luni, 10 ianuarie 2022

Theodore Floyd (Ted) Adams al IX-lea președinte al Alianței Mondiale Baptiste 1955–1960



Noul Președinte al Alianței, Dr. Adams, a intrat în cel de-al douăzecilea an al său de păstorire, la Prima Biserică Baptistă din Richmond, Virginia, biserică ce are o vechime de 175 de ani. Primul lui contact direct cu Alianța a fost în cadrul celui de-al patrulea Congres Mondial, ținut la Toronto în 1928. Dr. Frank Leavell este cel care l-a introdus în cercul acelora care erau preocupați de lucrarea cu tineretul a Alianței.

Dr. Adams a devenit mai târziu, un membru valoros al Comitetului Executiv. În perioada anilor 1947- 1950 a fost unul dintre cei șapte vice-președinți. Niciun alt membru al Comitetului Executiv nu a arătat un interes mai mare sau o cunoaștere mai profundă a ceea ce presupune lucrarea din cadrul organizației noastre baptiste la modul general; sau în special lucrarea cu tineretul, cu femeile și asistența socială.

Odată cu mutarea sediului Alianței la Washington, D.C., în 1947, s-a dovedit a fi mult mai mult decât un membru al sub-comitetelor administrative, în cadrul cărora sfaturile lui înțelepte s-au dovedit de necontestat.

Cât despre calitățile sale ca și persoană, putem cita din paginile revistei ”The Baptist Times”, câteva rânduri scrise despre el, de către cineva care îl cunoaște bine. Aceste cuvinte vor putea fi recunoscute de către fiecare persoană în parte, care a simțit impactul acestui remarcabil lider creștin.

,,Theodore Floyd Adams, acest gentleman creștin, aduce Scaunului Prezidențial, o anume personalitate caldă, convingătoare și o dedicare totală și profundă, fidel fiind ideii de părtășie mondială în interiorul poporului nostru baptist. În acest rol managerial el își va îndeplini foarte bine prerogativele și va urmări propășirea Alianței Baptiste Mondiale.

Baptiștiii de pretutindeni vor descoperi, în persoana noului nostru președinte un predicator fascinant cu o inimă de păstor, un muncitor neobosit, un lider alert și un creștin purtător de lumină interioară și exterioară.”

S-a născut în anul 1898 în orașul Palmyra, din statul New York, Statele Unite ale Americii. A locuit împreună cu familia sa în statele Oregon și Indiana, vizitând și Europa în 1910 la doar 11 ani. Înainte de a intra la Universitatea Denison, un colegiu Baptist din Ohio, a studiat pentru a deveni chiropractician (fizioterapeut) în Chicago.

Primele două locuri în care a păstorit au fost în Ohio: primul în orașul Cleveland iar mai apoi în Toledo. În Cleveland, a fost ales ca și vicepreședinte al Uniunii Baptiste Naționale a Tineretului, funcție pe care a îndeplinit-o într-atât de bine încât în anul 1928, Alianța Baptistă Mondială l-a numit în cadrul Comietului Tineretului al Alianței. Adams a slujit ca președinte al Consiliului Bisericilor din Toledo și a fost ales în bordul executiv al Alianței Baptiste Mondiale, în 1934.

Prima Biserică Baptistă din Richmond, statul Virginia, care era o biserică sudică de renume cu un impresionant și bogat istoric în ce privește slujirea păstorilor locali sau externi, a lansat o invitație și lui Adams, dorindu-l ca păstor. Deși biserica era una dintre emblemele orașului, ale statului se confrunta cu grave probleme, cauzate de o scădere a frecvenței enoriașilor și datorii din ce în ce mai mari. Adams a spus nu invitației, dar Dumnezeu a continuat să spună DA. Astfel că în februarie 1936, Adams și familia sa au ajuns în Richmond, ”simțindu-se ca niște străini într-un loc străin”.

Dar Adams nu a rămas nicidecum un străin. Odată cu venirea lui biserica s-a restabilizat și a prosperat. Adams s-a implicat în numeroase organizații, locale și naționale. În Richmond el a pus bazele unui spital, a unui serviciu de consiliere, sprijin, și a fondat o asociație interdenominațională clericală. El a ajutat și la înființarea unei agenții naționale de asistență, denumită CARE (Grijă). Prin aceste acțiuni caritabile a câștigat respectul și admirația întregului stat Virginia. Până și faimoasa revistă TIME (care există și în zilele noastre) i-a apreciat munca și dedicarea, punând pe coperta numărului din 5 Decembrie, 1955, portetul acestui devotat slujitor al Mîntuitorului.

Adams s-a retras de la amvonul bisericii din Richmond în anul 1968, lansându-se într-o nouă carieră la fel de prestigioasă, aceea de a preda. Așa că a predat la Seminarul Baptist Sud-estic din Carolina de Nord, până în anul 1980 atunci când a fost chemat la Domnul. 

duminică, 9 ianuarie 2022

88 de ani de la înființarea Societății de misiune externă baptistă – 1934


Baptiștii au găsit resurse și motivații ca să lupte pe ogorul credinței pe toate fronturile pe care Dumnezeu le deschide pentru poporul său. Citind presa noastră baptistă din trecut, observ că nimic nu s-a schimbat în lucrarea de slujire; greu atunci, greu și azi, piedici atunci piedici și azi, multă râvnă la unii atunci, multa râvnă la unii și azi; un pas înapoi și atunci, dar și acum, dragoste etc. și am putea înșira multe dar mă opresc. Că tot s-a schimbat câte ceva, adică fratele Vasile Berbecar în vremea dumnealui de lucru 1900 – 1931 mergea din loc în loc mai pe jos, mai cu căruța și foarte rar cu trenul sau cu automobilul cum se spunea atunci.

După anul 1944 în întreaga lume se constată o evoluție în inginerie, medicină, și-n mijloacele de locomoție, de unde rezultă că mulți păstori baptiști aveau biciclete, mergeau cu autobuzul. Ce să mai zicem de acum, nu cred eu, că este vreun păstor care să nu aibă autoturism în funcție de bugetul pe care îl are.

Noțiunea de Misiune pentru baptiști era una sfântă, fiindcă era chemarea lăuntrică a Duhului care-i trimetea pe frați să ajungă doar cu o căruță, la o comunitate, acolo unde erau suflete care aveau nevoie de mântuire. Baptiștii întodeauna au făcut misiune, deoarece și noi, la rândul nostru (baptiștii români) am beneficiat de misiunea fraților noștri din străinătate. Bazele primei organizații misionare în poporul baptist au fost puse în anul 1934.

Prima ședință[1] pentru a constitui „Misiunea Externă” a avut loc în ziua de 2 decembrie 1934, la Hunedoara.[2] Au luat parte reprezentanți din județele Alba, Arad, București, Prahova și Hunedoara.

A fost ales ca secretar al organizației,  fratele Bălgrădean Avram din Vălenii de Munte, județul Prahova, și un comitet de cinci persoane,câte una din fiecare județ .

S-a hotărât întreținerea unui misionar în Macedonia și a altuia în Bulgaria. S-a mai hotărât ca oricare frate predicator sau președinte de comunitate sau laic, care va ajuta și va lucra pentru această societate, este socotit membru de drept în comitetul societății de Misiune Externă.

Toți cei ce doreau să trimită bani pentru Misiunea Externă îl puteau contacta pe fratele Lulușa Sezonov la adresa: strada Berzei nr. 29, București 2.

Mai jos redau în întregime mesajul fratelui Avram Bălgrădean, secretarul societății de misiune, despre care mai multe puteți citi AICI.

 

     „Misiunea în străinătate

Cuvântarea fratelui Avram Bălgrădean la întrunirea Comitetului pentru misiunea externă ținută în Simeria

Frații mei în Domnul,

Au trecut trei luni de când ne-am întâlnit și de când am hotărât cu Dvs. împreună a lucre pe această cale, ca să ajutăm pe frații noștri din alte părți ale pământului. Dumnezeu a pus în inimile noastre acest îndemn sfânt și, slavă Lui, că azi putem vorbi despre țara și misionarul pe care Domnul îl va allege ca să ducă vestea pe care o simțim; vestea Salvării la cei pierduți. Desigur că acest început este mic, dar să nu uităm că orice fluviu întâi este un mic izvor, pe urmă pârâu, râuleț, râu și pe urmă fluviu. Noi suntem în fașă, dar, odată, cel crescut în fașă, devine bărbat care prin brațele sale vânjoase răstoarnă, ridică, clădește, nivelează și luptă. Fariseismul fanatic nu se gândea că ieșirea Betleemului va cuceri lumea și că Fiul zis ,,al teslarului” o va reforma și va adduce pace în sufletele omenirii. Unii frați au făcut, ceea ce noi abia începem, - cu mult mai înainte ca noi. Ei au trimis misionari în țări departe de ale lor, iar misionarii, înflăcărați de dorul de a mântui pe păcătoși, au lăsat tata, mama, țară și bucurii și s-au adâncit până în cele mai întunecoase locuri, unde domnea păcatul și moartea – spunând despre un Salvator, ca să se împlinească cuvântul: ,,Am fost căutat de cei ce nu întrebau de Mine”. Mulți frați și surori, săraci, au ajutat și ajută acest început. Unii din Dvs. au rupt o parte din bucata de mămăligă, ca să dăruiți pentru trimiterea Evangheliei în lumea pierdută.

Mulți au refuzat să ne ajute, iar unii au spus: ,,Nu e vremea acum să facem misiune în alte țări, avem unde să facem la noi, de ce să facem altundeva? Să facem propaganda pentru noi și nu pentru alții. Poporul nu ajută misiunea nici aici, cum credeți c-o să ajute în altă parte? M-am gândit la ei, și mi-au trecut prin minte cuvintele lui Spurgeon pe care le scrise celui ce-l chemise să țină o predică în biserica lui despre dărnicie. Acesta îi scrisese lui Spurgeon: ,,Vino, frate, ține în biserica mea o predică despre dărnicie. Avem o datorie. În timp ce vei fi aici, vei fi găzduit în vila mea la mare, în casele de la oraș și în cele de la țară”. Spurgeon răspunse scurt: ,,Vinde una din vilele tale și plătește datoria!...” Poporul este zgârcit, pentru că este învățat să trăiască numai pentru el. Pentru noi a răsărit astăzi un nou orizont. Glasul oamenilor ce se pierd în păcate și neștiință, l-am auzit. Brațul întins și vocea rugătoare a Macedoneanului a făcut să trecem la ei. Țări unde Evanghelia trebuie predicate, se mai găsesc. Ne așteaptă Balcanii, ne așteaptă India, ne așteaptă Africa, ne așteaptă miazăzi și miazănoaptea. Să ne sculăm, să cucerim lumea pentru Isus. Să mergem, influențați de dorul lui Livingstone și să ajutăm Africa. Pământul ei plin de soare are lipsă de Isus. Să încercăm lucruri mari cu Dumnezeu cum a făcut W. Carey. Să mergem departe în India, să ne coborâm pe urmele lui și văzând ce e acolo, ne vom convinge câtă nevoie este de iubirea lui Isus.

Să facem din țara noastră o țară misionară, care să privească peste granite, peste dealuri, peste râuri, la sutele și mile de suflete ce așteaptă să-i ajutăm. În barca vieții ce trece, se găsesc suflete ce se pierd în marea plină de valuri a păcatului. Să privim departe în zare, să privim întunericul de la miazănoapte ce se întinde cu pașii lui greoi. Rusia ca o barcă ruptă de valuri e gata să piară. Egoismul a luat locul lui Isus în multe inimi, dar să nu disperăm. Dumnezeu e de partea noastră, numai să fie în noi același cuget care a fost și în Isus. Să fim gata să depunem viața pe altarul ce ni-l oferă Domnul!

Să îndeplinim acest lucru, ca să nu plângem mai târziu anii pierduți. Să începem chiar azi. Să zicem cu toți: ,,Dă-ne Doamne, mai multă viață, mai multă jertfă, maim ult curaj, ca să putem face din pământul desert, o grădină a Domnului”.

Cu același gând să ne întindem mâna, să ne unim în același gând sfânt, să ne călăuzească același dor de a mântui lumea și a o aduce la picioarele lui Isus.”

  ,,În lucru, Învățătorului

    Să lucrăm până târziu

    Viața noastră să nu treacă

    Până sfârșim lucrul Său.”








[1] Luminătorul, Vol. IX, Nr. 4, aprilie 1935, p. 18.

[2] Farul Creștin, Anul III, Nr. 2, 15 ianuarie 1935, p. 7. 

CONGRESUL AL 9-LEA MONDIAL 1955 LONDRA (JUBILEUL DE AUR)

 


  În perioada 16 – 22 iulie, 1955, s-a desfășurat al 9-lea Congres Baptist Mondial, ce a  marcat aniversarea jubileului de aur (împlinirea a 50 de ani de când a avut loc primul congres, în 1905), eveniment ce se cuvine a fi celebrat cât se poate de frumos.

Congresul începe sâmbătă, 16 iulie la ora 2.15 în splendida locație londoneză Royal Albert Hall (Sala Regală Albert), atunci când președintele Alianței Baptiste Mondiale, Rev. F. Townley Lord declară deschise sesiunile de întâlnire din cadrul Congresului Jubiliar. Toată suflarea baptistă începe să intoneze un imn de laudă (Să salutăm puterea numelui lui Isus), care este cântat la fiecare Congres al Alianței, încă din 1905. După imn urmează citirea Psalmului 100 de către Președintele Alianței. Apoi adunarea a fost condusă în rugăciune de Dr. J. E. Ennals, Africa de Sud, care este unul dintre cei care au participat și la primul congres din 1905.

Bineînțeles că a fost rostit și un mesaj adresat Maiestății Sale Reginei Elisabeta a II- a Marii Britanii de către Președintele Alianței Townley Lord, și care a fost citit de către Secretarul General al Alianței, Arnold T. Ohrn, secondat de către Rev. C. Oscar Johnson. Vom spicui câteva rânduri: ,,Maiestate, cei 8 mii de delegați veniți din 60 de țări s-au reunit în sala aceasta plină de istorie (Royal Albert Hall) pentru a marca Congresul Jubiliar al Alianței Baptiste Mondiale, iar cu această ocazie vă trimit sincere salutări și binecuvântări...etc.”

În doar o săptămână s-a ținut un adevărat maraton al întâlnirilor, al dezbaterilor, într-un cuvânt o comuniune în har, spirit și adevăr, având în minte un scop comun: de laudă, de mulțumire adusă Domnului și desăvârșirea înfrățirii poporului baptist de pretutindeni.

Conform raportului oficial editat de către Arnold T. Ohrn[1], secretarul general al Alianței statistica arată că au fost înregistrați delegați de pe 5 continente:

v Din Europa: 11 țări, cu un total de 2,973 de participanți;

v Din America de Nord, Centrală și de Sud: 14 țări cu un total de 4, 714 de participanți dintre care 4, 147 au fost doar din Statele Unite ale Americii;

v Din Africa: 11 țări, cu un total de 74 de participanți;

v Din Asia: 14 țări, cu un total de 94 de participanți;

v Din Australia: 322 de delegați +89 din Noua Zeelandă însumează 411 participanți.

Calculând toate aceste cifre vedem că numărul total este de 8,266 de baptiști adunați de peste tot, de rase și naționalități diferite, vorbind limbi diferite și purtând costume naționale specifice. Din păcate România nu este menționată în statistica consultată ca și referință.

Toate cuvântările au fost primite cu aplauze la scenă deschisă, starea de spirit a tuturor celor prezenți fiind una în perfectă armonie și părtășie bine plăcută lui Dumnezeu. Temele dezbătute în cadrul sesiunilor, care au fost în număr de 14, începând de sâmbătă, 16 iulie și până vineri, 22 iulie atunci când a avut loc și încheierea festivităților care s-a ținut pe stadionul de fotbal al echipei ,,Arsenal”.

Congresul din 1955 a pledat și pentru reafirmarea drepturilor libertății religioase, care este un principiu fundamental proclamat, respectat de înaintașii noștri, chiar cu prețul vieții lor. Baptiștii, de-a lungul întregii lor istorii, au susținut cauza libertății, care nu poate fi obținută în absența libertății de a vorbi, insistând asupra faptului că fiecare om trebuie să fie liber să se închine lui Dumnezeu, după cum este călăuzit de Duhul Adevărului. Bazându-și convingerile pe Scripturi, baptiștii în continuare reconfirmă preoția tuturor credincioșilor, o biserică regenerată, libertatea de a te exprima și responsabilitatea și libertatea bisericii locale. În declarația despre libertatea religioasă prezentată în cadrul Congresului Jubiliar, baptiștii ca și credincioși care în Cristos au găsit o nouă libertate, au trasat lumii un nou model – Biserici libere în state libere.

Comisia responsabilă cu pregătirea conferinței despre libertatea religioasă a fost condusă de Dr. Stanley I. Stuber, sub conducerea căruia s-au formulat 5 principii care vor constitui declarația baptistă:

I.                Dreptul de a fi liber este un dar al lui Dumnezeu oferit tuturor oamenilor indiferent de rasă. O persoană nu se naște în mod fizic într-o credință, ci trebuie de bună voie să dorească a deveni un fiu al lui Dumnezeu.

II.              Dreptul omului de a-și alege sau schimba credința trebuie să fie respectat, la fel ca și libertatea de a dezaproba sau obiecta după cum îi dictează conștiința.

III.           Pentru că tolerarea nu mai este suficientă; pentru că libertatea de a te închina nu mai este suficientă. Ca și baptiști noi căutăm nu să fim tolerați, ci să fim acceptați pretutindeni ca și egali în Cristos, având aceleași privilegii și responsabilități în calitate de cetățeni loiali. Ceea ce ne dorim pentru noi am asigura și pentru ceilalți, fie că sunt credincioși creștini sau nu.

IV.            Adevărata libertate religioasă garantează nu numai dreptul de a putea să te închini în privat sau în public, ci și dreptul de a învăța, predica, proclama și sprijini deschis și fără nicio opreliște, Scriptura lui Cristos, sau alte convingeri religioase.

V.              Bisericile noastre trebuie să fie libere, fără nicio intervenție din partea statului. Ca toate bisericile noastre să respecte, în măsura în care principiile lor o permit, legile statului și să coopereze loial cu autoritățile civile pentru a ajuta la crearea unei comunități în care libertatea presei, libertatea vorbirii, a adunării și dreptatea socială vor fi asigurate.

   Membrii Congresului Baptist Mondial militează pentru buna înțelegere, armonie între toate națiunile pământului. Aceștia își exprimă prin rezoluția pentru pace, deplina lor îngrijorare în legătură cu posibilele efecte ale folosirii armelor nucleare și se tem pentru izbucnirea unui alt război, care ar putea face să dispară orașe întregi dacă se folosesc acele arme mortale. Cei prezenți la conferința despre pace au declarat ,, convingerea noastră este că războiul nu este nicidecum voia lui Dumnezeu, Tatăl tuturor neamurilor, care în numele lui Isus Cristos a înlăturat orice barieră dintre indivizi, grupuri, națiuni și rase, instituind părtășia și dragostea frățească..”

    O altă rezoluție a Congresului s-a axat pe relațiile interrasiale, poporul baptist fiind total împotriva discriminării rasiale sub orice formă, și este alături de cei care încă suferă prejudicii din cauza aceasta. Discriminarea rasială este o formă de ură în discordanță cu învățăturile Mântuitorului, de aceea membrii Congresului îndeamnă bisericile baptiste din toată lumea să facă tot ce le stă în putință să se facă demni de a purta numele de Creștin și ceea ce înseamnă fraternitatea umană.

      La acest congres au avut loc și conferințe ale Tineretului, conferințe ale Laicilor, ale pastorilor, predicatorilor. De asemenea s-au ținut și conferințe: ale învățătorilor teologici. O conferință aparte a fost aceea dedicată acțiunilor Misionare la care a susținut un discurs impresionant Rev. W. J. Bradnock, Secretarul responsabil cu traducerile al Societății Britanice și Externe Biblice. Discursul s-a intitulat ,,Cuvântul pentru lume într-o mie de limbi”.

    În ultima zi a congresului, vineri 22 iulie 1955, a avut loc festivitatea de închidere a întrunirilor, pe stadionul de fotbal Arsenal, din Highbury Hill. Peste 33, 000 de bilete s-au vândut, participând poate mult mai mulți decât numărul biletelor. Dr. Townley Lord, conduce ultima întîlnire în calitate de președinte, funcție pe care a deținut-o timp de 5 ani, prezentându-l adunării pe succesorul său, Dr. Theodore F. Adams.

   După ce este desemnat noul președinte, acesta răspunde adresând cuvinte de mulțumire Dr. Lord, pe care îl consideră un exemplu atât pentru el cât și pentru miile de bărbați baptiști care slujesc Domnului. Este onorat și recunoscător pentru încrederea acordată în a-i oferi această titulatură, de președinte. Cu toate că aceasta vine și cu mari responsabilități, este ferm convins că întreaga suflare baptistă se va ruga pentru ca el să-și ducă la îndeplinire tot ceea ce are de făcut. În primul  său discurs ca și președinte, Dr. Adams este recunoscător Domnului că în ultima zi a Congresului printre participanți îl au și pe Billy Graham, renumitul pastor baptist cunoscut în lumea întreagă. În continuare președintele Adams amintește despre reînnoirea și consolidarea frățietății baptiste, este recunoscător că la acest congres au putut veni și cei care nu au putut participa la celelalte. În mod special este bucuros că și frații din Uniunea Sovietică (9) au putut participa de această dată, împărtășind această experiență de neuitat. Cele 3 cuvinte cheie pe care trebuie să le reținem potrivit președintelui Adams sunt: Evanghelism, Părtășie și Rugăciune. La sfârșitul discursului său amintește de frații baptiști care sunt în suferințe, doi dintre aceștia fiind chiar vice-președinți ai Alianței aleși la al 7-lea Congres ținut la Copenhaga; aceștia azi zac în închisoare pentru Cristos”.

   Într-o ultimă rezoluție se vorbește despre neputința fraților baptiști din România, China, Polonia, Ungaria,  Cehoslovacia și Bulgaria, de a participa la Congresul Jubiliar din Londra, dar bucuria este cu atât mai mare, deoarece o delegație din Uniunea Sovietică a putut fi prezentă. Delegația era formată din 9 membri, unul dintre aceștia Yakov I. Zhidkov fiind ales ca unul dintre vice-președinții Alianței Baptiste Mondiale.

 


 

 

 

 



[1] Congresul Jubiliar de Aur, Raport oficial al Congresului Alianței Baptiste Mondiale (9) din Londra, Anglia, editat de Arnold T. Ohrn și Geoffrey W. Rusling, publicat de către Editura ,,The Carey Kingsgate”, Southampton Row, 6, Londra și tipărit în Marea Britanie de către Ebeneze Baylis și Fiul, Tipografia ,,Trinitate”, Worcester, Anglia, 1955.

vineri, 7 ianuarie 2022

Motz (Moț) Simion 1926 – 2005 din Rostoci și cartea sa: Pe Calea Crucii, în slujba regelui

 

Fratele Simion Moț în România iar în America Motz, s-a născut în ziua de 4 august 1926, în localitatea Rostoci la poalele Munților Apuseni pe cursul râului Crișului Alb, iar familia l-a închinat Domnului.

Păscând vitele familiei în hotarul localității natale, mama fratelui Simion îi punea împreună cu merindea din straită (traistă) și Biblia.

În anul 1932 pe când avea șase ani pășește în clasa I-a și termină școala primară de șapte ani, la vârsta de 13 ani, în 1939. Plecând la Arad ca să-și continuie studiile se înscrie la „Școala Normală de Învățători”. Aici a întâmpinat multe greutăți deoarece școala se afla sub patronajul Episcopiei Ortodoxe Române din Arad. Din fericire, Domnul l-a ajutat iar în anul 1947 obține diploma de învățător.

În anul 1944 rămâne orfan de tată, fratele Simion avea să se confrunte cu multe întrebări și clipe grele de trecut, dar pe care Domnul l-a ajutat să le treacă cu bine.

În anul 1945 fratele Alexa Popovici îi cere să scrie un articol intitulat: „De ce cred eu că a înviat Isus?”, ce a fost publicat în revista ,,Farul Creștin” cu ocazia sărbătorilor de Paști.

Când avea 19 ani (în 1945) fratele Simion Moț a fost cercetat profund de Duhul Sfânt al lui Dumnezeu și în luna iunie este botezat în râul Crișul Alb.

În ziua de 13 iulie 1947  fratele Simion Moț se căsătorește cu sora Maria. Căsătoria a fost oficiată de fratele păstor Alexa Popovici în Biserica Creștină Baptistă „Speranța” din Arad. Domnul i-a binecuvântat cu patru copii: Dorin (Doru), Daniel, Nicoleta și Eugen (Genu).

În noapte de 15 spre 16 decembrie 1958 fratele Simion Moț este percheziționat brutal de câțiva milițieni intrați cu forța în casă. Perchezița a durat de la ora 23 noaptea și până la ora 5 dimineața. În urma acestei acțiuni ilegale, i-au confiscat toate cărțile religioase, schițele de predici și două manuscrise gata de tipar „Siguranța Mântuirei” și „Lămuriri cu privire la Duhul Sfînt”, cărți pe care nu le-a mai primit înapoi. În procesul verbal întocmit la acea dată, nu este menționat vreun cap de acuzare serios care să constituie temei pentru a fi luat din sânul familiei, ci este chemat la sediul miliției doar ca: „să dea niște lămuriri”.

În ziua de 16 februarie 1959, după 60 de zile de la arestare începe procesul în urma căruia fratele Simion, pe nedrept, primește drept pedeasă, 17 ani de muncă silnică. În anul 1960 este trimis de la Ghela în Balta Mare a Brăilei pentru a-și ispăși pedeapsa care a fost un calvar. Domnul prin puterea lui cea mare a lucrat iar prin minune pedeapsa fratelui a fost redusă, așa că în ziua de 16 decembrie 1962 este eliberat, dar persecuțiile nu au încetat.

La vârsta de 51 de ani în ziua de 11 ianuarie 1978 părăsește România emigrând în Statele Unite.

În data de 16 august 1978 apare cartea „Pe Calea Crucii, în slujba regelui”  de Simion Motz, o carte în care fratele Simion Moț așterne pe hârtie tot ceea ce a trăit, de-a lungul vieții sale.

În carte o să întâlniți multe detalii din copilăria, experiențele trăite în multe circumstanțe complicate. Veți desluși trăirile lăuntrice ale unui om care vede că este păcătos și că are nevoie de mântuire. Povestește și despre arestarea sa și clipele de groază petrecute în detenția comunistă, dar în cele din urmă, ajutorul Domnului n-a întârziat să apară și a fost cu dumnealui.

Cartea ,,Pe Calea Crucii, în slujba Regelui” este una de memorii și se poate descărca de AICI. Bineînțeles că vei putea găsi și alte cărți de valoare scrise de către fratele Simion.

În America fratele Simion Motz duce o viață închinată Domnului împreună cu familia dumnealui care a tradus și a scris mult în perioada comunistă.

În anul 2005 Domnul își cheamă slujitorul său credincios acasă.



joi, 6 ianuarie 2022

Lutz Iacob 1892 - ? din Friedensthal

 


Fratele Iacob Lutz s-a născut în ziua de 10 octombrie 1892 în localitatea Friedensthal, județul Cetatea Albă, Ucraina. Părinții se numeau Georg și Friderica, de confesiune baptistă, etnici germani de naționalitate română.

Studiază cinci clase primare și face cursuri biblice.

Auzind despre dragostea lui Dumnezeu arătată prin Fiul său Isus Cristos se hotărăște să asculte de Dumnezeu și în ziua de 3 iunie 1912 este botezat.

În ziua de 11 aprilie 1913 se căsătorește în localitatea natală cu Lidia, născută Ioachim și Domnul îi binecuvântează cu șapte copii: trei băieți și patru fete.

Este contigentul 1914, făcând stagiu militar la Regimentul 28 infanterie și rămâne la vatră cu gradul de soldat.

Dând dovadă de credincioșie și dar de la Dumnezeu de predicare, frații lucrători din zona Timiș îl ordinează ca lucrător în ziua de 26 octombrie 1926. Raionul de activitate era: Timiș – Torontal, județul Arad, Severin, Caraș, unde erau 126 de membri și 25 de aparținători.

Fratele Iacob Lutz a locuit în localitatea Jimbolia, strada Moldova, numărul 16, județul Timiș și a lucrat în Bisericile Creștine Baptiste de limbă germană din acea zonă.

Surse:

Arhive

Săptămâna alianței de rugăciune din 1911, 1912 și 1914 avea în vedere și tinerimea

 

Săptămâna aceasta, din data de 02 – 09 ianuarie 2022, este săptămâna națională de rugăciune. În timpul comunismului o știam ca: „Săptămâna Mondială de Rugăciune”, cu aceleași subiecte în toate țările unde erau baptiști. Căutând azi ceva în revistele noastre baptiste vechi, am dat peste altceva ce mi-a venit bine la inimă și anume rugăciunea mondială baptistă pentru „tânerime”, adică tineretul nostru  scump și drag.

Baptiștii au pus întotdeauna un bun accent pe lucrarea cu tinerii, care au un bun potențial, sunt neânfricați, curajoși, dornici să meargă la bătăliile Domnului cu mare îndrăzneală și ies biruitori.

 

    Așa am găsit în anul 1911 că această săptămână era: Săptămâna alianței de rugăciune și ținea de duminică 1 ianuarie până sâmbătă 7 ianuarie 1911. Mi-a plăcut foarte mult subiectul de rugăciune de vineri, 6 ianuare 1911 și de aceea l-am scris în dulcele nostru grai românesc.

„Familia, institutele de creştere şi tânărimea

 Rugăciune, ca Domnul Isus să fie în fiecare familie recunoscut ca și cap;

ca sfinţenia căsătoriei şi corespunderea familiei să fie mai mult preţuită;

creşterea în toate institutele să cuprindă în sine învăţarea Cuvântului lui Dumnezeu şi credinţa creştinească;

ca toţi profesorii, educatorii şi invăţătorii să stea inşişi în adevărul creştinesc; ca toată osteneala pentru pocăinţa şi înaintarea tânărimei să capete binecuvântarea cea mai bogată a Dufului Sfânt. Texte Proverbe 6: 20 – 23; Luca 2: 51 și 52; Ioan 19: 26 și 27; Efeseni 6: 1 – 9.”

    Pe anul viitor 1912, tot în zi de vineri, 12 ianuarie, subiectul era tulburător de frumos și care se potrivește la precizie și azi după 110 ani.

„Familia, şcoala, tânărimea.

Rugăciune pentru părinţi şi miri (cei ce voiesc a se căsători), ca ei să înţeleagă tot bine partea cea spirituală a căsătoriei; pentru taţi şi mame, ca să fie copiilor lor soţii cei mai buni, ca să-i poată creşte la caractere curate creştineşti; pentru pocăinţa copiilor şi tânărilor; ca să înceteze depărtarea dela credinţă şi părăsirea adunărilor ; pentru toţi învăţătorii şcoalei de Duminecă, ca să fie  într-adevăr cu cuget spiritual şi să aibă scopuri nalte spirituale; pentru toţi învăţătorii şcoalelor mai simple şi mai nalte, ca să fie creştini adevăraţi şi să fie aflaţi ca și credincioşi în chemare lor spirituală ; pentru continuarea învăţării biblice în toate şcoalele, ca aceasta carte spirituală să fie explicată în mod spiritual; pentru toţi învăţătorii şi elevii universităţilor, în seminare etc., ca invăţătura cea curată a Evangeliei să fie acolo învăţată.

Texte: Ps. 34; 5; Moisi 4, 5—10; Marc 10: 13—22; 2 Tim. 3, 10—17.”

     Căutând apoi mai departe am găsit că vineri, 9 ianuarie 1914, subiectul de rugăciune a fost:

„Familii, școale, educațiune, îngrijirea tânărimei.

Noi voim să spunem mulțămită lui Dumnezeu, că importanța și lipsa lucrărei între tânărime în tot mai largi cercuri se cunoaște.

Noi ne rugăm Domnului, ca El să-și crească între noi o generațiune care să se teamă de El și să umble în căile lui.

Părinților, deschidă Domnul ochii ca să cunoască, că sigur „învățătura și îndreptarea Domnului” face creșterea copiilor o binecuvântare.

Stăpânilor (taților) căsii le lege Duhul lui Dumnezeu ca o datorință sfântă pe inimă, a nu părăsi nicidecum rugăciunea zilnică de casă.  

Toată lucrarea la tânărime voiască Domnul a o pune sub cuvântul: „Începutul înțelepciunii este temerea de Dumnezeu!”

Toate câte să fac, ca să conducă tânărimea de timpuriu la Cristos în școalele mai nalte și mai simple, în școalele pentru copiii mici și școala duminecală, recomandăm noi mânelor binenecuvântătoare ale Domnului, care a zis: „A acestora este împărăția cerurilor.”

A se ceti: Psalm 103: 17; 119: 9 – 11; 130; 2 Timotei 3: 15 – 17; Iosua 1: 1 – 9; 15, 33.”

3. Poporul Tău este plin de înflăcărare când Îţi aduni oştirea; cu podoabe sfinte, ca din sânul zorilor, vine tineretul Tău la Tine, ca roua.
(Psalmii 110:3, VDCC)

Să continuăm să ne rugăm pentru poporul tânăr și să-l promovăm, pentru că el este o binecuvântare a Domnului.

Rohia, vineri 06 ianuarie 2022

miercuri, 5 ianuarie 2022

Sunetele Evangheliei 100 de ani de la apariție


Prima carte de cântări pe note în Bisericile Baptiste din România a apărut în anul 1905 „Harfa coriștilor”, vedeți AICI, a doua carte este tipărită în anul 1913 „Cântările Evangheliei pe note”, iar a treia este tipărită în anul 1922 „Sunetele Evangheliei”. În decurs de 17 ani apar trei cărți de cântări pe note.

Alexa Popovici vorbește despre apariția acestei cărți și spune:

„Ca un supliment la colecţia de cântări pe note pentru coruri, în anul 1921 Vasile Berbecar s-a înţeles cu Vasile A. Torsan, un bun dirijor, abia intors din America şi acesta a tipărit cartea Sunetele Evangheliei, cu 60 de cântări pe note, pentru corurile mixte, bărbăteşti, femeieşti şi de copii. Cartea a fost terminată şi tipărită în 1922, umplând un gol resimţit printre corişti.”[1]

Cartea:

Sunetele Evangheliei

Cântări alese

 pentru Coruri mixte, de fete, copii și bărbați.

Colectate de Vasile Berbecar.

Cartea conține 60 de cântări, scrise pe 83 de pagini, este scoasă de Editura Vasile A. Torsan, reprezentant al Societății de Biblii din România. Tiparul executat de Tipografia Maxim Kuliner din Șebiș.

Prima cântare este: „Sfânt ești, sfânt ești, Doamne”, iar a doua cântare „Noi  lăudăm astăzi pe Cristos”, cântări ce înață Numele Domnului.

Cântările de cor din bisericile baptiste nu au luat dreptul la cântare al credincioșilor și nici nu mergem la biserică ca la un spectacol, pentru că aici este înălțată Dumnezeirea. Prin cântarea corului, melodie și cuvinte, credinciosul este pătruns de atmosfera încărcată a unei trăiri spirituale ce-l zidește și-l întărește în omul lăuntric.



[1] Alexa Popovici, Istoria baptistilor din România 1856-1989, pag 200.






marți, 4 ianuarie 2022

Lăpujan Ioan 1924 – 2006 din Jupânești

 


Fratele Ioan Lăpujan s-a născut în data de 2 ianuarie 1924 în satul Jupâneşti, județul Timiş, în familia lui Ioan şi Elena Lăpujan.

A mai avut 2 surori, Silvia şi Livia, ambele fiind convertite la credința baptistă. Încă din fragedă pruncie a rămas orfan, ducând o viață grea şi zbuciumată. În necazurile prin care a trecut l-a căutat pe Dumnezeu, iar în anul 1945 s-a botezat.

S-a căsătorit în anul 1948 cu Persida Bărbos, iar Dumnezeu i-a binecuvântat cu 11 copii: 4 băieți şi 7 fete. Una din fete, Ileana, s-a născut moartă, iar alta, Elena, a murit la 24 de ani, în anul 1987.

A fost ordinat ca diacon şi a slujit timp de mulți ani biserica din Jupâneşti. Bucuria sa a fost că doi din băieți, Ioan Alexandru şi Ştefan, au studiat teologia la Seminarul Teologic Baptist din Bucureşti, devenind păstori.

Fratele a plecat în veşnicie în data de 26 iunie 2006. Serviciul de înmormântare a avut loc în 28 iunie, în localitatea Jupâneşti şi a fost condus de pastorul Ioan Malancea. Evanghelia a fost vestită cu ocazia înmormântării de pastorii Ionel Tuțac şi Gigel Olariu.

Surse:

Dr. Ionel Tuțac

Lajos Janos 1833 – 1900 din Salonta

 


Fratele Lajos Janos s-a născut în aprilie  1833 la Salonta, județul Bihor. A fost crescut  într-un spirit creștin de mama lui, Fenesy Erzsébet.

Parinții lui l-au dat la vârsta de 12 ani ca ucenic de lăcatuși-puști, (armurier). După ce a învățat meseria, a lucrat ca armurier la o fabrică din Budapesta. Aici a câștigat foarte, bine dar și s-a calificat profesional. În timpul liber a studiat, citind multe cărți bune, în special Biblia, care i-a schimbat viața.

Întorcându-se acasă la Salonta a participat activ la întrunirile de studiu biblic, care au produs o trezire spirituală. La această întâlnire participa și Mihai Cornea, care a devenit cel mai eficient în predicarea Evangheliei.

S-a căsătorit cu Kiss Sara, care a fost o fată cu spirit creștin și Domnul i-a binecuvântat cu cinci copii.

În anul 1869 s-a înființat la Salonta Batalionul 9, unde a fost angajat ca specialist calificat la depozitul de arme pentru întreținere, unde a fost răsplătit pentru hărnicia și priceperea lui profesională, cu grade militare.

    În timpul fregventării întrunirilor „adunării bisericești”, în jurul anului 1870-1871 a apărut  Novak Antal ,vânzătorul de biblii, care era baptist în cadrul grupului.  Novak Antal a predicat pocăința și botezul conform crezului biblic, aici s-a legat o prietenie foarte strânsă cu Lajos Janos.

În ziua de 6 august 1875, fratele Heinrich Meyer care locuia la Budapesta a botezat cele opt persoane de la Salonta Mare: Janos Lajos cu soţia, Mihaly Cornya cu soţia, T. Lajos, Suzana Lajos, Sara Kiss şi tânăra G. Bordaş. Așa s-a format Biserica Creștină Baptistă maghiară în casa fratelui Janos Lajos din  Salonta. În anul 1877 prin predicarea fratelui Janos Lajos biserica ajunge la 40 de membri.

În ziua de 22 martie 1885 se mută la Budapesta ca predicator și înființează mai multe biserici baptiste maghiare.

Fratele Lajos Janos în anul 1888 s-a mutat în județul Arad, unde a înființat biserici la Ineu, Buteni și în alte 50 de localități din jur. A înființat biserici baptiste maghiare, dar și române, pentru că predica Cuvântul Domnului pentru toți oamenii din jur, maghiari sau români.

La vârsta de 67 de ani, în anul 1900 la Buteni, Domnul își cheamă slujitorul său harnic și credincios acasă, în Împărăția Sa.

 

Surse:

Alexa Popovici

Kiss Laslo

Matyas Elizabeta a tradus din limba maghiară




duminică, 2 ianuarie 2022

Dan Ioan 1904 – 1972 din Roșia


Fratele Ioan Dan s-a născut în ziua de 26 februarie 1904 în localitatea Roșia, județul Arad. Părinții se numeau Mihai și Sofia, de naționalitate română.

Face patru clase primare în localitatea natală.

Din tinerețe se îndrăgostește de Dumnezeu și Cuvântul Său pe care îl aude și îl primește în inimă, iar în anul 1920 este botezat de fratele păstor Vanci Vasile.

A fost încorporat în armată la Unitatea Militară 93 Infanterie, cercul teritorial Arad, rămânând se pare la vatră în anul 1926 cu gradul de soldat.

În ziua de 15 noiembrie 1927 se căsătorește în localitatea Dieci, județul Arad, cu sora Dan Catița, născută Mustea. În urma căsătoriei Domnul le-a dat șase copii, dintre care doi au decedat la vârste fragede, rămânând în viață cele patru fete ale familiei Dan: Florica, născută în anul 1929, Maria, născută în 1933, Catița, născută în 1936 și Ana născută în 1938.

Fratele Dan Ioan a fost ordinat ca păstor în Biserica Baptistă din Roșia în anul 1933. Comisia de ordinare a fost compusă din frații lucrători: Toader Ioan și Galea Dumitru.

A slujit pe ogorul Evangheliei 39 de ani, până când a fost chemat acasă la Domnul.

Era un om blând și predicile lui erau ascultate cu plăcere. Nu a avut școli înalte și nici Seminarul, dar era un om pocăit și cunoscător al Bibliei. În tinerețe a slujit și ca dirijor de cor și fanfară. A înființat corul și fanfara în Biserica Baptistă din Sălăjeni. Predica Vestea Bună a Evangheliei în bisericile din jurul Roșiei: la Revetiș, Dieci, Laz, Sălăjeni. Lua parte la vestirea Cuvântului la înmormîntări, fiind un slujitor devotat lucrării Domnului.

Se ocupa cu agricultura, avea o locuință în localitatea Roșia la numărul 88 și două hectare de pământ. Împreună cu soția și fetele, lucra la munca câmpului, din care își câștigau existența. De fiecare dată când începea munca la câmp, își descoperea capul și împreună cu familia, înălța o rugăciune către Cerescul Tată. Domnul l-a iubit pe dânsul și familia și cele patru fiice au rămas tari, lângă Domnul.

Pe timpul celui de-al Doilea Război Mondial a fost concentrat ca să fie trimis pe front, dar Domnul a lucrat în chip minunat și l-a scăpat de război. A ajuns cu plutonul din care făcea parte până la Nistru, acolo s-a primit ordin ca toți cei care au acasă de la trei copii în sus să fie trimiși în țară, la familie. Fratele Dan avea acasă patru fete și astfel a revenit în sat, la familie; totodată servind cu predicarea în biserici, pe timpul războiului, când era mare nevoia de lucrători.

La vârsta de 69 de ani, în anul 1972 fratele Ioan Dan a fost chemat acasă la Domnul, sfârșind alergarea pământească.

Surse:

Miclea Elena

Arhive