luni, 30 octombrie 2017

Teodor Sida 1857- 1935, pastor și primar




Dumnezeu a ridicat în poporul baptist oameni de bună calitate, cu ținută morală înaltă.
Iată ce scriu cei de la „Farul Creștin” din 1935: „A fost un om foarte citit și foarte inteligent”, avea și o bibliotecă bogată.  „A fost unul dintre cei mai sfinți oameni de pe pământ. El a trăit o viață de rugăciune și legătură continuă cu Dumnezeu. Expresia lui obișnuită era: „Eu și Domnul”.
Echipa regală când a trecut prin localitatea Buteni a sesizat o gospodărie mai aparte, o casă mai curată, lucrurile așezate într-o mare ordine, era casa pocăitului Sida.
      În anul 1900 a stârnit un val de certuri între mai marii Bisericii Ortodoxe. Vasile Goldiş a venit în Buteni să studieze fenomenul pocăinței și de aici se naște o furtună în presă. „Tribuna Poporului” scrie pe prima pagină articolul: „Haita” despre aceia care au mers la Sida și era o mare înjosire. Despre această vizită scrie prima dată „Telegraful Român” din Sibiu. 
S-a născut în anul 1857 în comuna Buteni, într-o familie  de țărani fruntași ai satului.
Părinţii, oameni destul de înstăriţi, l-au dat să în­veţe carte la şcoala primară din comună. Încă de mic i-a plăcut cartea și a fost printre cei mai buni şcolari.
     In anul 1877 a plecat în armată,  în Austro-Ungaria, unde a satisfăcut serviciul militar de trei ani. Aici a învăţat limbile germană şi maghiară.  Întors din armată s-a căsătorit și a fost considerat printre fruntaşii din comună.
Fiind om religios, a fost ales, la scurtă vreme după căsătorie, epitrop al Bisericii Ortodoxe din comună. Această slujire i-a dat ocazii să citească Biblia bisericii scrisă cu litere chirilice. Cu cât citea mai mult, cu atât îşi dădea seama de valoarea citirii Bibliei, şi Biblia a devenit pentru el un izvor de for­ţă spirituală, de vitalitate în credinţă.
       In  anul 1894, într-o călătorie a întâlnit pe tren un colportor de Biblii.     Imediat a cumpărat două Biblii, una în limba română şi una în limba maghiară. De acum, el avea Biblia în casa lui, şi o putea citi în orice timp.
        În anul 1896 îl aude pe fr. Gheorghe Ginga, lucrător baptist în zonă și fr. Sida rămâne străpuns în inimă de Cuvântul Domnului, primește pe Domnul Isus în viața lui.
        In 1897, Teodor Sida a fost botezat împreună cu alţii, de predicatorul Gheorghe Crişan din co­muna Macea, judeţul Arad.
        Din 1897 până în 191o, prin lucrarea lui Teodor Sida şi a conlucrătorilor săi, s-au înfiinţat peste 6o de biserici baptiste  în această regiune.
        Între anii 1898-99 este ales ca primar al comunei Buteni.
        În 1899  a fost ordinat ca păstor al Bisericii Baptiste din Buteni.
        La conferinţa din 3-4 Decembrie 19o3 din Curtici,   el a fost învestit în chip oficial predicator cercual, acel care îndeplinea şi botezul noilor convertiţi.  
        In 1913, împreună cu Gheorghe Slav, face   o călătorie misionară în România Veche, la Bucureşti, unde îl ordinează pe Constantin Adorian în slujirea de păstor al Bisericii Baptiste din Bucureşti.
        Izbucnirea războiului din 1914 aduce lui Teodor Sida sarcini mai grele. Cei mai mulţi predicatori au fost mobilizaţi şi duşi la război. El a trebuit să facă toată lucrarea. Acum, el a dat dovadă de o rară pu­tere de muncă şi de conştiinciozitate, fiindcă nu s-a sustras de la nimic din tot ceea ce trebuia făcut.
       După război, la primul Congres al tuturor baptiştilor români din România unită, ce s-a ţinut la Buteni între 13-16 Februarie 192o, el   a fost ales preşedintele Congresului. La acest Congres s-a oficializat for­marea Uniunii, şi i s-a propus să fie ales preşedintele Uniunii, dar    a refuzat categoric, simţindu-se nevrednic pentru onoarea aceasta. A primit, la multe stăruinţe, funcţia de casier al Uniunii. In timpul vieţii,    a luat parte la toate întrunirile Uniunii şi a contribuit la toate hotărârile luate în legătură cu lucrarea baptistă din tară.
      Ca predicator, Teodor Sida a fost un exeget, cu o interpretare a textului biblic folosit la serviciul divin. Era adânc şi cald în expunere. Vorbea rar, clar, simplu, şi uneori întreba dacă este înţeles. N-a fost teolog, nici nu s-a pretins orator, dar în el s-au înnodat rosturile ma­ri şi mici ale misionarismului în vremea de infiltrare şi consolidare a bisericilor baptiste. Era calculat şi avea o demnitate de conducător. Fo­losea în orice problemă metoda cea mai simplă şi potrivită. El a fost omul, care a îmbinat părerile teoretice cu acţiunile practice. Casa, cur­tea şi via grăiau despre spiritul său gospodăresc. Avea o casă simplă, mobilier simplu. In biroul lui era o masă albă, pe care stătea o călima­ră de cerneală şi Biblia. In faţa mesei o bancă lungă cu spetează şi   în spate un scaun şi un dulăpior cu cărţi. Aici studia, contempla şi chibzuia Teodor Sida.  Curtea, grajdul şi coteţele erau ţinute într-o curăţenie exemplară. Sculele gospodăriei erau aşezate fiecare la locul ei.
        Ca înfăţişare, Teodor Sida era un bărbat frumos, înalt, cu ochii blânzi şi vii, părul scurt şi fără pieptănătură, sprâncenele bogate, mus­taţa stufoasă şi puţin răsucită. A rămas toată viaţa în portul său ţără­nesc butincean, cu cămaşa brodată, laibărul albastru cu nasturi albi ca de argint, şuba de lână albă, cizme lustruite şi pălărie sau căciulă ţără­nească. Era senin şi deschis la suflet. A fost un făcător de pace întot­deauna, când se ivea câte o neînţelegere în cadrul Uniunii şi trebuia   trimisă o comisie de împăciuire, Teodor Sida era aşezat în frunte.
       Teodor Sida a fost unul din cei câțiva predicatori care au  cerut înfiinţarea Seminarului Teologic Baptist şi el a cerut ca Seminarul  să fie la Buteni.
        In anii săi de slujire, a adunat documente pentru istorie, pe care le-a predat lui Ioan R. Socaciu, de la care într-o prigoană  au fost confiscate şi arse de autorităţi.
        După 1923 s-a retras lent din preocupările generale şi s-a dedi­cat mai mult lucrărilor locale şi cercuale. Iubea mult comuna Buteni pe care a condus-o ca primar. Adesea povestea despre construirea ca­sei de rugăciune din Buteni: "Am supravegheat lucrarea zi de zi.   Une­ori, noaptea, după miezul nopţii, la lumina lunii, mă plimbam pe lângă zidurile ce se înălţau şi plângeam de bucurie... "   In biserica din Bute­ni a lucrat cu devotament sacru toată viaţa.
 La începutul anului 1935 a căzut bolnav, iar în ziua de 7 Martie acelaşi an, a trecut în veşnicie. La înmormântarea sa au luat parte credincioşi baptişti din bisericile de pe Valea Crişului Alb şi de la mari depărtări.
        Mulțumim Domnului pentru așa un bun model. Domnul să ne ajute să îi urmăm credința lui.

Surse:
Alexa Popovici.
Ioan Bunaciu.
Farul, Creștin prin Daniel Stoica.
Pacea, prin Daniel Stoica.
Marius Silveșan.



miercuri, 25 octombrie 2017

Nelu Aliman - păstrătorul literaturii baptiste




Îi spun păstrătorul literaturii baptiste pentru că a păstrat o bună comoară de literatură veche, iar acum a donat-o la mai tânărul slujitor al Domnului, Daniel Stoica. Dar cum nu se dă întotdeauna totul, a mai rămas și pentru bătrânul pastor din Rohia o firimitură de mare valoare.
Este vorba de cursul  fr. Alexa Popovici „Istoria Baptiștilor”. A fost terminat în anul 1957 și predat la Seminarul Teologic Baptist din București. Acest curs devine teza de doctorat a fr.  Alexa după ce a plecat în America, iar în 1976 îl tipărește sub titlul: „Istoria Anabaptiștilor din România 1527-1768.”

Cursul are 5 părți:

1. Doctrinele Istorice.
2. Strămoșii Baptiștilor.
3. Mișcarea Anabaptistă.
4. Baptiștii în Europa.
5. Baptiștii în România.

Dar ce să  lungesc vorba, vă rog să vă uitați peste el. Este postat de fr. Alexandru Terlea pe site „Publicații Baptiste” și se poate citi ușor și pendelete.
Câteva date personale despre păstorul și dirijorul Nelu Aliman:
S-a născut în anul 1960 la Gurahonț din Ioan și Floare Aliman.
În anul 1975 primește pe Domnul Isus în inimă și în 1976 este botezat de fr. Ineovan Dimitrie,  la Biserica Baptistă „Betel” , Arad.
În anul 1981 se căsătorește cu  Cornelia și Domnul i-a binecuvântat cu trei copii: Manuela-Alina, Cristina-Naomi, Paula-Gabriela. La data publicării acestui articol fr. are și ginere, pe Ardeu Elvis- Adalian,  căsătorit cu Cristina-Naomi. Fr. este și bunic pentru că are 2 nepoți: Caleb-Jaden și Ioas-Aydan. Aceștia mai sunt numiți și „nepoții moșului”.
Are pregătire teologică, dar este pasionat de muzică și înființează mai multe coruri:

a)     Corul copiilor „Betel” Arad, 1981 – 82
b)     Corul tinerilor „Betel” Arad, 1984 – 87, reîntâlnire în 2009, după 25 de ani
c)      Corul mixt „Betel” Arad, 1986 – 90
d)     Corul bărbătesc „Betel” Arad, oct.1987
e)     Corul femeiesc „Betel” Arad, 10.iun.1990
f)       Corul mixt „Emanuel” Aradu Nou, aug.1993
g)     Corul bărbătesc „Maranata” Arad, 1993, 2001 – prezent
h)     Corul mixt Târnova, apr.1995
i)       Corul tinerilor Târnova, apr.1995
j)       Corul copiilor Bârsa, 05.mart.2000
k)     Corul feminin al Asociației de caritate „Maranata” Arad, 2000
l)       Corul copiilor Aldești, 2001
m)   Corul bărbătesc Sărmaș (HG), mart.2008
n)     Corul mixt „Extenso” Arad, 10.sept.2012 – prezent, pentru programe muzicale tematice!
o)     Corurile bărbătești reunite, Arad, 12.nov.2012 – prezență, aprox. 100 frați !
p)     Corul bărbătesc „Laudă Mielului” SUA, în turneul din România, iun. – iul.2016


A.     FANFARE

a)     Fanfara „Betel” Arad, 1984 – 13.sept.87
b)     Fanfara „Sion” Bârsa-Aldești, 2005 – 09


B.     GRUPURI

a)     Grupul mixt  Candele aprinse”, 1990 – 95
b)     Grupul bărbătesc „Acum”, 1995
c)      Grupul bărbătesc Maranata Singers”, 1999[1]


Activități pastorale și altele

a)     Între 1990 și 1992 a fondat și condus „Apolo 2”, un mic grup de studiu biblic și homiletică. Astăzi, componenții grupului sunt păstori.
b)     Între 1993 și 1996 a condus un grup de studiu BEE format din 10 tineri.
c)      Din anul 1995 a deținut funcții cultice devenind secretarul Comunității „Valea Crișului Alb”, Sebiș și membru în Consiliul Uniunii Baptiste.
d)     Din 1998 a deținut și funcția de vicepreședinte cu misiunea, la Comunitate.
e)     În 24.sept.1995 a plantat Biserica baptistă „Candele aprinse” din Gighera, jud. Dolj și a slujit-o până în 2000.
f)       În 1996 a girat Biserica Baptistă din Târnova.
g)     În 1997 a cumpărat birtul din Bechet, jud. Dolj și l-a transformat în Casă de rugăciune.  
h)     Între 1998 și 2005, la Bârsa a dezvoltat un proiect de echipare a lucrătorilor pentru amvon. Din cei 15 participanți, 14 sunt astăzi ordinați.
i)       În 2001 a fost ales păstor coordonator al misiunilor Bisericii Maranata Arad unde a activat până la 01.feb.2015
j)       În 2001 a inițiat Bordul de misiune al Bisericii Maranata, Arad prin care în fiecare lună au fost acoperite peste 25 de biserici în jud. Arad și în țară.
k)     Între 2001 și 2005 a coordonat întâlnirile motivaționale săptămânale cu misionarii din Arad, numite „Seara misionarilor”. Au venit 17 tineri din care majoritatea sunt în Lucrare.
l)       Între 1998 și 2009 a organizat tabere de copii și tineret, dezvoltând un concept personal de tabără de tineret.
m)   În 2001 a fondat Corul bărbătesc al Bisericii Maranata pe principii misionare, azi numărând peste 50 de bărbați. A făcut împreună peste 200 de misiuni.
n)     Începând cu 2002 și până în 2012, a inițiat misiunea externă a Bisericii Maranata, trimițând, motivând și finanțând misionari în Asia Centrală.
o)     Între 2007 și 2012 a inițiat și coordonat Proiectul „Micul Spurgeon”, proiect destinat pregătirii biblice, muzicale și educaționale intensive a unor băieți între 8 și 13 ani, pe care i-a pregătit în vederea Lucrării Domnului. Proiectul a cuprins 22 de băieți, din care 10 au activat la amvoanele unor biserici baptiste și penticostale. În prezent, unul este student la Institutul Emanuel Oradea.
p)     În 2008 a inițiat „Grupul Apolo”, grup mic de studiu biblic sistematic, alcătuit din frați și surori care doresc să cunoască Scriptura în mod sistematic.
q)     Între 2008 și 2010 a inițiat serii de Conferințe biblice la Biserica baptistă din Sărmaș, jud. Harghita
r)      Între 2011 și 2017 a inițiat și coordonat șapte proiecte de distribuire a Bibliei de la om la om. Proiectul a atins 11 județe și au fost distribuite peste 19000 de Biblii și implicate peste 500 de persoane. Colaboratori, Bob Patty, păstor în TN, Biserica Calea Crucii, Colton, CA.
s)      Între 2013 și 2017 a organizat 4 Conferințe Biblice pe cărți din Biblie, împreună cu fr.Bob Patty. Materialele sunt produse de LMW Chattanooga.
t)       În fiecare an predică aproximativ 250 de predici în bisericile unde activează ca păstor și în deplasările misionare. Anual efectuează peste 26000 km în Lucrarea Domnului.


Fratele Nelu are și o frumoasă viziune pe care dorim să o împlinească în poporul baptist, împreună cu Domnul și copiii Săi:

a)     Înviorarea spirituală a Bisericii.
b)     Dinamica și implicarea Bisericii.
c)      Echiparea sfinților pentru Lucrare.
d)     Evanghelizarea și misiunea sistematică.
e)     Ajutorarea celor în nevoi.


Fratele spune și împreună cu dânsul spun și eu:

„A DOMNULUI SĂ FIE TOATĂ SLAVA



...am făcut ce eram datori să facem...       Luca 17:10b”






[1] Cu acest grup a făcut un turneu muzical în Anglia, 1999

marți, 24 octombrie 2017

Cosma Grigore și o întâmplare din viața de zi cu zi




Am fost în familia Cosma Aurica din Rohia și în discuțiile ce le-am avut a venit vorba despre frații din vechime și mai precis despre Cosma Grigore. Am scris aici despre viața acestui credincios baptist care a avut o viață  model pentru toți oamenii.
Fr. Grigore  a fost diac la Biserica Ortodoxă din sat, dar prin unele împrejurări Dumnezeu i-a dat și o moară de apă ca să macine și să facă făină de grâu sau de mălai, nu era singura moară ci erau mai multe și făceau același lucru, doar totul depindea de morar. Omul morar dădea valoare morii ce o deținea. Era iscusit și în tainele morii, lucrul acesta mi l-a povestit fratele   mamei, Ion, care i-a fost ginere. Morarul Grigore era și un om de suflet,  modelat de puterea Duhului Sfânt a lui Dumnezeu și oamenii satului veneau cu mare drag la moara lui badea Grigore.
De o mare încredere se bucura Grigore și în ochii jandarmului din sat care mai mergea pe la moară și morarul din uiumul ce-l lua la măcinat îi punea în bagajul jandarmului că „de așa era și pe atunci în anii 1930” încoace spre noi. Preotul satului îl pâra pe Grigore că face în casă adunări ilegale și superiorii jandarmului l-au trimis să despartă pe cei adunați și să le confiște orice cărți  va găsi.
Un jandarm în acea vreme când a primit un așa ordin, nu putea să nu-l pună în practică. Așa că la prima adunare a baptiștilor se arată și jandarmul cu ordin de a împrăștia adunarea și de a confisca toate cărțile. Jandarmul l-a văzut pe badea Grigore care conducea programul, iar frații cam nedumeriți s-au uitat spre jandarm care a vorbit cu asprime și a pus planul în aplicare. A pus un teltéu (un coș vezi poza) și acolo au pus tot ce au găsit literatura și adunarea s-a împrăștiat.
Rămași amândoi, jandarmul zice: „bade Grigore ce să fac, sunteți pârâți și trebuie să fac asta”.
Fratele Grigore se uită, i se rupea inima după Bibliile și cărțile de cântări ce erau adunate în coș, dar nu avea ce face.


Jandarmul i-a mai dat o veste bună când i-a spus: „ia ce crezi că este mai important că trebuie să dau și eu socoteală și să le ard”.
A luat Grigore ce a crezut, cât s-a putut și permis și cu durere în suflet a acceptat situația.
El a rămas și după această întâmplare la fel de credincios, de omenos, pentru că Dumnezeu îl întărea și vedea zi de zi puterea Domnului care nu-l lăsa să se abată de la Calea Lui. Totuși badea Grigore nu purta ură pe nimeni, nici pe cei ce îi pricinuiau multă suferință.
 
Casa lui Grigore unde a fost moara și Biserica