luni, 11 noiembrie 2024

Biserica Creștină Baptistă din Vârfurile

 



Începuturile Bisericii Baptiste din Vârfurile sunt legate de lucrarea misionară a pastorului Gheorghe Crişan din Macea. În anul 1899 are loc primul botez cu 5 candidați, 4 dintre aceştia fiind Crainic Ioachim, Banciu Nicolae, Slav Ilie şi Nicoară Toader. Grupul de credincioşi s-a întrunit la închinare în casa lui Crainic Ioachim, după care s-a mutat în casa lui Banciu Nicolae.[2]

Frații din biserică erau abonați la revista Adevărul, fiind activi şi răspunzând la întrebările biblice puse de redacție. Printre cei care au trimis răspunsuri la aceste întrebări îi amintim pe Crainic Ioachim și Crainic Petru.[3]

Primul locaş de închinare al bisericii a fost construit în anul 1904. După 30 de ani, în anul 1934, când clădirea bisericii a devenit neîncăpătoare, credincioşii au început construirea unei noi biserici, dar Consiliul local s-a împotrivit proiectului. Neavând de ales, credincioşii au apelat la prefectul judeţului, care le-a aprobat cererea, astfel că noua clădire a fost inaugurată pe data de 16 iunie 1934.

Biserica a desfăşurat, încă de la început, o vie activitate spirituală, înfiinţând corul condus de Iuga Ilie, în anul 1905, apoi fanfara, iar în anul 1969, orchestra condusă de Iuga Elena. De asemenea, lucrările misionare şi pastorale ale bisericii au fost susţinute o bună perioadă de timp de dascălul Georgiu Slăv din Aciuţa, de la care ne-au rămas şi primele scrieri în spirit evanghelic.

Până în pragul celui Dintâi Război Mondial, biserica a fost condusă de pastorii-misionari pe valea Crişului Alb, anume: Teodor Sida, Slev Gheorghe, Vanci Vasile etc. În perioada interbelică, pastori au fost Dănilă Pascu, absolvent al Seminarului Teologic Baptist din Bucureşti, şi Banciu Ioan, care a condus biserica până când a trecut în veşnicie, în anul 1953. În anul 1952, acesta organiza un Cerc Pastoral al bisericilor baptiste de pe valea Crişului Alb, în care a angajat câţiva pastori tineri, proaspăt absolvenţi ai Seminarului Teologic Baptist din Bucureşti, precum: Stoica Dumitru, în Buteni, Chiu Mihai, în Gurahonţ şi Rusu Axente, pe Valea Deznei. Pe lângă aceştia, bisericile din respectiva zonă au fost conduse şi de pastori mai vârstnici, precum: Oarea Ioan, în Almaş, Fericean Gheorghe, în Bonţeşti, Emilian Tudor, în Sebiş şi Brânda Teodor, în Peşcuţa. Lunar, pastorii se întâlneau pentru rugăciune şi pentru discutarea unor probleme curente ale bisericilor, dar aceste întâlniri nu au durat mult timp, fiind interzise printr-un ordin al reprezentantului Ministerului Cultelor din raionul Gurahonţ.

Din biserica din Vârfuri s-au ridicat câţiva pastori consacraţi cum ar fi: Lazăr Aurel, pastorul bisericii din Deva timp de 35 de ani, Tica Ştefan, Iuga Traian şi Nicoară Gheorghe, membru-fondator al Cercului Pastoral amintit, care, împreună cu pastorul Vasile Berbecar, scotea un calendar pentru credincioşii baptişti români din Imperiul Austro-Ungar în anul 1913, la Budapesta. Îl găsim, de asemenea, la Bucureşti în anul 1919, printre membrii comitetului de iniţiativă în stabilirea relaţiilor de colaborare dintre credincioşii baptişti transilvăneni.

După anul 1990 biserica a fost păstorită de pastorul Dronca Vasile, actualmente având ca slujitor ordinat pe pastorul Fișteag Mihai.[4]




[1] Fracment din cartea - Vasile Bel și Daniel Stoica Georgiu Slăv - Un cărturar iscusit în Legea Dmnului, referinţe şi mărturii biobibliografice, editura Risoprint, Cluj Napoca, 2024.

[2] Din Vârfurile pe înălțimile cerești, 116 ani de mărturie creștină baptistă în Vârfurile, 1899-2015, Echipa redacţională: Daniela Bodea, Ionel Lazăr, Siminel Lazăr, Dronca Vasile, Simona luga. Echipa de tehnoredactare: luga Sergiu, Luca David, Fericean Radu, Sima Adrian. Editura Carmel Print, Arad, 2015, p. 67.

[3] Adevărul, Anul IV, Nr. 4, aprilie 1911, p. 63.

[4] Istoric realizat de Guțu Daniel în lucrarea: Ioan Bunaciu, Istoria Bisericilor Baptiste din România, Editura Universității Emanuel & Editura Făclia, Oradea 2006, p. 430.






duminică, 10 noiembrie 2024

155 de ani de la nașterea învățătorului, cărturarului și predicatorului Georgiu Slăv

 


În ziua de 28 decembrie 2024 se împlinesc 155 de ani de la nașterea învățătorului, cărturarului și predicatorului Georgiu Slăv. Acest om mare și credincios în lucrarea încredințată lui, se naște în ziua de 28  decembrie 1869 în localitatea Ciuci, ( Vârfurile ) județul Arad.

Azi 11.11.2024, prezint intervenția mea despre acest credincios pe care am ținut-o la Biserica Creștină Baptistă Aciuța, în straie de sărbătoare, din ziua de 02.06.2024.

Mai jos redau: „Cuvânt înainte” scris la cartea: „Georgiu Slăv - Un cărturar iscusit în Legea Dmnului, referinţe şi mărturii biobibliografice, editura Risoprint, Cluj Napoca, 2024” de Vasile Bel și Daniel Stoica”.

Georgiu Slăv este cunoscut în sânul poporului ca fiind primul intelectual care nu provine din mediul baptist, ci și-a predat viața în mâna Domnului şi a aderat la credinţa baptistă ca intelectual. După terminarea studiilor, devenind învățător cu diplomă, atras și influențat de Școala Ardeleană, activ în lumea școlară, participând și luând cuvântul la conferințe, având câțiva ani în câmpul muncii didactice, s-a întâlnit cu Domnul și la vârsta de 33 de ani s-a botezat.

Din anul 1902 devine foarte activ în biserică, căutând să-şi folosească cunoștințele academice obținute în biserica în care s-a născut din nou, fiind și aici un bun și harnic dascăl. Pentru că Dumnezeu a vrut ca timpul lucrat de el în via Domnului să fie doar de 17 ani, pentru că a trăit doar 51 de ani, activitatea lui intelectuală este mai puțin cunoscută, drept pentru care Domnul ne-a pus pe inimă să înfiripăm aceste pagini.

S-a stins la o vârstă la care nu arăta urme de îmbătrânire, fiind în plină expansiune pe ogorul Evangheliei, răpus de ura asmuțită asupra lui de către preoți, exponenți ai unei biserici care pretinde că îi urmează Domnului Isus, ură manifestată prin ploaia de pietre aruncate de copiii asmuțiți de cei mari, și prin asmuțirea câinilor asupra lui. Asupra persecuției îndurate de dascălul de la Aciuța, Georgiu Slăv, vom poposi mai mult în conținutul acestei lucrări și vom aduce argumente în sprijinul acestei afirmații. Despre Georgiu Slăv au mai scris unii dintre frații care s-au ocupat de istoria baptiștilor din România, dintre care îi amintim pe Ioan Ungureanu, Dumitru N. Baban, (care îl trece pe lista pionierilor), Alexa Popovici, Ioan Bunaciu și Emanuel Jurcoi în revista Arhiva Baptistă.

Vizionare plăcută!









Caută să nu fii amăgit de cineva pentru mântuirea ta Matei 24: 4 - 14

 



Specialiștii ne spun că oamenii se întorc înapoi în magazine, deși comerțul onlaine prinsese un avânt puternic. S-a văzut că produsul comandat pe internet nu corespundea așa cum era gustul și se provoca o nemulțumire. Pentru a cumpăra un produs care să nu te dezamăgească, trebuie pipăit, luat la mână, întors pe toate fețele, probezi dacă este cazul și atunci ești mulțumit cu produsul cumpărat.

Domnul Isus în dragostea Sa pentru turmă, ne-a avertizat spunându-ne că putem fi înșelați prin amăgire și când va veni sfârșitul să nu fim cu lucrurile în ordine ca să fim de partea dreaptă a Mântuitorului. Se poate să ai haină care nu se potrivește, ulei puțin în candelă sau pur și simplu să nu fii gata cu toate bagajele.

De aceea trebuie:

I.                Să fiu atent să nu fiu dus în eroare de cineva.

4 Drept răspuns, Isus le-a zis: „Băgaţi de seamă* să nu vă înşele cineva.
5 Fiindcă vor veni mulţi în Numele Meu şi vor zice: ‘Eu sunt Hristosul!’ Şi vor înşela pe mulţi.

II.              Să fiu atent să nu mă rătăcesc în drumul meu.

Proverbele 14:12 Multe căi pot părea bune omului, dar la urmă se văd că duc la moarte.

Proverbele 16:25 Multe căi i se par bune omului, dar la urmă duc la moarte.

Calea care duce în cer la Dumnezeu este doar Una singură: Ioan 14:6  Isus i-a zis: „Eu sunt Calea* , Adevărul* şi Viaţa* . Nimeni* nu vine la Tatăl decât prin Mine.

      III.       Bagă de seamă de semnele puse de Domnul Isus.

1. V.6 Războiele prevestesc sfârșitul dar nu va fi atunci. 1 Tesaloniceni 5:3  Când vor zice: „Pace şi linişte!”, atunci o prăpădenie* neaşteptată va veni peste ei, ca* durerile naşterii peste femeia însărcinată, şi nu va fi chip de scăpare.

2. V. 7, 8 Intensitatea și înmulțirea cutremurelor de pământ – foametea și bolile sunt doar începutul durerilor.

3. V. 9 Persecuția acerbă împotriva credincioșilor.

Din punctul acesta de vedere cei din Europa și America nu pot să spună nimic.

4.V. 10 - 12. Starea de disoluție sau involuția credinței creștine va atinge cote greu de suportat.

       IV.            Să avem grijă și să fim atenți să nu greșim ținta sau destinația, unde vrem să ajungem.

1.    V. 13 Dar cine va răbda până la sfârşit va fi mântuit.

Concluzie: - Ca să poți răbda până la capăt și să nu fii înșelat, Domnul ne-a pus la îndemână Evanghelia Sa. Evanghelia este singura sursă autentică prin care nu ne putem înșela și rătăci de la calea ce duce la mântuire.

vineri, 8 noiembrie 2024

CE SPUNE BIBLIA DESPRE MESELE OFERITE LA ÎNMORMÂNTĂRI?

 


De Ioan Giura, Emanuel-Florin Popa și Ilie-Ioan Băloi

Fratele Ioan Giura, păstor pensionar la Biserica Baptistă „Maranata” din Răchitova (judeţul Hunedoara), s-a hotărât să pună pe piață o carte care să arate pentru cei ce nu știu și doresc să știe ce spune Biblia despre: „Mesele oferite la înmormântări”. Așa că și-a luat încă două ajutoare credincioase, Emanuel-Florin Popa și Ilie-Ioan Băloi și au scris o mică broșură de 24 de pagini, care ne dă o direcție în această privință.

Iată ce spun autorii în prefața acestei cărți:

„În această broșură ne referim la fenome­nul meselor care se dau la și după înmor­mântări și de aceea vrem să clarificăm câteva aspecte:

(1) Groapa în vederea înmormântării mortului trebuie săpată, iar cei ce lucrează la ea au nevoie de mâncare, și este normal ca s-o primească – tocmai de aceea în aceas­tă broșură nu ne referim la mesele oferite ce­lor ce ajută la înmormântare în orice fel sau mod posibil.

(2) Rudele care vin de la distanță pen­tru a participa la înmormântare nu pot să plece înapoi flămânde, deci este firesc să li se pună masa – tocmai de aceea în această broșură noi nu ne referim la mesele oferite celor ce au venit de departe la înmormântare.

Noi am scris despre altceva, și anu­me împotriva meselor la care este poftit tot satul sau toată adunarea de doliu, și am arătat că originea acestor mese se re­găsește în păgânism și nu în Cuvântul lui Dumnezeu, fiind deci împotriva voii Lui.

Prin această broșură vrem să averti­zăm credincioșii, în special conducătorii adunărilor (bisericilor), asupra pericolu­lui permisivității nebiblice, permisivitate care va întuneca gândirea și trăirea gene­rațiilor care vin după noi.

Noi suntem responsabili să lăsăm o cale dreaptă de urmat generațiilor vi­itoare, fiindcă dacă azi vom da mese la morți, fără să ținem cont de opinia Bibli­ei, și copiii noștri văd aceasta, ei, la vre­mea lor, vor duce păcatul mai departe și vor adopta alte obiceiuri nebiblice care-i vor conduce către Iad.

De aceea, oare vrem noi ca să fim ge­nerația de lideri care, din nepăsare sau teamă, nu am oprit un păcat care poate să corupă generația copiilor noștri?

Ești dispus ca să porți această vină?

Dacă nu ești dispus ca să participi la coruperea trăirii sfinte a poporului Dom­nului, te invităm să citești broșura aceasta.”



sâmbătă, 2 noiembrie 2024

BISERICA „HARUL” DIN BRAD – 1900 de Bojinescu Petru

 


Avântul lucrării ce s-a desfășurat pe Valea Crișului Alb a făcut ca predicarea Evangheliei să ajungă și în localitatea Brad. Predicatorii Teodor Sida, Gheorghe Brânda și Nicolae Brola din Buteni, precum și Gheorghe Slev, dascălul din Aciuța, au vestit Evanghelia prin toate satele de pe Valea Crișului Alb, până la Brad și în jur, unde au întemeiat biserici în primii ani după 1900.

Primii credincioși baptiști din orașul Brad au fost Cornel Veştinar, Sechereş Andraş şi Juhasz Carol (Cornel), unii dintre localnicii care au contribuit la construirea gării din Brad, lucrări care au început în anul 1898.

În orașul Brad, biserica a fost înființată în anul 1900 și a fost des vizitată de dascălul Gheorghe Slăv, fiindcă Aciuța nu e prea departe de Brad. Cum Bradul era un orășel, iar pretențiile erau diferite de cele de la sate, ceilalți predicatori l-au lăsat pe Gheorghe Slăv să facă el misiune la oraș. Gheorghe Slăv punea mare preț pe studierea și cunoașterea Bibliei și îi influența în această direcție pe toți credincioșii. Pentru aceasta, el a scris lucrările „Evanghelia și focul” și „Fasiunea Credinței”, ambele cu scopul de a expune învățăturile de credință și întemeierea lor pe texte Biblice. Este sigur că la Brad, Gheorghe Slăv, a aplicat studiul biblic în Biserică, fiindcă aflăm din revista „Lumina Lumei”, din anul 1904, că doi dintre membrii Bisericii din Brad, Traian Voştinar şi Andrei Sechereş, au dezlegat problemele și întrebările biblice publicate în revistă.

Un eveniment deosebit din viața Bisericii a avut loc în anul 1901, la convertirea localnicului Radovici Teofil, tatăl a 11 copii dintre care 4 băieți și 7 fete. Născut în anul 1866 ca fiind fiul lui Radovici Partenie preot și nepotul lui Radovici Teofil protopop în zona Ilia, care inițial avea numele de Rădulescu, nume schimbat de organele locale Austro-Ungare în Radovici. În același an, 1901, Radovici Teofil primește botezul în apă, împreună cu soția sa. Locul de rugăciune al Bisericii era în propria casă, într-o cameră mai spațioasă construită chiar de Radovici Teofil, în prelungirea casei sale din Brad, din cheltuiala lui.

În anii 1904 și 1907 au avut loc două boteze oficiate de fratele Kornea Mihai, unul dintre marii pionieri ai credinței baptiste din România. Astfel că în 20 septembrie 1904 a fost primul botez oficiat de Kornea iar în 12 septembrie 190752 a avut loc al doilea botez.

În anul 1906 numărul credincioșilor care se adunau in casa lui Radovici Teofil era de 14 membri. În ziua de 23 septembrie 1908 frații din Brad au fost vizitați de către fratele pioner Vasile Berbecar, care scria astfel în revista „Adevărul”:

„Cu ajutorul Domnului am plecat în Sept. 23 de la locuința mea ca să cercetez pre frații noștri ici colea. Încă atunci seara am petrecut în Brad, unde am aflat puținei copii cu cari m-am putut bucura. Din Brad am călătorit la Cărăstău unde frații mă primiră cu bucurie.” 53

Radovici Teofil avea sa devină pastorul Bisericii, iar în anul 1921 una dintre fetele sale avea să se căsătorească și împreună cu soțul ei să plece în America. Acolo, cei doi au colectat bani de la credincioșii baptiști pentru construcția unei Case de rugăciune la Brad54. În acest timp frații se mai bucură de un alt botez în data de 27 august 1922, oficiat de fratele Ioan R. Socaciu, în apa Crișului Alb. Cu această ocazie s-au botezat 14 candidați iar programul a fost înfrumusețat de corurile și fanfarele reunite din Șiria și Roșia, jud. Arad.

Printr-un act semnat în data de 7 decembrie 1923, de către Ioan Bălc, în localitatea Brad se afla un grup de 20 de membrii. Anul de înființare al bisericii este anul 1900. Conducerea bisericii era formată din:  Predicator - Radovici Teofil și Secretar – Sabău Petru. În ceea ce privește Școala duminicală aceasta este înființată în anul 1922, având înscriși 14 elevi și fiind condusă de fratele Radovici Teofil jr. Uniunea Tineretului a fost înființată în anul 1923, având 12 tineri și fiind coordonată de: Teofil Radovici jr. (Președinte), Iosif Roșca (Secretar) și Maria Radovici (Casier).

În anul 1924, fata fratelui Radovici trimite banii colectați, prin Comunitatea de Buteni de care aparțineau toate Bisericile de pe Valea Crișului Alb, bani care s-au folosit pentru cumpărarea unui teren. În anul 1926, clădirea Bisericii a fost ridicată prin Îndurarea Domnului și implicarea membrilor Bisericii din Brad, supraveghetor fiind fratele Radovici Teofil, pe atunci Biserica numărând 36 de membri.

În data de 17 Octombrie 1926 a avut loc inaugurarea casei de rugăciune din localitatea Brad. Cu această ocazie au participat un număr mare de oameni, în frunte fiind șeful siguranței speciale de Stat. Serviciul divin a fost ținut de frații: Ioan Bâlc, Teodor Sida, Vasile Vanci, Teodor Oprea, Ioan Olar și Moise Tămaș. Fanfara și Corurile reunite din Pleșcuța și Aciuța, sub conducerea lui Ioan Brânda au înfrumusețat programul. Tot cu acestă ocazie a avut loc și un botez cu 3 candidați.”

În anul 1933 pastorul Radovici Teofil a plecat în veșnicie, iar Biserica a fost preluată de fiul acestuia, Partenie Radovici. În data de 6 octombrie 1940, la Brad a fost ordinat ca pastor Partenie Radovici, iar din comisia de ordinare au făcut parte Ioan Rusu și Eftimie Măriuca58

În anul 1943 Biserica din Brad a fost închisă până în anul 1945, din motivele bine știute ale regimului din anii aceia. Între anii 1945-1950, Biserica a fost condusă de pastorul Pavel Boşorogan, din Alba Iulia, pastor care activa în zonă încă de prin anii 1929. În anul 1929 la 26 August, la Cărăstău, Pavel Boşorogan oficiază un botez cu 14 persoane, iar în 29 Iunie 1930 oficiază un alt botez, de data aceasta în apele Crișului Alb, eveniment în care un număr de 11 suflete mărturisesc credința în Domnul Isus, iar asistența a fost una numeroasă, formată din oameni veniți din 11 comune.

În data de 3 August 1947 a avut loc un botez cu 8 suflete oficiat de fratele Ilie Mârza. Au predicat frații Alexa Popovici și Macovei Slev iar prin cântări au slujit fanfara din Curtici și corurile reunite din Speranța și Șega Arad.

În anul 1949, în urma unei statistici în biserica din Brad, erau doar 28 membrii și 15 aparținători. Conducătorul bisericii era fratele diacon Partenie Radovici iar ca pastor îl aveau pe fratele Laurențiu Ioan.

Comitetul bisericii în anul 1952 era format din frații: Laurențiu Ioan (Pastor), Radovici Partenie (Predicator), Laurențiu Ileana (Secretară), Iovu Ioan (Casier), Laurențiu Papp (Cenzor), David Ioan (Cenzor) și Guia Teodor (Membru).  

Între anii 1950-1963, Biserica a fost condusă de pastorul Laurențiu Ioan, iar între anii 1968-1993, Biserica a fost păstorită de fratele păstor Borteş Augustin, absolvent al Seminarului Teologic Baptist din București. Fratele Borteş Augustin s-a născut la data de 7 Aprilie 1929, în comuna Vidra de Sus, județul Alba într-o familie cu 7 copii. În anul 1949 la 25 Septembrie, împreună cu șotia Maria, primesc botezul Nou Testamental, botezul fiind oficiat în râul Timiș de către pastorul Imbrea Iosif.

Începând cu anul 1965 își începe slujirea în localitatea Brad și împrejurimi, ajutând Bisericile din Simeria, Nojag și în multe zone greu accesibile. Una dintre aceste zone fiind Lunca Cernei, cu biserica din Negoiu, unde timp de 10 ani a botezat în jur de 77 de persoane. A plecat la Domnul în data de 10 Decembrie 2021 după o perioadă de 1 an și jumătate de suferință.

Perioada de timp cuprinsă între anii 1993-2000 a fost o perioada în care biserica din Brad a fost condusă de câțiva frați păstori.

În anul 2000 Biserica din Brad îl alege ca păstor pe fratele Negrean Daniel, iar în data de 12 noiembrie 2000 are loc serviciul de ordinare al fratelui Negrean Daniel. Fratele Negrean Daniel slujește Biserica din Brad până în anul 2006, an în care Biserica este preluată de fratele Mărcoi Ioan din Hunedoara, care este pastor girant al Bisericii până în anul 2009, când Biserica îl alege pe fratele Cristian Adavidoaie. Fratele Adavidoaie Cristian este ordinat în slujba de pastor în data de 08 Martie 2009 și slujește Biserica din Brad până în anul 2012, când fratele Adavidoaie Cristian este ales pastor în Biserica Baptistă din Aiud, și astfel Biserica din Brad este nevoită să caute un alt slujitor.

În anul 2017, Biserica din Brad alege un nou slujitor în persoana fratelui Stana Emil, iar slujba de ordinare a fratelui Stana Emil are loc la data de 08 Octombrie a aceluiași an. Fratele Stana Emil slujește Biserica din Brad până în anul 2018, când din motive personale se retrage din slujire, Biserica rămânând din nou fără slujitor.

În toamna anului 2021, Biserica din Brad primește vizita fratelui Bojinescu Petru, pastor la Biserica Creștină Baptistă din Cehei, județul Sălaj, în vederea slujirii pe viitor. După mai multe discuții purtate între Biserică și fratele păstor, Biserica a ales ca fratele Petru Bojinescu să preia slujirea pastorală a Bisericii din Brad de la data de 01 Februarie 2022. Fratele Petru Bojinescu, împreună cu familia, își începe slujirea pastorală în Biserica din Brad încă din data de 16 Ianuarie, urmând ca slujba de consacrare să aibă loc la data de 20 Martie 2022.

Material din cartea: Stoica Daniel, Istoria Credinței Creștine Baptiste pe meleagurile județului Hunedoara  - 1891 – 2023, editura „Risoprint” Cluj-Napoca 2023. Cu permisiune.