vineri, 28 februarie 2025

Interviu Realizat de fr. Kovács József cu fratele BODOR ALEXANDRU

 


  

Realizat de fr. Kovács József, secretar general al Convenției Bisericilor Baptiste Maghiare din România, cu fratele BODOR ALEXANDRU, pastor pensionar – sept. 2014.

1. R. Când, cum și prin ce împrejurare s-a întors fr. Bodor la Domnul?

  B. Întoarcerea mea la Domnul s-a produs în felul următor: M-am născut la 15 oct. 1941 în satul Petreu, la 3 km de orașul Marghita, jud. Bihor, într-o familie de greco-catolici. Bunicii mei din partea ambilor părinți erau greco-catolici în biserica din Petreu. Bunicul meu, Bodor Petru, a fost cantor al bisericii, înainte de convertire. Bunicii mei, Bodor Petru și Maria, s-au întors la Domnul în anul 1909 și au fost botezați de misionarul Cornea Mihai și împreună cu alți convertiți au pus bazele primei Biserici Baptiste din Petreu în anul 1909 cu locul de adunare în casa bunicilor mei. Bunicul meu Bodor Petru, a murit în primul război mondial, bunica rămânând văduvă cu un băiat și 3 fete. Astfel tatăl meu, Bodor Vasile, a crescut fără tată și a trăit o viață lumească fiind și mai departe greco-catolic. La vremea potrivită, s-a căsătorit în lume cu Burca Carolina, mama mea, tot greco-catolică. Li s-au născut 3 băieți: Vasile, Zoltan și Alexandru. Eu eram cel mai mic din familie. Domnul a ascultat rugăciunile bunicii mele, astfel că în anul 1939, părinții mei, s-au hotărât să frecventeze Biserica Baptistă care de acum se aduna în casa vecină. Între timp m-am născut și eu, dar părinții nefiind încă botezați, am fost botezat de mic copil în biserica greco-catolică. În anul 1944 părinții mei au fost botezați de fr. Kirnet A. Bertalan, în râul Barcău și au devenit membrii în Biserica Baptistă din Petreu. Astfel că noi, cei 3 băieți, am fost crescuți în biserica baptistă și educați în spiritul credinței baptiste. De mic copil, am învățat și recitat poezii în biserică, am învățat versete biblice la școala duminicală și în 1952, când s-a înființat corul mixt în biserica noastră, am cântat și în corul bisericii. Cor pe care mai târziu l-am și dirijat, având un oarecare talent muzical, moștenit de la părinți.

Programele mergeau frumos în biserică, activam cu toții cu talentele noastre și participam la școlile duminicale, învățând mai multe versete biblice.

Însă pe parcurs s-a întâmplat ca în interiorul bisericii, între membrii familiilor din biserică, s-au iscat tot felul de neînțelegeri, certuri, vorbire de rău și dezbinări, lucruri și manifestări ale firii pământești, pentru care noi, câțiva tineri ne-am întristat foarte mult și am început să discutăm și să ne sfătuim ce s-ar putea face pentru ca lucrurile să se îndrepte.

Cei doi frați ai mei mai mari și cu încă un frate tânăr dintr-o altă familie numită Lörincz Josif, s-au gândit în mod serios ce-ar fi de făcut și au cerut lumină din partea Domnului în acest sens. Atunci fratele meu Vasile, și-a adus aminte că, cu mai mulți ani în urmă, ne-a vizitat  de câteva ori un frate din Valea lui Mihai care era și legător de cărți. Acest frate ne-a relatat că în Biserica Baptistă din Valea lui Mihai, cu mulți ani în urmă, au fost mai multe probleme, neînțelegeri, dezbinări și atunci ale le-a propus fraților din Valea lui Mihai să se adune un grup de frați care să postească și să se roage în afara programelor bisericii, pentru rezolvarea acelor probleme. Răspunsul fraților a fost că, ajunge, cât ne rugăm la orele de rugăciune, la programele bisericii.

Fratele meu a spus: Ce-ar fi să încercăm că facem ce a propus acel frate din Valea? Zis și făcut: cei trei frați: Vasile, Zoltan și Iosif, au început să postească și să se roage. Eu am aflat tangențial de hotărârea lor și, în mod voluntar, m-am alăturat și eu cu ei în post și rugăciune. Posteam o zi pe săptămână, mai mult duminica și ne întâlneam o dată sau de două ori pe săptămână să citim Biblia, și să ne rugăm ca Dumnezeu să facă ceva cu biserica noastră.

Fratele Lörincz Josif, era cel mai mare dintre noi și el fusese un timp la lucru în Hunedoara, unde a intrat în legătură cu niște frați foarte spirituali care practicau și ei postul și rugăciunea.

Când noi cei din Petreu le-am istorisit prin ce am trecut, ei, - frații treziți - au plâns de bucurie și au zis așa: ”Interesant că, deși nu ne-am văzut până acum, Dumnezeu a făcut aceeași lucrare și în viața voastră ca și în a noastră”. Și într-adevăr am simțit că în noi locuiește același Duh Sfânt care ne-a înnoit și ne-a făcut copii ai lui Dumnezeu. Se mirau de noi că deși eram atât de tineri, totuși am trăit aceste realități spirituale!

Peste două săptămâni, în 15 septembrie, era programată o serbare de mulțumire și jubileu de 50 de ani, la Biserica Baptistă din Camăr. Ne-au invitat și pe noi și bineînțeles că ne-am dus și acolo, unde am avut harul de a vedea cum a lucrat Dumnezeu trezire spirituală într-o mulțime de frați și surori din Camăr. Aceștia se rugau plângând, cântau cu lacrimi și predicau plângând. Noi am dobândit o convingere lăuntrică și anume că suntem una cu acești frați în Duhul. Tot așa au mărturisit și ei. De atunci relația noastră a fost tot mai strânsă.

Frații din Camăr au fost prezenți și la botezul meu care a avut loc în același an, 1958 – la 2 nov. în Petreu. În următorii ani: 1959-60, am mers în misiune cu frații din Camăr în biserici ca: Ip, Pericei, Crasna, Borla, Guruslău, etc. unde s-a răspândit focul trezirii spirituale, nu cu puține împotriviri.

2.R. Ce s-a întâmplat când un om s-a trezit? Dar când s-a trezit o biserică?

   B. Ce s-a întâmplat când un om s-a trezit spiritual? În primul rând și-a văzut starea: de om pierdut. Și-a văzut păcatele în lumina Cuvântului lui Dumnezeu. Aceasta a fost lucrarea de convingere a Duhului Sfânt. A trăit un profund regret (o părere de rău) pentru păcatele săvârșite, și-a mărturisit păcatele în fața Domnului, în rugăciune, după care a experimentat bucuria iertării, a eliberării de sub povara păcatelor din robia păcatelor. S-a produs în el o schimbare radicală care se numește în Noul testament ,,naștere din nou”. Menționez că, în majoritatea cazurilor, mărturisirea păcatelor se făcea și în prezența unui frate sau a unei surori (după caz) care erau persoane de o înaltă ținută spirituală și oameni de încredere care puteau să țină ”secretul spovedaniei”. Omul trezit mărturisea apoi în fața bisericii ce s-a întâmplat cu el. Apoi căuta să mărturisească și altor persoane și căuta să le convingă să se pocăiască, să-și mărturisească păcatele și să-L primească pe Domnul în inimă. Era ca o reacție în lanț, oamenii se trezeau unul după altul. Viața celor treziți s-a schimbat radical. Citeau Biblia zilnic și se rugau mult. Se rugau și citeau și individual și în grupuri de părtășie. Bărbații și femeile duceau Biblia cu ei în câmp, în atelier, în școală, etc. Și citeau din ea ori de câte ori puteau face o pauză de la lucru sau la școală. Erau frați și surori care lucrau la câmp și în pauză se întâlneau câte 3-4 și citeau din Biblie și se rugau, de cele mai multe ori plângând. Citeau și vorbeau și celor nemântuiți. A fost ca o adiere a unui har de reînnoire în multe vieți, în multe familii și în multe biserici.

 Ce s-a întâmplat când o biserică s-a trezit? Eu nu am văzut nicio biserică trezită în totalitate. Biserica din Camăr, și cea din Crasna, au fost înnoite în marea majoritate a membrilor ei și în aceste biserici conducerea a fost preluată de către oameni treziți și lucrarea și activitatea bisericii se desfășura conform cerințelor Sfintelor Scripturi. Dar în multe biserici în care a început trezirea, s-au iscat tensiuni și conflicte între treziți și netreziți. Treziții erau catalogați ca nefiind baptiști, trezirea fiind considerată de unii ca o mișcare străină de doctrina baptistă. A fost și mai rău când autoritățile de stat au intrat pe fir: Partidul Comunist, Securitatea de stat, Departamentul Cultelor, care, folosindu-se de conducerile de Comunități și de Uniune au pătruns până acolo încât unii frați care erau considerați lideri ai mișcării de trezire, au fost excluși din bisericile baptiste și astfel au fost deserviți autorităților de stat care prin tribunale i-au condamnat la închisoare pentru: ,,Participare la mișcări subversive ca dizidenți ai cultului baptist” - așa cum era considerată mișcarea de trezire, de către autorități. Astfel au făcut pușcărie frații: Kiss László (pastor la Nușfalău) Kulcsár Mihaly și alții. Un capitol interesant ar fi relatarea proceselor din tribunalele din Șimleul Silvaniei și la Oradea, la care am asistat personal.

Acolo unde marea majoritate a bisericii s-a trezit, Duhul lui Dumnezeu lucra cu putere așa încât au început să vină și oameni din afara bisericii (din lume) și se pocăiau și se botezau cu botezul credinței. Deci trezirea i-a cuprins și pe cel din afara bisericii.

3.R. Vă rog să relatați câteva evenimente memorabile din mișcarea de trezire, la care ați participat personal.

  B. Una din experiențele memorabile a fost întâlnirea cu frații treziți la Biserica Baptistă din Tarcea și apoi părtășia pe care am avut-o cu ei în casa fratelui Szilágyi Sándor. Discuțiile și rugăciunile de acolo au marcat viața noastră.

O altă experiență interesantă a fost cea de la Camăr în 15-16 sept.1958. Adică la serbarea din 15 septembrie a fost trimis fr. Szivós Mihály din partea Comunității de Oradea ca să se asigure că nu se va întâmpla nimic străin de doctrina baptistă. De fapt jubileul nu s-a mai ținut, fiind interzis de autorități. Serviciile de duminică au decurs liniștit sub conducerea fratelui Szivós. Dar frații din Camăr au hotărât să facă o adunare în biserică și în ziua de luni, 16 sept. A rămas și fr. Szivós Mihály pe luni. Chiar el a condus adunarea. A fost citit textul din Geneza 22 despre jertfirea lui Isaac. A fost un fel de oră de studiu Biblic la care oricine dorea, putea să ia cuvântul. A fost o dezbatere frumoasă care s-a încheiat cu mărturisirea păcatelor și cu rugăciuni pentru trezirea spirituală.

Un eveniment care cred că trebuie menționat în mișcarea de trezire a fost următorul: în Biserica Baptistă din Camăr era un responsabil cu numele Szekrényes György, care era tare împotriva mișcării de trezire și se manifesta de multe ori în acest fel. S-a întâmplat că eram prezent în biserica din Camăr - cred că era iarna anului 1959-60. Într-o duminică, după serviciul de dimineață, fr. Szekrényes s-a ridicat în fața bisericii și a spus următoarele: „Fraților, știți că eu am luptat mult împotriva mișcării de trezire spirituală ca responsabil al bisericii. Dar, fiindcă nu aveam pace sufletească, am ținut un timp de post și rugăciune, ca Domnul să-mi descopere adevărul. După un timp îndelungat de frământări, Dumnezeu mi-a descoperit prin Cuvântul Său, ca să nu mă împotrivesc mișcării de trezire căci această lucrare este de la Duhul Sfânt” (Matei, 1:20). De aceea de azi înainte nu voi mai lupta împotrivă, ci pentru ca ea să cuprindă cât mai multe suflete.” Vă dați seama ce sentiment de ușurare și bucurie a fost pentru frățietate!

O altă experiență interesantă a fost atunci când eu, fiind anul 3 la Liceul Teoretic din Marghita, după mai multe evenimente, am fost exmatriculat din Liceu ”pentru propagandă religioasă-mistică în școală.” Părinții mei când au aflat, au fost foarte tulburați și supărați pe mine. Ei, deși erau credincioși atunci, pe moment, n-au putut digera acest eveniment. Aceasta s-a întâmplat în data de 15 oct. 1958, chiar de ziua mea de naștere. A urmat botezul meu în 2 noiembrie 1958. După oficierea botezului, la serviciul d seară am participat cu toții la programul din biserică. La program, eu am recitat o poezie și am cântat o cântare care avea următorul mesaj: Már keresztem válra vettem, S érted mindent elhagyok.Mindenem vagy, árva lettem, Honja vesztett sziv vagyok. Ref. Vágyat, célt a multnak adtam, Nics már bennem vak remény. Mégis gazdag Ur maradtam: Isten és a Meny enyém”.(Mi-am luat deja crucea pe umerii mei și pentru tine las totul. Tu ești totul pentru mine, am devenit orfan, sunt o inimă pierdută în patria mea. Ref. Am dat dorință și scop trecutului, Nics este deja o speranță oarbă în mine. Totuși, am rămas un Domn bogat: Dumnezeu și Cerul sunt ai mei.)

Când am cântat această cântare, tata și mama au început să plângă în biserică, așa încât au simțit nevoia să meargă acasă (era în casa vecină) și să plângă cu hohote. Când am mers și eu acasă, și-au cerut iertare de la mine, pentru că nu m-au înțeles când am fost dat afară de la școală.

Alte experiențe le-am avut când ne adunam cu frații din diferite case la: Ip, Nușfalău, Pericei, Borla, Guruslău, Crasna, Zalău, etc. Obiceiul era să citim un text biblic, pe marginea căruia să discutăm și să ne vedem cum se aplică învățătura respectivă la viața noastră. Discutam de lipsurile și eșecurile sau succesele pe care le aveam în viața de umblare cu Domnul. Apoi ne plecam pe genunchi și ne rugam, ne mărturiseam eșecurile și ceream putere pentru a trăi așa cum ne învață Cuvântul Domnului. În asemenea grupuri numite ”părtășie” au ajuns mai mulți frați tineri sau mai în vârstă să-și predea viața în mâna Domnului, să fie eliberați și înnoiți, intrând astfel în rândul treziților și ducând mai departe făclia trezirilor spirituale în familie, în biserică și în societate.

Precizez că adunările treziților se desfășurau mai mult în case pentru că în biserică nu era voie să se adune, numai în zilele și la orele prevăzute și aprobate de autorități prin așa zisa ”reglementare”a serviciilor din biserică.

4. R. Pe cine ați cunoscut dintre liderii mișcării de trezire și ce fel de oameni erau după părerea dumneavoastră?

  B. Dintre liderii mișcării de trezire pe care i-am cunoscut pot aminti pe următorii: Nagy Károly, Gegely Pál, Hoble János, Hajas Miklós, Kulcsár Mihály, Kiss László, Nagy Mihály, Budai Lajos, Both József, Batha István, Balla David, Szilágyi Sándor, Szilágzi Imre, etc.

Despre pastorii enumerați mai sus, care au fost atinși de vântul trezirii aș putea să fac următoarea caracterizare: Fr. Pastor Nagy Mihály, a fost întrebat de către fr. Alexa Popovici, directorul Seminarului Teologic Baptist din București, despre trezirea spirituală. Fr. Nagy M. a spus așa: ,,Frate Popovici, noi am ajuns acuma în urma trezirii, să trăim în realitate cu faptele ceea ce am învățat teoretic la Seminar”. Majoritatea liderilor pe care eu i-am cunoscut au fost oameni integri, cu învățătură biblică curată, cu o viață curată din punct de vedere moral și plini de râvnă pentru lucrarea Domnului.

 

5. R. După cunoștințele mele fratele Bodor a lucrat în biserici mixte, române și maghiare. A avut trezirea din Sălaj vreo influență asupra frățietății de limbă română? Dacă ,,Da” în ce a constant această influență și cum s-a materializat?

  B. Trezirea din bisericile maghiare din anii 1951-1960 a avut puține ramificații în bisericile române. Una din ele a fost Biserica Baptistă din Valcăul de Jos (Sălaj) care era biserică mixtă, româno-maghiară și al cărui pastor era fr. Colțea Gavril. El a fost atins de duhul trezirii și a devenit un protagonist fervent al mișcării de trezire. Prin el s-a trezit biserica din Valcăul de Jos, Biserica din Beznea (Bihor). Mai erau în Zalău, în Șimleu și în Pericei câteva persoane trezite între frații români (fr. Coț, sora Domnica, etc.). Mai pot fi amintiți: fr. Dr. Fișcă din Sighișoara și Ilie Potintău din Câmpia Turzii ca făcând parte din treziții români. Însă majoritatea bisericilor baptiste române au rămas neatinse de această mișcare, trezirea fiind considerată mai mult un fenomen manifestat în bisericile maghiare. În același timp însă, au fost grupuri de reformați care au fost atinși de vântul trezirii. Dintre liderii lor merită a fi amintit preotul Vishky Ferencz care a suferit și pușcărie pentru aceasta. Chiar și la noi în sat, în Petreu, a fost un grup de reformați treziți cu care noi am avut părtășie. Unul din ei a fost Jakab Sándor, a fost și el închis cu Vishky (1958-1964). A fost ca un fel de adiere a vântului de trezire spirituală care a atins o parte din bisericile reformate și baptiste - în special maghiare - atât în Ungaria, dar mai ales în România.

 

6. R. Mișcarea de trezire din anii 1970 din Oradea, prin fratele Liviu Olah poate fi pusă în legătură cu trezirea din Sălaj? Această întrebare este justificată prin faptul că trezirea din Sălaj a început în 1954 în Bihor prin frații Hoblea. Ce știți despre frații Hoblea și în special despre activitatea fratelui Ioan?

  B. Trezirea spirituală care a început în 1974 în Oradea, în mod special în Biserica Baptistă nr. 2 prin fr. Liviu Olah, nu poate fi pusă în mod direct în strânsă legătură cu cea produsă în bisericile maghiare în anii 1950-1960.

Mișcarea de trezire în biserica română a început pe scurt astfel: Fr. Hoblea Nistor din Oradea (originar din Mișca-BH) s-a întors la Domnul prin fr. Janovics Damaschin, un profesor și predicator în Biserica Creștină după Evanghelie din Oradea. Prin Hoblea Nistor s-a întors la Domnul fratele său, Hoblea Ioan care locuia în Mișca. Hoblea Ioan, a fost un om care nu a putut să tacă. A spus în biserica din Mișca și în diferite biserici din jur despre ce a făcut Domnul în viața lui (căci a fost o mare schimbare). Prin el s-au întors la Domnul mai mulți frați ca: Szilágyi Imre (Oradea) Kiss Josef (Poclușa de Barcău). Prin Szilágyi Sandor din Tarcea s-a întors Nagy Károly (din Camăr), care a dus focul trezirii în Biserica din Camăr. Iar din Camăr focul s-a răspândit în bisericile din jud. Sălaj, Cluj, Satu Mare, Mureș, Arad, Timișoara, Brașov, Maramureș, etc.

În timpul călătoriilor mele prin Sălaj, am auzit pe cineva zicând că în Timișoara este un frate român, cu numele de Olah Liviu care este un copil al lui Dumnezeu și Duhul lui Dumnezeu lucrează prin el, de aceea l-au dat afară din Seminar și că autoritățile nu-i dă voie să predice. Mai târziu l-am cunoscut personal pe fr. Olah și am aflat că este verișor primar cu frații Hoblea (mamele lor erau surori). Acest frate Liviu Olah, îl cunoștea pe Janovics Damaschin și ținea legătura cu el (prin subteran).

Când a început trezirea din Oradea, au început să vină frații maghiari treziți ca Nagy Károly, Hoblea Ioan și mulți alții din toată țara și participau cu mult entuziasm la lucrarea ce se făcea în Oradea. Se bucurau, plângeau, se rugau cu și pentru fr. Olah, îl încurajau cu tot ce puteau ei. Spuneau printre altele: ,, Lucrarea ce a făcut-o Domnul în bisericile maghiare, o face acuma cu și mai mare putere în bisericile române. Mărturiseau deschis că sunt una cu această lucrare. De fapt același lucru l-am simțit și experimentat și eu personal, care locuiam deja în Oradea în acei ani. Mulți din cei ce participau la lucrările ce se făceau în Oradea, mergeau și duceau focul de aici în bisericile de la țară, astfel încât prin noi s-a revărsat un nou val de trezire în bisericile maghiare, dintre care unele fuseseră atinse de primul val, iar altele, nu. Dar acum focul care era aproape stins, s-a reaprins. Bisericile s-au trezit la o viață de sfințenie și de rugăciune. Efectul a depășit granițele bisericilor, astfel încât mulți din cei din afară au venit la biserică, s-au convertit și s-au botezat și așa multe biserici au crescut și numeric. Aceasta în afară de vizitele pe care le făcea fr. Liviu Olah cu corul bărbătesc al bisericii din Oradea, în diferite biserici din județ și din țară și chiar și în biserici maghiare (el vorbea și ungurește). Aceste vizite au adus multe binecuvântări în bisericile de la țară.

Fr. Hoblea Ioan a devenit un misionar voluntar, neoficial, fără pregătire teologică, dar plin de focul dragostei lui Dumnezeu. El mergea din sat în sat, în diferite biserici, în special maghiare și făcea ce știa el mai bine: chema oamenii păcătoși la crucea Domnului Isus, plângea, se ruga cu ei și îi îndemna să-și mărturisească păcatele în fața Domnului, iar apoi căuta să-i încredințeze de iertarea lui Dumnezeu și îi îndemna să ducă și ei mai departe această lucrare.

Fr. Hoblea Ioan, deoarece era membru în Biserica Baptistă din Mișca (BH) unde eu eram pastor, pot să spun că era un frate foarte credincios, cald, plin de dragoste și râvnă în lucrarea de predicare a Evangheliei. Era și un om al rugăciunii. Darul lui cel mai special era evanghelizarea personală. El aborda orice persoană cu care se întâlnea pe drum, în tren, în autobuz, la locul de muncă și-i depunea mărturia despre Hristos și-l chema să se predea Domnului ”acum”. Mulți din cei pe care i-a evanghelizat personal, au ajuns să se pocăiască. Până puterile l-au ținut, a călătorit mult prin țară și chiar prin Ungaria. Oriunde mergea, predica Evanghelia și-i chema pe oameni la Hristos. Eu pot să spun despre el că a fost un om al lui Dumnezeu deosebit care a trăit și a predicat Cuvântul curat al lui Dumnezeu.

 

7. R. Personal în ce vedeți binecuvântările trezirii?

   B. Binefacerile mișcării de trezire, după părerea mea, sunt multiple:

1) În primul rând eu personal astfel l-am cunoscut pe Domnul.

2) Mulți din cei ce crescuseră în biserici baptiste dintre care unii erau chiar botezați, au ajuns să experimenteze nașterea din nou în urma lucrării de trezire.

3) Unii din cei ce erau deja pocăiți dar pe parcurs s-au răcit, s-au reaprins prin lucrarea de trezire.

4). Bisericile care au fost deschise pentru mișcarea de trezire, s-au revitalizat. În ele este viață. Mulți frați din cei treziți au devenit stâlpi de nădejde în lucrarea din biserică, au întemeiat familii sănătoase, copiii lor au ajuns să-L cunoască pe Domnul. În aceste biserici au venit și cei din afară, care s-au convertit și s-au botezat, devenind membri cu care bisericile au crescut atât numeric cât și calitativ.

 Deci, părerea mea este că trezirile spirituale au fost o mare binecuvântare atât pentru bisericile românești cât și pentru cele maghiare. Fără trezire multe biserici ar fi moarte din punct de vedere spiritual.

După opinia mea, la fiecare 20-25 de ani ar fi nevoie de un val de trezire spirituală adevărată produsă de Duhul Sfânt al lui Dumnezeu care să aducă din nou și din nou schimbări profunde în viața credincioșilor care apoi să se reverse peste granițele bisericii și să-i cuprindă pe cei din afară. Despre modul în care văd eu că s-ar putea rezolva acest lucru, nu încape în dimensiunile acestui interviu.

8. R. După opinia dumneavoastră, trezirile au avut și trăsături negative? Dacă da, care au fost acelea?

   B. Da, după opinia mea, trezirile spirituale pe care eu le-am cunoscut au avut și unele trăsături negative. Dar ele au fost puține și aproape nesemnificative.

1). Una din trăsături a fost aceea când cei treziți uneori îi atacau cu vorba pe cei netreziți și-i condamnau prea dur pentru păcatele în care aceștia trăiau, spunându-le deschis că nu sunt mântuiți, nu au naștere din nou și așa vor ajunge în iad.

Dar, după părerea mea, aceste atacuri – uneori prea dure – au fost făcute cu bună intenție de a-i trezi din somn, dacă se poate chiar și cu forța. Aceasta s-a întâmplat mai la început.

2) O altă deviere a fost influența mișcării carismatice. Aceasta s-a observat la Oradea între tineri care s-au trezit în biserica nr. 1 maghiară, dintre care o grupare a îmbrățișat această învățătură, dar rezultate semnificative. Au mai fost și anumite persoane care au deraiat de la calea biblică. De ex. în Câmpia Turzii a fost un frate Ilie Potintău și o soră numită Tița, pe care eu nu i-am întâlnit niciodată și nici nu am aflat clar care a fost abaterea lor.

 O persoană bine-cunoscută în Oradea numită ”Domnica” a ajuns dă aibă niște concepții aberante, în urma cărora a ajuns să trăiască o viață imorală. Sfera de acțiune a fost nesemnificativă.

Umila mea părere este că focul trezirii spirituale trebuie întreținut în mod permanent, prin multă rugăciune, și post, curățire permanentă, studierea Cuvântului lui Dumnezeu și multă misiune.

Bine a zis un frate că fiecare nouă generație are nevoie de o nouă trezire spirituală, pentru că distanța dintre creștinism și păgânism este doar de o generație. Dacă nu se întâmplă așa bisericile se răcesc, noua generație își însușește teoretic principiile biblice de crez, de doctrină, dar nu are viață nouă în Hristos. Se întâmplă așa cum scrie în Apoc. 3:1 ,,... îți merge numele că trăiești, dar ești mort.” Și ,, având doar o formă de evlavie, dar tăgăduindu-i puterea” (2 Tim. 3:5).

Care este secretul unei treziri care se reînnoiește mereu, ar fi bine știut. Cred însă că Dumnezeu ne poate lumina dacă nou dorim aceasta din toată inima și suntem gata să-i plătim prețul.

3) O practică criticată mai ales de conducătorii cultului baptist a fost mărturisirea păcatelor în public sau în cerc mai restrâns în rugăciune. Această practică era considerată ca fiind egal cu ”spovedania” din bisericile istorice (catolice și ortodoxe) ceea ce la noi la baptiști nu se practică.

Părerea mea, bazată pe învățătura Sfintei Scripturi și pe experiență că dacă o persoană nu poate scăpa altfel de povara vinovăției și de robia păcatului, este necesar să găsești una sau două persoane credincioase, care pot păstra ”confidența mărturisirii”, să te rogi cu ei și să-ți mărturisești păcatul în fața lui Dumnezeu, în prezența acestora. O asemenea rugăciune, dacă este sinceră, aduce aproape întotdeauna eliberare și bucuria iertării.

Conform cu: Prov. 28:13; 1 Ioan 1:9; Iacov 5:16; Psalm 32:1-5, etc.

Oricine a experimentat o asemenea eliberare știe ce înseamnă aceasta și la urmă spune: ”a meritat să plătesc prețul”.

 

luni, 24 februarie 2025

August Liebig 1863 – 1914 din Bernstein

 


În anul 1863 a fost trimis August Liebig, care a preluat pastoratul lucrării de la Bucureşti. Până la venirea lui, Cina Domnului era dată de Scharschmidt, după indicaţiile conţinute într-o epistolă primită de la Oncken. August Liebig a sosit în Bucureşti la 27 septembrie 1863, într-o vreme potrivită pentru a boteza pe cei convertiţi.

August Liebig s-a născut în ziua 14 februarie 1836 în Bernstein, Pomerania, ca al patrulea dintre cei opt frați și a fost botezat de Wiehler în Reetz în 1856. Inițial a lucrat ca asistent misionar al predicatorului Kemnitz în Templin și a venit la Hamburg în 1859 ca lăcătuș. Din 1863 a desfășurat lucrare misionară în România și în 1865 a urmat cursul misionar de la Hamburg (din februarie până în iulie). Johann Gerhard Oncken l-a trimis apoi ca meșter misionar (prin Berlin, Breslau, Viena, Budapesta) în România și Dobrogea, care la vremea aceea mai aparținea Turciei. S-a întors în comunitatea din București, care a fost fondată în 1864. În 1866 a făcut o călătorie în sudul Rusiei pentru a rezolva cu succes tensiunile din comunitățile menonite. După închisoare și expulzare, s-a întors în Dobrogea. În prezența lui Oncken, acolo a fost înființată în 1869 congregația baptistă Cataloi. A fost prima biserică baptistă din Imperiul Otoman. (Elsbeth Highfield, soția predicatorului baptist Jacob Rauschenberger, a raportat despre comunitate în 1872 El l-a luat cu el pe Carl Füllbrandt (tatăl) în serviciul său misionar). A slujit ca predicator la Odesa din 1874 până în 1887, unde munca sa a creat 40 de posturi. El a jucat un rol cheie în crearea primei comunități rusești la Tbilisi (1880, bătrânii Voronin [primul baptist rus] și Pavlov). S-a mutat apoi la congregația Lodz I, unde a fost predicator între 1888-1890. În 1890 a fost expulzat în Germania pentru „făcut propagandă” și a slujit în comunitatea Stettin. În 1892 familia cu cinci copii a emigrat în SUA. A lucrat în bisericile baptiste și menonite din Dakota de Sud și de Nord și a fondat o biserică baptistă germană. Era căsătorit cu Sophia Ratzeburg din 1865; cu ea a avut 10 copii, dar doar cinci au ajuns la maturitate.

A decedat în ziua de 19 august 1914 în Pleasent Valley, Dakota de Nord, SUA.

Istoricul și profesorul Joseph Lehmann în cartea sa mai spune în anul 1896 următoarele:

„Am auzit acum despre extinderea câmpului de misiune dincolo de Imperiul Rus și, în unele cazuri, departe  Distante care s-au petrecut concomitent In primul rand trebuie amintit aici Bucurestiul din Valahia (mai tarziu Romania), unde C. Scharschmidt a venit din Ungaria in 1856, a carui marturie Domnul a binecuvantat-o astfel. că, în urma cererii sale din „Missionsblatt”, H. Koch a mers acolo în 1861 și a botezat primii oameni acolo în 1862. Mulți dintre ei au făcut acum o cerere urgentă lui Oncken ca un frate talentat care dorea să-și conducă afacerea și să țină întâlniri în același timp să le fie trimis. Oportunitatea extinderii Împărăției lui Dumnezeu și acolo a fost favorabilă deoarece, ca urmare a constituției liberale introduse acolo, se putea închiria un restaurant bun în mijlocul orașului. August Liebig a venit la Hamburg în 1859 ca lăcătuș și s-a făcut util în comunitate. Privirea lui Oncken s-a concentrat asupra lui și, după câteva reflecții, s-a declarat gata să-și părăsească patria și prietenia pentru a-și dedica viața muncii în Turcia și Rusia. Din septembrie 1863, a început, cu mare greutate, să lase lumina unei mai pure cunoașteri a lui Dumnezeu să strălucească printre popoarele atât de neglijate moral, precum românii, bulgarii, sârbii, țiganii și alții, precum și printre mărturisiții germani. Creștinii, cu binecuvântarea de sus nu a lipsit. După o întrerupere temporară a activității sale din cauza predării la Hamburg în 1865, pe care a urmat-o împreună cu frații săi Friss și Hermann, s-a întors la București și și-a continuat călătoriile obositoare în această zonă, inițial lucrând încă în magazinul său, ulterior ca misionar, a continuat. În 1866 a făcut și o călătorie în sudul Rusiei pentru a ajuta la eliminarea fanatismului descris mai sus și pentru a uni partidele separate, în care a avut mare succes. Dar a fost arestat în mijlocul binecuvântatei sale activități și, după 21 de zile de captivitate, a fost nevoit să se întoarcă în Turcia. A avut un succes deosebit în ceea ce era încă Turcia  apartinand Dobrogei, mai ales in orasul Cataloi Tulcea, unde s-au mutat exilații din Neu-Danzig Verbannten, menționate mai sus”.

August Liebig, a lucrat în Bucuresti, apoi plecat de acolo în sudul Rusiei în 1874 și apoi la Lodz în Polonia, de unde a fost expulzat brusc în 1890 pentru că a „făcut propagandă”. Apoi a lucrat cu fratele său în Stettin timp de doi ani și apoi a emigrat în America (Bridgewater, S. Dakota).

Toth Ioan 1893 - ? din Cheșa

 


Fratele Ioan Toth s-a născut în ziua de 23 martie 1893 în localitatea Cheșa, județul Bihor. Părinții se numeau Emeric și Susana, născută Farkas, de confesiune evanghelici reformați, de etnie maghiară și naționalitate română.

Face cinci clase primare și trei clase industriale.

Este contigentul militar 1915, încorporat la Regimentul 7 pioneri, rămânând la vatră cu gradul de soldat.

Își predă viața în mâna Domnului Isus și în ziua de 14 aprilie 1915 este botezat, făcând parte din Biserica Creștină Baptistă din Cheșa.

În ziua de 1 mai 1916 se căsătorește cu Latico Sava și Domnul le dă trei copii, doi băieți și o fată.

Văzând frații că are dar de la Dumnezeu de a predica Evanghelia, este solicitat de a intra în lucrarea Domnului. În anul 1925 este ordinat ca predicator la Biserica Creștină Baptistă din Ginta, în teritoriul Comunității Tinca, Bihor, care avea un număr de 302 membri și 116 aparținători.

Fratele a locuit în localitatea Ginta la nr. 190 județul Bihor.

Surse:

Arhive

vineri, 21 februarie 2025

Toth Mihai 1836 – 1927 din Salonta

 


Fratele Mihai Toth s-a născut în ziua de 24 septembrie 1836 în localitatea Salonta, județul Bihor, într-o familie înstărită. Mihai Toth a fost un bărbat de statură înaltă, impozantă, motiv pentru care era poreclit „Toth cel Mare”. De la tatăl său a moștenit casa părintească, douăzeci de acri de teren și o vie roditoare. Avea reputația unui bun fermier, cunoscut pentru caii de calitate pe care îi creștea spre vânzare.

La vârsta de 25 de ani s-a căsătorit cu Sárá Tatár Szilágyi. Deși a fost ezitant când Lajos a forțat separarea de biserica reformată, s-a botezat împreună cu soția lui pe 9 mai 1876.

A fost ordinat ca diacon, odată cu Mihai Cornea, în noiembrie 1877. După ordinarea lor ca prezbiteri în 1881, s-a focalizat mai mult pe slujirea congregației din Salonta, coordonând și construirea Casei de rugăciune.

Toth a fost un predicator și un învățător excelent, totuși nu a avut aceeași energie și creativitate precum Mihai Cornea.

Focalizarea lui a fost pe catehizarea noilor credincioși, hrănirea și creșterea lor spirituală, cât și pe pregătirea noilor misionari. Până în 1893 a lucrat mai mult sub îndrumarea lui Mihai Cornea, deși erau amândoi prezbiteri. De fiecare dată când era nevoie, Mihai Cornea oficia botezurile. În 1893, Toth a primit sarcina de a coordona activitatea bisericii din Salonta, împreună cu alte șaizeci de filiale și puncte de misiune, dispuse pe o rază foarte mare, însumând aproape o mie de credincioși. Zona cuprindea o parte din Bihor, județele Arad și Timiș, cât și districtele corespondente aflate în Ungaria de azi, până la Tisa. Misiunea lui a fost să proclame Evanghelia maghiarilor, românilor, slovacilor și sârbilor.

Spre deosebire de Mihai Cornea și datorită statutului său social, el călătorea cu brișca în misiune. În 1895 a dispus ordinarea a șapte persoane pentru întărirea lucrării din zonă.

 Între 1893-1905, Toth a îngrijit spiritual de 75 de biserici și a oficiat 179 botezuri. Cifra a fost obținută pe baza evidențelor găsite de Kirner în podul casei lui Toth în 1943. Între anii 1893-1918, cât a fost perioada de vârf a implicării sale, el a botezat aproximativ cinci șase mii de persoane. În plus, a avut un rol important în conducerea Comunității Baptiste Libere. În paralel cu activitatea misionară, în 1903 a coordonat construirea celei de-a doua clădiri a bisericii din Salonta. Deși a fost o persoană determinată, curajoasă, Toth s-a remarcat prin atitudinea sa smerită, retrasă, conservatoare, uneori ultraconservatoare, dispusă însă să accepte a suferi pentru credință.

La începutul lucrării, comuna Talpoş fiind aproape de Salonta Mare, au venit şi au activat în biserică atât Mihai Cornea, cât şi Mihai Toth. Acesta din urmă tindea, sub impulsul naţionalismului său, să impună baptiştilor români, ţinerea sărbătorilor după calendarul gregorian, fapt care a stârnit anumite nemulţumiri în biserică. Situaţia a fost schimbată de Mihai Cornea, care a venit cu principiul: „Fiecare naţiune să-şi ţină sărbătorile ei.”

În ultimele două decenii ale secolului al XIX-lea, a fost închis de zece ori, de regulă doar pentru vina de a fi vizitat o biserică. Odată a fost escortat acasă de jandarmi, cu picioarele în lanțuri, fiind dus pe jos vreme de patru zile prin mai multe sate, defilândastfel, inclusiv în Salonta natală. Toth i-a rămas fidel până la capăt lui Meyer, fiind foarte înverșunat contra celor care s-au separat pentru a forma Uniunea Baptistă Maghiară. Atât de afectat a fost de această dezertare, încât la un moment dat a anunțat că acei care se separă și vor dori să se întoarcă înapoi, vor trebui să se boteze din nou! Totuși, cele mai puține dezertări au fost din rândul bisericilor coordonate de el. Meyer atribuie acest rezultat personalității sale: Toth are un stil de a vorbi liniștit și moderat și este mai ferm ca personalitate. Are un comportament mai rezervat și asta a contribuit la faptul că și-a putut păstra congregațiile.

Invitat stăruitor de John Clifford (1836-1923) să participe la Congresul Alianței Mondiale Baptiste de la Philadelphia din 1911, Toth a refuzat. Nu-i plăcea să meargă în străinătate.

În 1919, deja octogenar, a predat ștacheta colaboratorilor săi, retrăgându-se din orice funcție. A continuat să slujească biserica din Salonta, vizitând și alte biserici, inclusiv după ce a trecut de nouăzeci de ani.

A încetat din viață pe 1 mai 1931, în casa în care s-a născut, la vârsta de 96 de ani.

Surse:

Alexa Popovici

Borzási István

Kiss László

Mihai Ciucă

Arhive



miercuri, 19 februarie 2025

Și acestea sunt numele fraților din Biserica Baptistă Cheșa, județul Bihor

 


Așa cum am anunțat AICI, în acest an 2025, Biserica Creștină Baptistă din Cheșa, face frumoasa vârstă de 140 de ani de viață. Este cunoscută ca fiind prima biserică baptistă română de pe plaiurile noastre românești.

Cu ajutorul Domnului se lucrează la scrierea unui istoric și avem nevoie de mai mult ajutor din partea celor ce cunosc. Punem azi numele celor scriși în registru, ca să fie publică, dar știm că mult mai mulți frați au fost în biserică de-a lungul timpului. Am vrea să scriem în această carte pe toți cei care au fost membri, dar cum se vede în tabel, nu avem numele celor botezați din anul 1885 încoace. Avem un nume botezat în anul 1919 și de la acest an, mai apar în tabel.

Cine ne poate ajuta cu unele informații, vă rugăm să ne contacțați printr-un comentariu pe blog, sau în privat. Vom fi foarte bucuroși să primim informații și noi o să vă mulțumim.

 

Nr. Crt.

Nume Prenume Membru

Locul botezului

Anul Botezului

1

Fitărău Mihai

Brăila

1933

2

Suciu Teodor

București

1929

3

Goguț Dumitru

Cărăsău

1946

4

Clitan Moise

Cheșa

1919

5

Harna Maria

Cheșa

1920

6

Iancu Iosif

Cheșa

1923

7

Tripea Floare

Cheșa

1925

8

Harna Dumitru

Cheșa

1927

9

Piloca Ana

Cheșa

1927

10

Ban Eva

Cheșa

1927

11

Harna Floare

Cheșa

1928

12

Piloca Ana

Cheșa

1928

13

Piloca Vuca

Cheșa

1928

14

Iancu Ana

Cheșa

1929

15

Goguț Todosie

Cheșa

1929

16

Petruș Ana

Cheșa

1929

17

Tripea Gheorghe

Cheșa

1929

18

Fanațan Floare

Cheșa

1929

19

Clitan Floare

Cheșa

1929

20

Faur Maria

Cheșa

1929

21

Clitan Ana

Cheșa

1929

22

Covaci Maria

Cheșa

1929

23

Cadar Aurel

Cheșa

1932

24

Cadar Florița

Cheșa

1932

25

Vidican Maria

Cheșa

1935

26

Țîrlea Crăciun

Cheșa

1937

27

Țîrlea Ana

Cheșa

1937

28

Vidican Ioan

Cheșa

1945

29

Harna Ilie

Cheșa

1946

30

Fitărău Ana

Cheșa

1947

31

Jorda Maria

Cheșa

1947

32

Hididiș Ioan

Cheșa

1947

33

Vidican Petru

Cheșa

1947

34

Selejan Ana

Cheșa

1947

35

Harna Floare

Cheșa

1947

36

Micloș Katalina

Cheșa

1948

37

Lobonț Lina

Cheșa

1948

38

Piloca Maria

Cheșa

1948

39

Haiduc Floare

Cheșa

1948

40

Lobonț Iosif

Cheșa

1949

41

Erdődi  Elisabeta

Cheșa

1951

42

Clitan Catița

Cheșa

1951

43

Fazecaș Mihai

Cheșa

1952

44

Iancu Șara

Cheșa

1952

45

Hambaraș Antița

Cheșa

1952

46

Dumbrava Floare

Cheșa

1952

47

Cadar Ana

Cheșa

1952

48

Lacatiș Maria

Cheșa

1952

49

Piloca Saveta

Cheșa

1952

50

Micoriciu Ioan

Cheșa

1954

51

Fitărău Lidia

Cheșa

1954

52

Suciu Floare

Cheșa

1955

53

Vesa Rozalia

Cheșa

1955

54

Harna  Maria

Cheșa

1957

55

Chiricheu Maria

Cheșa

1957

56

Suciu Teodor

Cheșa

1957

57

Popa Petru

Cheșa

1957

58

Harna Ioan

Cheșa

1959

59

Micoriciu Lucreța

Cheșa

1959

60

Iancu Mihai

Cheșa

1959

61

Clitan Teodor

Cheșa

1959

62

Goguț Pașcu

Cheșa

1959

63

Bronț FLoare

Cheșa

1959

64

Fazecaș Catița

Cheșa

1959

65

Hambaraș Petru

Cheșa

1959

66

Faur Petru

Cheșa

1962

67

Agud Petru

Cheșa

1962

68

Popa Eva

Cheșa

1962

69

Anton Mina

Cheșa

1966

70

Clitan Iosif

Cheșa

1970

71

Clitan Ana

Cheșa

1970

72

Țîrlea (Covaci) Samica

Cheșa

1970

73

Cadar Maria

Cheșa

1970

74

Iancu Florița

Cheșa

1970

75

Iancu Elisabeta

Cheșa

1975

76

Agud Ana

Cheșa

1976

77

Fazecaș Iuliana

Cheșa

1976

78

Harna Lucreția

Cheșa

1976

79

Selejan(Iancu) Maria

Cheșa

1979

80

Iancu Ana

Cheșa

1979

81

Goguț Ileana

Cheșa

1979

82

Trif Veturia

Cheșa

1979

83

Clitan Florița

Cheșa

1979

84

Harna Florian

Cheșa

1980

85

Petruș Mina

Cheșa

1980

86

Vidican Maria

Cheșa

1980

87

Dumbrava Petru

Cheșa

1980

88

Haiduc Ioan

Cheșa

1980

89

Popa Ilie

Cheșa

1980

90

Selejan Saveta

Cheșa

1980

91

Ungureanu Ana

Cheșa

1982

92

Clitan Ecaterina

Cheșa

1985

93

Anton Ioan

Cheșa

1989

94

Vesa Teodor

Cheșa

1989

95

Jurcan Gheorghe

Cheșa

1990

96

Jurcan Roza

Cheșa

1990

97

Clitan Moise

Cheșa

1991

98

Miron Silvia

Cheșa

1991

99

Hididiș(Jurcan) Maria

Cheșa

1992

100

Clitan Flore

Cheșa

1992

101

Matica Ana

Cheșa

1992

102

Barna Maria

Cheșa

1994

103

Târșar Saveta

Cheșa

1994

104

Delescu Florica

Cheșa

1994

105

Petruș Ioan

Cheșa

1999

106

Iancu Florica

Cheșa

1999

107

Covaci Petru

Cheșa

1999

108

Ghenț Mihai

Cheșa

1999

109

Hididiș Floare

Cheșa

1999

110

Iancu Anamaria

Cheșa

2003

111

Selejan Mina

Cheșa

2004

112

Târșar Vasile

Cheșa

2004

113

Hididiș Florian

Cheșa

2012

114

Iancu Mihai

Cheșa

2012

115

Tarșar Dumitru

Cheșa

2012

116

Hambaraș Saveta

Cheșa

2023

117

Lazăr Nicolae

Cheșa

2024

118

Clitan Mioara

Cheșa

2024

119

Selejan Floare

Cheșa

?

120

Ungureanu Ioan

Cheșa

?

121

Cadar Dumitru

Cheșa

?

122

Barna Ana

Cheșa

?

123

Marton Veronica

Cociuba

1932

124

Fitărău Veturia

Cociuba

1939

125

Orban Iuliana

Ginta

1944

126

Pușcaș Alexandru

Ginta

1944

127

Birou Mihai

Ginta

?

128

Clitan Lina

Șiad

1921

129

Iancu Petru

Timișoara

?

130

Iancu Mina

Timișoara

?