Originea baptiştilor din România poate fi urmărită prin două surse
distincte, independente una de cealaltă, cu toate că îşi au punctul de plecare
cam în aceeaşi perioadă de timp, cu 50 de ani în urmă sau aproximativ atât. În
acea perioadă au fost înfiinţate biserici germane de către meşteşugarii germani
imigranţi, bărbaţi care erau influenţaţi de J. G. Oncken, şi care au fost timp
de mulţi ani susţinuţi în mod constant de Uniunea Baptistă Germană. Cea de a
doua sursă a apariţiei baptiştilor pe pământ românesc vine de pe meleaguri
ruseşti, de această dată, şi anume, prin fondarea bisericilor de către confraţi
din Rusia, care au fost exilaţi din propriile lor case doar pentru că erau
fideli Domnului Isus Cristos şi aderenţei la principiile baptiste.
Mai târziu, încă alte două categorii aparţinătoare credinţei baptiste au
luat fiinţă; una printre români, care au fost foarte mult ajutaţi, sprijiniţi
de către Rev. B. Schlipf în persoană.
Celălalt grup de baptişti s-a format în interiorul maghiarilor care s-au
stabilit în capitala ţării, Bucureşti. Lucrarea germană a fost începută în 1862
de către Dl. Weigl, un fabricant de articole din fier, care era membru al unei
biserici din Berlin. Când şi-a început munca, el a strâns în jurul lui un număr de bărbaţi şi femei, cu aceleaşi idei
şi opinii în ce priveşte viaţa şi munca creştină, astfel că o biserică a fost
formată.
Zece ani mai târziu un colportor al Societăţii Biblice Germane, pe nume
Johann Hammerschmidt, a acceptat să fie pastorul acelei bisericuţe, dar, cu
toate că el şi-a făcut munca într-un mod
conştiincios şi statornic, comunitatea n-a putut niciodată să adune mai mult de
90 de membri. Erau convertiri şi botezuri, dar condiţiile de viaţă în România
nu erau dintre cele mai prielnice, astfel încât exista un şuvoi constant de
oameni care emigrau în Statele Unite, aşa că, din nefericire câteva sute de
credincioşi botezaţi au fost mutaţi în biserici din ţinuturile libere ale
Vestului american.
Hammerschmidt a demisionat din slujba de pastor în urmă cu cinci ani şi s-a
retras undeva în Germania de Nord. Imediat după ce el a părăsit ţara, un preot
germano-american, Rev. B. Schlipf, la rugămintea unor membri români ai
bisericii sale din Statele Unite, a vizitat ţara de baştină a acestora cu
scopul de a urmări lucrările ce se desfăşurau în biserica românească. Acesta
din urmă a aceeptat cererea făcută de biserica din Bucureşti, şi anume aceea de
a rămâne acolo ca şi pastor.
De la venirea lui în acea biserică întreaga lucrare a avansat extraordinar.
Într-adevăr, el a avut aşa de mult succes în ceea ce a făcut, că a stârnit
duşmănia autorităţilor laice şi ecleziastice, aşa că în urmă cu doi ani acestea
au încercat să-l deporteze, o tentativă care din fericire a fost zădărnicită de
către Consulul American. În mare măsură datorită activităţii lui, noi
biserici s-au format atât printre români
cât şi printre imigranţii maghiari.
În prezent există în România patru biserici germane, cu un număr total de 335 de membri, şi fiecare
casă de rugăciune are un pastor ordinat care face o muncă excelentă. În urmă cu
câţiva ani erau în România câteva biserici baptiste ruseşti, care aveau în
componenţă membri care au fost alungaţi din casele lor, dar acum în timpurile
noastre, doar o singură biserică a mai rămas, care se găseşte la Tulcea, în
regiunea Dobrogea.
Câţiva dintre cei mai cunoscuţi pioneri baptişti şi-au găsit un cămin
temporar în România: Ivanoff din Baku; Kostromin al Nicolaiev-ului; Pavloff al
Odessei; Kuchnireff al Kiev-ului şi alţii, toţi au fost membri ai „Bisericii
din exil“. Odată cu naşterea ţareviciului şi a acordării ulterior a amnistiei
în ce priveşte exilurile religioase, majoritatea s-au întors acasă. Astfel
încât din acel moment bisericile ruseşti din România au trebuit să se lupte
pentru existenţă; întotdeauna au avut lipsuri, dar acum sărăcia lor este
înspăimântătoare.
Excelenta lucrare românească este sub conducerea pastorală a lui C.
Adorian, al cărui sediu este situat în Bucureşti. Anul trecut baptiştii de
naţionalitate română şi-au unit forţele şi au format o asociaţie avându-l ca şi
preşedinte pe C. Adorian, care a primit ajutor de la puternicele biserici ale
românilor aflaţi dincolo de graniţă, în Transilvania.
Cea mai recentă dezvoltare a mişcării Baptiste din România se înregistrează
în rândurile miilor de rezidenţi maghiari din capitală. Reverendul G.Guist este
responsabil pentru acest lucru iar bisericuţa lui de 25 de membri promite mult
mai mult pe zi ce trece. Această biserică este afiliată Uniunii Naţionale a
Baptiştilor Maghiari şi primeşte ajutor de la bisericile de naţionalitate
maghiară de peste frontieră.