luni, 26 iunie 2017

BISERICA ȘI SUBVENȚIILE DE LA STAT, de Paul Negruț






După ce am prezentat aici și aici punctele de vedere ale înaintașilor baptiști, azi prezint punctul de vedere al fratelui Paul Negruț, vicepreședinte cu educația din comitetul Uniunii Baptiste din România, care a binevoit a ne pune la îndemână articolul scris de dumnealui. Pentru aceasta îi mulțumesc frumos. Am cerut părerea și la alți frați care sunt implicați și pe măsură ce le voi primi, le voi publica spre citire și luare aminte a ceea ce ne spun mai marii noștri spirituali, iar atunci când ni se va cere votul să votăm într-o deplină cunoaștere a cauzei. Vă invit la o lecturare și dacă doriți să comentați, sunteți liberi să o faceți sau să veniți cu propuneri.

I.         Introducere
Necesitatea abordării acestei probleme nu izvorăște din faptul că baptiștii nu ar avea un punct de vedere clar în problema relației biserică – stat, ci mai degrabă din tendința unor credincioși baptiști de a aborda pragmatic, și nu doctrinar această problemă. Pentru a preveni îndepărtarea Cultului Creştin Baptist din România de principiile sale de credință, credem că este necesar să analizăm oferta statului de a subvenționa bisericile din punct de vedere biblic şi doctrinar. Este cunoscut faptul că numărul pastorilor baptiști a crescut de la aproximativ 125 în anul 1989, la aproximativ900 în 2017. Unii dintre pastorii care au intrat în slujire după 1990 nu s-au confruntat cu prigoana comunistă și cu imixtiunea brutală a statului în problemele interne ale Bisericii. De asemenea, este posibil ca unii credincioşi baptişti să nu cunoască istoria și natura prigoanelor la care au fost supuși credincioșii baptiști în perioada interbelică, perioadă considerată de istorici ca fiind de referinţă pentru democraţia românească. Mai mult, se poate ca schimbările doctrinare și practice care au avut loc în istoria bisericii după convertirea lui Constantin cel Mare să nu fie cunoscute de către unii dintre membrii bisericilor noastre.
În absența unei perspective biblice, doctrinare și istorice clare, importanţa şi valoarea principiilor baptiste referitoare la relația dintre biserică și stat riscă să fie desconsiderate sau abandonate.
Slujitorii care au lucrat în timpul restricțiilor și prigoanelor știu bine ce s-a întâmplat atunci cu lucrătorii care s-au îndepărtat de principiile de credință și au acceptat soluții pragmatice la provocările teologice și practice de atunci. De fapt, unii credincioși și chiar unii pastori au acceptat să colaboreze cu autoritățile comuniste pentru a scăpa de persecuții, pentru a evita pierderea autorizației de pastor emisă de Departamentul Cultelor sau pentru a beneficia de anumite avantaje vremelnice. De asemenea, cred că unii ne mai amintim încă de discursurile unor frați ai noștri la aşa numitele ”Conferințe de orientare ale păstorilor” patronate de Departamentul Cultelor, discursuri în care se făcea apel la texte biblice pentru a-l preamări pe Ceaușescu sau pentru a dovedi că primii creștini au fost comuniști. Din diverse motive, în Cultul Baptist nu au fost încă analizate din punct de vedere biblic şi doctrinar argumentele invocate de către aceia care au acceptat oferta statului pentru ca în urma acestei analize  să putem învăţa din greşelile trecutului. Este adevărat că după desecretizarea arhivelor fostei Securităţi, cercetătorii care studiază aceste documente scot la lumină dimensiunile întunecate ale persoanelor care în numele relaţiei cu statul şi-au vândut credinţa, sufletul şi fraţii. Într-o tăcere care ascunde mâhnire sau resemnare, majoriatea bisericilor baptiste au hotărât să lase aceste lucruri în seama Judecății de Apoi. În mare măsură acest lucru a fost benefic pentru Cultul Baptist. Cred, însă, că un lucru important s-a pierdut, și anume, care sunt pentru Biserică consecințele colaborării dintre stat și Biserică. Nu s-a discutat niciodată între noi care au fost argumentele pentru care unii pastori s-au solidarizat cu autoritățile comuniste pentru a-i da afară din slujire, din congrese și conferințe pe acei pastori care nu erau în grațiile autorităților. Pericolul care vine în urma acestei abordări a fost exprimat în fraza: ”Cine nu învaţă din istorie, riscă să o repete”.

II.       Argumente în favoarea acceptării subvenţiilor de la stat
Este adevărat că din 1990, în România atitudinea Statului față de Biserică s-a schimbat în mare măsură. Această schimbare lasă impresia că statul a devenit un binefăcător al Bisericii, iar unii merg chiar mai departe afirmând că în oferta statului de a subvenționa Biserica trebuie să vedem mâna lui Dumnezeu care ne vine în ajutor. Dacă așa ar sta lucrurile, atunci de ce să nu acceptăm o binefacere? Înainte de a răspunde la această întrebare, este important să vedem argumentele celor care susţin acceptarea subvențiilor de la stat.

1.     Argumentul  nevoilor financiare ale bisericilor
Bisericile se confruntă cu mari greutăți financiare. Pe de o parte, în această perioadă este posibil ca bisericile să construiască noi case de rugăciune, școli, orfelinate, case pentru bătrâni, etc., iar pe de altă parte, criza  economică prin care a trecut țara a dus la sărăcirea populației și deci, inclusiv a credincioșilor baptiști. În acest context, unii frați consideră că ar fi potrivit ca Biserica să accepte bani de la stat. Argumentul pare și mai convingător atunci când se invocă faptul că și credincioșii baptiști sunt contribuabili la bugetul statului. În absența unei înțelegeri biblice clare cu privire la:
-         identitatea și rolul statului,
-         identitatea și rolul bisericii,
-         relația dintre stat și biserică,
argumentul pare convingător. De ce să nu primească bisericile noastre înapoi o parte din ceea ce statul a luat de la noi?

2.     Argumentul salariilor mici
Un număr mare de păstori slujesc în biserici mici care nu au puterea financiară pentru a le realiza un salar decent. Lună de lună, aceşti fraţi ai noştri se confruntă cu lipsurile materiale şi familiile lor suferă din această cauză. Dacă am primi subvenţii de la stat, aceşti fraţi ai noştri ar putea avea un trai mai decent. Din nou, în absența unei înțelegeri biblice a modului în care Dumnezeu a hotărât ca lucrătorii să câştige pâinea, argumentul pare convingător.

3.     Argumentul comparației cu alte culte
Majoritatea cultelor din România primesc subvenţii de la stat. De ce am fi noi, baptiștii, singurii care să refuze această ofertă? În absenţa înțelegerii clare a diferențelor dintre doctrina baptistă şi doctrinele celorlalte culte cu privire la relaţia dintre biserică și stat, argumentul pare convingător.

4.     Argumentul de facto – starea de fapt
Unele biserici baptiste și comunități au primit deja ajutoare de la stat pentru diverse proiecte. Dacă așa stau lucrurile, de ce să nu primească toate? Argumentul de facto susţine în esență următorul lucru: dacă unele biserici și comunități s-au îndepărtat de doctrina baptistă cu privire la relația dintre biserică și stat, de ce să nu se îndepărteze toate bisericile? De ce să nu ne schimbăm doctrina?

5.     Argumentul acceptării subvenţiei pentru liceele teologice
Personalul didactic și auxiliar al liceelor teologice baptiste este finanțat de la bugetul de stat. Suntem ipocriți dacă acceptăm finanțare de la stat pentru liceele teologice, dar invocăm motivul doctrinar când este vorba de celelalte entități cultice. Dacă vrem să fim integri, atunci ori nu acceptăm deloc, ori acceptăm finanțare de la stat pentru tot cultul. Dacă nu înțelegem clar diferența dintre entitățile cultice: biserici, comunități, Convenția Maghiară, Uniune, Casa de Pensii, Institutul Teologic Baptist Bucureşti, Universitatea Emanuel din Oradea și liceele teologice care nu sunt entități cultice, atunci putem cădea în plasa celor care ne acuză de ipocrizie.

6.     Argumentul acceptării subvențiilor din partea altor state (țări)
Ajutoarele financiare primite din străinătate, în special din America, ar fi subvenţii de la statul american, pentru că bisericile de acolo sunt scutite de taxe pentru sumele donate bisericilor. Pe cale de consecință, acei bani care sunt donați bisericilor sunt de la stat. De ce putem accepta bani de la alte state și nu putem accepta și de la statul român? Dacă nu înțelegem clar diferența dintre banii colectați de stat prin sistemul de taxe și impozite și recunoașterea de către stat a libertăţii individului de a susţine financiar o biserică sau alte organizații non-guvernamentale, putem cădea în capcana celor care amestecă lucrurile pentru a crea confuzie.
Întrebarea care se pune este dacă toate aceste argumente sunt corecte și valide? Oferă ele o bază biblică solidă care să justifice schimbarea de doctrină și practică a Cultului Baptist din România? Răspunsul la această întrebare va fi mult mai clar după ce vom analiza argumentele biblico-teologice, istorice și socio-politice ale principiului baptist al separării Bisericii de stat.

III.    Argumente în favoarea separării Bisericii de stat şi a neacceptării subvenţiilor

1.     Argumentul eclesiologic
Unii susţinători ai acceptării subvențiilor de la stat invocă situaţii din vremea Vechiului Testament când împăraţi și popoare păgâne au ajutat la Construcţia Templului din Ierusalim. Invocarea textelor biblice cu scopul de a susține acceptarea subvenţiilor de la stat trebuie să țină cont de faptul că Vechiul și Noul Testament se referă de foarte multe ori la aspecte diferite.
În Vechiul Testament, de exemplu, Dumnezeu se adresează poporului Israel în context teocratic sau monarhic. În acele vremuri, apartenența la poporul Israel era sinonimă cu apartenența la poporul lui Dumnezeu. Astfel, legile sociale, ceremoniale și morale erau deopotrivă normative pentru tot poporul.Legea Vechiului Testament era de fapt legea poporului Israel, a statului teocratic sau monarhic, după caz. Datorită deosebirilor dintre vechiul Israel și Biserică, nici relaţia poporului Israel cu alte popoare nu poate fi folosită pentru a defini relaţia bisericii cu statul.
În Noul Testament, Biserica este organismul din care fac parte toți cei născuți din nou, din orice loc, din orice timp și din orice popor. Credincioșii sunt cetățeni ai cerului. Aici, pe pământ, ei sunt străini și călători. În călătoria lor, copiii lui Dumnezeu aduc mesajul și binecuvântarea cerului celor care trăiesc în robia lumii acesteia. În aspectul ei local, Biserica nou-testamentară transcede barierele sociale și etnice. Biserica este a lui Hristos, nu a statului. Biserica este trupul lui Hristos, poporul lui Dumnezeu, mireasa lui Hristos, etc. Biserica nu este a Cezarului. Prin urmare, legile unei țări nu se mai aplică în mod automat Bisericii. În fiecare loc unde ființează biserica nou-testamentară, credincioșii sunt chemați să facă deosebirea între lucrurile lui Dumnezeu și cele ale Cezarului, ale statului. La fel ca în perioada apostolică, atunci când legile țării în care trăiesc copiii lui Dumnezeu contravin Cuvântului lui Dumnezeu, credincioșii plătesc prețul ascultării de Cuvântul lui Dumnezeu (Fapte 4: 19).

2.     Argumentul doxologic
Din perspectiva Noului Testament, prentru credincios și Biserică, aspectul financiar nu este unul pragmatic, ci unul profund teologic și doxologic. Credinciosul se închină lui Dumnezeu cu darurile lui de bună voie. Contribuția financiară nu este o simplă taxă sau impozit, ci o modalitate de închinare.
„Căci noi n-avem aici o cetate stătătoare, ci suntem în căutarea celei viitoare. Prin El, să aducem totdeauna lui Dumnezeu o jertfă de laudă, adică, rodul buzelor care mărturisesc Numele Lui. Și să nu dați uitării binefacerea și dărnicia; căci lui Dumnezeu jertfe ca acestea Îi plac.” (Evrei 13:14-16)
Dărnicia este o jertfă de bună voie oferită lui Dumnezeu de către omul credincios:
“Fiecare să dea după cum a hotărât în inima lui: nu cu părere de rău,sau de silă, căci “pe cine dă cu bucurie,îl iubește Dumnezeu.”                                                                                 (2 Corinteni 9:7)                
Altfel spus, noi ne închinăm Domnului cu banul nostru, iar acești bani sunt folosiți pentru lucrarea Evangheliei în conformitate cu călăuzirea Duhului Sfânt. Banii oferiți de către stat nu provin din jertfa de închinare, ci dintr-o politică financiară a statului care percepe impozite grele de la cetățeni. Cei mai mulți cetățeni nu ar da de bunăvoie banii pe care statul îi ia cu forța prin sistemul de taxe şi impozite. Credincioșii nu se închină statului cu darurile lor de bunăvoie. De asemenea trebuie subliniat faptul că Dumnezeu nu a încredinţat statului rolul să administreze banii bisericii prin sisteme de taxe și subvenții. Domnul Isus face distincție clară între bir (taxe, impozite) și dărnicia pentru lucrarea lui Dumezeu ca mod de închinare.
„Dați Cezarului ce este al Cezarului, și lui Dumnezeu ce este al lui Dumnezeu” (Luca 20:25).
„Daţi tuturor ce sunteţi datori să daţi: cui datoraţi birul, daţi-i birul; cui datoraţi vama, daţi-i vama; cui datoraţi frica, daţi-i frica; cui datoraţi cinstea, daţi-i cinstea” (Romani 13:7).
În România, la fel ca în multe alte ţări, statul vrea să-şi extindă autoritatea și asupra banilor care se cuvin lui Dumnezeu și să-i administreze după cum crede de cuviință. Astfel, în articolul 7 paragraful 3 din Legea privind regimul general al cultelor religioase în România se spune: „Statul sprijină activitatea cultelor religioase cu respectarea principiului proporţionalității.” În urma recensământului din 1992 s-a constatat că peste 80% din populația țării aparține Bisericii Ortodoxe. La recensământul din 2011 – 2012, 86,5% din populaţia României a declarat că sunt de religie ortodoxă, în timp ce doar 0,6% din populaţie a declarat că sunt de religie baptistă. Conform Legii cultelor înseamnă că peste 80% din fondurile alocate de la buget pentru culte se duc la o singură Biserică.
La fel stau lucrurile și când este vorba de accesul cultelor la mijloacele de informare în masă (radio și televiziune). Prin această practică, statul de fapt nu face altceva decât să stoarcă impozite mari de la cetățeni pentru a subvenționa salariile, construcțiile, reparațiile imobilelor și salarizarea zecilor de mii de persoane care aparțin unei Biserici. În felul acesta, indiferent de dedicarea reală a credincioșilor față de Biserica de care aparțin, statul are grijă să finanțeze structurile cultice, de învățământ și administrative, cu ajutorul pârghiilor financiar – administrative pe care le are la îndemână. A accepta subvenția de la stat înseamnă a recunoaște dreptul statului de a decide câți bani să dea, cui și pentru ce proiecte. În felul acesta jertfa de închinare și dărnicia benevolă aduse lui Dumnezeu sunt anulate dintr-un condei și înlocuite cu birul Cezarului.

3.     Pâinea slujitorilor bisericii
Un alt principiu biblic este cel referitor la plata lucrătorului creștin. Apostolul Pavel enunță acest principiu în felul următor:
„Nu știți că cei ce îndeplinesc slujbele sfinte, sunt hrăniți din lucrurile de la Templu, și că cei ce slujesc altarului, au parte de la altar? Tot așa, Domnul a rânduit ca cei ce propovăduiesc Evanghelia, să trăiască din Evanghelie.” (1 Corinteni 9:13 – 14)
Slujitorul creștin trăiește din dărnicia celor pe care îi slujește iar celor care sunt slujiți, Biblia le spune:
„Cine primește învățătura în Cuvânt, să facă parte din toate bunurile lui și celui ce-l învață.”  (Galateni 6:6)
și
„Vrednic este lucrătorul de plata lui.”  (1 Timotei 5:18)
În lumina acestui principiu, slujitorul duhovnicesc trebuie să fie aproape de Domnul și aproape de turmă, pentru a-și împlini bine slujba.
Salarizarea lucrătorilor de la bugetul de stat ar duce la încălcarea principiului biblic și, probabil, ar trebui să scriem în Mărturisirea de Credință: „Cei ce propovăduiesc Evanghelia să trăiască de la bugetul de stat.” De asemenea, nu este greu de înțeles faptul că un slujitor duhovnicesc salarizat de la stat devine un funcționar de stat.
În cazul în care din diverse motive, o biserică locală nu se îngrijește de nevoile materiale ale lucrătorului, Biblia ne învață cum se poate rezolva problema aceasta.
a)     Slujitorul își câștigă pâinea lucrând cu mâinile lui, ca să nu fie povară pentru biserică. Apostolul Pavel a procedat așa:

„N-am râvnit nici la argintul, nici la aurul, nici la hainele cuiva. Singuri știți că mâinile acestea au lucrat pentru trebuințele mele și ale celor ce erau cu mine.” (Faptele Apostolilor 20:33 – 34)

”Vă aduceți aminte, fraților, de osteneala și munca noastră. Cum lucram zi și noapte, ca să nu fim sarcină niciunuia din voi, și vă propovăduiam Evanghelia lui Dumnezeu.” (1 Tesaloniceni 2:9)

Modelul acesta a fost practicat și în România de mulți dintre cei ce au plantat biserici și le-au păstorit, până după cel de-al II – lea război mondial.

b)    Slujitorul primește ajutor de la alte biserici. Apostolul Pavel este model și aici:

”Am despuiat alte Biserici, primind de la ele o plată, ca să vă pot sluji vouă. Și când eram la voi, și m-am găsit în nevoie, n-am fost sarcină nimănui; căci de nevoile mele au îngrijit frații, când veniseră din Macedonia. În toate m-am ferit, și mă voi feri să vă îngreuiez cu ceva.” (2 Corinteni 11:8)

De asemenea, apostolul Pavel explica:

”Aici nu este vorba ca alții să fie ușurați, iar voi strâmtorați; ci este vorba de o potrivire: în împrejurarea de acum, prisosul vostru să acopere nevoile lor, pentru ca și prisosul lor să acopere, la rândul lui, nevoile voastre, așa ca să fie o potrivire; după cum este scris:„Cel ce strânsese mult, n-avea nimic de prisos, și cel ce strânsese puțin, nu ducea lipsă.” (2 Corinteni 8:13 – 15)
În ambele variante, libertatea de închinare și dărnicie ale credinciosului și bisericii sunt respectate, iar lucrătorul creștin nu devine funcționar de stat.

4.     Argumente istorice
Este cunoscut faptul că după convertirea lui Constantin cel Mare la creștinism, în 324, biserica a intrat în sfera de preocupare a statului. Facilitățile sociale și administrative pe care împăratul roman le-a oferit Bisericii au contribuit la schimbarea statutului acesteia. Din religie minoritară persecutată, creștinismul a devenit religia oficială a Impreriului, iar clericii au devenit demnitari. Prețul plătit de Biserică, însă, a fost în domeniul spiritual. Astfel, numirea și îndepărtarea episcopilor a devenit politică de stat. Vrednicia spirituală și morală a conducătorilor Bisericii a fost înlocuită cu aservirea politică. Modelul acesta a fost preluat și de Principatele Române încă de la întemeierea lor. Domnitorii români au fost generoși în a oferi daruri Bisericii și în a ctitori biserici și mănăstiri, dar în același timp și-au asumat dreptul de a numi ierarhii Bisericii. Nicolae Iorga afirma că în perioada conflictelor dintre boieri și domnitori (1418 – 1711) aproape fiecare nou domnitor înlătura ierarhul bisericii și numea în loc omul lui de încredere. După introducerea Regulamentului Organic, în urma păcii de la Adrianopol (1829), cu toate că s-a acreditat ideea separării puterilor în stat, din punct de vedere administrativ, Biserica a intrat sub controlul statului. Astfel, alegerea ierarhilor, administrația Bisericii, școlile bisericești și tribunalele eclesiastice și-au desfășurat activitatea sub controlul și cu aprobarea statului. Atunci când unii episcopi sau mitroliți s-au opus, domnitorul îi îndepărta din funcție și numea în loc oameni care duceau la îndeplinire politica domnitorului. În timpul lui Cuza, statul a luat cu două mâini ceea ce a dat cu o mână în timpul domnitorilor dinaintea lui. Confiscarea averilor mănăstirești, salarizarea clerului, recrutarea și numirea ierarhilor sunt doar câteva dintre reformele bisericești introduse de Cuza. Tendința statului de a controla Biserica a continuat și în perioada interbelică, sub guvernarea legionară și comunistă. Metodele s-au schimbat de la o perioadă la alta, dar scopul a rămas același.Biserica a avut de ales între privilegii social-administrative și libertatea de organizare și funcționare. De cele mai multe ori ispita lucrurilor materiale a biruit în detrimentul sănătății spirituale. Amestecul statului în viața Bisericii, chiar sub masca subvențiilor, nu a dus niciodată prosperitate spirituală Bisericii. Dacă ne uităm în istorie la consecințele prigoanelor lui Nero și ale privilegiilor lui Constantin cel Mare asupra Bisericii, este lesne de observat că privilegiile statului au avut consecințe doctrinare și practice mult mai grave.


IV.    Răspuns la argumentele în favoarea acceptării subvențiilor de la stat

1.     Răspuns la argumentul nevoilor financiare ale bisericilor
În funcție de specificul nevoilor, bisericile au trei variante biblice:
-         să ia modelul bisericilor din Macedonia care din „sărăcia lor lucie au dat naștere la un belșug de dărnicie” (2 Corinteni 8:2);
-         să solicite ajutor de la alte biserici surori;
-         să încurajeze lucrătorii spre modelul apostolului Pavel în a face ceva potrivit aptitudinilor proprii;
-         să nu se lanseze în proiecte administrative irealiste și ineficiente. Propovăduirea Cuvântului  are prioritate față de „slujirea la mese”.
Nevoile materiale nu justifică apelul la „birul Cezarului”.

2.     Răspuns la argumentul salariilor mici
-         apostolul Pavel a lucrat cu mâinile lui când a fost nevoie ca să nu fie povară pe biserică. Înaintașii noștri au plantat și păstorit biserici câștigând pâinea pentru familie după modelul lui Pavel;
-         salariul integral de la biserică este biblic pentru cei care lucrează cu Evanghelia. Dar atunci când biserica este la început sau a mai rămas doar un grup mic de credincioși care nu pot susține finaciar lucrătorul, volumul de muncă al lucrătorului îi permite să lucreze cu mâinile lui în timpul săptămânii;
-         păstorii care păstoresc biserici mari le pot sensibiliza să ajute păstori aflați în dificultate potrivit cu Filipeni 2:4 ”Fiecare din voi să se uite nu la foloasele lui, ci și la foloasele altora.



3.     Răspuns la argumentul comparației cu alte culte
-         fiecare cult are specificul său doctrinar cu privire la relația biserică – stat. Specificul doctrinar baptist este separația bisericii de stat inclusiv în problema subvenției. Atâta vreme cât suntem baptiști nu putem lua modelul altor culte fără a ne pierde identitatea.

4.     Răspuns la argumentul de facto – starea de fapt
-         faptul că unele biserici sau comunități au primit subvenții de la stat confruntă Uniunea Baptistă cu abaterea de la statut de către aceste entități cultice;
-         abaterea de la statut nu este un argument pentru schimbarea statutului;
-         dacă abaterea de la statut ar legitima schimbarea statutului, atunci acceptarea sodomiților de către unele biserici ar fi un argument la fel de legitim pentru a modifica statutul în această direcție. Cu acest argument, orice ar deveni posibil în Cultul Baptist;
-         răspunsul biblic la abaterea de la statut este mustrarea celor în cauză și îndreptarea lor.

5.     Răspuns la argumentul finanțării liceelor teologice
-         liceele teologice nu sunt entități cultice. Ele nu au personalitate juridică în cadrul Cultului Baptist. Liceele teologice sunt unități de învățământ preuniversitar în cadrul sistemului public de învățământ. Ele sunt persoane juridice de drept public, nu de drept privat ca bisericile, comunitățile, Conveția Maghiară, Uniunea Baptistă, Institutul Teologic Baptist din București, Universitatea Emanuel din Oradea și Casa de Pensii a Cultului Baptist;
-         personalul didactic și auxiliar al acestor unități de învățământ este angajat și salarizat la stat, din banul public. Nici un angajat al acestor unități de învățământ nu este asigurat la Casa de Pensii a Cultului, ci la Casa Națională de Asigurări;
-         printr-o decizie recentă a înaltei Curți de Casație și Justiție, personalul didactic din învățământul preuniversitar este încadrat în categoria „funcționar public”;
-         angajații entităților cultice din cadrul Cultului Creștin Baptist (biserici, comunități, Convenția Maghiară, Uniunea Baptistă, Institutul Teologic din București, Universitatea Emanuel din Oradea și Casa de Pensii) sunt în categoria „personal cultic” – salariați din resursele obținute prin  dărnicia credincioșilor – jertfa de bună voie adusă Domnului în închinare și nu din „birul Cezarului”;
-         în concluzie, situația liceelor teologice nu poate fi invocată pentru a susține subvenția de la stat pentru activitatea și personalul entităților cultice.

6.     Răspuns la argumentul ca acceptarea ajutorului financiar de la biserici din alte țări este de fapt o acceptare a finanțării de la alte state
Ajutoarele primite din partea bisericilor sau fundațiilor creștine din alte țări nu reprezintă subvenție de la statul respectiv din următoarele motive:
-         banii respectivi nu provin din „birul Cezarului” și nu sunt „bani publici”;
-         banii respectivi provin din donația benevolă a credincioșilor către bisericile sau fundațiile respective;
-         ajutorul oferit de bisericile sau fundațiile creștine din alte țări pentru lucrarea Evangheliei din România este „ajutor frățesc” și nu „subvenție de la stat”;
-         statul American și alte state recunosc și respectă dreptul cetățenilor lor să doneze bani pentru cauze în care cred. Această recunoaștere se manifestă și prin deducerea din baza de calcul a impozitării venitului respectivei persoane a sumei cu care a contribuit benevol la biserică sau fundație;
-         deducerea sumei cu care un credincios baptist a contribuit benevol către biserică din baza de calcul a impozitării este stipulată și în Statutul actual, iar solicitarea a fost înaintată de mai multe ori Guvernului României; până la această dată, Guvernul României nu a dat curs acestei solicitări, ci preferă să adune impozitele și taxele pentru ca mai apoi, în funcție de politicile fiscale sau religioase să decidă cu ce sumă să subvenționeze cultele;
-         în concluzie, afirmația că ajutoarele primite de la bisericile din alte țări sunt bani de la stat este neadevărată și nu poate fi un argument pentru acceptarea de subvenții de la stat.

V.      Concluzii
Principiul de credință baptist al separării Bisericii de stat a păzit bisericile de robie atât în perioada de prigoană, cât și în vremuri de libertate. Atâta vreme cât Biserica nu depinde de stat pentru desfășurarea lucrărilor ei, nici ispita și nici amenințarea nu pot abate pe toți slujitorii de la ascultarea de Hristos în toate lucrurile. O finanțare de la stat, atât în plan material cât și – mai ales – salarial, aduce cu sine și pericolul disensiunilor și dezbinărilor între biserici și lucrători pentru că, aceste alocații sunt acordate cultelor procentual și nu toate bisericile baptiste și toți angajații lor ar putea beneficia de acestea.
Motivul pentru care bisericile nu cresc nu este unul financiar, ci unul spiritual. Este știut că, atunci când au fost plantate bisericile baptiste din România, frații nu au avut aur și argint, dar au avut putere de propovăduire și mărturie pentru Hristos. La fel, în multe țări ale lumii, în ciuda sărăciei și a lipsurilor materiale de tot felul, bisericile cresc și oamenii se întorc la Dumnezeu. Este tot atât de adevărat, însă, că acolo unde Biserica este finanțată de stat și nu duce lipsă de resurse materiale, catedralele poleite cu aur sunt goale, iar țările respective sunt tot mai invadate de secularism și imoralitate. Europa este o ilustrație clară a acestui fapt. 

Paul Negruț
Vicepreședinte cu educația



luni, 19 iunie 2017

Cine sunt şi ce cred Baptiştii de prof. dr. Everett Gill



              
  Am prezentat aici poziția baptiștilor față de subvenția de la stat și vă prezint acum broșura profesorului dr. Gill despre baptiști, care abordează și problema subvenției, a libertății și separării bisericii de stat. Aici  puteți să vă delectați citind predica „Plugarul creştin” de Dr. Everett Gill”.




           CINE SUNT BAPTIŞTII?
„Baptiştii” sunt un popor evanghelic a căror origină istorică nu poate fi determinată cu precizie de istoricii bisericeşti. Alte grupe mari de protestanţi ca Luterani, Calvini şi Wesleyanii pot să dea numele şi data întemeietorilor lor. Aşa ceva însă nu-i cu putinţă în ce priveşte pe Baptişti. Numele, ca al lui Ion Baptistul, le-a fost dat din pricina credinţei lor în legătură cu botezul creştin dar asta nu descrie nici nu lămureşte deloc însemnătatea lor în istoria creştină.
Istorici moderni, ca Dr. F. C. Coneybeare din Oxford şi Dr. W. F. Adeney din Manchester, socotesc că Baptiştii sunt o parte din tradiţia evanghelică ale cărei trăsături de pot urmări până în vremurile apostolice. Aşa Dr. Coneybeare a arătat în lucrarea-i monumentală „The Key of Truth” (Oxford 1898) că „Paulicienii” din Armenia (800-1000 A. D.) n’au fost (cum susţineau istoricii bisericeşti vreme de 1000 de ani) Manihei eretici, dualişti, Marcioniţi, etc., ci au fost moştenitorii şi vestitorii uneia dintre cele mai vechi tradiţiuni din vremea apostolilor. El arată că aceşti Paulicieni evanghelici, cari – în număr de 100.000 – au fost duşi din Armenia în Balcani de împăraţii greci, au fost străbunii spirituali ai Reformei protestante din veacul al XVI- lea; şi susţine împreună cu alţi istorici, că Baptiştii au fost urmaşii spirituali ai Paulicienilor. Adeney numeşte pe Paulicieni „vechi baptişti din Răsărit”. Anabaptiştii din vremea Reformei (nu tip Münster) sunt recunoscuţi acum de istoricii de seamă, că au fost singurii reformatori reali, cari s’au ţinut de Scriptură. Dar din pricină că n’au avut sprijinul puternic al statului, au fost groaznic măcelăriţi. Dar moartea nu le-a fost în zadar. Căci, în Anglia, la mijlocul veacului XVII-lea s’au ridicat urmaşii lor spirituali sub numele de Baptişti. Mişcarea s’a răspândit în Olanda şi America, iar azi, în toate părţile lumii.
Istoria Baptiştilor englezi şi americani este împodobită cu numele de mare faimă: Bunyan care a scris „Călătoria creştinului”; Carey, întemeietorul lucrării misionare printre străini, cu o organizare modernă; Spurgeon, cel mai de seamă predicator din veacul al XIX-lea şi Loyd George, primul ministru al Angliei din vremea războiului. În America a fost Roger William, întemeietorul celui dintâi stat cu libertatea religioasă; unii istorici mai noui socotesc stabilit că George Washington, cel dintâi preşedinte al Statelor Unite, a fost botezat de capelanul său baptist, deşi n’a fost membru pe faţă al bisericii baptiste.
Baptiştii sunt acum cel mai numeros grup evanghelic din America, în număr de aproape nouă milioane şi jumătate. În întreaga lume sunt aproximativ 12.000.000 baptişti, toţi fiind botezaţi în urma unei mărturisiri a credinţei lor personale în Hristos, nefiind niciun membru copil între ei. Dacă ar fi să numărăm sau să socotim pe baptişti cum fac celelalte grupări creştine, adică punând la număr şi pe copiii lor, numărul lor s’ar ridica probabil la 30.000.000 de suflete.

         Ce cred Baptiştii?
Într’o broşură scurtă, ca aceasta este cu neputinţă să cercetăm în amănunţime, din Scriptură, credinţa baptiştilor. Dăm aici numai un mic rezumat cu principalele puncte de credinţă ale baptiştilor.

    Autoritatea eclesiastică şi spirituală.
Baptiştii socotesc că autoritatea deplină şi hotărâtoare a lui Hristos este cuprinsă în Vechiul şi Noul Testament. Nu recunosc tradiţia ca autoritate eclesiastică, recunoscând numai pe Hristos şi apostoli, întemeietorii creştinismului, ca singura autoritate în orice chestie religioasă şi eclesiastică.

 
 Învăţătura despre Dumnezeire.
Baptiştii ţin aproape cu unanimitate interpretarea credinţei creştine cu privire la persoanele Dumnezeirii, aşa cum a fost stabilit în crezurile „Apostolic şi Nicean”.

  „Bisericile lui Hristos”
Baptiştii ţin la forma de organizare a bisericilor din Noul Testament, care erau grupări localer, libere, autonome şi democratice sub singura călăuzire a lui Hristos. Aceste biserici au doi slujbaşi apostolici: păstori şi diaconi. Baptiştii nu recunosc o ierarhie, deoarece nu se potriveşte cu învăţătura Evangheliei şi pratica apostolilor. De aceea ei cred în biserici locale şi nu într’o biserică a unei provincii, stat sau naţiuni, ci în „biserici”, la fel ca în Noul Testament, „bisericile din Galatia” sau „bisericile din Iudea”. Prin urmare, nu este vorba de „Biserica Baptistă din România”, ci „Bisericile baptiste din România”.

        Slujbele bisericii (Cultul)
Ei practică numai cele două rânduieli ale lui Hristos: Botezul şi Cina Domnului, după forma apostolică. Nu recunsoc ideea nescripturistică a „tainelor”, care învaţă că harul lui Dumnezeu este condiţionat, în revărsarea lui în inimile omeneşti, de aceste „canale ale harului”. Baptiştii cred că harul dumnezeiesc se revarsă deadreptul fără ca să fie nevoie de un astfel de „sacrament” (taină), despre care Scriptura nu pomeneşte nimic.
Baptiştii socotesc botezul şi Cina Domnului ca simboluri ale lucrării harului lui Dumnezeu, cari au preţ numai când sunt făcute cu credinţă.
Baptiştii resping botezul copiilor ca nepotrivit cu Scriptura care învaţă că mântuirea se capătă prin credinţa personală în Hristos. Ei socotesc, că o credinţă prin procură, nu este o credinţă care mântueşte, deoarece nimeni nu poate crede în locul altuia.

   Citirea şi interpretarea Bibliei.
Baptiştii cred că orice om, îndeosebi credinciosul, are dreptul să citească, să studieze şi să interpreteze Scriptura pentru el însuşi. Fiecare se poate folosi de orice ajutor cu putinţă (ca în cazul eunucului care a cerut ajutor dela Filip evanghelistul) dela cercetători ai Scripturii, învăţaţi, şi cu o vieaţă sfântă. Consideră ca un mare rău oprirea Scripturii din marea masă a poporului.

  Biserica şi Statul.
Baptiştii socotesc că „o biserică liberă într’un stat liber” este un adevăr potrivit cu învăţătura lui Hristos: „Daţi Cezarului ce este al Cezarului şi lui Dumnezeu ce este al lui Dumnezeu”. Din această pricină nicio biserică baptistă n’a fost vreodată biserică de Stat.
Cu toate acestea, baptiştii sunt supuşi stăpânirii sub care trăiesc, potrivit cu învăţătura apostolilor. Pe când nicio biserică baptistă sau grup de biserici nu poate intra, în vieaţa politică, ca atare, membrii lor, ca indivizi, au tot dreptul şi datoria să ia parte la vieaţa politică a ţării lor.
Baptiştii nu cer şi nici nu primesc vreodată ajutor bănesc dela Stat. Veniturile lor sunt alcătuite din daruri de bună voie.

  Baptiştii şi educaţia.
Ca şi Hristos şi Apostolii, Baptiştii nu fac nicio deosebire de educaţie pentru membrii sau slujitorii bisericilor lor. Dar istoria lor arată că ei au privit la fel nevoia educaţiei, cum s’a văzut din şcolile şi universităţile întemeiate şi îngrijite de ei. Baptiştii americani au cheltuit cu şcolile şi universităţile lor mult mai mulţi bani ca oricare grupare evanghelică.



  Baptiştii şi libertatea omenească.
Baptiştii au crezut totdeauna şi au învăţat „competenţa sufletului omenesc în materie religioasă” şi că fiecare poate să vină deadreptul la Dumnezeu, ca să se roage şi să slăvească pe Dumnezeu, prin credinţă, fără vreun mijlocitor.
Cum am văzut, Baptiştii urmează în totul Scriptura Noului Testament, cu privire la botez şi nu opresc pe copii, cari au ajuns la vârsta responsabilităţii morale, de a hotărî ei înşişi cu privire la credinţa şi urmarea lui Hristos.
Baptiştii păstrează, cum am văzut, organizarea democratică a bisericii. În felul acesta se păstrează drepturile membrilor ca „membrii ai Trupului lui Hristos” de a face lucrarea Împărăţiei; astfel, urmând pilda şi practica apostolilor, ei refuză să admită ca autoritatea bisericii să fie asumată de câţiva oficiali.
Baptiştii au fost luptători aprigi ai libertăţii religioase, susţinând că nimeni nici chiar vreo autoritate, n’are dreptul să-şi impună vederile lui religioase: adică, ei afirmă cu tărie şi învaţă, că fiecare om are dreptul să se închine lui Dumnezeu, aşa cum îl mână propria sa conştiinţă.
Pentru a pune în aplicare aceste principii ale drepturilor omeneşti pe cari le-au învăţat dela Isus Hristos însuş, Baptiştii au condus lumea în lupta lor pentru aceeaşi ţintă. Roger Williams, un baptist american, a întemeiat cel dintâiu stat în istorie, în care, libertatea religioasă a fost scrisă în legea fundamentală a statului. Baptiştii din Virginia, adresându-se preşedintelui Washington al U.S.A, au asigurat trecerea celui dintâi amendament în Constituţia, care a stabilit libertatea religioasă ca o parte din legea fundamentală a Americii. Din această zi, şi ca o urmare a acestei acţiuni, toate statele moderne au înscris acest principiu în Constituţia lor. Cu asta Baptiştii au adus una din cele mai de seamă contribuţiuni la progresul omenesc şi la liberarea sufletului omenesc.

       Axiomele Religiunii.
Aceste credinţe distincte ale Baptiştilor, întemeiate pe Scriptură, au fost stabilite în formă de axiome de doctorul în teologie şi preşedintele Alianţei mondiale a Baptiştilor, Dr. E. Y. Mullins din America, aşa cum urmează aici:

1. Axioma teologică. – Dumnezeu cel sfânt şi plin de iubire are dreptul să fie Suveran.
2. Axioma religioasă. – Toţi oamenii au acelaşi drept de a sta în legătură directă cu Dumnezeu.
3. Axioma eclesiastică. – Toţi credincioşii au dreptul la aceleaşi privilegii în Biserică.
4. Axioma morală. – Ca să fie responsabil, sufletul trebue să fie liber.
5. Axioma religioasă – civică. – O Biserică liberă într’un stat liber.
6. Axioma socială. – Iubeşte pe aproapele tău ca pe tine însuţi.

Evident că aceste adevăruri axiomatice ale Scripturilor Noului Testament, cari au fost apărate cu tărie şi statornicie de către Baptişti, veacuri dearândul, vor deveni principiile de seamă ale civilizaţiei lumii, în viitor.
  


    



[1] Cine sunt şi ce cred Baptiştii, Prof. Everett Gill, D. D. Th. D., Atelierele Grafice SOCEC&Co. S. A., Bucureşti, 1933.