Dumnezeu îi spune lui Avraam că sămânța lui va
ajunge un neam mare, dar că va trece prin câteva etape. Dumnezeu îl alege pe Avraam ca tată al unui popor, apoi îi dă un moștenitor din el și Sara,
soția lui, nu cum au planificat cei doi soți. Urmașul lui, Isaac, crește doi
fii și prin manevre omenești, zicem noi, fiul care avea drept de moștenire o
pierde prin viclenia fratelui său.
Lucrurile merg mai departe prin Iacov, care ajunge să se înmulțească în Egipt,
devenind un neam de speriat pentru conducătorii Egiptului. Toate par natural, dar Avraam a fost informat că
așa se vor întâmpla lucrurile și
Dumnezeu le-a dus la îndeplinire, toate fiind pregătite mai dinainte.
Lucrurile parcă se repetă și cu poporul baptist,
care se apropia de poporul român, și chiar
dinainte să ajungă, Dumnezeu îi pregătise terenul prin legi, care, deși nu erau
pe placul mai-marilor românilor, au fost totuși aprobate. Că nu au fost ele
respectate, asta este o altă discuție.
Dumnezeu a făcut posibilă Unirea Principatelor
Române în 1859, iar marile puteri au recunoscut
această unire, evident un lucru plăcut
de conducătorii vremii. Cu toate
acestea, au trebuit să semneze anumite documente prin care acceptau mai multe
drepturi ale credincioșilor baptiști ce urmau să ajungă în România.
Tratatul ce cuprinde și art. 44 a fost
semnat de Germania, Austro-Ungaria, Franța, Marea Britanie, Italia, Rusia și
Turcia.
Acesta cuprinde 3 paragrafe:
Paragraful 1: Egalitatea politică și
civilă.
„În
România, deosebirea de credință religioasă și de confesiuni nu va putea fi
opusă nimănui ca un motiv de excluziune sau de incapacitate în ceea ce privește
bucurarea drepturilor civile și politice, admisiunea la afacerile publice, la
funcțiuni și la onoruri sau la exercițiul diferitelor profesiuni și industrii,
în orice localitate ar fi”.
Paragraful 2: Libertatea cultelor.
„Libertatea și politica exterioară a
tuturor cultelor vor fi asigurate tuturor locuitorilor Statului roman, precum
și străinilor și nici o piedică nu se va aduce sau organizării ierarhice a
diferitelor comunități, sau raporturilor lor cu șefii lor spirituali”.
Paragraful 3: Tratarea egală a tuturor
străinilor.
„Naționalii tuturor Puterilor,
comercianții sau alții, vor fi tratați în România fără deosebire de religiune,
pe piciorul unei perfecte egalități”.
Acest articol trebuia aprobat în Parlament.
Inițial el a fost respins, dar guvernul a revenit asupra deciziei. Iată ce spunea
Alexandru Lahovari despre ministrul de externe
Boierescu, care trebuia să susțină în parlament acest articol:
„În
fiecare dimineață bagă un pumnal în pântecele României și apoi târă pe aceeași
Românie la picioarele D-lui Andrassy”.
Cine este acest Andrassy?
„Contele Iuliu Andrassy a fost ministru de
externe al Austro-Ungariei, care a negociat și semnat la Viena, Convenția comercială
din 1875 împreună cu G. Costa-Foru, agentul României la Viena. Această
convenție a fost mult așteptată de România, pentru că România se dezrobea
economicește de Puterea suzerană, care îi tăgăduia acest drept și pretindea chiar să-i fie aplicabile tratatele încheiate
de Turcia”.
În revista
de istorie din 1979 este preluat un
articol din cartea Relațiile diplomatice
și economice între Austro-Ungaria și România 1875-1888 scrisă de Herman Bohlaus Nachf , Wien-Koln-Graz, în anul 1976, în care se spune:
„Prin acțiunile întreprinse de contele Andrassy, din perioada ministerială au
constituit o politică deliberată prin care Austro-Ungaria urmărea să sprijine
România în lupta sa pentru emancipare politică”.
Despre contele Andrassy s-a scris mult în presa
română de la București și de peste munți, în Ardeal și la Budapesta, unii favorabil,
alții, chiar dintre conaționalii lui, l-au criticat.
Miniștrii Kogălniceanu și Brătianu au participat la congresul de la
Berlin și au avut ocazia să își susțină punctul de vedere.
Ministrul de externe Boierescu, în pledoaria sa de susținere a
articolului 44, spune:
„Astfel dar fiind, politica noastră națională, care,
repet, trebuie să fie de aceeași natură
și la același nivel cu politica general europeană, ne învață că este un
principiu, generalmente admis, că un tractat nu se poate primi numai în parte,
nu se poate alege ceea ce ne place și lepăda ceea ce nu ne place; o națiune
este liberă de a nu adera, de a nu se supune la un tractat, mai ales când ea
poate sprijini cu putere refuzul său. Dar când ea admite un tractat, după cum
l-a admis națiunea română, în mod atât
de solemn, ea îl admite în întregul său, iar nu numai în parte”.
Ministrul mai aduce un argument din ședința de la 1 Iulie 1878, și anume protocolul
al 10-lea care arată că unirea Moldovei cu Valahia a fost recunoscută de mai
multe puteri, care au încheiat convențiuni comerciale cu noul stat și de aceea
Europa poate sancționa independența.
Acest articol nu s-a vrut să fie primit
cum a fost el redactat la Berlin pentru că, luat ca întreg, trebuia să aducă o
modificare a Constituției, mai precis articolul 7, care spune:
„Însușirea de Român se dobândește, se conservă
și se pierde potrivit regulilor statornicite prin legile civile. Numai streinii
de rituri creștine pot dobândi împămentenirea”.
Interesant
este că, un fel de omolog al lui Andrassy între
parlamentarii români, a fost George
Mârzescu, despre care Kogălniceanu spune
că este licențiat în drept la Paris. Când
Biserica Ortodoxă a cerut să i se aprobe înființarea facultății de teologie,
Mârzescu a fost foarte sever și a cerut ca facultatea să adopte aceleași criterii
de valoare ca cele din Europa, fapt ce a supărat foarte tare clerul bisericii. Ziarul
“Epoca” din 1896 l-a făcut „samsar”,
pentru că nu a vrut să mai apere interesele Mitropolitului.
Ziarul
“Epoca” din 1887 scrie patru
articole cu numele: „Un pericol național”. Din primul articol citez:
„Poate fi
vorba aici de toleranța religioasă, când nimeni nu s-a opus, vreodată, în România,
la dreptul ce-l are orice om să se închine lui Dumnezeu cum îl povățuiește conștiința?...
Având interese diametral opuse cu interesele noastre românești, aceste
organizări constituie un pericol național , căci îndată ce se simt tari sau
îndată ce găsesc timpul propice, se știe cât de agresive pot deveni și cum se
încearcă să oprime și se cucerească chiar prin forță pe naivii care le-au lăsat
să se înrădăcineze. Toată puterea lor rezemându-se în afară, ele se dezvoltă
intereselor patronilor ce și-au dat, nu numai în chestiuni confesionale, dar
mai mult în chestiuni politicei lumești. Toate colonizările prin popi se
pregătesc, căci prin ele se poate încet, încet distruge „solidaritatea
națională” a popoarelor și să le aproprie supunerii jugului străin”.