miercuri, 30 iulie 2025

150 ani de la formarea primei biserici baptiste în Ardeal, la Salonta

 


Mișcarea baptistă în Ardeal începe acum 160 de ani, când misionarul baptist Johann Rottmayer vine la Cluj cu Biblii de vânzare, vezi AICI. Acesta a predicat Evanghelia atât românilor, cât și maghiarilor, iar maghiarii au fost mai pregătiți și deschiși să primească Evanghelia.

Se împlinesc 150 de ani de la formarea primei Biserici Creștine Baptiste  pe teritoriul Ardealului, în localitatea Salonta, județul Bihor. Această biserică    i-a avut ca fondatori pe marii noștri pionieri ai credinței baptiste: Mihai Cornea, János Lajos și alții. Biserica a fost formată din oameni de etnie maghiară.

Redau cu mare plăcere despre acest început, descrierea făcută de cărturarul și istoricul baptist, Mihai Ciucă.  

Începutul misiunii baptiste maghiare din Salonta - de Mihai Ciucă



Debutul oficial al lucrării din Transilvania datează din 1875, deși primii pionieri, Johann Rottmayer, stabilit din 1866 la Cluj, și Anton Novak, activ în Crișana de prin 1866-1867, au fost cei care au deschis calea acestei lucrări, vreme de aproape un deceniu. Primul focar a fost inițiat la Salonta [Nagyszalonta – lb.magh.]. Aceasta era, pe-atunci, un orășel format aproape exclusiv din maghiari de confesiune reformată. În 1880, dintre cei 10 403 locuitori, 9539 erau maghiari și doar 257 români. Abia după Al Doilea Război Mondial, procentul românilor a început a depăși 15%, dar nici la ora scrierii acestei lucrări nu a egalat populația maghiară, recensământul din 2011 indicând 55% maghiari și 37% români. Religia reformată este cea dominantă și azi, ultimul recensământ găsind 47% reformați.

Conform lui Kirner, pastorul maghiar care a documentat asiduu începuturile mișcării baptiste printre maghiarii ardeleni, registrul bisericii din Salonta includea la vizita lui un scurt istoric al începutului lucrării. Acesta stipula că, încă de la începutul anului 1870, Anton Novak a venit cu colportajul de Biblii în localitate. Așa l-a cunoscut pe János Lajos (1833-1900), un bărbat de profesie armurier. Lajos a deprins tainele lucrului cu metalele de la vârsta de doisprezece ani, devenind armurier la Budapesta. Întrucât mama lui îi dăduse o educație pioasă, pe când se afla în capitală a căutat cărți creștine, din care a aflat despre necesitatea convertirii. Întors în 1869 la Salonta, s-a angajat la batalionul nr. 9, fiind apreciat pentru măiestria lui. Căsătorit cu Sára Kiss, el a avut cinci copii. Lajos îi punea multe întrebări lui Novak cu privire la Biblie, iar acesta răspundea cu plăcere. Relația dintre ei a continuat în timp, inclusiv prin corespondență. Conform lui Mihály Tóth (1836-1931), în predica lui de la înmormântarea lui Lajos pe 8 februarie 1900, care a fost consemnată și publicată în «Békehirnök» de Udvarnoki, până în 1871, Novak l-a ucenicit pe Lajos. Întrucât Novak locuia pe atunci la Gyoma, localitate la vreo șaptezeci de kilometri de Salonta, el l-a încurajat pe Lajos să vestească Evanghelia și altora și să caute persoane cu care să studieze Biblia. Astfel, mai mulți bărbați dornici să studieze Scriptura au început să se adune periodic în acest scop. Kirner confirmă că încă din 1871, în jurul lui Lajos se conturase un grup de persoane care „căutau serios adevărurile biblice, astfel încât doreau și sfântul botez”. Fapt care nu era ieșit din comun, în acea zonă.

În ce privește populația maghiară reformată, în special din Câmpia Tisei, trebuie avut în vedere că, în acele vremuri când clerul protestant fusese afectat puternic de raționalism, ca în mai toată Europa, mulți oameni simpli se agățau de tradițiile puritane și pietiste, adunându-se prin case pentru părtășie în Cuvânt și rugăciune. Era o reacție normală la starea de apatie totală din biserici. Kool explică faptul că, în cele mai multe biserici, guvernarea era de tip feudal, tocmai în contextul în care societatea devenea tot mai democratică. Lucrarea bisericilor reformate decăzuse, starea acestora fiind deprimantă atât din punct de vedere material, cât și spiritual. Mulți oameni încetaseră să mai frecventeze serviciile bisericii, motiv pentru care, din colectă abia se strângeau câțiva guldeni pe an. Nu tot așa era în cadrul întrunirilor informale din case. Aceste grupuri de părtășie nu erau decât variante locale ale ecclesiolæ in ecclessia, sau ale stundismului generat de pietismul german. Unul dintre istoricii evanghelicalismului maghiar, Jenő Szigeti, arată că spiritualitatea evanghelică supraviețuise în aceste grupuri de casă, care se adunau de regulă duminica după-amiaza, în jurul unuia mai capabil să explice Scriptura. Acești învățători ad-hoc aveau de regulă cel mult 20 sau 30 de cărți în casa lor, cum ar fi diverse scrieri populare exegetice sau polemice, ori culegeri de predici, precum cele ale lui Ján Kollár (1793-1852).

Cea mai importantă era cartea pietistului german Johann Arndt, Vier Bücher vom wahren Christentum [Patru cărți despre creștinismul adevărat], apărută inițial la Frankfurt și Magdeburg, între 1605–1610. Tradusă și tipărită în nenumărate ediții în mai toate limbile europene, inclusiv în maghiară, aceasta a slujit ca fundament al multor cărți devoționale.

Evident, oficialii bisericilor nu vedeau cu ochi buni întrunirile din case, considerându-le nedemne unui emancipat. Tot Szigeti cita plângerea unui pastor reformat, dintr-un articol aflat în publicația «Protestáns Közlöny»:

Ce folos este dacă cizmarul satului, cojocarul sau grădinarul (necontând dacă este reformat sau nu) poate aduna în jurul său un grup de oameni în afara bisericii, ia Biblia în mâinile sale și o explică? Sau dacă, atunci când au terminat cu aceasta, foarte frumos se așază pe genunchi și se roagă? Ar putea oare credincioșii mei să fie zidiți dacă dl Petru Albu, brutarul, coboară din târgul învecinat pentru a conduce cântarea unor asemenea cântece, pe care cineva le-ar căuta în van în cartea de imnuri?

Funcționarea și viața acestor mini-congregații erau simple și biblice. Nu exista carte de membru, costuri sau proces de admisie. Oricine putea lua parte și contribui, în conformitate cu darurile spirituale, la cântare, rugăciune sau la explicarea pasajelor din Scriptură. Când nu se explica un pasaj anume, se citea dintr-un vechi comentariu biblic, sau un capitol din Călătoria Pelerinului de Bunyan. Credincioșii obișnuiau să se roage pentru cei bolnavi, uneori deplasându-se la patul acestora. Din această mișcare nu făceau parte decât oameni simpli. Clerul reformat încerca să-i convingă să renunțe la a se mai întâlni, dar fără succes. Această frământare a țăranilor reformați maghiari, această sete a lor după credința vie și autentică, dincolo de raționalismul și interesele politice care loviseră ca o plagă biserica reformată, au creat un teren extrem de fertil pentru misionarii baptiști, care urmau a-și începe activitatea în această zonă. Tonul avea să-l dea chiar Novak.

La înmormântarea lui János Lajos, Mihály Tóth amintea că el personal a început să-l cunoască mai bine pe Lajos prin 1871-1872. La momentul respectiv, acesta petrecea ore în șir studiind Biblia. De atunci, au început să se viziteze reciproc duminica după-amiaza, pentru a studia Biblia împreună. Astfel, Tóth a realizat că Lajos avea și alți prieteni cu care citea Biblia. La un moment dat, Lajos i-a povestit cu înflăcărare despre cunoștințele biblice ale colportorului Novak, spunându-i că, dacă acesta ar reveni la Salonta, cu siguranță le-ar aduce lumină în multe privințe. Fiindcă toți deveniseră curioși, Lajos i-a scris lui Novak și acesta a răspuns invitației. În urma vizitei sale, în 1872 grupul s-a organizat ca o congregație. Duminica dimineața mergeau la biserica reformată, iar seara se strângeau într-o casă. La acele întruniri, Lajos citea din Biblie, explicând-o, apoi se rugau și cântau. În sezonul secerișului din 1872, Tóth l-a întâlnit pe Mihai Cornea [Mihály Kornya] și l-a invitat la întâlnirile grupului, acesta devenind nelipsit. Încă de pe atunci, Lajos începuse să menționeze tot mai des botezul. În 1873 a început să întrebe dacă mai avea sens ca ei să participe și la întrunirile bisericii reformate. În opinia lui, era de preferat să se întâlnească și duminica dimineața. Această chestiune a provocat scindarea grupului. O parte condusă de Lajos și de Cornea a decis că ei nu mai pot fi membri ai bisericii reformate, ca urmare s-au separat. O a doua parte condusă de Tóth, i-a inclus pe cei care au ales să rămână în biserica reformată, dar se adunau și separat, sub conducerea lui Tóth, pentru studiu și părtășie. Probabil a contat faptul că Mihály Tóth provenea din pătura mai înstărită a locuitorilor Salontei, moștenind de la părinți douăzeci de acri de teren, o vie productivă și vreo șase-opt cai.

Cum au ajuns să ridice problema botezului Tóth și Cornea, nu este foarte clar. Istoricii maghiari tind să afirme că dorința după botez a apărut în mod natural, doar prin studierea Bibliei. Csopják susține că au realizat că botezul copiilor nu era necesar, în timp ce „dorința pentru botez a devenit crescândă, tot mai mult, însă nu știau cum ar putea să atingă acest scop”. La rândul său, Tóth afirma că, undeva după vara lui 1872, Lajos menționa constant problema botezului. Kirner prezintă o perspectivă similară, cum că, atunci când Novak a revenit la Salonta, a găsit persoane care doreau botezul. În timp ce nu este imposibil ca ideea botezului să le fi venit doar din studiul Scripturii, este greu de crezut că Novak, care el însuși s-a botezat în 1870, să nu-i fi familiarizat cu învățătura biblică despre botezul credinței. Faptul că botezul nu era străin de preocupările lor îl deducem din cele afirmate de Csopják: „Ei au auzit că, în capitala țării vecine, la Viena, era un pastor care putea să-i boteze.

Dar drumul era lung și un bilet de tren costa mult. În ciuda acestui lucru, un om care fusese adus la credința vie dorea să-și vândă casa, ca să acoperecheltuiala cu biletul”. Cel care dorea să facă acest sacrificiu major era János Lajos. Această versiune, cu intenția de a merge la Viena pentru botez, chiar dacă nu precizează numele celui care era dispus a-și vinde casa, este oferită de Everett Gill, care a făcut propriile investigații privind începuturile lucrării, în primii ani ai perioadei interbelice. Gill identifică, dacă mai era nevoie, că pastorul din Viena era Millard. În altă ordine de idei, doar Novak i-ar fi putut informa despre pastorul din Viena, iar relatarea lui Csopják și a lui Gill ne ajută să poziționăm mai clar evenimentul, undeva înainte ca Meyer să organizeze primul său botez la Budapesta, pe 26 decembrie 1874. Deci încă din 1873, sau cel mult în 1874, dorința după botez a devenit copleșitoare. O presiune în direcția botezului a creat-o și o cumplită epidemie de holeră, care a bântuit tot sudul și estul Ungariei. Ecourile acestei epidemii le auzim în raportul anual al BFBS pe 1873, unde se anunța că Novak suferea din cauza problemelor sale medicale, iar zona sa de lucru era puternic lovită de holeră.

Judecata Celui Atotputernic nu a fost fără efect. Este opinia deliberată a mesagerului nostru credincios [Novak – n.a.] că, în multe locuri, oamenii s-au smerit contemplând urgiile acestui sezon. El are cunoștință despre mulți care, în trecut, întorceau spatele cu dispreț Bibliei, iar acum o cumpără și o citesc.

Se prea poate să fi contribuit și un alt factor. Istvan Kőrösi, fiul unuia dintre primii credincioși baptiști din Salonta, mărturisea că a crescut ascultând istorisirile lui Cornea, Lajos și Tóth despre începuturile lucrării din localitate.

Conform acestuia, pastorul reformat, un om iubit de enoriași, a predicat despre botez. Acesta a explicat că primii creștini au fost botezați prin imersiune totală, ca adulți, numai pe baza credinței lor, după cum Ioan Botezătorul și Isus i-au învățat. Predica a oferit un subiect nou de discuție enoriașilor. Unii au mărturisit că de mult au sesizat această învățătură, lecturând diverse pasaje din Biblie, dar n-au știut cum să le interpreteze. În cele din urmă, i-au cerut pastorului să mai predice pe marginea acestui subiect, cu intenția de a-i solicita să-i boteze, pe baza credinței lor. Lucru pe care pastorul l-a declinat politicos. Întrebat dacă mai sunt oameni care practică botezul precum primii creștini, a răspuns că doar în Germania există o asemenea confesiune. Totodată, pastorul i-a încurajat să accepte practica curentă a bisericii reformate, motivând că cel mai important lucru este credința. Cei mai mulți i-au acceptat sfatul. Dar opt oameni au rămas fermi, afirmând că vor să fie fideli învățăturii Scripturii și, dacă e nevoie să aducă pe cineva din Germania, sunt dispuși să facă orice sacrificiu pentru aceasta.

E foarte greu de determinat cum s-au întâmplat în mod real lucrurile, având în vedere că toate relatările se bazează pe amintiri sau pe istorie orală. Cert este că Novak a început să se întâlnească cu acei oameni din Salonta, predicându-le și învățându-i din Biblie, bănuim că inclusiv despre botez. Chiar dacă el personal nu boteza, cuvântul lui avea greutate. În aprilie 1875, impulsionat probabil de amploarea mișcării din zona Salontei, unde era un fenomen unic, Novak s-a mutat la Giula [Gyula], oraș aflat cam la douăzeci de kilometri depărtare. Conform lui Csopják, Novak l-a înștiințat mai întâi pe Millard despre dorința grupului din Salonta de a primi botezul. A fost inițiativa lui Millard să-l informeze pe Meyer, sugerându-i să meargă acolo pentru a-i boteza. Oricum, Meyer și Novak s-au întâlnit în iunie 1875 la Budapesta, cu ocazia conferinței anuale a colportorilor BFBS, când Meyer a început a fi sprijinit financiar de Millard și de colportorii baptiști. Cu această ocazie, Novak i-a povestit mai pe larg despre lucrarea lui din Salonta, invitându-l personal acolo. Meyer este ceva mai confuz privind desfășurarea evenimentelor. În autobiografia sa, afirmă că l-a cunoscut pe Novak la conferința din iunie 1875, când i-a spus că cunoaște câteva suflete credincioase, iar în august l-a chemat la Giula pentru botez. Însă în jurnal, care nu e lipsit de erori, menționa cunoscut mai devreme. Când anume a fost invitat în Bihor, nu este clar. Oricum, Meyer are circumstanțe atenuante. În acea vreme era într-un moment critic al vieții, având de ales între a se muta la Viena sau a rămâne la Budapesta, fiind fără suport financiar. Cum era focalizat pe lucrarea cu germanii, nevorbind ungurește, știrea despre câțiva țărani maghiari doritori să se boteze, undeva departe în provincie, sosită într-un asemenea context incert, nu era neapărat una căreia să-i dea maximă atenție. Versiunea lui Kőrösi este mai complexă și, de la un punct, este susținută și de Kirner. Kőrösi afirmă că, atunci când Novak a venit la cei din Salonta, aceștia i-au povestit la ce convingere au ajuns privind botezul și care era dilema lor. Acesta i-a informat că la Budapesta exista un pastor german care îi putea boteza. Vestea a fost primită cu entuziasm, iar Novak le-a dat adresa lui Meyer. Ei i-au trimis mai întâi o scrisoare, invitându-l să vină și să-i boteze la Salonta. La care Meyer le-a răspuns în limba germană, mesaj din care cu greu au înțeles că botezul este doar pentru cei care sunt găsiți pregătiți, în urma unei cercetări spirituale laborioase. Atunci, Cornea s-a deplasat personal la Budapesta, pentru a vorbi cu Meyer și a-i dovedi că ei erau pregătiți pentru a primi botezul. Când Meyer i-a spus că nu poate veni, fiindcă are responsabilități în oraș, cum ar fi Școala Duminicală, Cornea ar fi replicat cum că el și-a adus desaga cu sine și va rămâne la Budapesta până ce Meyer îl va însoți la Salonta. Kirner confirmă vizita lui Cornea la Budapesta. Acesta s-ar fi dus îmbrăcat cu sumanul țărănesc din lână [guba – lb. magh.], stârnind ironii și râsete pe străzile capitalei, pe care nu le-a luat în seamă. Tot Kirner pomenește că istoria mersului său la Budapesta era adesea povestită de Cornea, care-și amintea cu drag de acel drum. La cât de frumoasă este relatarea lui Kőrösi, credem că mai degrabă este o legendă urbană. Cu atât mai mult cu cât nu e sprijinită de niciuna dintre mărturiile anterioare. Kish consideră improbabil ca ideea botezului să fi venit din predica pastorului reformat și nu credem că Meyer ar fi omis să relateze un episod atât de pitoresc în autobiografia și/sau jurnalul său, cu țăranul maghiar îmbrăcat în suman, care a aterizat la ușa lui, spunându-i că nu pleacă până nu merge cu el la Salonta. Apoi în autobiografie, Meyer afirmă fără echivoc că Novak a fost cel care l-a invitat pentru botez la Giula, în august 1875. Se prea poate ca amintirile lui Cornea despre Budapesta să fi fost de la o vizită ulterioară botezului, făcută de Cornea, pe când colabora cu Meyer în misiune. Scenariul cel mai probabil și normal este că Novak a fost interfața între credincioșii din Salonta și Meyer, și tot Novak a fost cel care le-a oferit învățătura sănătoasă din Biblie, inclusiv cea cu privire la botez.

Lucru recunoscut de Meyer, care nu și-a atras vreun merit, spunând deschis că „fratele Novak i-a pregătit pe acești oameni dinainte”. Kish, care a analizat cu mult discernământ toate informațiile existente, consideră că cel mai plauzibil scenariu este că Novak la convertit pe Lajos, iar acesta l-a invitat pe Tóth să-l asculte pe Novak. La rândul său, cel târziu în 1873, Tóth l-a adus în grup pe Cornea. Novak nu a depus doar o mărturie general evanghelică, cum presupunea codul BFBS, ci le-a vorbit deschis, inclusiv despre botezul său de la Viena, motiv pentru care și-au dorit să fie și ei botezați acolo, Lajos fiind dispus să-și vândă casa pentru a avea bani de tren. Având în vedere complicațiile avute de Meyer după ce a efectuat botezul din Budapesta, Novak s-a consultat mai întâi cu Millard asupra a ceea ce era de făcut cu maghiarii doritori de botez. Împreună i-au comunicat acest lucru lui Meyer, când el deja își alesese un drum separat de BFBS. Dovadă că așa au stat lucrurile, o reprezintă faptul că ulterior Novak a fost sancționat de BFBS, fiind transferat de la depozitul din Budapesta la cel din Cluj în 1876, din cauza faptului că au fost depuse plângeri privind activitatea lui „sectară” de clericii reformați din Salonta și Berettyóújfalu. Evident, acești clerici au realizat cine a fost cel vinovat de convertirea la baptism a enoriașilor lor și au reacționat. Datorită acestui transfer, Novak s-a mutat de la Giula în Transilvania. Unde anume, este destul de greu de stabilit. Conform jurnalului lui Meyer, soții Novak au locuit la Cluj. Jenő Bányai afirmă același lucru, deși datează greșit mutarea, în 1875. Pe de altă parte, F. G. Teutsch afirmă că aceștia au locuit la Heltau [Cisnădie], aducându-și contribuția la inițierea unui focar baptist printre sașii din localitate.

În ce privește botezul propriu-zis, datele sunt mult mai clare. Meyer a răspuns invitației făcută de Novak, venind între 24-26 august 1875 la Giula. Luat de la gară de Novak, la domiciliul acestuia s-a întâlnit cu cele opt persoane venite pentru botez. Timp de două zile i-a cercetat cu atenție, găsindu-i pe toți apți. Pe 26 august, la ora 3 dimineața, undeva la aproape o oră distanță de Giula, el i-a botezat în apa Crișului Alb pe Mihai Cornea și János Lajos, împreună cu soțiile lor, pe fiul și fiica lui Lajos și pe încă două femei, „sora Bordás și fiica ei căsătorită”. Despre Cornea, Meyer avea să noteze în jurnalul lui că era atât de hotărât pe cale, încât „era gata să lase totul în urmă, chiar și fabricarea de palincă”. De altfel, Cornea va figura la poziția nr. 1 în registrul bisericii locale, ale cărei baze tocmai fuseseră puse, prin acel botez. În schimb, în Mitglieder Register, registrul de membri al bisericii din Budapesta, Meyer l-a înregistrat pe János Lajos ca prim etnic maghiar, membru al bisericii, la poziția nr. 42.

Sursele folosite de Mihai Ciucă

András Udvarnoki

Bertalan Kirner

Ferenc Kiss

Géza Kovács

István Kőrösi

Jenő Szigeti

Kiss și Borzási

Meyer Henrik

 


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu