Despre Balthasar Hubmaier am auzit de la fr. păstor Simion
Rusu, care mi-a vorbit în termeni foarte elogioși și așa mi-a rămas la inimă
acest om al lui Dumnezeu. De aceea am postat aici primul articol cu promisiunea
ca în acest an să vin cu mai multe articole. Pregătesc al doilea articol, dar
aș dori să prezint și unele luări de poziție la primul articol.
Primul a fost fr. Nelu Aliman, despre care am scris aici.
Iată conversația de pe „Facebook”:
Nelu Aliman: Scrieti si cine l-a martirizat pe
eroul nostru. Mulți habar nu au că elogiază pe criminali!
Bel Vasile: Inițial, am vrut să evit acest lucru,
pentru că au participat la suferința și sfârșitul lui Balthasar Hubmaier și
unii care îi erau aproape la un timp. Fiindcă s-a cerut în mod concret în
numele adevărului, vom prezenta.
Nelu Aliman: Ori ne puneți istoria pe masă, ori o
repetam!
Bel Vasile: Istoria este pusă pe masă. O știm, o
simțim, simțim când suntem manipulați, uneori ne place, alteori înghițim în
sec, pentru că suntem neputincioși.
Aici intervine și fr. Ciprian Simuț.
Ciprian
Simut: Istoria o repetam si daca ne-o injectăm direct în creier.
Bel Vasile: Firea umană este aceeași de pe vremea
lui Adam. Ura orbește și facem aceleași lucruri fără să ne pese de consecințe.
Nu ne pasă de istorie sau alte lucruri, ci doar să ne satisfacem orgoliul.
Fr. dr. Marius Silveșan, pe blogul dumnealui, postează
următorul mesaj:
De Marius
Silvesan pe 04/01/2018
Dacă în 2017 am celebrat 500 de ani de Reformă
Protestantă, anul acesta, 2018, se împlinesc 490 de ani de la moartea ca martir
prin ardere pe rug în 1528 al lui Balthasar Hubmaier. Acesta a fost teolog
anabaptist german, care a trăit intre 1481-1528 fiind educat la Universitatea
din Freiburg unde a urmat studii de licența și master, iar ulterior la
Ingolstad a urmat studii doctorale sub conducerea lui John Eck.
Viața sa este una complexă. Astfel, în anul 1519
acesta a fost implicat în persecuția evreilor din Regensburg.
În plan religios acesta a fost catolic, iar ulterior
și-a însușit concepții teologice anabaptiste, fapt care a condus la persecuții,
iar apoi la moartea sa prin ardere pe rug în Viena.
Ca o curiozitate istorică menționez și faptul că
Balthasar Hubmaier a fugit la Zurich pentru scăpa de armata austriacă și a
cautat refugiu la Zwingli care a dat ordin să fie arestat, ulterior fiind
torturat. Aflat sub tortură acesta a retractat unele afirmații teologice fapt pentru
care a fost eliberat. Trei ani mai târziu acesta era din nou pe drumuri pentru
propria protecție, dar va fi arestat de autoritățile austriace, iar apoi
executat.
Soția lui Balthasar Hubmaier a fost înecată în Dunăre
la scurt timp după executarea soțului.
Din punct de vedere al doctrinei acesta susține
botezul credinței, al persoanelor care pot să-și mărturisească credința.
Beniamin Cruceru consideră că Hubmaier a fost
unul dintre cei mai erudiți anabaptiști din secolul al XVI-lea, „cel mai
competent susținător al poziției anabaptiste cu privire la botez”
Acesta este contextul în care Vasile Bel propune anul
acesta ca unul în care să evocăm personalitatea lui Balthasar Hubmaier.
Vezi mai multe detalii aici:
Pentru informații suplimentare vezi și
William Estep, Istoria anabaptiștilor
Petru Popovici, Lumini peste veacuri, vol. I
Marius Mărginean,„Colonizarea anabaptiștilor la Vințu de Jos”
Iar comentariul meu a fost acesta:
„Mesajul meu față de Dr. Balthasar Hubmaier nu
este să îl leg de Reformă, despre care s-a vorbit poate cam prea mult. Accentul
nu s-a pus cam unde aș fi dorit eu, ci unde dictează filozofia unor minți,
poate nu întotdeauna luminate de sus.
Vreau doar să îl aduc la lumină pe Dr. Balthasar Hubmaier pentru curajul său, pentru învățătura sa transmisă cu forță, în puținii ani trăiți după convertire. Să-L vedem pe Dumnezeu care lucrează o lucrare până la capăt cu oameni total predați Lui.
Important este nu Dr. Balthasar Hubmaier, ci Dumnezeul lui Balthasar Hubmaier, care a fost credincios până la capăt.”
Vreau doar să îl aduc la lumină pe Dr. Balthasar Hubmaier pentru curajul său, pentru învățătura sa transmisă cu forță, în puținii ani trăiți după convertire. Să-L vedem pe Dumnezeu care lucrează o lucrare până la capăt cu oameni total predați Lui.
Important este nu Dr. Balthasar Hubmaier, ci Dumnezeul lui Balthasar Hubmaier, care a fost credincios până la capăt.”