Bunul Dumnezeu a îngăduit ca prin mijloacele
moderne de azi, să putem să ne spunem păsul, părerea și cumva ne descărcăm
emoțional că am pus țara la cale. Facebookul este un mijloc unde oamenii care
nu se cunosc fizic, se împrietenesc. Așa se face că sâmbăta vine de la oameni
care au respect pentru ziua de sâmbătă, mesaje precum: „Sabat fericit” sau „Sabat
plăcut” și este adevărat că mie nu îmi place deloc. Eu înțeleg din Biblie că
Dumnezeu a făcut sabatul ca omul să fie fericit, nu o zi, ci în fiecare zi.
Și așa că mi-a venit bine acest articol scris
de Pascu Geabău în revista cultului baptist „Îndrumătorul Creștin Baptist” din
1962, cam demult, 62 de ani și să le explice Taica că așa era alintat fratele
Pascu, despre care am scris AICI.
O să vedeți că este interesant articolul.
„După învățătura Vechiului Testament și mai
ales după cea a Noului Testament și potrivit cu practica primelor biserici,
adevărata zi de odihnă este Ziua de Duminică - ,,ziua întâia a săptămânii”.
Contrariul acestei doctrine noutestamentale,
există în creștinism și părerea că nu Duminica e ziua de odihnă, ci Sabatul
care ar fi fost orânduit de Dumnezeu ,,din veșnicii și până în veșnicii”.
Părerea aceasta contrarie, însă, se bazează pe o interpretare greșită a unor
texte biblice, întrucât în Noul Testament nu aflăm repetată porunca ținerii
Sabatului, nici măcar o dată, spre deosebire de Vechiul Testament, unde în
nenumărate rânduri se spune: ,,Să țineți Sabatul...”; ,,Păziți sabatele
Mele”...; ,,adu-ți aminte de ziua Sabatului....” etc, etc.
O exegeză clară și obiectivă a textelor ce se
referă la ținerea Sabatului ne va aduce suficientă lumină pentru a vedea că
Sabatul a fost un legământ special încheiat de Dumnezeu numai cu poporul Israel
(Exod 31:17), legământ ce a durat până la Hristos; El fiind sfârșitul Legii
(Romani 10:4) deci și al Sabatului.
Totuși la această afirmație se găsesc oameni,
care vin cu obiecția, că termenul folosit cu privire la ținerea Sabatului este
acela de ,,legământ veșnic” și deci înseamnă că ar avea o valabilitate
nesfârșită, și în sensul acesta ,,ziua a șaptea” trebuie să fie ziua de odihnă
și pentru credincioșii de astăzi. Ne surprinde însă faptul că, cei ce aduc
această obiecție n-au ajuns până acum la concepția de a susține și practica:
tăierea împrejur (Geneza 17:13) precum și preoția Vechiului Testament împreună
cu darurile și jertfele de mulțumire ce sunt mulțumite de Dumnezeu fiindcă și
acestea ca Sabatul sunt învestite cu termeni de ,,legământ veșnic” sau ,,lege
veșnică” (Levitic 3:17; 6:18,22; 7:34,36; 9:16; 10:15; 24: 3,8, etc.)
Toate aceste legi sau legăminte au fost date
de Dumnezeu cu scopul de a rămâne veșnice. Însă Israel, poporul ales, cu care
Dumnezei a încheiat aceste legăminte, nu și-a dus la îndeplinire chemarea,
alegerea pe care i-o făcuse Dumnezeu de a câștiga prin el toată lumea la
monoteism. De aceea, Dumnezeu în vremurile din urmă, și-a ales un popor prin
care să vorbească lumii, și cu acest popor, care este biserica universală
noutestamentală, a încheiat un legământ nou, mai tare decât primul, fiind
întărit nu cu sânge de țapi și viței, ci cu sângelelui Isus Hristos, Fiul Lui,
Mielul fără de cusur. (Evrei 7:21-22; 8:6,7; 9:11-15)
Hristos deci este sfârșitul Legii, El este
sfârșitul vechiului legământ, cu Sabatul și tot El este întemeietorul
legământului nou, care are ca zi de odihnă, ziua întâia a săptămânii.
Pentru a ne convinge de acest adevăr vom
recurge la textele biblice, în care se va arăta clar că ziua întâia a
săptămânii este:
Prorocită în Vechiul Testament
Astfel în Levitic 23;15 și 16 se arată ziua
întâia a săptămânii poruncită ca o sărbătoare sfântă. ,,Din a doua zi după
Sabat adică de Duminica începând să numărați șapte săptămâni întregi care fac
49 de zile, ultima fiind zi de Sabat, plus o zi, a cincizecea, care este ziua
întâia a săptămânii, ziua Cincizecimii” (7x7=49+1=50).
Apoi un alt text care arată în mod foarte clar
că ziua Duminicii, ziua Învierii din morți a Domnului Isus Hristos e adevărata
zi de odihnă, este acela din Psalmul 118:22-24. Pentru a înțelege textul acesta
voi da răspuns la câteva întrebări și anume:
1.
- Cine este ,,piatra din capul unghiului clădirii”?
- Este Isus Hristos potrivit cu Isaia 28:16
și Efeseni 2:20.
2.
- Când și în ce zile a fost lepădată piatra de zidari?
- Isus Hristos - ,,piatra” - a fost
lepădată de zidari atunci când a fost răstignit și îngropat, în zilele de
vineri și sâmbătă, zile în care iadul împreună cu toți demonii s-a bucurat
crezând că L-au biruit pe Hristos.
3.-
Când și în ce zi a fost pusă piatra în capul unghiului clădirii?
- Isus ,,piatra” a fost pus în capul
unghiului clădirii în ziua întâia a săptămânii, când înviind din morți ca
biruitor a spus: ,,Toată puterea Mi-a fost dată în cer și pe pământ” (Matei
28:28).
Acum,
după ce am răspuns la aceste întrebări, lămurind termenii din text, cităm din
nou textul, adăugând și explicațiile de mai sus: ,,Piatra (Isus Hristos), pe care
au lepădat-o zidarii (vineri și sâmbătă), a ajuns să fie pusă în capul
unghiului clădirii duminică, în ziua întâi a săptămânii, când Hristos a înviat
în slavă, dintre cei morți. Domnul a făcut lucrul acesta și este o minunăție
înaintea ochilor noștri. ,,Aceasta este ziua pe care a făcut-o Domnul, să ne
bucurăm și să ne veselim în ea”.
Care
zi ar trebui deci să fie adevărata zi de odihnă și bucurie pentru creștini?
Ziua în care Hristos a fost lepădat, sau când a fost pus în capul unghiului
clădirii? Psalmistul, profețind precizează că adevărata zi de bucurie, de
veselie și de odihnă e Duminica, - ziua
Învierii. Și pentru noi creștinii nici nu există o zi mai măreață, ca aceea
când Hristos a pus pecetea mântuirii noastre prin învierea Sa din morți.
Această
zi profețită ca adevărată zi de odihnă o găsim stabilită în Noul Testament prin
următoarele acte de seamă:
Învierea
Domnului Isus din morți întocmai cum s-a profețit, confirmă, sfințește și
stabilește pentru toți creștinii din toate timpurile, ziua întâia a săptămânii,
ca adevărata zi de odihnă în noul legământ. (Marcu 16:9; Luca 24:1 –6 și Ioan
20:1).
Pogorârea
Duhului Sfânt în toată plinătatea sa peste ucenicii Domnului la sărbătoarea
Cincizecimii (Rusaliile) este încă o dovadă în plus, prin care ni se confirmă
același adevăr cu privire la adevărata zi de odihnă. (Fapte: 2:1-4).
Alte
dovezi care stabilesc și stau la temelia aceluiași adevăr sunt:
- Strângerea laolaltă a ucenicilor în același
loc în ziua întâia a săptămânii. Ioan 20:19 și 26; Faptele 2:1 –4).
-Bisericile
Noutestamentale se adunau la serviciile de închinare tot în ziua întâi a
săptămânii. (Faptele 20:7 și 1 Corinteni 16:2).
-
Apostolul Ioan în Apocalipsa 1:10 spune: ,,În ziua Domnului erau în Duhul.
Termenul de ,,ziua Domnului” folosit aici în originalul grecesc, care tradus ad
literam, în românește ar veni ,,ziua Domnească” (a Domnului). Deci apostolul
Ioan nu în ziua Sabatului era în Duhul, ci în ziua Domnului Isus.
Nu
aflăm nicăieri în Noul Testament, Biserica lui Hristos adunată măcar o dată în
ziua a șaptea. Găsim numai pe Pavel, că în scop misionar vizitează în mod
regulat sinagogile iudeilor, în zilele de Sabat, cu scopul de a-i câștiga și pe
aceia pentru Hristos.
Aceasta
însă nu ne îngăduie a crede că apostolul Pavel ar fi ținut Sabatul, ca Iudeii,
căci atunci suferințele Lui din partea lor n-ar mai fi avut rost.
Astfel
îl găsim pe Pavel bătut și scos afară din hotarele lor după ce predicase într-o
zi de Sabat. Vedem că predicile ținute de apostolul Pavel, în zilele de Sabat,
întărâta pe iudei, dar umpleau de bucurie pe neamuri. (Faptele 13:14, 42-50; 17:2-5;
18:4-6). Acestea sunt dovezi că Pavel nu ținea Sabatul, ci vizita sinagogile
numai cu scop misionar.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu