisă pe vremea persecuțiilor religioase de dinainte de
1944, nici chiar când Cultul Creștin Baptist a fost scos în afara legii, pe
vremea Mareșalului Antonescu.
În timpul regimului comunist
biserica a funcționat.
Mulțumim
Domnului pentru curajul acestor frați și surori care s-au implicat în această
lucrare plină de riscuri.
AICI mai sunt informații despre leproșii din Tichilești.
AICI mai sunt informații despre leproșii din Tichilești.
[1]
Articolul este semnat cu inițiala „B”. revista era condusă de Gheorghe Șimonca
și George Crișan, dar poate fi Mihai Brumar sau
Vasile Berbecar. Am ales Vasile Berbecar.
Biserica Baptistă din leprozeria Tichilești, 1940 |