luni, 26 octombrie 2020

Pe urmele lui Robert Murray M'Cheyne de Mihai Ciucă



Atunci când l-am felicitat pe fratele Mihai Ciucă, cu ocazia apariţiei cărţii „Baptiștii din Brăila, un veac de mărturie 1918 - 2018”, spunea că ,, Această carte este o mică parte, o picătură dintr-un întreg”. Însă, cât de mare o fi întregul acela, doar Mihai îl știe. Asta se întâmpla în anul 2017. A venit apoi o altă ,,picătură” în anul 2018, care nu a umplut paharul dar nici gol nu a rămas, ci  volumul apei a crescut, deoarece era o picătură cu greutate, o valoare în plus. Această carte (picătură) s-a numit: „Istoria Baptiștilor brăileni în imagini, date șidocumente”. Nu trece mult timp iar Mihai anunță cea de-a treia ,,picătură” . Toate bune şi frumoase! Să vedem de astă dată ce surpriză o sa ne rezerve fratele Mihai şi ,,picăturile” lui cărturăreşti. Abia aşteptam să văd când o să vină şi iată că momentul mult aşteptat este aici, a venit şi la Rohia a treia ,,picătură”  şi încă cum,  că nu-mi venea să cred când am văzut coletul primit de la poştăşiţă. Îndrăznesc şi fac o glumiţă, zicând că ,,a pus Mihai hârtie să călătorească bine cartea să nu se deterioreze”. Când  iau coletul  în mână este destul de greu, îl  desfac și dau peste o carte voluminoasă și groasă frate. Ce mai! Ăsta-i Mihai, un erudit care este aproape de a revărsa o altă  ,,picătură”, care ne va uimi şi ne va îmbogăţi. Aştept cu mult drag şi această carte, pentru că de fapt asta-i viața, o așteptare continuă.

Frate Mihai, sincere felicitări din toată inima mea pentru aportul adus la  îmbogățirea istoriei misiunii creștine. Ce poate fi mai frumos decât să scrii despre „Istoricul Misiunii Scoțiene pentru evreii din Iași”?

Despre carte ce să spun? Autorul  fiind unul de renume printre scriitorii români de istorie evanghelică, bineînţeles că, şi  cartea este una pe măsură. Au scris cuvinte de laudă despre această carte, oameni erudiți precum Conf. univ. dr. Mihaela Bucin de la Universitatea din Szeged, Conf. univ. dr. Emanuel Conțac, un prolific autor de cărți.

Cartea fratelui Mihai este, fără îndoială o nestemată, fără de care tezaurul istoriei evanghelice ar fi unul foarte, foarte sărac. Parcurgând câteva file, apoi  răsfoind-o ca să am ce scrie despre ea mi-am dat seama din prima de valoarea ei. Este deopotrivă  captivantă și fascinantă, încărcată de informații preţioase ce se adresează marilor iubitori de istorie. Pe scurt, eu am aflat multe informaţii interesante dar și de folos.

În încheiere, nu vă mai dau niciun indiciu despre carte, vă las să o descoperiţi pe îndelete, să o savuraţi la o ceaşcă de ceai. Ceea ce pot să fac, cu mare bucurie, este să v-o recomand cu căldură, pentru că nu este scumpă, deja este la reducere. Aşa că nu întârzia şi cumpăr-o! Cu siguranţă îi vei mulțumi autorului și lui Dumnezeu care le-a lăsat pe toate și a poruncit ca toate evenimentele petrecute odinioară să fie scrise, pentru cunoaşterea noastră.

Încă o dată, mii de felicitări autorului Mihai Ciucă, sănătate multă, putere şi inspiraţie de la Tatăl ceresc. Subsemnatul, Vasile Bel, așteaptă următoarele ,,picături”  ale fratelui Mihai şi ale altor fraţi, muncind pe ogoarele binecuvântate ale satului meu Rohia, Maramureș.






Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu