Aici
vezi primul articol
Astăzi
postez ce a scris fr. Ioan R. Socaciu în anul 1928 despre Dr Balthasar Hubmaier. Poate să fie prima
prezentare în limba română despre Dr Balthasar
Hubmaier. Mesajul fr. Socaciu nu diferă mult de mesajul
baptiștilor americani din sud.
Dacă știți de un
document în limba română, mai vechi, în
care se vorbește de Dr. Balthasar Hubmaier, vă rog frumos să ne
comunicați.
Mai jos redau întreg
articolul:
„Iu luna
aceasta (martie) se împlinesc 400 de ani de la arderea pe rug de
către papistaşi a cucernicului credincios noutestamental Dr, Balthasar Hubmaier.
Acest om cu
frica lui Dumnezeu, era conducătorul baptiştilor, credincioşilor noutestamentali în vremea reformaţiei şi baptiştii din toată
lumea au serbat în 11 Martie, a. c. (1928), aniversarea de 400 ani de la
martirajul unui om al lui Dumnezeu, care şi-a dat viaţa pentru adevărul Evangheliei. Papa, care a ursit moartea pentru mii de credincioşi în şirul
veacurilor, a numit pe Luther, Zwingli, Calvin şi Hubmaier ca ,,patru capi şi conducători ai
ereticilor”. Dar singur acesta din urmă a primit cununa de martir.
Balthasar
Hubmaier s’a născut în anul 1484 din părinţi de rând, la Friedberg, Germania.
Fiind un copil cu o rară capacitate de învăţat carte, a muncit din greu şi şi-a
câştigat o cultură superioară.
La 1511 a graduat
la Universitatea din Friedberg cu „aegreul”
de maistru în arte, iar în 1512 a luat titlul de Doctor în Teologie.
În anii 1512-16, Hubmaier era membru în
Facultatea de la Universitatea de Ingolstadt, devenind la 1515 rectorul
universităţii. In următorul an fusese chemat ca predicator la Catedrala din
Regensburg, unde şi-a făcut un renume prin predicile sale frumoase.
La izbucnirca
reformaţiei, Hubmaier a ajutat foarte mult mişcările evanghelice, el însuşi
fiind pătruns de mulţi ani
de adevărul Evangheliei. Dar ca un savant treaz şi vecinic cu Noul Testament în
mâini, Hubmaier n’a căutat ce zic oamenii, ci ce zice Christos. El s’a ţinut
grapă de Evanghelie. La 1523 a plecat in Elveţia, la Zurich. Acolo fu ales
păstor evanghelic şi trimes la biserica din Waldshut.
La 1524 a
luat în căsătorie pe o credincioasă cu numele Elizabeta Huglein, o femeie nobilă şi binecrescută.
Cu ea a dus crucea zi cu zi pentru Christos şi-au urmat amândoi Domnului cu mare
evlavie, botezându-se precum spune Noul
Testament, în ziua de Paşti din anul 1525. Astfel Hubmaier a devenit conducătorul
de seamă al credincioşilor noutestamentali, numiţi de lume anabaptişti, rebotezători, pentrucă
botezau numai pe cei ce credeau în Domnul Isus Christos. El a predicat
Evanghelia cu mare putere şi de aceea fu mai persecutat decât oricare alt
credincios din zilele lui. A
predicat Cuvântul în Moravia, unde oamenii se întorceau la Christos cu miile.
Vlădicii din Austria
se supăraseră foc când văzură înaintarea Evangheliei si jurară să
omoare pe Hubmaier cu ori ce preţ, fiindcă astfel vor pierde
poporul! Aşa, la cererea lui
papa din Roma şi cea a episcopilor din Austria, Ferdinand I, al Austriei, a
căutat viaţa lui Hubmaier, care fu prins împreună cu soţia sa şi ambii aruncaţi în
temniţă la Vienă. După un timp de tortură grozavă, cu bătăi şi schingiuiri, în
vreme ce preotul îi silea să
lase credinţa noutestamentală şi să primească pe cea papistaşă, împăratul
văzând că nici o grozăvie nu-i poate
face romano-catolici, împreună cu mai marii
preoţilor, au osândit pe Balthasar Hubmaier în ziua de 3
Martie 1523, la ardere pe rug.
În ziua de 10 Martie 1528, credinciosul Dr. Bahthasar Hubmaier,
predicator al Evangheliei şi conducător baptist, după ce fu înjurat de prigonitorii
săi,
a fost dus în mod batjocoritor pe străzile Vienei, la locul de execuţiune.
Dar el în loc să-i
blesteme, s’a rugat pentru ei. Pe când călăii îl legau la rug să-l ardă de viu,
ucenicul Domnului cânta cântarea „Indurat Sfătuitor, Duhul Sfânt mângăitor”, iar soţia lui îl îmbărbăta ca să stea tare în Domnul. In prezenţa soţiei sale,
martirul creştin Hubmaier, fu ars pe rug. La trei zile mai în urmă,
soţia lui, la porunca mai marilor zilei, fu luată de călăi, au dus-o la Dunăre,
i-au legat pietre de gât şi apoi au aruncat-o în apă.
De ce au fost ambii
aşa mişeleşte omorâţi? De ce şi pentru ce au trebuit să moară aceşti
credincioşi ai lui Isus? Ei au murit pentru idealul Sfânt al unei
biserici spirituale, compusă numai din credincioşi botezaţi întru
mărturisirea credinței
lor în Domnul Christos,
pentru neprihănita învăţătură a Noului Testament,
pentru directa legătură a credinciosului cu Dumnezeu, fără nici o mijlocire omenească,
pentru libertatea absolută a sufletului şi pentru idealul separării
bisericii de stat.
Martirii Balthasar şi
Elizabeta Hubmaier, au murit protestând contra corupţiei şi tiraniei bisericii
papale, contra sacramnentalismului şi sacerdotalismului şi în deosebi
protestând contra uzului forței publice şi siluirii în materie de
credinţă şi religie, în
care individului liber i se iau toate
libertăţile date de Dumnezeu.
Ei n’au
murit în zadar. Deşi
credincioşii din jurul lor fură rând pe rând
împrăştiaţi şi omorâţi prin temniţele Austriei sau aruncaţi de vii în foc şi alţii
înecaţi în apă, cei mai de seamă
oameni au rămas influenţaţi de învăţătura şi idealurile lor
evanghelice şi în toate ţările civilizate, învăţătura lor despre libertatea
absolută a sufletului şi separarea bisericii de stat a devenit mândria
civilizaţiei şi principiul de guvernare al bărbaţilor de stat. Chiar Austria
intolerantă şi bigotă, a devenit un stat
civilizat, iar Habsburgii,
tirani, au sfârşit în ruşine vecinică. Cea mai de scamă
ţară din toată lumea are astăzi scrise în constituţia ei învăţătura, pentru care Balthasar
Hubmaier fu ars pe rug.
Astfel
cuvintele nobile ale martirului Hubmaier s’au împlinit: „Adevărul dumnezeiesc
este nemuritor şi deşi în
prezent poate fi întemniţat,
biciuit, încununat cu cunună de spini, răstignit şi apoi îngropat, după toate
acestea, acest adevăr va învia
a treia zi Învingător
si va împărăţi cu biruinţă pe veci de veci.” I. R. SOCACIU.