sâmbătă, 1 noiembrie 2025

Domnul Isus a venit să mântuiască păcătoșii, dintre care eu însumi sunt cel dintâi

 


1 Timotei 1:15 O, adevărat și cu totul vrednic de primit este cuvântul care zice: „Hristos Isus a venit în lume ca să mântuiască pe cei păcătoși”, dintre care cel dintâi sunt eu.

Biblia este o carte de căpătâi, unică în conținut și mesaj, ea este de la Dumnezeu și vorbește despre viață și moarte, despre cum putem să ajungem în raiul lui Dumnezeu. Cuvântul lui Dumnezeu este dulce, este un cuvânt care vorbește direct ce trebuie să fac și ce nu, cum trebuie să mă port, cum trebuie să mă văd eu pe mine și cum trebuie să-l văd pe cel de lângă mine.

Dumnezeu iubește pe fiecare om, pentru că toți sunt creiați de El după chipul și asemănarea Sa. Cuvântul de mai sus este cam dur, dar este perfect adevărat și cu totul vrednic de primit.
Pavel  face o afirmație demnă de luat în seamă și pe care noi trebuie să ne-o însușim.

-Afirmația este adevărată ca întreg Cuvântul lui Dumnezeu.

2 Timotei 3:16 Toată Scriptura este insuflată de Dumnezeu și de folos ca să învețe, să mustre, să îndrepte, să dea înțelepciune în neprihănire,
-Afirmația este cu totul vrednic de primit, de fapt întreg Cuvântul lui Dumnezeu trebuie primit.

Romani 16:17 Vă îndemn, fraților, să vă feriți de cei ce fac dezbinări și tulburare împotriva învățăturii pe care ați primit-o. Depărtați-vă de ei.
-Afirmația este un adevăr care este valabil pentru orice om: „Hristos Isus a venit în lume”

Ioan 1:10-13 El era în lume, și lumea a fost făcută prin El, dar lumea nu L-a cunoscut.
11. A venit la ai Săi, și ai Săi nu L-au primit.
12. Dar tuturor celor ce L-au primit, adică celor ce cred în Numele Lui, le-a dat dreptul să se facă copii ai lui Dumnezeu;
13. născuți nu din sânge, nici din voia firii lor, nici din voia vreunui om, ci din Dumnezeu.

Matei 1:23  „Iată, fecioara va fi însărcinată, va naște un fiu și-I vor pune numele Emanuel”, care, tălmăcit, înseamnă: „Dumnezeu este cu noi”.
-Afirmația are un enunț ciudat: „să mântuiască pe cei păcătoși”. Cum de nu a venit Isus pentru oamenii cei buni,  a venit chiar pentru păcătoși?

Romani 3:23 Căci toți au păcătuit și sunt lipsiți de slava lui Dumnezeu.
-Afirmația are un enunț și mai interesant la care  unii zic că nu li se potrivește: „dintre care cel dintâi sunt eu.”

În primul rând, trebuie să recunoaștem că suntem păcătoși. Toți am greșit și avem nevoie de mântuire.

În al doilea rînd trebuie să-mi fie foarte clar, eu sunt primul ca păcătos între toți păcătoșii.

În al treilea rând, nu trebuie să mă sperii, pentru că mântuirea este pentru cei păcătoși.

O cercetare profundă în fața Cinei Domnului:

Știți că păcătosul s-a întors acasă mântuit, nu fariseul care se ținea sus.

Luca 18:11  Fariseul stătea în picioare şi a început să se roage în sine astfel: „Dumnezeule , Îţi mulţumesc că nu sunt ca ceilalţi oameni, hrăpăreţi, nedrepţi, preacurvari, sau chiar ca vameşul acesta.”

Luca 18:14 Eu vă spun că mai degrabă omul acesta s-a coborât acasă socotit neprihănit decât celălalt. Căci oricine se înalță va fi smerit și oricine se smerește va fi înălțat.”

Greșala mare a noastră este că noi avem ochi pentru ceilalți oameni, nu pe noi.

Ioan 21:20-22 Petru s-a întors și a văzut venind după ei pe ucenicul pe care-l iubea Isus, acela care, la cină, se rezemase pe pieptul lui Isus și zisese: „Doamne, cine este cel ce Te vinde?”
21. Petru s-a uitat la el și a zis lui Isus: „Doamne, dar cu acesta ce va fi?”
22. Isus i-a răspuns: „Dacă vreau ca el să rămână până voi veni Eu, ce-ți pasă ție? Tu vino după Mine!”

Pot să-mi iau ochii de pe aproapele și să-i focalizez pe mine?

Este un cuvânt vrednic acesta.

Mântuirea esta salvarea din păcat.

Efeseni 2:4-6 Dar Dumnezeu, care este bogat în îndurare, pentru dragostea cea mare cu care ne-a iubit,
5. măcar că eram morți în greșelile noastre
, ne-a adus la viață împreună cu Hristos (prin har sunteți mântuiți).
6. El ne-a înviat împreună și ne-a pus să ședem împreună în locurile cerești, în Hristos Isus,


vineri, 31 octombrie 2025

Strada Popa Rusu 22, București - un loc al mărturiei creștine baptiste de peste 130 de ani

 


Au trecut mai bine de 130 de ani de când inginerul baptist Karl Friedrich Weigel a căutat un loc de adunare pentru Comunitatea Baptistă Germană din București. Locuia pe strada Sfinții Apostoli nr. 42,   a început căutările prin anul 1894 și a găsit proprietatea la o distanță de mers pe jos de 30 de minute. Strada Popa Rusu este în cartierul bucureștean Armenesc. Acest cartier s-a format în jurul Bisericii Armenești, aici fiind o populație predominant armeană, cu meșteșugari și comercianți vestiți.

Strada Popa Rusu și-a căpătat numele după un preot rus, rămas în București după unul dintre războaiele ruso-turce, undeva în jurul anului 1700.

Această stradă Popa Rusu este vestită și prin faptul că are și o Biserică Ortodoxă atestată documentar în anul 1718. Tot pe această stradă sunt case boierești de patrimoniu.

Casa Alexandru Demetriad - Una dintre multele clădiri distinse din acest peisaj, se găsește pe strada Popa Rusu la numărul 12 — un edificiu eclectic care „prinde” atenția trecătorului prin prezența sa puternică și bogăția de ornamente.

Reședința Ștefan Minovici din Popa Rusu nr. 24 - Vila de sfârșit de secol al XIX-lea din strada Popa Rusu numărul 24, este situată într-o „plasă de străduțe aproape neschimbate în rânduiala lor de peste 100 de ani”. Revista „Casa Lux”  prezenta vila Ștefan Minovici în articolul „Un palat în centrul Bucureștiului. E de închiriat”.



Pe lăngă alte clădiri importante de pe strada Popa Rusu din anul 1896, apare numele: „Comunitatea Baptistă Germană din București” care s-a format din anul 1856. Acest locaș care a fost la nr. 18, apoi la 28 și acum 22.

În acest loc de închinare au slujit un număr de 19 păstori. Primul păstor a fost August Liebig 1863 – 1910 și cel actual este pastorul Costel Ghioancă, ales în luna noiembrie 2024, după ce o vreme a fost păstor girant.

În acest loc bine cunoscut în sânul baptiștilor din România, s-au petrecut multe lucruri înalte pentru slava lui Dumnezeu. De aici Cuvântul Evangheliei a fost vestit în capitala țării noastre și printre românii care au primit în inimă Cuvântul sfânt al lui Dumnezeu și au început să se predea Domnului tot mai mulți, iar azi avem prin îndurarea lui Dumnezeu multe biserici baptiste românești și un Institut Teologic Baptist care din 1921 pregătește lucrători pentru lucrarea de predicare a Cuvântului Sfânt.

Mai multe lucruri veți putea citi despre Biserica Baptistă „Betania” din strada Popa Rusu 22, în cartea la care lucrăm cu zor și cu ajutorul Domnului sperăm să apară anul viitor, când biserica va împlini 170 de ani de existență.

Toată slava și cinstea lui Dumnezeu, Tatăl Domnului Isus Cristos!

Alte case de pe stradă








joi, 30 octombrie 2025

Emil Constantin 1958 - 2004 din Brad - Capelan Militar

 


S-a născut în 1958 în localitatea Brad, județul Hunedoara, însă aproape toată copilăria şi-a petrecut-o în casa bunicilor din Chişlaz, județul Bihor, departe de mamă. Aici era dus de bunicul lui, apoi de bunică, duminică de duminică la biserică. De aici avea să plece la liceul militar „Ștefan cel Mare”, pe care îl absolvă în anul 1977, apoi la şcoala de ofiţeri activi de Tancuri și Auto „Mihai Viteazu” din Pitești, pe care o absolvă în anul 1980, iar după terminarea studiilor avea să se stabilească în Bucureşti.

A fost comandant de companie tancuri la Regimentul 1 Mecanizat. A lucrat și în cadrul Laboratorului Psihologic Auto Central.

În şcolile militare s-a depărtat de învăţăturile Bibliei (singura carte din casa bunicilor), de biserică, cu vremea considerându-se ateu. Dumnezeu însă, avea să-l cerceteze de-a lungul vremii, mai ales după pocăinţa mamei lui. Faptul că se mama sa se convertise i-a creat nenumărate probleme în carieră, greutăţi la primirea ca membru în Partidul Comunist, refuzul de a fi acceptat la Academia Militară sau în funcţii politice înalte din armată.

După revoluţie, convingerile comuniste aveau să i se năruie, apoi şi ateismul, iar la îndemnul mamei avea să reia mersul la biserică. La sugestia ei, a ales să meargă la Biserica Baptistă „Sfânta Treime”, pe care a frecventat-o sporadic în cursul anilor 1991 şi 1992, apoi la biserica din cartierul Ferentari, despre care aflase şi care era mai aproape de locuinţă. În acest timp a luat hotărârea de a se reîntoarce la credinţa bunicului şi a mamei lui. Soţia lui, Carmen, acceptase să îl însoţească duminicile la biserică, dar când i-a spus în 1992 că vrea să se boteze, ea i-a cerut să o aştepte şi pe ea, astfel că în 1993, ambii soţi Constantin aveau să mărturisească în botez credinţa lor în Isus Hristos ca Fiu al lui Dumnezeu şi Mântuitor personal. Tot în această perioadă avea să înceapă cursurile Facultăţii de Sociologie-Psihologie.

În 1996, la un control medical de rutină a fost diagnosticat cu leucemie, boală pe care a purtat-o cu el opt ani, deşi şansele date de doctori nu depăşeau doi-trei ani. Deşi iniţial a fost clasat apt limitat, peste un an s-a pensionat şi a fost trecut în rezervă, având gradul de maior. Anul următor s-a înscris la Institutul Teologic Baptist din Bucureşti, pe care avea să-l absolve în 2001. În 1998 a fost ordinat diacon al Bisericii „Providenţa”, iar anul următor a fost ales pastor asistent al aceleeaşi biserici. Tot în 1999 este încadrat capelan în cadrul Secţiei de asistenţă religioasă a Ministerului Apărării Naţionale.

„Ce minunat este Dumnezeu! Dintr-un ateu, cum am fost, a făcut din mine un adevărat creştin, dintr-un serv al diavolului (secretar de partid în armată!) m-a făcut serv al Său (pastor într-o biserică!), dintr-un om bolnav de leucemie, pe care armata l-a trecut în rezervă şi l-a trimis acasă, să-şi aştepte moartea, El m-a adus înapoi în armată, nu ofiţer, ci capelan militar, reprezentantul Alianţei Evanghelice şi încerc să slujesc, nu cu arma, ci cu Biblia, - purtându-mi tot El povara bolii melc incurabile”, scrie Emil Constantin către sfârşitul cărţii despre care am pomenit la început.

„Cine l-a cunoscut pe Emil, a fost îmbogăţit, cum am fost şi eu îmbogăţit încă de când l-am întâlnit prima oară”, a mărturisit pastorul Vasile Al. Taloş în predica rostită la serviciul divin de înmormântare. Fratele Ioan Bunaciu a dat citire necrologului, iar pastorul Daniel Mariş a avut un mesaj duhovnicesc inspirat din Filipeni 1. Ministerul Apărării Naţionale a participat la ceremonie printr-o gardă de onoare, plutonul de militari trăgând trei salve în momentul înhumării. La cimitir, predica a fost rostită de pastorul Cornel Boingeanu, iar preotul militar Ioan Ilinca, coleg al celui plecat dintre noi, a avut un cuvânt de mângâiere şi speranţă pentru familie şi adunare.

„Niciodată nu am fost mai fericit în viaţă (cu excepţia momentului când am experimentat întâlnirea cu Isus Hristos şi iertarea Lui) ca în aceşti şapte ani de când am leucemie. Pentru că fiecare zi este un dar de la Domnul pentru mine. Sunt pregătit să mor în orice moment şi nu mi-e frică, deoarece ştiu că mă duc Acasă, la El.“ Este confesiunea pe care Emil Constantin, o face în cartea lui  Dar acum ochii mei Te-au văzut”, apărută cu doar câteva luni înainte ca Domnul să-l cheme acasă. Deşi însorită, ziua de 5 iunie, a fost o zi tristă pentru familia Constantin, pentru Biserica Baptistă „Providenţa” din Bucureşti, unde slujise ca păstor, dar şi pentru comunitatea evanghelică din România, al cărei unic capelan militar fusese.

Serviciul divin de înmormântare a fost condus de pastorul Otniel Bunaciu.

marți, 28 octombrie 2025

Richard Wurmbrand a fost ordinat la Biserica Baptistă Germană ( Betania ) din București

 


Baptiștii au fost în spărtură atunci când situația o impunea. Au dat dovadă de curaj și au făcut ce Dumnezeu le spunea să facă. Au fost alături de personalități marcante în caz de nevoie și nu au avut emoții să le ofere ajutor.

Trupele de ocupație germane au intrat în București în ziua de 8 octombrie 1940 și au rămas pâna la 23 august 1944, când românii au întors armele împotriva Germaniei. În această perioadă, baptiștii au trecut prin mari necazuri, fiindcă Mareșalul Antonescu a scos în afara legii, Cultul Baptist.

Pastorul baptist Fleischer Johannes de la Biserica Creștină Baptistă Germană din strada Popa Rusu nr. 22, a făcut demersuri către legația Germaniei, ca biserica baptistă germană să fie deschisă. De la legație i s-a transmis că nu se poate face așa ceva, ca să nu deranjeze autoritățile române. Se pare că în practică Pastorul Fleischer Johannes trecea peste ordinul autorității române și la adăpostul că biserica era germană, a făcut programe, deși toate bisericile baptiste din București și din țară erau închise și sigilate.

Pe de altă parte și Richard Wurmbrand era într-o pozițe neplăcută, fiind evreu, a fost arestat de naziști de trei ori în timpul ocupației germane. Familia surorii Sabina a fost deportată și a murit acolo.

Pastorul Fleischer Johannes, dând dovadă de un mare curaj, a acceptat ca Richard Wurmbrand să fie primit la biserică și să fie ordinat ca diacon. Riscul era foarte mare, dar conducerea bisericii a trecut peste toate temerile și obstacolele.

Iată ce scrie fratele Richard Wurmbrand în cartea sa „De la suferință la biruință”:

„Într-o seară mă aflam în adunarea din strada Popa Rusu, unde fusesem ordinat ca diacon, în secret, pe vremea naziștilor, când era de neconceput ca unui evreu să-i fie dată o slujbă în biserică. Dar aceasta era o biserică în limba germană și fasciștii n-au îndrăznit s-o închidă.

Ordinarea a avut loc în cea mai mare taină. Doar cei doi care și-au pus mâinile peste mine și doi martori au fost prezenți. Ușa era încuiată. Frații germani  Fleisher și Strobel nu se temeau de furtuna antisemită care bântuia afară.

Tot în această biserică eu am oficiat mai târziu primul meu botez, al unui evreu care nu știa niciun cuvânt românește. În timpul serviciilor divine, eu vorbeam, iar el citea, citea din Noul Testament al său în limba rusă.

Înainte de botez i-am spus: Eu nu pot oficia acest botez, fără să-mi dau seama cât cunoști Scriptura. Citește un verset pe care-l dorești și explică-mi-l. El și-a deschis Biblia la 2 Corinteni 12: 11, unde Pavel scrie: Eu sunt un nimic, apoi și-a închis cartea și a întrebat: Dacă Pavel a spus că este nimic, dumneata cât crezi că ești? l-am mulțumit. El cunoștea Scriptura mai bine decât mine.”

Și pastorul Friedrich Georg Teutsch care a emigrat în Germania în timpul comunismului a scris:

„R. Wurmbrand a fost arestat de trei ori de către fasciști. El a căutat adăpost și l-a găsit timp de luni de zile în congregația baptistă germană Popa-Rusu din București, împreună cu pastorul Johannes Fleischer, care era cetățean al Reich-ului.”



luni, 27 octombrie 2025

Dumitru Cornilescu - Colocviu 2025 Montreux, Elveția - de VICTOR SAINIUC


 

27 august 2025

 

Un NUME:                Dumitru Cornilescu, un “Martin Luther al României”

Un EVENIMENT:    50 de ani de la trecerea sa în veșnicie. (4.04.1891-27.08.1975).

Un ORAȘ:                 Montreux, oraș superb pe malul lacului Geneva, Elveția.

Un GRUP DE INIȚIATIVĂ:

Credincioșii evanghelici români care locuiesc și muncesc în Elveția, în apropierea locului unde a trăit și activat Dumitru Cornilescu în ultima parte a vieții sale pământești, s-au adunat pentru o aducere aminte despre traducătorul Cornilescu. S-au remarcat credincioșii Bisericii “Gosen” Valais, ai Bisericii Penticostale Române Yverdon și E.E.R.G. Geneve.

Un POPAS:               Biserica Evnghelică asociată cimitirului Clarens-Montreaux.

O ECHIPĂ MEDIA: Credo TV, Cluj Napoca.

 


Anul acesta, la 27 august, s-au împlinit 50 de ani de când Dumitru Cornilescu a fost așezat în cimitirul evanghelic Clarens-Montreux. Omul care a adus o schimbare majoră în viața spirituală a României s-a oprit din alergare la 27 august 1975, în Montreux, Elveția.

 

Evenimentul a fost evidențiat și marcat de un Colocviu organizat de credincioșii evanghelici care locuiesc și muncesc în Elvetia, în localitățile din jurul Lacului Geneva.

Evenimentele au decurs în două locații diferite: Seminarii la Biserica din Geneva și Comemorarea evenimentului la Biserica Evanghelică a cimitirului Clarens-Montreaux (Temple Protestant de Clarens, édifié en 1937)

In ultima sâmbată a lunii august 2025, pe o vreme mohorâtă și ploioasă, Evenimentul a fost comemorat în frumoasa Capelă Evanghelică a cimitirului. Imnuri interpretate în limba română, la inițiativa excelentă a fr. Titi Demian, acompaniate de orga capelei, mesaje scurte prezentate de Dr. Emil Bartoș, M. Div. Victor Sainiuc, Dr. Vlad Crâznic și Dr. Zsolt Garai-orgă.

  

Vizitând mormântul, ceea ce impresionează, la prima vedere, este modestia evidentă a locului de veci a celui care a trăit modest în Romania. Printre monumentele impresionante de marmură, granit și stânci ferecate parcă pentru veșnicie, se evidențiază prin modestie și simplitate o mică placă de marmură, înegrită de vreme și aproape ilizibilă: Dumitru Cornilescu -Anne Cornilescu.

Este o ironie a sorții că cel care a generat o mișcare de trezire spirituală autentică, originală, naturală, în Romania, sub călăuzirea Duhului Sfânt, are parte de așa de puțină apreciere din partea credincioșilor români.

Biblia tradusă de Dumitru Cornilescu, tipărită în 1921 (Ediția Princeps), a fost, și este, cursivă, ușor de citit și de înțeles, autentică, fidelă originalului, nealterată lingvistic de trecerea anilor. Primii trei ani după tipărire a fost acceptată în Biserica Ortodoxă Română, apoi, datorită popularității sale, a fost interzisă de Sinod, iar tânărul preot și călugăr, a fost exclus din Biserica Ortodoxă, împreună cu toți colaboratorii și simpatizanții săi. Astfel s-a născut în mod natural, aș zice, mișcarea de reformă evanghelică din Romania.

De ce a comemorat evenimentul și celebrat Colocviul în Elveția?

Într-o predică rostită în fața unui auditoriu numeros, D. Cornilescu a afirmat că toți oamenii sunt păcătoși și lipsiți de slava lui Dumnezeu (cf. ep. către Romani 3:23), un ofițer de rang superior s-a simțit ofensat și l-a provocat la duel pe cel care a citat din Scriptură un adevăr universal. Intr-un duel dintre un tânăr călugăr și un ofițer de carieră, cine moare primul???

Dumitru Cornilescu a fost sfătuit de prietenii și colaboratorii săi (dar și de dușmani), să părăsească România pentru o perioadă, până la calmarea spiritelor.

A plecat în Germania pentru o perioadă scurtă de timp, apoi, pentru o perioadă, în Marea Britanie (ajutat de British Bible Society, cea care a făcut posibilă tipărirea și răspândirea noii traduceri a Bibliei, făcută de Cornilescu). În final, s-a stabilit in Elveția, unde a rămas pâna la sfârșitul vieții sale.

 Clocviul de la Montreaux a fost un eveniment notabil, merituos și necesar. Cred că înaintașii noștri trebuiesc cinstiți și apreciați, cu atât mai mult cu cât generații întregi de români au găsit mântuirea prin Domnul Isus Hristos citind dintr-o Biblie care a apărut datorită viziunii, tenacității, și muncii asidue depuse timp de 2 ani a celui ce a fost Dumitru Cornilescu.

 Surse: A. Măianu, P. Beloiu, D. Cuculea, D. Cornilescu, Internet.

VICTOR SAINIUC

Cluj Napoca, 2025






miercuri, 22 octombrie 2025

Gheorghe Pop 1925 - 2009 - poetul penticostal din satul meu, Rohia

 

Fratele Gheorghe Pop ( Gheorghe de la vale ) a fost un poet de mare valoare pentru lumea eveanghelică din zona noastră, a Lăpușului, dar și spre Cluj, Bistrița și alte zone.

L-am cunoscut din clasa întâi, anul 1963 când treceam pe lângă casa dumnealui și Aurica, fiica dâsului era colega mea de clasă, dar și a multor copii. A fost un om simplu, dar cu o înțelepciune înaltă dată de la Dumnezeu. Când era tânăr, iernile le petrecea la căsoiul din dealul Aruncaș și ziua dădea oile pe turiș; adică vara făceau fânul acolo și nu-l aduceau acasă, ci iarna oamenii stăteau cu oile pe dealuri, acolo aveau grajd și noaptea erau bine închise, iar ziua le dădea fânul lângă fârcitură. Acolo în iernile lungi și grele nu se plictisea, ci scria poezii cum Domnul îi dicta. Pe lângă darul de a compune poezii, avea dar și de recitat, precum și un dar de predicare de nu te săturai să-l asculți. Predica așa de plăcut, cursiv, cunoștea Biblia foarte bine și darul poetic se vedea și în predicare. Deși a crescut la oi, nu era un țăran autentic, deoarece a făcut școală și a lucrat mulți ani ca impiegat de mișcare la Autogara din Târgu Lăpuș.

Fratele  Gheorghe Pop, s-a născut în ziua 6 martie 1925, într-un sat din Maramureș, numit Rohia, care a împlinit în acest an 700 de ani de atestare.



S-a căsătorit în anul 1944 cu Floare, născută Oana și au avut 6 copii: Maria, Liviu, Axinte, Aurica, Rodica și Florica, toți copiii sunt la casele lor, cu copii mari, dar și nepoți.

În anul 1946, la vârsta de 20 de ani, s-a  întâlnit cu Domnul Isus Hristos și l-a primit în inimă ca Domn și Mântuitor.

În 1947 a încheiat legământ cu EL prin botez în satul Măgoaja, comuna Chiuești. Botezul a fost oficiat de către frații păstori Rus Elisei și loan Bodolea.

Începând cu anul 1953 a vestit Evanghelia, iar în 1955 a compus primele versuri.

 "David și Goliat” a fost prima poezie, urmată de "Cartea Esterei ”, “Esau și lacov ” etc.

Lăsându-se sub călăuzirea Duhului Sfânt, a mai primit și alte poezii, care sunt cuprinse în cele două volume, pen­tru care mulțumesc Domnului.

În anul 2009, la vârsta frumoasă de 84 de ani, a plecat la Domnul în patria Sa minunată.

M-am născut într-un bordei

Învelit cu paie

Între miei, între căței

Și iada cea bălaie

Ei mi-au fost colegi de joacă.

- în copilărie, mielul alb, cățelul brun

Și iada cea zglobie.

Aud și acum pe mama bună

Cum seara ne striga:

- Hai copii că-i gata cina și vine vremea grea!

Așa mi-a fost viața, așa mi-am petrecut

O vreme a cărui farmec eu nu l-am cunoscut.

În anul 2001 au apărut două cărți tipărite cu poezii. Primul volum are 25 de poezii și cartea are 350 de pagini. Al doilea volum are 30 de poezii și 356 de pagini.

 

Sunt onorat să fi cunoscut un astfel de om cu care vorbeam de multe ori și avea cuvânt de îmbărbătare, învățătură, era prietenos și știa să promoveze oamenii.

7. Aduceți-vă aminte de mai-marii voștri care v-au vestit Cuvântul lui Dumnezeu; uitați-vă cu băgare de seamă la sfârșitul felului lor de viețuire și urmați-le credința!
(Evrei 13:7, VDCC)







 




luni, 20 octombrie 2025

33 de ani de la întâlnirea păstorilor pe muntele Suhardul Mic din anul 1992

 


Căutând în aceste zile prin reviste să găsesc informații despre biserici și păstori, ca să scriu pe tărâmul istoriei baptiste, am dat peste acest articol scris de dr. Ioan Dan, pe atunci era președintele Comunității Bisericilor Creștine Baptiste Cluj.  M-am gândit că poate frații mei păstori din aceea vreme se vor bucura. Articolul este scris în revista „Creștinul Azi” din septembrie 1992, este scris de fratele Ioan Dan.

Lectură plăcută!

„Într-o casă de odihnă montană din apropierea Clujului, anul acesta 1992, Ia Casa Verde, Lacu Roşu, în Munţii Harghita, au fost prezenţi aproape toţi pastorii Comunităţii Cluj împreună cu soţiile lor.

Ce este „Casa verde”? O casă de odihnă.  Zilele s-au depănat pe cât de plăcut, pe atît de repede, în minunat timp de rugăciune, de studiere a Bibliei, de drumeţii odihnitoare în natură.

Tematica urmărită în discuţii, rugăciuni și în viziunea actuală, a fost UNITATEA în cuget şi fapt, în crez şi trăire, în familie şi biserică a tuturor membrilor comunităţii noastre creştine. Primele raze ale răsăritului de soare îi găseau pe pastori la locul special de rugăciune, un platou liniştit pentru meditaţie. Prezenţa unui frate misionar din SUA, Lightsey Wallace care a susţinut Studiul Biblic despre Familie, ne-a îmbogăţit cunoştinţele şi domeniul experimental privind educaţia copiilor, disciplinarea creştină a acestora, pregătirea tinerilor pentru căsătorie, familia creştină ca model în biserică şi societate. Excursiile zilnice la Lacu Roşu, pe muntele Suhardul Mic (1352m.!), traversarea Cheilor Bicazului-bijuterie unică a minunăţiilor create prin Legile lui Dumnezeu - toate făcute şi trăite în acelaşi spirit al "unităţii frăţeşti', au contribuit la recreerea fizică şi pregătirea pentru un nou an de muncă pe tărimul răspîndirii Evangheliei. Da, serile vor fi neuitate: momentele de părtăşie din jurul focului de tabără, cîntările şi lacrimile de bucurie vor rămîne ca "stâlpi de aducere aminte”, pentru consolidarea cunoaşterii reciproce a tuturor celor participanţi. Nu vom uita prima seară cu destăinuiri şi amintiri despre întemeierea propriilor familii, apoi în seara a doua motivaţiile dedicării lor ca propovăduitori ai Cuvîntului, seara a treia dedicată împărtăşirii bucuriilor  şi greutăţilor din mijlocul societăţii şi bisericii locale unde Dumnezeu i-a  destinat să trăiască un timp. Şi seară de seară, ştiind că “ai în cer sus Tată, asupra-ți orice-ar veni, uitat nu te lasă”... am înţeles ca şi poetul. ..„focul dragostei lui Isus, arde acum        pe-n văţăcei”... că grupul minunat de păstori şi soţiile lor a "crescut" în "harul şi în cunoştinţa Domnului şi Mîntuitorului nostru Isus Christos”. Plecînd de la Casa Verde, ştiam cu toţii ca zilele toamnei se apropiau cu rod bogat, dar şi cu frunze veştede!

Fraţii şi surorile care au experimentat îndemnul psalmistului David şi au gustat doar pentru şase zile „dulceaţa” locuirii împreună, se vor bucura de plăcute amintiri, iar bilanţul beneficiilor trăirii acestui verset biblic, le va fi mare!

Invităm pentru timpul concediilor din anul viitor, dacă va fi cu voia Domnului,  să fie partaşi la odihnă şi bucuriile de la „Casa Verde”.

 Lacu Roșu şi alţi pastori, pentru ca creşterea noastră în legătură frăţească să fie tot mai trainică.”

(D. I. Alexandru - Cluj Napoca)






joi, 16 octombrie 2025

Ioan Gordan 1940 - 2025 inginerul demn al C.A.P. - ului din satul meu, Rohia

 


Era în vara anului 1965, terminasem clasa a doua și auzeam pe mama Voichița vorbind că a venit în sat o familie numită Gordan Ioan și Olimpia. Erau tineri căsătoriți și cu studii superioare, au venit într-un sat nu prea cunoscut în acei ani, rămas atunci cam în urmă cu pasul civilizației. Satul era unul locuit de țărani harnici și buni la suflet, încălțați atunci cu opinci, îmbrăcați cu cioareci (pantaloni făcuți din lână) și haine făcute de harnicele femei ale satului. La acea vreme satul avea puțini intelectuali, dar totuși erau.

În  clasa a doua aveam învățător pe un fiu al satului, domnul Ioan Găman, care ne-a învățat și am trecut cu bine în clasa a treia. Când am mers în prima zi de școală, surpriza ne-a fost mare să o vedem pe doamna Olimpia Gordan învățătoare, care abia era venită în sat. Cu domnul înginer am venit în contact în clasa a treia, când a înlocuit-o la ore pe doamna Olimpia. Nu ne-a predat, ci a stat de vorbă cu noi, copiii. Pe mine m-a întrebat cum mă cheamă și ce o să mă fac când o să fiu mare, la care tot dumnealui a răspus: „inginer de drumuri gata”, am râs toți copiii și de atunci mi-am dat seama că domnul inginer Ioan Gordan, este un om deschis, prietenos și care știe să vorbească și cu cei mici ca și cu cei mari.

A fost inginerul Colectivului (Cooperativa Agricolă de Producție) din Rohia tot timpul existenței sale și domnia sa a condus, deși colectivul avea președinte, dar persoana de bază era inginerul.

A fost un om de omenie, discuta cu țăranii când mergea să-i vadă pe tarla, le explica unele lucruri de agricultură, asta însemna că știe meserie. De multe ori acum după 1989, când săpam cu mama și nu prea-i plăcea cum săpam, zicea: „și domnul inginer a zis că trebuie așa”.

A fost un om demn în lucrarea domniei sale și a încercat să nu facă rău la nimeni, chiar dacă unii din fiii satului se mai pârau între ei. Țin minte că într-o seară, cam prin anul 1972 poate, pe când mama Voichița era ajutată de vecinii noști Șleam Iov și Reghina ( a Ciululi ) au venit cu căruța din câmp și nu trece mult că vedem că vine să controleze căruța toată conducerea C.A.P. ului cu milițianul, lucru care a stârnit o reacție a vecinilor. Cum de a venit inginerul la badea Iov? Nu a făcut în aceea vreme rău la nimeni, ci a căutat să se rezolve cu bine unele lucruri care mai ieșeau din tiparul uzanței din aceea vreme.

Deși mie mi se părea că era un om cam tăcut, totuși era la dispoziția omului care avea nevoie de ajutorul domniei sale, la cine-i cerea ajutorul îl dădea cu un sfat ca de la un om învățat care știa să-i spună fiecărui om. Era și un om vesel, povestea cu bucurie și veselie, am observat lucrul acesta când vorbeam cu dumnealui.

A fost un om al satului și de aceea a rămas în sat și după căderea comunismului și desființarea C.A.P. ului. Un om de care ne vom aduce aminte mereu, ca fiind fiu al satului prin naturalizare.

Ioan Gordan s-a născut în ziua de 6 august 1940 în localitatea Bologa, județul Cluj, unde a absolvit școala generală.  După absolvirea liceului, a studiat la Facultatea de Agronomie Dr. Petru Groza Cluj Napoca, fiind repartizat ca inginer la Rohia.

În ziua de 16 octombrie 2025 este chemat de Dumnezeu în veșnicie.

Bunul Dumnezeu să binecuvânteze și să întărească familia rămasă în urma domniei sale.



miercuri, 15 octombrie 2025

Revista „Arhiva Baptistă” la nr. 20, felicitări!

 


Revista „Arhiva Baptistă” a luat ființă în anul 2019 la Arad, cu un elan tineresc al fratelui dr. Emanuel Jurcoi, ajutat de alte personalități dornice a scoate la lumina zilei, trecutul frumos, plin de viață al poporului baptist de pe pământul românesc.

Greutăți în apariția fiecărui număr, sunt întotdeauna, dar colectivul editorial merge mai departe mereu și ne încântă cu noi și noi descoperiri minunate, care ne ung la inimă.

Acest număr se ocupă de ceva, care încântă viața fiecărui baptist:

„Asociația Studenților Baptiști din România 1927 – 1945”

Baptiștii au avut întotdeauna tineret studios și ce este cel mai important lucru, că mulți părinți țărani au făcut tot posibilul, prin greutăți, să-și dea după putere, pe unii din copii la școli mai înalte, care au devenit personalități pe care Dumnezeu le-a folosit pentru slava Lui.

În comunism, ritmul s-a încetinit puțin, dar Domnul a ridicat tineri cu studii superioare, care au adus un plus de valoare, deși comunisml desconsidera mult pe baptiști, considerându-i oameni înapoiați și fără perspectivă.

În cuprins ne întâlnim cu nume de tineri credincioși baptiști care au studiat la școli înalte, cu organizațiile de studenți baptiști, dar și alte informații din lumea studenților baptiști.

Pe autorii revistei îi felicităm pentru demersul lor constant, iar pentru cititorii mei dragi, dacă nu au un abonament îi invit să se aboneze imediat, ca să nu mai piardă alte informații prețioase din lumea baptistă.






duminică, 12 octombrie 2025

50 de ani de la asasinarea pastorului Radu Cruceru, martir al credinței baptiste

 


Poporul creștin bapatist din România are multe nume de martiri ai credinței, dar ei nu sunt scoși așa mult în evidență și baptiștii nu se închină lor. Le păstrăm memoria demnă, sunt notați în istorie ca oameni care au fost uciși din cauza credinței și a activității lor.

Să amintesc doar de învățătorul Gheorghe Slăv, care a murit în urma rănilor provocate de pietrele aruncate de copiii ațâțați de preotul din localitate în ziua de 5 octombrie 1919, de frații păstori Vasile Gherman, asasinat în ziua de 2 noiembrie 1988 și Amfilofie Liubimirescu în ziua de 30 octombrie 1987. Oameni care au fost credincioși lui Dumnezeu, au făcut lucrarea Lui cu credincioșie, dar lumea i-a urât și omorât.

Aceeași soartă a avut-o și fratele Radu Cruceru (1929 – 1975) despre care am scris AICI. Fratele termină Seminarul în anul 1957, este ales păstor la Turnu Măgurele, județul Teleorman. Se mută la Ploiești și în anul 1970 la Iași. Fratele avea un mare dar de la Dumnezeu, predica cu putere, se implica în lucrarea care creștea peste tot unde activa. Securitatea comunistă i-a întins o capcană în care a căzut, precum s-a întâmplat pe vremea cuceririi Canaanului, în vremea lui Iosua fiind înșelați de gabaoniți, un popor care trebuia distrus. Ce s-a întîmplat? Securitatea i-a spus că va semna o hârtie inofensivă care nu va avea consecințe asupra viitorului lui, nu va ști nimeni și multe alte promisiuni mincinoase. De menționat aici că în aceea vreme se ducea și o luptă în a înțelege ce spune Biblia despre supunerea față de stăpânire, unii păstori au fost categorici și nu s-au lăsat înșelați să semneze un document pus la dispoziție de securitate.

Fratele a semnat și mai târziu și-a dat seama că a fost înșelat. Mai multe puteți citi AICI. Securitatea nu s-a ținut de cuvânt și i-a cerut tot mai multe informații, pe care fratele la un moment dat, nu a vrut să le mai dea, dar pentru securitate a fost limpede ce urmează, asasinarea.

Fratele nu a fost asasinat numai că nu a vrut să colaboreze, să dea informații, ci pentru faptul că lucrarea baptistă într-un oraș universitar precum Iașiul, se extindea prea mult, și prea periculos pentru propaganda de partid atee. După ce planul asasinării a fost pus la punct, s-a trecut la fapte. Fratele mergea și la alte biserici în afara orașului și într-o vineri seara,  când se îndrepta cu Dacia 1100 spre localitatea unde voia să meargă, a fost lovit foarte puternic din spate de o altă mașină care l-a răsturnat. Fratele a înțeles ce se întîmplă, a ieșit din mașină și a fugit pe câmp, dar asasinii l-au ajuns.  A fost ucis în ziua de 17 decembrie 1975 la ora 17.30, cu martori și cu o „semnătură" ciudată, ca de grup mafiot, gura umplută cu pământ. I s-a înscenat un accident, coastele i-au fost rupte din lovituri de bocanci, craniul spart cu o rangă. S-a luptat în picioare, după spusele martorilor care au văzut scena în farurile mașinii, până când sângele i s-a scurs de la cap, prin haine, în pantofi.



Au rămas în urma lui cinci copii: trei mai mari, doi mai mici. Au rămas bisericile, dintre care una care il iubea și mai mult, biserica spre care se îndrepta în ziua morții.

Pentru mine fratele Radu este un om de curaj, pentru că a știut să spună nu, atunci când conștiința i-a spus să nu treacă peste acea linie de marcare. A știut să iasă din încurcătură, din ițele încâlcite ale comunismului, ateismului impus de o forță puternică, fără milă, fără teamă și fără morală.

Păstrez cu drag memoria martirului nostru baptist Radu Cruceru, dar și tuturor celor care și-au pus viața în mâna Domnului și au mers cu curaj până la moarte cu lucrarea Domnului.

Pentru fratele Radu și toți frații martiri, doresc cu respect și smerenie, să le fie învierea fericită.

A trecut o perioadă întunecată din istoria poporului român, dar și a baptiștilor. Acum avem o libertate deplină de a predica Evanghelia, Domnul să ne ajute să o facem cu râvnă și credincioșie pentru slava Domnului.

Matei 10:16-22, VDCC Iată , Eu vă trimit ca pe niște oi în mijlocul lupilor. Fiți dar înțelepți ca șerpii și fără răutate ca porumbeii.
17. Păziți-vă de oameni, căci vă vor da în judecata soboarelor și vă vor bate în sinagogile lor.
18. Din pricina Mea, veți fi duși înaintea dregătorilor și înaintea împăraților, ca să slujiți ca mărturie înaintea lor și înaintea neamurilor.
19. Dar , când vă vor da în mâna lor, să nu vă îngrijorați, gândindu-vă cum sau ce veți spune, căci ce veți avea de spus, vă va fi dat chiar în ceasul acela;
20. fiindcă nu voi veți vorbi, ci Duhul Tatălui vostru va vorbi în voi.
21. Fratele va da la moarte pe frate-său, și tatăl, pe copilul lui; copiii se vor scula împotriva părinților lor și-i vor omorî.
22. Veți fi urâți de toți din pricina Numelui Meu, dar cine va răbda până la sfârșit va fi mântuit.