duminică, 1 aprilie 2018

110 ani de la primul Congres al baptiștilor europeni



Anul acesta, în luna august se vor împlini 110 ani de când baptiștii europeni s-au organizat și au ținut primul Congres.
Vrem să prezentăm și alte materiale de la Congres.
Pe când căutam material suplimentar față de ce avem noi acum în limba română despre Congresul European al Baptiștilor, am găsit în Germania două cărți poștale tipărite ca să imortalizeze acest eveniment.
Grație surorii Maria Georgiu, din America și Simina Trestian din Germania, care au făcut posibilă cumpărarea lor și  intrarea  în posesia lor.
Una din cărți a fost trimisă de la Congres  poate la familie și este datată 31 August 1908.
Fiica Cristina a deslușit următorul cuprins:
„Sper că ești bine. Congresul a început sâmbătă. A fost o întâlnire  minunată.
 S-a cântat în mai multe limbi imnul creștin "Lăudați puterea lui Isus".
Mă aștept să vină vremuri bune. Să ai un Sabat bun și o altfel de închinare.
Sper că Kate se bucură de vacanță.”
Vom reveni și cu alte informații despre primul Congres.


Și a fost Conferința Națională a Baptiștilor 2018, Caransebeș



Tema Conferinței a fost: „Doctrina (învățătura) despre Persoana și lucrarea Duhului Sfânt.”
Ce? Vi se pare de necrezut? Baptiștii, chiar au Duhul Sfânt, lucrează, umblă, trăiesc, vorbesc prin Duhul Sfânt. Baptiștii au scris despre lucrările Duhului Sfânt, așa cum este scris în Biblie, nu s-au temut, nu au ocolit subiectul, pentru că Duhul Sfânt este viața poporului baptist.
În revista baptiștilor „Lumina Lumei”, din 1904, scrie pe un grai apus, dar dulce: 

„Să ne deschidem ochii, ca să vedem! Er Duhul Sfânt să facă cale prin ochii și urechile noastre la inime, ca să ne cuprindă căința și pocăința”.

În revista baptiștilor „Farul Mântuirei” din 1920,  ianuarie, este un articol:

 „O biserică puternică și viața ei”. Acest articol vorbește despre îndrumarea ce o are credinciosul prin Duhul Sfânt. Apoi vorbește de puterea credinței ce vine din Duhul Sfânt.
Tot în anul 1920, un alt articol: „Cum să se citească Biblia”, scrie un subcapitol: „Caută instrucțiunea Duhului Sfânt”.

L. L. Sezonov, pastor baptist în anul 1933 scrie cartea „Darul Duhului Sfânt”. Cartea are 65 de pagini  și răspunde la întrebările: E vreo deosebire între Darul şi Darurile Duhului? Darul limbilor ajută la sfinţenia creştinului? De ce Duhul Sfânt nu mai împarte darul limbilor? și alte subiecte referitoare la Duhul Sfânt.

Chiar nu știu de ce ni s-a lipit această etichetă, că nu avem Duhul Sfânt.
La Conferință s-a vorbit despre Duhul Sfânt, s-au prezentat rapoarte bine documentate de către mai mulți frați. Cu aprobarea dumnealor și dacă mi le vor trimite, le voi publica cu mare plăcere.
Poporul baptist este un popor sub călăuzirea Duhului Sfânt și de aceea a supraviețuit atâtor atacuri venite de peste tot.
Meritul incontestabil este al lui Dumnezeu, care l-a trimis pe Fiul Său, iar Fiul ne-a trimis Duhul din belșug. A lui să fie slava în vecii vecilor.






sâmbătă, 31 martie 2018

Isus Cristos Domnul, Împăratul


Când s-au apropiat de Ierusalim şi au ajuns la Betfaghe, înspre Muntele Măslinilor, Isus a trimis doi ucenici şi le-a zis: „Duceţi-vă în satul dinaintea voastră. În el veţi găsi îndată o măgăriţă legată şi un măgăruş împreună cu ea; dezlegaţi-i şi aduceţi-i la Mine. Dacă vă va zice cineva ceva, să spuneţi că Domnul are trebuinţă de ei. Şi îndată îi va trimite.” Dar toate aceste lucruri s-au întâmplat ca să se împlinească ce fusese vestit prin prorocul care zice: „Spuneţi fiicei Sionului: ‘Iată, Împăratul tău vine la tine, blând şi călare pe un măgar, pe un măgăruş, mânzul unei măgăriţe.’” Ucenicii s-au dus şi au făcut cum le poruncise Isus. Au adus măgăriţa şi măgăruşul, şi-au pus hainele peste ei şi El a şezut deasupra. Cei mai mulţi din norod îşi aşterneau hainele pe drum; alţii tăiau ramuri din copaci şi le presărau pe drum. Noroadele care mergeau înaintea lui Isus şi cele ce veneau în urmă strigau: „Osana, Fiul lui David! Binecuvântat este Cel ce vine în Numele Domnului! Osana în cerurile preaînalte!” (Matei 21:1-9)

Astăzi, fiind Intrarea triumfală a lui Isus Cristos Domnul, Împăratul, în Ierusalim, îmi spune că acest Împărat vine la mine, este al meu și că El poate curăța templul inimii mele prin intervenția Lui. Nu te supăra de intervenția Lui, ci bucură-te cu acei ce s-au bucurat, cu acei ce se bucură de prezența Lui în inimă. Intervenția lui este dureroasă, dar este necesară, El dă afară ce nu aparține inimii și vrea să-și așeze tronul Său în inimă și să guverneze. Toți acei care L-au lăsat pe Isus Cristos Domnul, Împăratul, în inima lor și L-au sfințit ca Domn, au bucurie în suflet, au siguranță și nu se tem de vremuri de necaz, de neajunsuri.

Isus Cristos Domnul, Împăratul, este Om

Este om, ca să ne găsească pe noi oamenii și să ne pregătească în armata Sa.
Este om, să ne  facă soldați credincioși în armata de elită a Lui.
Este om, ca să ne fie aproape în orice vreme și loc, ca să fie aproape când barca vieții noastre este cuprinsă de furtuna vremelnică și violentă a vieții noastre pământene.

Isus Cristos Domnul, Împăratul, este Dumnezeu

Împăratul care vine la noi azi este smerit și blând, călare pe un măgăruș, fără fala împăraților lumești și trecători.
Acest Împărat este aclamat, apreciat, produce bucurie doar la cei care îl așteaptă să vină.
Acest Împărat a venit, dar a fost luat și omorât de preoții cei mai de seamă, cărturari, soldați,  pentru că faptele Lui, învățătura Lui, deși avea putere, nu se potrivea cu gândirea mai marilor zilei de atunci.
Deși L-au pus într-un mormânt de piatră, cu placă de piatră deasupra ce era foarte grea, cu un sigiliu sigur, cu soldați de pază, El s-a ridicat de acolo pentru că este Dumnezeu.

Isus Cristos Domnul, Împăratul, este Salvatorul

Isus Cristos Domnul, Împăratul, este Salvatorul, pentru că fiind om, ne poate prinde de mână și fiind Dumnezeu ne poate ridica deasupra vremelniciei.
Isus Cristos Domnul, Împăratul, este Salvatorul, pentru că El are o stabilitate a singurului Dumnezeu și care nu se clatină.
Isus Cristos Domnul, Împăratul, este Salvatorul, pentru că El are puterea necesară și Dumnezeu Tatăl de aceea L-a trimis, ca să ne salveze din starea noastră de păcat și murdăria sufletească.
Dacă Isus Cristos Domnul, Împăratul, nu este Împăratul tău, Salvatorul tău personal, Dumnezeul tău, acum ai ocazia să Îl primești în inimă și vei primi o mare făgăduință că vei fi cu El pentru totdeauna.
3. Şi după ce Mă voi duce şi vă voi pregăti un loc, Mă voi întoarce şi vă voi lua cu Mine, ca , acolo unde sunt Eu, să fiţi şi voi.
(Ioan 14:3, VDCC)
24. Tată , vreau ca, acolo unde sunt Eu, să fie împreună cu Mine şi aceia pe care Mi i-ai dat Tu, ca să vadă slava Mea, slavă pe care Mi-ai dat-o Tu, fiindcă Tu M-ai iubit înainte de întemeierea lumii.
(Ioan 17:24, VDCC)

luni, 26 martie 2018

Brusturean Dumitru, 1905-1997 din Gălpâia


 Scriind istoria Bisericii Baptiste din Cuceu, am avut nevoie de biografia fratelui Brusturean Dumitru, pentru că a fost păstor și în Cuceu. Am apelat la fratele Nelu Pastor, care este păstorul Bisericii Baptiste unde s-a născut fratele. Fr. Nelu mi-a dat o adevărată comoară despre acest frate, pe care noi l-am știut ca fr. Mitrofan Brusturean, dar numele este Dumitru. Fratele Dumitru și-a pus mâinile la ordinarea fratelui Nelu.
Mulțumesc fr. păstor Nelu Pastor pentru osteneală și înțelegere.
Dumnezeu să fie slăvit pentru o așa viață model.
Brusturean Dumitru s-a  născut în satul Gălpâia, judeţul Sălaj , la 22 septembrie 1905.
Din copilărie a îndrăgit închinarea, dar neavând pe cineva care să_l ajute în a-l cunoaşte pe Dumnezeu, eforturile lui personale au fost zadarnice. Cu toate acestea Dumnezeu n-a întârziat să i se descopere și în anul 1926 fiind plecat la muncă în Craiova, acolo a întâlnit un grup de fraţi baptişti din Cermei, judeţul Arad. Împreuna cu aceşti fraţi a avut părtășie și a vizitat Biserica Baptistă din Craiova, de pe strada Târgului.
In anul 1927 a fost încorporat în armată neapucând să încheie un legământ cu Dumnezeu. Întors acasă, din anul 1930 a început sa frecventeze cu regularitate programele bisericilor baptiste din satele învecinate, Jac și Brusturi. In anii următori a cerut să fie botezat, dar n-a putut fi din pricina reglementărilor care existau atunci și care nu permiteau părăsirea Bisericii Ortodoxe și trecerea la o altă credinţă.
Cu toate acestea în anul 1932 și-a deschis casa lui, unde fraţii din bisericile mai sus menţionate au deschis o misiune baptistă în satul Gălpâia. Dar prigoanele nu s-au lăsat prea mult aşteptate, deoarece preotul din sat a chemat jandarmii pentru a-i împrăștia pe grupul de credincioşi, dar efectul acestui gest a condus la consolidarea grupului de credincioşi în această localitate.
În anii următori fratele Brusturean se duce să caute de lucru în vechiul regat, la mină, în Comănești, unde a stat câtva timp, iar după aceea a plecat la București. Aici frecventează bisericile baptiste și îl cunoaşte personal pe fratele Constantin Adorean.
În anul l936 se întoarce acasă și după lungi și insistente demersuri primeşte dovada plecării din Cultul Ortodox. Imediat după aceasta este botezat împreună cu alți trei fraţi din Gălpâia, botezul este ținut la Jac, în Valea Agrijului, iar în 1937 este botezată și soţia lui, Veronica.
În anii următori, datorită dragostei și râvnei pe care o avea pentru propovăduirea Evangheliei, este ordinat ca evanghelist în bisericile din judeţul Sălaj , colaborând cu fraţii pastori: Mastan Gheorghe din Jac și Bălănean Ioan din Jibou.
In perioada în care a fost evanghelist și ulterior păstor a avut parte de suferinţe din partea autorităților, atât înainte de al Doilea Război Mondial, cât și după acesta.
Astfel că la 21 MAI 1937 este chemat împreună cu Mastan Gheorghe  din Jac și Marian  Vasile din Brebi, alături de mulţi credincioşi baptişti, la Prefectura Judeţului Sălaj de către colonelul Petrescu, prefectul județului, unde au fost bătuţi și persecutaţi, cerânduli-se să-și facă cruce și se lepede de credinţă, dar n-au făcut-o, dimpotrivă s-au întărit în credinţă. În acelaşi timp prigoana a atins și familia, astfel la moartea copilului de un an, i-a fost interzisă înmormântarea în cimitirul satului Gălpâia, fiind trimis să-l înmormânteze în cimitirul baptist din Jac.
Fratele Brusturean n-a acceptat lucrul acesta și i-a săpat groapa pentru a-l înmormânta, dar a fost astupata din ordinul preotului. Aceeași soartă a avut-o și cea dea doua groapă, de abia în a treia groapă care a fost săpată într-un alt loc în sat, în afara cimitirului și în urma unei hotărâri judecătoreşti a putut să-și înmormânteze copilul.

In perioada de după război, fiind păstor și slujind cu Evanghelia în mai multe localități și anume şaptesprezece, începând din Bogdana și până în Deleni spre Cehul-Silvaniei, a avut parte și de bucurii, dar și de suferinţe .
Astfel că pe lângă interogatoriile de „la securitate, a mai avut și alte incidente cu conducătorii regimului comunist, dintre acestea am vrea să menţionăm câteva:
Prin anii 1950 a fost organizat un botez la Brusturi, la care a participat fratele Dan Ioan,  preşedintele Comunităţii Baptiste de Cluj, împreună cu alți membri din conducere.
La acest botez a venit și activistul de partid de la Jibou, care s-a înțeles cu paznicul de la tauri (C.A.P.) și în timpul botezului s-a dezlegat un taur și a fost îndreptat spre publicul care asista la botez, lucrul acesta a produs frica în popor și sora Bercean  Maria a căzut la pământ leșinată.
Tot în aceiași perioadă, până în 1960 (deoarece după aceea nu s-a mai dat voie să se facă botezuri la râu) s-au mai organizat la Creaca, Brebi și Cuceu, unde inspectorii de culte au adus și Caravana (autobuz cu stație pentru a pune muzica populară să cânte) cu scopul de a produce tulburare și a stingheri lucrarea lui Dumnezeu.
Dar întotdeauna Dumnezeu  a anihilat forţele celui rău și lucrarea s-a putut desfășura bine.
Astfel că la Creaca, în ultimul moment, fraţii au decis schimbarea locului de botez pe cursul râului, unde Caravana n-a mai avut acces și în felul acesta s-a putut desfășura lucrarea în condiţii bune.
La Brebi, cu ocazia unui botez a intervenit Dumnezeu în mod cu totul deosebit, prin faptul că înainte de începerea botezului, caravana a fost atinsă de un fulger și astfel lucrarea s-a putut face în condiţii bune. La Cuceu, cu ocazia unui botez erau prezenţi inspectorul și caravana, în această situație fratele Brusturean s-a dus la inspector și i-a zis "Acuma ce rost are, că ați adus-o aici lângă Biserică?" Dumnezeu l-a cercetat pe omul acesta, care s-a dus la cei de la caravană și le-a spus următoarele:„măi oameni, eu am venit din Zalău aici să nu se adune lume multă și voi o adunaţi cu muzica. Mergeţi cu ea la Biserica Ortodoxa și puneți-o acolo să cânte, să vină oamenii acolo să asculte". Oamenii au rămas la botez și lucrarea s-a desfășurat bine. Ar mai fi și alte lucruri de consemnat, dar Dumnezeu le va răsplăti pe toate. A colaborat bine cu fratele păstor TALOS ALEXA din Jibou și Cucuian Teodor din Păușa și cu alți fraţi contemporani cu el.
Ieşit la pensie, el a înțeles că trăieşte din jertfa fraţilor și a continuat cu aceeași credincioșie să slujească Biserica Domnului ISUS.
A cumpărat pe banii lui proprii, o casă în satul natal, pe care a transformat-o în casă de rugăciune și a donat-o Bisericii Baptiste.
A trăit 92 de ani și aproape o lună , Dumnezeu i-a păstrat luciditatea și concepţia sănătoasă despre mântuire și viața veşnică, până în ultima zi și a păstrat vigoarea și-a dat sfaturi înțelepte.
(S-a ocupat cu stupăritul, din 1936 până în 18 octombrie 1997, cu doua zile înainte de a muri le-a vândut).
La 20 octombrie 1997, în zorii zilei, după o noapte grea de suferinţă, a coborât din pat și în timp ce se ruga, Dmnezeu l-a chemat acasă la El în veşnicie. Pe 23 Octombrie 1997 a avut loc înmormântarea, la care a participat fratele Vasile Tămaș, preşedintele Comunităţi Baptiste Cluj, împreună cu alți fraţi păstori din Sălaj : Nelu Pastor, păstorul Bisericii, MARIN MORAR, CORNEL ARDELEAN, IOAN CIUPE, CALIN TALOS, TEOFIL MIHOC, VALER TAMAS, LEONTIN TAMAS și alți fraţi lucrători. Cu aceasta ocazie a fost evocată lucrarea lui Dumnezeu în viața acestui frate și implicit lucrarea pe care a făcut-o el , a fost o bună ocazie de propovăduire a Evangheliei și de glorificare a Numelui lui Dumnezeu. (2Timotei 4;7-8)
Întocmit de fratele păstor:  IOAN PASTOR, Cercul de biserici; JAC, SALAJ

1993