Fratele Deac Ioan s-a născut în ziua de 28 august 1908 în
localitatea Maeru, județul Năsăud, (azi Bistrița) ținutul Someș. Părinții se
numeau Teodor și Eftimia, de religie greco-catolică și naționalitate română.
Fratele Deac Ioan termină 6 clase primare în localitatea
natală și 3 clase la școala de ucenic.
În ziua de 31 mai 1931 se căsătorește în localitatea Ilva
Mare, județul Năsăud, cu Floare, născută
Cătuna și Domnul le-a dat un băiat și o fată.
În anul 1930 este încorporat în armată la Regimentul 1
Grăniceri 84 și rămâne la vatră cu gradul de soldat.
În anul 1936 aude Cuvântul Domnului și se hotărăște să
pună în practică tot ce este scris și primește botezul nou testamental.
Avănd darul predicării, frații îl aleg ca predicator și
este ordinat în ziua de 6 ianuarie 1940 pentru bisericile baptiste din Bistrița
și județul Năsăud. Fratele s-a stabilit
cu domiciliul în localitatea Bistrița.
În ziua de 13 octombrie 1946 frații, împreună cu păstorul lor, fratele Ioan Deac,
au avut mare bucurie în Domnul, primind vizita fratelui Alexandru Balc,
președintele tineretului baptist, care a venit împreună cu soția sa.
Fratele era activ în cercul de activitate, dar a mers și
a predicat Evenghelia acolo unde era chemat, oficiind și actul botezului. De numele
fratelui Ioan este legată și înființarea Bisericii Creștine Baptiste din
Bistrița. A fost și un bun dirijor.
Nu am multe informații despre fratele Alexe Rus, dar din
ce am, știu că a murit în floarea vârstei, fiint un tânăr harnic în lucrarea
Domnului.
S-a născut în localitatea Oprișeni, județul Iași. A fost
dus la Iași să lucreze și a intrat în legătură cu frații Creștini după
Evanghelie. A frecventat adunarea din Iași, unde a fost botezat de Grigore
Constantinescu în anul 1923.
Întors în localitatea de naștere, s-a unit cu baptiștii,
ca să nu facă dezbinare prin satele din zonă. Domnul i-a dat o minte ageră și
dar de predicare, pe care le-a folosit din plin.
Fratele Alexe Rus este ordinat în ziua de 30 Ianuarie
1927 în Biseririca Creștină Baptistă din comuna Oprișeni, de către frații:
Silvestru Ungureanu, P. Andrișan și Dumitru Hodoroabă.
Fratele Alexe Rus se îmbolnăvește, cade la pat și în anul
1935 pleacă la Domnul. Lasă în urmă o viață frumoasă, scurtă, dar consacrată
Domnului.
Fratele Afanasie
Onofriiciuc s-a născut în ziua de 1 iulie 1891 în localitatea Cozâreni, județul
Hotin, ținutul Sucevei. Părinții se numeau Ioan și Paraschiva, de religie
ortodoxă, etnie ruteană și naționalitate română.
Face 3 clase
primare în localitatea natală.
În ziua de
22 mai 1911 se căsătorește în comuna Cozâreni cu Erina și Domnul le dă o fată.
În 1911 este
încorporat în armată la Regimentul 164 Infanterie (Rusia). S-ar putea să fie mobilizat
și la război, pentru că în anul 1939, la întocmirea fișei pastorale, este
consemnat ca fiind „invalid de război”.
Aude Cuvântul
lui Dumnezeu și dorește din inimă să-l urmeze pe Domnul Isus Hristos și în ziua
de 9 decembrie 1926 este botezat.
Având dar de
la Dumnezeu de a predica Evanghelia, frații se hotărăsc să-l ordineze ca predicator pentru județul
Hotin. Este ordinat în ziua 7 iunie 1931 și a avut un număr de 3114 membri pe
care trebuia să-i păstorească.
Domiciliul
îl avea în comuna Cozâreni, oficiul Lipcani.
Fratele Afanasie
Onofriiciuc nu era salariat, pentru că era conducător de adunare și nu lua bani
de nicăieri, dar Autoritățile Statului, prin Administrația Financiară, le lua
impozit la toți lucrătorii, ca la orice salariat, ca represiune.
Fratele Oltean Gavrilă s-a născut în luna ianuarie 1886
în localitatea Deuș, acum Deuși, județul Cluj, (județul Cojocna) de
naționalitate română. Părinții se numeau Iosif și Nastasie. Face 6 clase
primare în localitatea natală. Pe lângă limba română, știa și limba rusă.
În anul 1906 este încorporat în armata Austro-Ungară, iar
în timpul Primului Război Mondial a fost voluntar în armata Română.
În anul 1909 se duce la moară în localitatea Berindu,
județul Cluj. Neputând termina măcinatul în aceeași zi, a trebuit să doarmă acolo.
A auzit că în localitate sunt baptiști pocăiți, s-a dus la o familie care l-a
primit cu bucurie. Frații au început să-i predice din Cuvântul Domnului,
amintindu-i cum Domnul Isus, ca să
mântuiască pe cei păcătoși a trebuit să fie răstignit. Tânărul Gavrilă a
înțeles că și pentru păcatele lui a murit Domnul Isus, așa că a făcut cerere
către preot să-l șteargă din registru și să-i dea trecerea la Cultul Baptist.
În anul 1910 este botezat de fratele Țirban în localitatea
Gârbou, județul Cluj.
Se căsătorește cu Maria și Domnul le dă 3 copii: Ioan,
Alexandru și Lucreție.
În ziua de 1 ianuarie 1925, la propunerea Comunității
Baptiste Române, Cercul Gârbău-Cluj, prin președintele Ioan Dan, este ordinat
ca bătrân de adunare și predicator pentru Biserica Creștină Baptistă din Deuși.
În anul 1925 biserica avea 16 membri.
M-aș bucura mult să primesc și alte informații despre
fratele Oltean Gavrilă.
Fratele Cosmoleanu Haralamb s-a născut în
ziua de 14 septembrie 1904 în localitatea Suharău, județul Dorohoi, ținutul Suceava.
Părinții fratelui Haralamb s-au numit Toader
și Marghioala, de religie ortodoxă și naționalitate română.
Fratele studiază 5 clase primare în localitatea
natală.
În ziua de 30 octombrie 1925 se căsătorește
cu Ileana, născută Palamaruși Dumnezeu
le-a dăruit 2 copii: un băiat și o fată.
În anul 1926 este recrutat și încorporatîn regimentul 29 Infanterie din Dorohoi și
rămâne la vatră cu gradul de caporal.
În anul 1934 aude Cuvântul Domnului și se
hotărăște să-l urmeze și este botezat. Lucrează ca și conducător al Bisericii
Creștine Baptiste, pe care a înființat-o în comuna Stânca – Cracalia, județul
Dorohoi.
În raionul lui de activitate avea 100 de
membrii, 38 aparținători și copii.
Fratele Cosmoleanu Haralamb a înființat și
lucrat în Biserica Creștină Baptistă din Alba, județul Botoșani.
În anul 1939 a fost ordinat la Iași ca păstor
la Biserica din Stânca și în cercul de biserici baptiste din județul Botoșani.
În ziua de Înălțarea Domnului din anul 1941, fratele
oficiază un botez cu 5 persoane în Biserica Creștină Baptistă din Stânca.
În ziua de 9 mai 1948 participă în Biserica
Creștină Baptistă din Havârna, alături de frații: S. Ungureanu, N. Băjenaru, la
ordinarea ca păstor a fratelui I. Blagă.
Fratele Cosmoleanu Haralamb a întâmpinat
multe greutăți din cauza preotului din localitate, dar și alte probleme. Câțiva
ani, frații se adunau noaptea, ca să nu fie văzuți și arestați. De multe ori a
fost arestat, dar apoi eliberat. Domnul i-a purtat de grijă și nu a abandonat
lucrarea Domnului.
Fratele Bâcu Ioan s-a născut în ziua de 9 mai 1915, în
localitatea Tauț, județul Arad. Părinții se numeau Teodor și Ana, fiind de
naționalitate română. Tata era plugar, iar mama muncitoare.
Face școala generală în localitatea natală, apoi întră la
liceu și absolvă 4 clase, ajungând să fie funcționar în cadrul C.F.R.-ului.
În anul 1937, este recrutat și încorporat la Unitatea Militară
3 Transmisiuni din Cluj și rămâne la vatră cu gradul de sergent. A participat
și la cel de-al Doilea Război Mondial în cadrul armatei la Transmisiuni.
Bâcu Ioan ajuge la București și aici aude Cuvântul lui
Dumnezeu și-l primește. Este botezat în București pe 1 ianuarie, dar nu am
găsit în ce an. S-ar putea să fi fost botezat în timp ce era detașat în cadrul armatei
cu detașamentul de transmisiuni la București.
Se înscrie la Seminarul Teologic Baptist din București în
anul școlar 1939/1940, dar nu reușește să-l termine din cauza războiului.
În ziua de 16 noiembrie 1947 se căsătorește la Arad cu
sora Elena, născută Chivicescu și Domnul le-a dat o singur copil, pe Ligia,
născută la Timișoara pe 24 iunie 1949.
Din anul 1945 până în anul 1947 lucrează ca păstor neordinat
al unei biserici din Arad.
Pe 1 martie 1948 este ordinat ca păstor al Bisericii
Creștine Baptiste din Timișoara. Se mută cu domiciliul în Timișoara, locuind pe
strada Dimitrie Sturza, nr. 62. Nu mult după ordinarea și instalarea sa ca
păstor, este arestat împreună cu alți păstori baptiști.
După anul 1953, fratele Bâcu Ioan este păstor al Bisericii
Creștine Baptiste numărul 2 din Timișoara și, sub păstorirea lui, se cumpără un
imobil pe strada Zăvoi nr. 12, unde se va construi clădirea bisericii și sediul
Comunității de Timișoara. A lucrat ca păstor până în jurul anului 1970. După
acest an, s-a mutat de la Biserica nr. 2 la o altă biserică în Timișoara, unde
a fost membru.
Cu regret, nu știm anul morții sale. Dacă mă poate ajuta
cineva, aș fi recunoscător.
Fratele Treta Moise s-a născut în ziua de 23 decembrie
1873 în localitatea Cebza, județul Torontal. Părinții se numeau Ioan și Sanda,
născută Olariu, de religie ortodoxă și naționalitate română.
Face 4 clase primare în localitatea natală.
În ziua de 15 iulie 1896 se căsătorește în localitatea
Cebza, județul Torontal, cu Cristina, născută Tigu. Domnul le-a dat 2 copii:
Gheorghe și Maria (Mărie).
Aude Cuvântul Domnului și se hotărăște să-L urmese în apa
botezului. A fost botezat în ziua de 8 septembrie 1907, în orașul Cincinnati.
În anul 1908 trimite o sumă de bani din Cincinnati,
America, pentru construirea localului de închinare al Bisericii Creștine
Baptiste din Arădani.Fratele se afla în orașul Cincinnati la înființarea
acestei Biserici, în ziua de 1 ianuarie 1910.
În anul 1911 se
mută în orașul Aurora din Illinois, aici nu locuiește prea mult, dar dumnealui
a contribuit la formarea Bisericii Baptiste Române din Aurora, în anul 1916.
În luna iulie 1911 se mută la Detroit, Michigan, unde
contribuie la înființarea primei Biserici Baptiste din Detroit, în anul 1912. Fratele
Treta Moise a fost implicat și la formarea celei de a treia Biserică Baptistă
Română din Detroit, în 1913.
După activitatea intensă desfășurată în America, fratele se
întoarce din nou în Romînia, având aceeași râvnă să predice Evanghelia. Frații
au hotărât să-l dedice în slujba Domnului și în ziua de 6 ianuarie 1921 este
ordinat ca evanghelist pentru Cercul de Biserici Baptiste Gătaia, județul Timiș,
unde și-a stabilit locuința.
În ziua de 20 august 1921 merge la gara din Gătaia și
așteaptă împreună cu fratele Ioan Sârbu corul din Curtici, pentru a participa
la serbarea de botez.
În ziua de 22 ianuarie 1922, cu ocazia Conferinței Uniunii
Comunităților Baptiste Române, ținută la Curtici, fratele Treta Moise ține
serviciul dumnezeiesc de la biserică, împreună cu fratele Pavel Boșorogan.
A participat la ordinarea fratelui Filip Sulti din Banloc,
județul Torontal, împreună cu fratele Atanasie Pascu.
La Congresul Uniunii Comunităților Baptiste Române din
România, ținut în zilele de 22 – 25 1925 la Buteni, fratele Treta Moise a fost
ales membru în comitet.
În luna iunie 1926 fratele Treta Moise face o vizită în
Bucovina, vizitând mai multe biserici baptiste și întâlnindu-se cu frații:
Silvestru Ungureanu, premergătorul Cercului Suceava și fratele Andrișa. La
Biserica Creștină Baptistă din Pătrăuții -de -Jos, a participat la serbarea
oficiată de Societatea Surorilor din biserică. A fost o mare bucurie pentru
frații din zonă.
În anul 1932 face o donație prin Biserica Baptistă din
Gătaia, suma de 100 lei către revista „Glasul Adevărului.”
În anul 1946 fratele Treta Moise donează 59.000 lei din Biserica
Baptistă din Parța, către Uniunea Baptistă.
A fost un serv credincios al Evanheliei și un frate
devotat pentru Domnul.
Ași fi bucuros să primesc date despre fratele, pe care eu
nu le am.
Lidia Talpoș s-a născut la data de 4 octombrie 1947 în localitatea Racovița, județul Sibiu. A urmat școala primară, liceul, iar apoi Conservatorul din Cluj (?).
Lidia Talpoș a urmat de mică Calea Domnului astfel că în anul 1964, la vârsta de 16 ani a fost botezată în Biserica Creștină Baptistă din Sibiu de către pastorul Mircu Cocar la data de 20 iunie 1964.
Mulțumesc Domnului, care mi-a pus pe inimă să scriu
despre înaintașii noștri baptiși și mulțumesc cititorilor și celor care au
trecut peste paginile blogului „Istorie Baptistă”.
Acest blog a luat ființă în ziua de 03.03.2016, după ce
am vizitat pe fiica fratelui Vasile Berbecar, Lidia, care trăia la Arad. În
această decizie am ținut cont și de cerințele unor frați care mi-au cerut să
îmi fac blog pe istorie baptistă.
În acest timp, Dumnezeu îmi dădea prin frați tot mai
multe materiale și biografii ale fraților lucrători, unii știuți în popor,
despre unii nu se știa nimic, dar au lăsat în urmă fapte vrednice de a fi
consemnate.
Am scris pe blog 502 de articole și am primit 201
comentarii. 239 articole sunt biografii ale acelor frați care au lăsat o urmă,
fie mică, fie mare în istoria poporului baptist, care a început în anul 1856 la
București. Am scris despre frați români, dar și străini, care au fost implicați
în viața baptiștilor din România. Blogul a fost vizitat pănă acum de utilizatori
din 87 de țări.
Am scris despre frații de azi și unele evenimente și
lucrări din viața lor, care au corespuns cu scopul blogului. Am prezentat câte
o carte scrisă pe tema istoriei baptiste,dar și altele. Am postat o
biografie a tuturor președinților pe carei-au avut baptiștii, de la
înființarea lor și până azi.
Am scris câteva articole despre Balthasar Hubmaier, care
a fost ars pe rug din cauza credinței sale, în anul 1528.
Am scris și câte o predică din când în când sau o scurtă
schiță, un îndemn de învățătură. Am scris ce Domnul mi-a pus pe inimă.
Doresc în continuare să fie lăudat Dumnezeu, iar voi
cititorii mei, să fiți parte a acestui proiect de istorie baptistă.
Vă mulțumesc tuturor și Domnul să vă binecuvânteze!
„16.
Atunci, şi cei ce se tem de Domnul au vorbit adesea unul cu altul; Domnul a
luat aminte la lucrul acesta şi a ascultat şi o carte de aducere aminte a fost
scrisă înaintea Lui pentru cei ce se tem de Domnul şi cinstesc Numele Lui.
17. „Ei vor fi ai Mei”, zice Domnul oştirilor, „Îmi vor fi o comoară deosebită
în ziua pe care o pregătesc Eu. Voi avea milă de ei cum are milă un om de fiul
său care-i slujeşte.”
18. Şi veţi vedea din nou atunci deosebirea dintre cel neprihănit şi cel rău,
dintre cel ce slujeşte lui Dumnezeu şi cel ce nu-I slujeşte.”
(Maleahi 3:16-18, VDCC)
Fratele Alexa Ardeus-a născut în anul 1863 în localitatea Grăniceri, județul Arad.
A fost un om cu un talent oratoric, care a ajuns lucrător
de cerc de biserici.
La Congresul al III-lea al Cultului Baptist, ținut la
Buteni în zilele de 28 – 30 septembrie 1922, fratele Alexa Ardeua fost ales membru în Comitetul Uniunii.
În ziua de 20 mai 1929 fratele Alexa Ardeu,în Biserica Creștină Baptistă din Nădab,
județul Arad, botează 22 de persoane. La acest botez au participat 1500 de
persoane, printre care și primarul localității Nădab.
A predicat Cuvântul Domnului încă de prin 1903, adică 35
de ani.
În anul 1939 fratele Alexa Ardeu,bătrânul pioner din Grăniceri, este chemat
acasă, în veșnicie. Au condus programul de înmormântare frații: M. Muntean, V.
Torsan, Susan și C. Pascu. Au cântat corurile din Grăniceri și Socodor.
Familia Capotă din Mărgău este numeroasă, dar și
complexă. Am încercat să pun împreună numele lucrătorilor în via Daomnul, cu
ajutorul fratelui Ghiță Capotă, actualul păstor al Bisericii Creștine Baptiste
din Mărgău. Domnul să binecuvânteze pe toți Capotă, acolo unde se găsesc, să
fie buni slujitori ai Domnului. Eventualele inadvertențe le va corecta fratele
Ghiță sau oricare urmaș, printr-un comentariu.
Capotă Petru
seniorul, 1901 – 1980, din Mărgău
Capotă Petru, seniorul, s-a născut în anul 1901 în
localitatea Mărgău, județul Cluj. A avut o familie frumoasă, cu un număr de 12
copii,dar au rămas în viață doar 8: Iosif,
Aurel, Sabina, Petru junior, Lidia, Ioan, Ardeleana și Teodor.
Frtatele Capotă Petru este botezat în anul 1933.
În anul 1954 era ordinat ca pastor local și lucrează pănă
în anul 1980.
În anul 1980 fratele este chemat acasă, la Domnul.
A fost un om al lui Dumnezeu și s-a impus printr-o viață
sfăntă, find un frate corect și serios, fiind astfel un stâlp de nădejde al
bisericii.
După moartea lui Capota Petru senior,
a fost ordinat ca perzbiter, Capotă Petru - junior, fiul lui, care avea o activitate
intensă în biserică și care fusese și arestat și apoi urmărit multi ani, pentru
propaganda religioasă. Cu un magnetofon Capota Petru junior înregistra programe din biserici si le punea să
fie auzite de vecini, prieteni etc.
A avut 4 fete: Ana, Viorica, Marta și
Magdalena.
Capota Iosif
Capota Petru senior, are ca fiu și pe
Capota Iosif, care a studiat doi ani la Buteni, la Seminarul Teologic Baptist,
apoi s-a îmbolnavit și a trebuit să renunțe. Întors acasă, alături de tatal său,
s-a ocupat de lucrarea Domnului din Mărgău și imprejurimi și în acea perioadă,
cu toata opresiunea comunistă, au avut izbândă și multi oameni s-au pocăit. Pe
la sfarșitul anilor șaptezeci, a plecat la București și a continuat să activeze
în cadrul Bisericii din Bulevardul N. Titulescu.
Capotă Beniamin
În această biserică, fiul lui Iosif, Capotă Beniamin, a continuat implicarea în
lucrarea Domnului în comitetul Bisericii, suplinind la un moment dat câțiva ani,
lipsa unui păstor.
În acest moment, fiul lui Beniamin,
nepotul lui Iosif și strănepotul lui Petru senior, este secretarul Bisericii
Golgota din București. Bulevardul Titulescu.
Capotă
Ghițădin Mărgău
S-a născut în ziua de 26 mai 1955 în Mărgău. Părinții se
numesc Aurel și Georgeta.
La Mărgău, în aul 1991 a fost ordinat
ca pastor, alt nepot al lui Capotă Petru senior și anume, Capotă Gheorghe (
Ghiță) care în scurt timp avea în cercul de lucrare Biserica din Mărgău,
Biserica din Huedin, Călățele, Calata, Păniceni, Dretea
si apoi a deschis o biserica și la Scrind.
Din anul 1996 Capotă Gheorghe a ajuns
și primarul com Mărgău, pentru două mandate si apoi unul de viceprimar. În
această perioadă a avut în cercul de lucrare doar bisericile din Mărgău, Huedin,
Păniceni, iar acum lucrează în Huedin, Paniceni si Scrind.
A studiat teologie în subteran în
anii 80, la cursurile ce se organizau în Cluj, în acea perioadă. A fost
implicat în anii 80 în lucrarea de primire din străinatate și apoi de răspandirea
Bibliei și a cărtilor religioase. De menționat, că atât Capotă Petru senior, cât
și toți ceilalți descendenți ai familiei lui, prinși în lucrare sub diferite
activități, au lucrat toti benevol, fără remunerație de nici un fel, ba ei au
susținut financiar activitătile religioase în care erau implicati ei sau
bisericile slujite.
Profesorul de matematici superioare
care era reponsabilul politic i-a spus: „Statul nu are încredere în voi și nu
va școlariza pe pocăiții.”
Capotă Sabina
Sora Capotă Sabina a fost bucătăreasă la Seminarul
Teologic Baptist din București. A lucrat în jur de 20 de ani, în perioada 1970.
Capotă Ioan 1943
– 2006 din Mărgău, frate cu Capotă Traian
Fratele Capotă Ioan s-a născut în ziua de 28 iulie 1943,
în comuna Mărgău, județul Cluj, dintr-o familie cu mai mulți copii. A rămas
orfan de mamă la vârsta de 3 ani.
Primește pe Domnul Isus în apa botezului în anul 1961.
În ziua de 9 august 1970 se căsătorește cu sora Ana
Petruș din Periam și Domnul i-a binecuvântat cu 12 copii: 3 băieți și 9 fete:
Ana, Cornelia, Monica, Ionel, Elizabeta, Samuel, Tabita, Estera, Eunice, Maria,
Marta și Joshua.
Între anii 1970 – 1974 face cursurile Seminarului
Teologic Baptist din București.
După absolvire a slujit la 9 biserici baptiste din județul
Arad.
În anul 1985 pleacă în America și se stabilește la
Detroit, Michigan, unde a slujit până în anul 1992, când s-a mutat cu familia
în Florida.
A slujit în Florida cu întreaga familie și a început
biserica Maranatha la First Baptist Church of Greater Miami de pe North Miami
Avenue.
Pe data de 24 august 2006 fratele Ioan Capotă este chemat
acasă la Tatăl din Cer, pe care l-a slujit cu credincioșie.
Înmormântarea a avut loc luni, 28 august 2006, la Evergreen
Historical Cemetery în Fort Lauderdale, Florida. Pe lângă familie, au
participat frați din bisericile locale, precum și frați din alte orașe ale
Floridei, Naples, Fort Myers, Melbourne și Jacksonville. Prezenți au fost și
următorii frați slujitori: Cristian Paul, Hollywood, FL; Titus Sfârlea,
Hollywood, FL; Florin Vancea, Hollywood, FL; Victor Braica, Phoenix, AZ; Daniel
Hoduț, Greenville, SC; Marian Chirla, Hollywood, FL; Traian Capotă, Dallas, TX;
Petrica Gruia, Pojejena, România și Mark Hobafcovich, Atlanta.
Capotă Traian 1947,
fratele lui Capotă Ioan, fiul lui Gheorghe
Primește pe Domnul Isus în apa botezului în anul 1971.
Păstorește Biserica Baptistă din Tiur, între anii 1982 –
1987 și cea din Gura Râului.
Fratele Capotă Traian a absolvit si
el Seminariul Teologic Baptist din București în anul 1980. A lucrat ca păstor la Aiud, unde a avut multe
probleme cu securitatea comunistă. A cumpărat la Aiud o sinagogă, pe care au transformat-o în biserică și de aici au început
problemele. Apoi, acestea s-au accentuat și datorită implicării în răspândirea
bibliilor și a cărților religioase.I s-a îmbolnăvit soția și a avut nevoie de
transplant de rinichi. Așa a ajuns în State, unde a lucrat si ca păstor și în
alte activități în Dalas.
Mulțumesc,Irina EnacheșiIrina Trancă! Munca
să vă fie răspătită de Dumnezeul Cuvântului cel veșnic!
Ce iute trece viața!Și cum într-o secundă ai tot firul vieții
în față! Era în anul 1967, terminam clasa a IV-a, iar
învățătorul meu a considerat, după notele ce mi le-a dat,
să-mi acorde premiul I. Am primit o carte mare și groasă; m-am
bucurat de ea, o am și acuma, dar nu pricepeam mai nimic din ea.
Era cartea lui Jules
Verne„20.000 de leghe sub mări”.
Am primit o carte premiu pentru că am învățat.
Zilele astea am primit
un premiu, dar nu pentru că am învățat, ci pentru că am
răspuns la întrebarea ce cărți îmi plac. Când am luat cartea de la curier
și m-am uitat prin ea, mi-a trecut tot firul vieții
prin fața ochilor și am concluzionat: „Mai am de trecut un hop.Ce
îmi va da Dumnezeu la sfârșitul vieții?”M-am bucurat de o carte primită ca premiu
în copilărie, m-am bucurat de o carte primită capremiu la
bătrânețe, dar Dumnezu ce dar îmi va da când voi sta în fața glorioasă a
slavei Sale? Este o întrebare importantă pentru noi toți. Dacă
priemiul primit de la Dumnezeu va fi o cunună, bucuria va fi
nespus de mare,însă dacă premiul va fi osândă veșnică,
va fi înfricoșător. Doamne, ajută-ne să ne cercetăm!
Cartea primită se
numește: „Unde este Dumnezeu când sufăr?”de Philip Yancey. Este
o carte care ne ajută să vedem suferința și ce ni se întâmplă prin ochii Tatălui
nostru din cer, care știe ce ne trebuie și de ce trecem prin suferință.
Dacă vom înțelege acestă stare, desigur, Dumnezeu ne va șterge cu
mâna Lui lacrima ca expresie a suferinței.
Cine mi-a dat această carte și cine
sunt acele persoane care au formulat întrebările?
Prezint mai jos câtevadate
despre emisiune și pe cele două realizatoare de suflet, care ne
răsplătesc pentru că ne place cartea și ne motivează să citim,
pentru că nouă ne este de folos. Strădania dumnealor este nobilă, acum
într-o lume acititului pe fugă, pe sărite și peapucate de pe
ici-colo.
Emisiunea
CARTEA E O VIAȚĂ a început în octombrie 2011 ca inițiativă a Irinei Trancă, pe
atunci voluntar la RADIO VOCEA EVANGHELIEI București. Primul sezon a avut 10
invitați care au prezentat câte o carte creștină preferată, împreună cu
motivele pentru care și ascultătorii ar putea beneficia de pe urma acelei
cărți. Între timp, s-a alăturat Irina Enache, primul invitat al emisiunii, care
a devenit invitat permanent și apoi co-realizator. Timp de 18 sezoane, de-a
lungul a 9 ani, cele doua realizatoare au continuat să prezinte o gamă largă de
cărți de viață creștină, teologie, apologetică, biografii, mărturii din vremea
comunismului, devoționale, etc. Dorința celor două a fost să aducă la
cunoștința ascultătorilor postului de radio RVE Bucuresti și mai apoi Radio de
Cuvânt cărți cu folos spiritual, care să îi ajute să Îl cunoască mai bine pe
Dumnezeu, să Îi aprofundeze Cuvântul, să prezinte noi perspective asupra vieții
de creștin, să îi inspire prin frumoasele mărturii ale înaintașilor pe calea
credinței sau ai supraviețuitorilor comunismului: pe scurt, să aducă în atenție
cărți valoroase.
Blogul CARTEA E O VIAȚĂ a fost creat pe 17 februarie 2014. Pe 22 februarie a
fost publicat primul articol, https://carteaeoviata.com/2014/02/22/pledoarie-pentru-creator-de-lee-strobel/.
Așadar, s-au împlinit deja 6 ani de când autoarele folosesc această platformă
pentru a promova și pune la dispoziția ascultătorilor emisiunea CARTEA E O
VIAȚĂ, în primul rând, dar și pentru a promova lectura și evenimentele care au
legătură cu ea, în al doilea rând. Cu ocazia împlinirii celor 6 ani, a fost
organizat și un concurs: https://carteaeoviata.com/2020/02/22/6-ani-in-blogosfera-giveaway/
Câteva statistici: 1522 de articole, 116 abonați, 54.377 de vizualizări, 29.369
de vizitatori.
Câte ceva despre autoare, așa cum putem vedea și pe blogul CARTEA E O VIAȚĂ:
Irina Trancă este absolventă a Facultăţii de Limbi şi Literaturi Străine şi a
unui Master în Teoria şi Practica Editării. A fost voluntar și a lucrat ca
redactor la RVE Bucureşti din 2006 până în februarie 2020. Printre pasiunile
sale, pe lângă cărţi, se mai numără lucrul manual (origami, felicitări etc.),
plimbările în parc şi ieşirile în oraş pe la librării şi biblioteci. Printre
autorii creştini preferaţi ai Irinei se numără Michael Card, Max Lucado, C.S.
Lewis şi Philip Yancey. Este căsătorită și, din 2015, a devenit și mama unui
băiat, Mihai, pe care dorește să îl crească cititor.
Irina Enache este absolventă a Facultăţii de Biotehnologii, lucrează într-o
multinațională şi a fost voluntar la „Radio Vocea Evangheliei“ București din
2011 până în 2020. Prima colaborare cu RVE a fost reprezentată chiar de primul
episod al emisiunii „Cartea e o viaţă“. Emisiunea și blogul sunt modalitățile
de a folosi una dintre pasiunile sale, lectura, în folosul altor cititori
interesaţi. Cititoare pasionată, este inspirată de autorii ei preferați, J.R.R.
Tolkien și C.S. Lewis. De asemenea, este absolventă a unui curs de consiliere
creștină, lucru care s-a reflectat și în genul de cărți prezentate pe blog și
în cadrul emisiunilor, dar și pe celălalt blog al Irinei, https://intunericulnuvabirui.wordpress.com/
„Fratele Mitran Tănăsie face parte din primii pioneri
ai Evangheliei între baptiștii români din Ardeal, alături de frații: Teodor
Todinca, Moț Petru și Țirban Ioan din Tăut, Gheorghe Florean din Talpoș, Pot(p)
Alexandru, Vidican Crăciun din Tulca. Toți acești pionieri formează prima
organizație baptistă de limbă română, numită mai târziu „Patrulaterul
Tăut-Talpoș-Batăr- Tulca”. Mai târziu s-a ridicat din Husasăul de Tinca,
energicul Mihai Vicaș, care având exemplu în lucrare pe Mihai Cornea,
întovărășindu-se cu Teodor Todinca, Moț Petru, au semănat Cuvântul și în
regiunea Crișului Repede și au ajuns până în părțile Clujului, Sătmarului și
Maramureșului, unde au format alți ucenici pentru lucrare.”
Fratele Mitran Tănăsie (Atanasie) s-a născut în anul
1859 în localitatea Batăr, județul
Bihor.
În anul 1890 este botezat de fratele Toth Mihai din
Salonta. Peste doi ani, în 1892 se mai botează 17 persoane și așa ia ființă
Biserica Creștină Baptistă din Batăr. Fratele Mitran Tănăsie devine lucrătorul
bisericii.
El a lucrat cu multă râvnă și în numai câțiva ani, biserica a crescut
foarte
mult. A urmat botez după botez în fiecare an și Mitran Atanasie căuta să țină
vie flacăra evanghelismului primar, îndemnându-i pe cei mântuiți să caute să
aducă pe alții la Cristos și datorită acestui fapt biserica din Batăr s-a
numărat printre bisericile mari din Bihor. În anul 1939 Biserica Baptistă din
Batăr număra 400 de membrii.
În ziua de 5 decembrie 1939 fratele bătrân Mitran Tănăsie,
cum îi spuneau frații, a plecat la Domnul în slava Tatălui din cer. Serviciul de
înmormântare a fost oficiat de fratele Vicaș Teodor, păstorul de la Batăr,
ajutat de bătrânii frați: Moț Petru, Hodișan Dumitru din Tăut. Corul mixt din
loc a împodobit serviciul de înmormântare.
Fratele Bradea Dumitru s-a născut în ziua de 16 octombrie 1899 în
localitatea Josani, județul Bihor, ținutul Someș.
Părinții frateluis-au
numit Teodor șiFloare, tatăl fiind de
religie ortodoxă, iar mama baptistă, ambii de naționalitate română.
A făcut 4 clase primare în localitatea natală, iar peste câțiva
ani urmează cursurile Seminarului Teologic Baptist din București timp de 4 ani,
fiind absolvent al promoției 1929/1930.
Se căsătorește în ziua de 13 octombrie 1932 cu Maria, născută
Mariș, căsătoria având loc în localitatea Curtici, din județul Arad. Dumnezeu
le binecuvântează căsnicia cu un băiat și o fată.
În anul 1922 este recrutat și încorporat în regimentul 86
Infanterie din orașul Oradea. După terminarea stagiului militar rămâne la vatră,
având gradul de soldat.
La data de 22 iunie 1924 este primitca și membru al confesiunii creștine baptiste,
primind botezul după ce a depus mărturisirea de credință în Domnul Isus.
În luna mai a anului 1932 este ordinat ca și predicator pentru Comunitatea
Baptistă Română din Oradea. A lucrat la Biserica Creștină Baptistă din Groși,
până în anul 1948. În raionul său de activitate avea 1500 de membrii, 900
aparținători și copii.
În ziua de 23 aprilie 1930 în Biserica Creștină Baptistă din
Dobârcinești (probabil Dobricionești) județul Bihor, a
avut loc o serbare a tineretului baptist din cercul Groși, județul Bihor. Fratele
Bradea Dumitru a vorbit atât dimineață cât și după masă.
Fratele Bradea Dumitru a avut un botez în ziua de 13 aprilie 1936
în Biserica Creștină Baptistă din Josani, județul Bihor, cu 9 candidați.
Fratele Bradea Dumitru de tânăr a fost devotat lucrării Domnului,
mergând la bisericile pe care le slujea, dar participa oriunde era nevoie
pentru a predica Evanghelia Domnului nostru Isus Cristos.
Fratele Matei Ioan s-a născut în ziua de 16 decembrie
1899, în localitatea Brusturi, județul
Sălaj, din ținutul Someș. Părinții se numeau Simion și Floare și erau de
confesiune greco-catolică și naționalitate română.
Face cursurile școlii primare de 6 ani din localitate.
În anul 1921, este încorporat de Cercul de Recrutare din
Dej, la Compania 6 sanitară, rămânând la vatră cu gradul de soldat.
În ziua de 7 februarie 1922 se căsătorește în comuna
Creaca, județul Sălaj, cu Ludovica, născută Hâșu, și Domnul le dă 7 copii: 4
băieți și 3 fete.
În anul 1926, după ce aude Cuvântul lui Dumnezeu și îl
primește în inimă, primește să fie botezat. Este ordinat ca predicator ajutor
pentru Cercul de Biserici Baptiste din Jac, județul Sălaj, și locuiește în
localitatea Brusturi.
Aș fi bucuros să primesc mai multe informații despre
fratele Matei Ioan.
Acum 97 de ani, adică în anul 1923, fratele Jean Staneschi
traducea și publica cartea marelui predicator Torrey (28 ianuarie
1856 - 26 octombrie 1928) – Cum câștigăm suflete pentru Mântuitorul.
O prezint pentru citire, dar și pentru împrospătarea
minții. Cartea este de dorit, mică la pagini, care sunt și puține la număr, 44,
într-o oră nu ai ce citi, dar te vei îmbogăți.
Este tiparită în 1923de Editura „Farul Mantuirii” în suplimentul „Cârmuitorul” nr. 5.
S-a retipărit în ediția a-II-a de către Editura
Comunității Baptiste din Ploiești și a apărut la o distanță, credem de prima
din 1923 și înainte de cea de a treia de la Arad, pe care nu era scris anul
apariției.
Apoi, apare ediția a-III-a, la editura „Farul Creștin”
– Arad. Din „Farul Creștin” aflăm că a fost tipărită și în anul 1947 la Arad.[1]
Apoi, ni se spune că este ”ediția a III-a și costă 40.000 lei.[2]
Citind
această broşură, simţiînlăuntrul tău
focul misiunii creştine, care te împinge să lucrezi, pentru a câştiga suflete
pentru Mântuitorul. E un bun ajutor, căci ne dă sfaturi practice şi simple,
pentru a ne împlini cea mai înaltă chemare: a câştiga suflete pentru
Mântuitorul.
Este o carte dinamică practică și de acțiune, te pune în
mișcare încă de la început, prin întrebarea pusă: ”Pe cine îl țineți de
înțelept?” O întrebare
generală, dar apoi te duce la particular. ”Cel ce câștigă suflete este
înțelept!”
Autorul prezintă 6 cauze care dau dreptate:
1.Cîștigarea sufletelor este lucru pe
care ni l-a poruncit Domnul Isus Cristos.
2.Cîștigarea sufletelor trebuie să fie idealul vieții fiecărui creștin, pentru că
acest lucru era singurul ideal al vieții lui Isus Cristos.
3.Câștigarea sufletelor ar trebui să fiescopul vieții fiecărui creștin, pentru că noi
gustăm din această lucrare, a Domnului.
4.A câștiga suflete, să fie deci primul
ideal în viața fiecăruia, pentru că această lucrare scoate la iveală cele mai
binecuvântate rezultate.
5.Încă o dată: Câștigarea sufletelor să
fie idealul vieții fiecărui creștin, pentru că nici o altă ocupație nu aduce
plată mai mare.
Toate
punctele sunt argumentate cu texte biblice,cu întrebari ce te pun să gândeștiși exemple ce te duc până la lacrimi, în viața de zi cu zi. Se vede din
paginile cărții, dorința puternică a lui Torrey, ca oamenii să fie mântuiți și
el simțea obligația ca zilnic să întoarcă măcar un păcătos la Domnul: ”Nu pierde niciodată din vedere faptul, că
tu trebuie să conduci la Domnul pe acest anumit om și nu odihni, până ce n-ai
făcut-o”. pag.46.Studiind biografia
înaintașilor noștri, Ioan Bălanean, Nicolae Miclăuș, vedem că și ei erau călăuziți de aceleași principii.
Un cuvânt
spus de Torrey în jurul anului 1900 este următorul: ”Fii politicos! Nimic nu-I
mai drept și nu se plătește mai bine în lumea aceasta ca politețea. ...Eu am
văzut cum unii oameni se purtau cu semenii lor într-un mod arogant (trufaș),
nepoliticos, provocator”. Pag 54.
Cuprinsul
Capitolul I.
”Cel înțelept câștigă suflete”. Proverbe 11:30.
Capitolul
II.Cel mai bun procedeu de a câștiga suflete. Ioan 1:41-42.
Capitolul
III. Mijloace simple prin care oricine poate conduce oameni la Cristos.
F.A.8:29-30.
Cine vrea să
o citească, să îmi dea adresa de Mail, ca să i-o trimit gratuit.
Domnul să vă
binecuvânteze!
[1]Farul Creștin,
Anul XVI, Nr. 20-21, Sâmbătă 17-24 mai 1947, pag.6.
[2]Farul Creștin,
Anul XVI, Nr. 22, Sâmbătă 31 mai 1947, pag.6.