luni, 4 aprilie 2016

Dr. Gheorghe Șimonca


Acest frate a făcut un mare serviciu baptiștilor redactând în 1895 prima carte de cântări. Am mers la Comunitatea de Arad și acolo am găsit multă informație și poze  despre primii baptiști, dar nu am gasit nici o poză a lui Șimonca și tot mă frământam de ce nu este poză? Am vazut ca nu a mai contribuit la dezvoltarea ulterioară a cărții de cântări și dispare din istoria fratelui Alexa. Ce să fie mă tot întrebam, dar Domnul mi-a scos în cale omul care avea poza. Se numește Conf.dr. Mihaela Bucin, şef de catedră, Catedra de Limba şi Literatura Română, Facultatea Pedagogică Juhász Gyula, Universitatea din Szeged. Dânsa mi-a descâlcit misterul și firele încurcate ale istoriei.
Am înțeles ca Marea Unire din 1918, deși a fost o mare realizare, ea a fost și o mare despărțire pentru că odată trasate noile graniți fr. Gheorghe  Șimonca a rămas dincolo de ”Iordan”, de graniță, în Ungaria, el și mai multe biserici baptiste românești.
Fratele Gheorghe  Șimonca este fiul tatălui său adică Gheorghe  Șimonca, diferența o face slujba pe care o avea Gheorghe cel tânăr.
Potrivit cu istoria lui Alexa Popovici acest „G. Șimonca a fost tatăl tânărului G. Șimonca care era student la drept.”[1]
„Tânărul G. Șimonca a tradus cartea de cântări, iar mai târziu ajunge avocat.”[2]
Din surse maghiare puse la dispoziție de Conf.dr. Mihaela aflam că tânarul baptist folositor românilor, ajunge foarte folositor și ungurilor: „Comunităţile de limbă s-au întâlnit între 8-10 noiembrie 1933 la Conferinţa Naţională ţinută la Buteni, aici cele 10 comunităţi ale maghiarilor decid să se unească în Uniunea Baptistă maghiară. În postul de preşedinte al Uniunii Baptiste Maghiare este ales dr. Gheorghe Şimonca.
Sora mai spune un lucru frumos: „Dr. Simonka György - aşa îl scriu ungurii, doctor în drept”
Dspre cel bătrin Gheorge avem următoarea informare:  În comuna Chitighaz, misiunea baptistă a început în iarna anului 1891cu mare avânt. După cum ne relatează o însemnare contemporană: „Gheorghe Șimonca a adus de la Curtici o Biblie și cetind din ea chema mai mulți oameni să asculte, iar luni după Rusalii în anul 1893 s-au dus la Curtici la adunare și din acea zi au început a predica acea religie, pocăința.” Deci întemeierea bisericii datează din anul 1893. Această dată figurează și în tabloul nominal al membrilor bisericii din anul 1944. Primul baptist din  Chitighaz a fost Gheorghe Șimonca. El a fost botezat de Teodor Clepea din Curtici.”[3]
Aceasta este istoria pe scurt a celor doi Șimonca.


[1]  Alexa Popovici,  Istoria baptiştilor din România, Ed. Făclia, Oradea, 2007, pag. 66.
[2] Ibidem, 66
[3] Dr. Ștefan Cioacă, Chitighaz 1891-1993, Ketegyhaza, 1993, Pag. 11.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu