luni, 28 octombrie 2024

Armonia ascunsă– Căutarea sensului în structura universului de Dr. Octavian Caius Obeada

 


Dr. Octavian Caius Obeada vine din nou pe piața cărții cu un titlu incitant în domeniul Apologeticii. Cartea completează nevoile celor ce se apleacă spre cunoașterea creștină pentru consolidarea credinței în Unicul Dumnezeu care este Creiatorul tuturor lucrurilor.

Dr. Octavian Caius Obeada este un bun apologet, un medic de profesie, care a studiat medicina în America, la fel ca și Apologetica, fiind recunoscut în acest domeniu în cercurile academice.

Felicitări autorului pentru acest mare efort de a scrie și în limba română o lucrare de referință pe tema Apologeticii!

Cartea:

„Armonia ascunsă – Căutarea sensului în structura universului”

Este editată și tipărită de Universitatea Babeș-Bolyai, Presa Universitară Clujană, director: Codruța Săcelean, are 336 de pagini și se poate comanda la Librăria Universității, vezi AICI.

Mai jos redau introducerea cărții care va vorbi mai bine despre ea însăși:

“Armonia ascunsă: Căutarea sensului în structura universului” își întinde rădăcinile într-un teren bogat și divers, la intersecția dintre știință, filozofie și teologie, pentru a răspunde la una dintre cele mai vechi și profunde întrebări: Este universul creat cu un scop? Această explorare multidisciplinară navighează prin apele adânci ale argumentului teleologic, sugerând că există, poate, un arhitect divin care a modelat universul cu intenție și scop.

Într-o eră marcată de progrese științifice fără precedent, care transformă constant modul în care înțelegem cosmosul, ideea unui “Reglaj Fin” al universului își face loc în centrul discuțiilor. Acest concept fascinant, care presupune că constantele fizice fundamentale și condițiile universului sunt ajustate cu precizie pentru a permite viața, stârnește nu doar curiozitatea oamenilor de știință, dar și dezbateri aprinse în cercurile filozofice și teologice.

Prin analiza detaliată și cuprinzătoare, cartea ne poartă într-o călătorie care începe cu interacțiunile istorice și contemporane dintre descoperirile științifice și interpretările teologice, explorând cum aceste domenii s-au influențat și provocat reciproc de-a lungul timpului. Pe măsură ce călătoria progresează, ne aprofundăm în implicațiile filozofice ale teoriilor științifice și examinăm modul cum aceste idei se potrivesc sau intră în conflict cu diversele interpretări teologice.

Cartea dezvăluie complexitatea conceptelor științifice cheie - lucruri precum teoria Big Bang-ului și teoria multiversului - și le supune unei analize critice din perspectiva filozofică și teologică. Un accent deosebit este pus pe fenomenul reglajului fin al constantelor universului, invocând semnificația științifică și generând dezbateri filozofice asupra acestui aspect intrigant.

Mergând mai departe, lucrarea se aventurează în explorarea contraargumentelor și criticilor aduse argumentului teleologic, prezentând o gamă largă de perspective: filozofice, teologice și științifice. Acest demers include analiza opiniilor divergente din teologie și provocările ridicate de știință împotriva ideii reglajului fin, oferind o imagine completă și nuanțată a discuției.

Pe măsură ce călătoria se apropie de final, interacțiunile complexe și adesea contradictorii între filozofie, teologie și știință sunt aduse împreună, creând o sinteză care subliniază atât punctele forte, cât și slăbiciunile argumentului teleologic. Această concluzie nu numai că evidențiază implicațiile dezbaterii pentru înțelegerea noastră a universului, dar invită și la o reflecție profundă asupra misterelor ce îl înconjoară.

“Armonia ascunsă” este mai mult decât o carte; este o invitație la călătorie în adâncurile gândirii umane, o provocare de a explora întrebările fundamentale legate de originea, structura și scopul posibil al universului nostru. Pentru oamenii de știință, filozofi, teologi și oricine este captivat de enigmele cosmosului, această lucrare promite o explorare fructuoasă și stimulativă a câtorva dintre cele mai fascinante subiecte la confluența domeniilor majore ale cunoașterii umane.”

DESPRE AUTOR:


Dr. Octavian Caius Obeada este absolvent al Universității Binghamton (Universitatea de Stat din New York la Binghamton este o universitate publică de cercetare cu campusuri în Binghamton), cu masterat și doctorat în Nursing Practice, specialitatea “medicină de urgență”. Fondator al Misiunii Vox Dei, apologet creștin, editor al Publicației de Apologetică, fondatorul Biblioteci Online Vox Dei, autor și cercetător independent în domeniile teologiei și apologeticii precum și Director pentru Misiunea Reasonable Faith / Romanian Chapter. Este apologet creștin român, fiind implicat în acest domeniu de peste 24 de ani. De asemenea, este și fondatorul Institutului de Apologetică Vox Dei din anul 2021 (www.voxdeiinstitute.com), pe care îl conduce alături de o echipă de alte persoane din diferite confesiuni creștine din România, coordonând programe de studiu apologetic, de la începători, mediu la avansați. Predă la Institutul Teologic Baptist din București cursuri de apologetică creștină din 2023.



vineri, 25 octombrie 2024

Istoricul Orfelinatului Baptist din Simeria - de Fibia Popovici

 


Fibia Popovici este fiica fratelui predicator Popovici Ioan, despre care am scris AICI. Aceasta a studiat 4 ani la Seminarul Teologic Baptist, Școala de Fete din București. La articolul ce l-a scris în anul 1941 în calendar, am mai atașat și alte informații pe care o să le redau mai jos, după articol.

Articolul scris de Fibia Popovici:

„În vara anulu 1937 fraţii lucrători şi surori lucrătoare din judeţul Hunedoara, au primit inspiraţia sfantă de a începe lucrul între orfani. Acest gând a crescut şi s-a lăţit în inimile multor fraţi şi surori. Mai târziu, pe la 12 septembrie 1937, în biserica din Simeria, fiind întruniţi mai mulţi fraţi şi surori cari aveau gândul    de a lucra pentru orfani, au propus bisericii să dăruiască cele 5 camere de lângă localul de rugăciune pentru adăpostirea orfanilor, până la zidirea unei case proprii a orfanilor. În această zi s-au strâns primii bani pentru orfani.

La 24 octombrie 1937 a avut loc şedinţa Comitetului Comunităţii, care a desemnat personalul de serviciu, casier, tutor, administrator, etc. În 21 decembre 1937 acest personal a fost confirmat de Adunarea Generală a comunităţii de Alba-Iulia.

În acest timp de pregătire, Dumnezeu a trimis daruri prin copiii Lui. Aşa, că la sfarşitul lui decembrie 1937, camerile destinate au fost prevăzute cu mobilierul necesar, iar în 5 ianuarie 1938 a fost adus primul copil, orfan de părinţi, în varstă de 9 ani. Din primele zile, copilul a simţit bucuria noului său cămin şi dragoste faţa de cei care se îngrijau de el.

În luna februarie 1938, au fost primiți alţi 2 orfani. Timp de 4 luni o soră i-a îngrijit singură, făcand toate lucrurile pentru copii. Înmulţindu-se numărul copiilor, a fost angajată încă o soră pentru ajutor.

La 4 septembrie 1938 numărul orfanilor se ridicase la 9, 2 fetiţe şi 7 băieţi. În această zi s-a făcut inaugurarea orfelinatului. Cu această ocazie mulţi fraţi şi surori au fost treziţi pentru ajutorarea orfanilor. Rolul principal la această serbare l-au avut copiii orfani, cari au mişcat inimile poporului cu programul lor.

În tot timpul, de la început şi până azi, casa orfanilor nu a dus lipsă de niciun bine. Darurile au venit potrivit cu înmulţirea nevoilor, întotdeauna Domnul a trimis ajutorul Său pe căile şi din locurile de unde nu ne aşteptam.

În vara anului 1939, orfelinatul a maI primit un ajutor în persoana unei tinere absolvente a şcolii baptiste de fete din Bucureşti.

Crescând numărul copiilor, localul a devenit neâncăpător. În faţa acestei greutăţi, comitelui a găsit de bine să deschidă un fond de zidire. Acest fond s-a început la 15 noiembrie 1939, în care a intrat până în luna iulie 1940, 140.000 lei. Din această sumă s-a cumpărat locul unde va fi zidită casa orfanilor. În vara acestui an credem, că se vor mai face şi alte lucrări în legătură cu zidirea, ca: adunarea materialului, etc.

Numărul copiilor care au trecut până azi prin ingrijirea institutului, este de 18. Ceeace este mai mult de remarcat în istoricul acestui orfelinat, e faptul că, nu   s-a început pe baza unui capital adunat mai dinainte. Capitalul a fost în mâna lui Dumnezeu, care e tatăl orfanilor.

Această lucrare s-a început şi continuat în cele mai grele timpuri, în care se găseşte lumea de la Primul Război Mondial încoace. Acest fapt e o pricină de încredere în Dumnezeu pentru toţi, care cunosc şi contribuie la această operă. Pe Dumnezeu nu-L împiedică nimic să nu dea binecuvantări celor care se încred în El. — A Lui să fie slava, cinstea şi lauda pentru minunile care le face pe pământ printre fiii oamenilor. FIBIA POPOVICI”.[1]

Anunțul făcut de fratele păstor Ilie Mârza

„Visul nostru de ani de zile, a ajuns azi o realitate. În comunitatea baptistă din Alba-Iulia, cu ajutorul Domnului şi voinţa fraţilor, am deschis, în clădirile proprii ale Bisericii Baptiste din Simeria, un orfelinat pentru copiii orfani şi săraci.

Odată pusă temelia pe cuvantul Domnului, fraţii şi surorile şi toţi binevoitorii, cu dragoste şi de bună voie au dăruit bani, cereale., haine, rufărie, ctc. etc.

Administrarea acestui orfelinat, cu ajutorul lui Dumnezeu este condusă în modul cel mai sfânt, de fraţii I: Mârza ca tutor, Niculae Demia econom şi sora Fibia Popovici ca administrator.

Scopul este să îngrijim, să creştem și să învăţăm pe copiii nimănui, atât sufleteşte, cât şi trupeşte, până vor putea ei singuri să meargă în viaţă, ca astfel să poată deveni buni cetăţeni şi buni creştini.

Primim copii şi fetiţe între 4—12 ani. Orice corespondenţă cu privire la orfani, daruri, etc. să se trimită pe adresa: Popovici Fibia str. A. Mureşan Nr. 15 Simeria, juds Hunedoara.

Cu dragoste frăţească, al dv. frate şi tutor orfanal, Ilie Mârza”[2]

 

Mai jos redau câteva din documentele prezentate de dr. Viorel Achim, cercetător științific I, în cartea domniei sale, „Politica Regimului Antonescu față de Cultele Neoprotestante”. Pentru cei interesați de mai multe detalii, pot să cerceteze această carte.

„În ziua de 26 ianuarie 1943, loan Rusu, reprezentant al Comunității Creștine Baptiste din Alba lulia, către ministrul Culturii Naționale și al Cultelor. Rusu cere să se dea o dispoziție provizorie pentru funcționarea în continuare a orfelinatului baptist din Simeria, jud. Hunedoara. (Vezi și doc. 294, doc. 369, doc. 371, doc. 454 și doc. 460.)[3]

În ziua de 9 martie 1943, Fibia Popovici, administratoarea orfelinatului baptist din Simeria, județul Hunedoara, către Primăria comunei Simeria. Administratoarea a luat notă de desființarea orfelinatului și cere un termen de zece zile, pentru a putea găsi un plasament copiilor, mulți dintre ei fiind orfani de ambii părinți. (Vezi și doc. 294, doc. 335, doc. 371, doc. 454 și doc. 460.)[4]

În ziua de 11 martie 1943, Notarul comunei Simeria, jud. Hunedoara, către Ministerul Culturii Naționale și al Cultelor, Direcțiunea Cultelor Minoritare. Notarul înaintează cererea administratoarei orfelinatului baptist din Simeria (doc. 369), cu rugămintea de a se acorda o amânare de 15 zile pentru închiderea acestui așezământ, întrucât se întâmpină „greutăți, fiind vorba de plasarea mai multor copii”. (Vezi și doc. 294, doc. 335, doc. 454 și doc. 460.)[5]

În ziua de 27 august 1943, Ministerul Culturii Naționale și al Cultelor. Proces-verbal de constatare a situației de la orfelinatul baptist din Simeria, jud. Hunedoara. Propune ca orfelinatul să intre în patrimoniul Consiliului de Patronaj, aici urmând să funcționeze un orfelinat pentru orfanii de război. (Vezi și doc. 294, doc. 335, doc. 369, doc. 371 și doc. 460.)[6]

În ziua de 4 septembrie 1943, Ion Lăncrănjan, inspector general, către ministrul Culturii Naționale și al Cultelor. Referat privitor la orfelinatul baptist din Simeria, jud. Hunedoara. În baza Legii nr. 431/1943 (doc. 434), orfelinatul urmează să fie desființat. Propune ca edificiul orfelinatului să fie trecut în patrimoniul Consiliului de Patronaj și să se organizeze aici un orfelinat pentru orfanii de război. (Vezi și doc. 294, doc. 335, doc. 369, doc. 371 și doc. 454.)[7]

Hotărârile de desființare a orfelinatului vin și din invidia și răutatea unor autorități care nu văd cu ochi buni că orfelinatul îi învață pe copii principiile creștine.

În ziua de de 14 decembrie 1942, Serviciul Special de Informații, trimite notă cu privire la loan Pintea, din comuna Simeria, jud. Hunedoara. Acesta face propagandă baptistă. El se ocupă îndeaproape de orfelinatul din localitate, unde copiii sunt educați „ în spirit baptist”. La acest frate i se aduceau și alte acuzații de acest fel, că îi învață pe copii: „Biserica este sufletul omului și nu clădirea de piatră, iar preoții sunt apostoli mincinoși pentru că ei nu înțeleg Sfânta Scriptură.”

Personalul care deservea orfelinatul era în număr de 3: Fibia Popovici, administratoare, Ana Denișoreanu, pedagog și Estera Mârza, bucătăreasă. Activitatea orfelinatului era coordonată de pastorii: Ilie Mârza, Pavel Boșorogan, Ioan Rus și Nicolae Demie.

Sora Fibia, cea care conducea orfelinatul a făcut demersuri pentru amânarea deciziei de închidere. Cu toate intrvențiile din partea conducerii baptiste, statul totalitar, incitat de preoții Bisericii Ortodoxe, au închis acest așezământ ne ținând seamă de suferința copiiilor minori.

Connform informațiilor primite de la fratele Alexandru Terlea, care a scris „Istoria Bisericii Hațeg 1924 – 2024, Biserica Creștină Baptistă „Betleem”, Editura „Risoprint”, Cluj-Napoca 2023” acest Orfelinat de la Simeria nu a mai fost redeschis ca cel de la Prelipeți.



[1] Calendarul Poporului Creștin, 1941, Tipărit de revista „Farul Creștin, Arad, Pp. 43 – 45.

[2] Farul Creștin, Anul VI, Nr. 11, sâmbătă 17 martie 1938, p. 5.

[4] Viorel Achim p. 85.

[5] Viorel Achim p. 85.

[6] Viorel Achim p. 99.

[7] Viorel Achim p. 100.



miercuri, 23 octombrie 2024

Istoricul Orfelinatului Creştin Baptist din Prilipeţ - De Goga Iosif, Goga Iosif Beniamin și Daniel Fișteag

 


Psalmul 68:5-6 El este Tatăl orfanilor, Apărătorul văduvelorDumnezeu o familie celor părăsiţi.

Exodul 17:14 Domnul a zis…„Scrie lucrul acesta în carte, ca să se păstreze aducere aminte.”

 

Cu toate că ne-am străduit din răsputeri să adunăm cât mai multe date şi informaţii ale lucrării orfelinatul din Prilipeţ, în special din perioada de început al lui, nu am reuşit să adunăm decât foarte puţine. Multe s-au pierdut, unele au fost date uitării, cei ce le-au cunoscut nu mai sunt, iar dacă cineva le-a consemnat undeva, nu ştim unde să le căutăm; ştim sigur însă că El le-a scris pe toate în cartea lui (Apocalipsa 20:12, Psalmul 139:16b).

Înfiinţarea orfelinatului




Orfelinatul din Prilipeţ nu a luat fiinţă în urma unor studii sociologice de pe urma cărora s-au tras niste concluzii, ci a luat fiinţă în urma unei situaţii reale care avea nevoie de o rezolvare imediată. „Cu lozinci ca: un leu pentru Ateneu sau bani pentru orfani s-au realizat mari instituţii de cultură şi binefacere, de interes social şi naţional, însă orfelinatul din Prilipeţ nu s-a realizat prin această metodă. El nu a fost nici fructul fericit al executării ad-literam al unui testament cu caracter filantropic; istoricul orfelinatului din Prilipeţ este mult mai sumbru, mult mai aparte dacât al tuturor orfelinatelor.”[1]

În toamna anului 1926 a încetat din viaţă fratele Daba Ion din satul Şopotu Vechi, cel dintâi creştin baptist din sat. În ziua înmormântării, pe marginea mormântului au rămas cinci copii orfani cu ochi înlăcrimaţi, cel mai mare având 9 ani. În scurt timp va deceda şi soţia lui, şi astfel micuţii orfani de tată au rămas orfani şi de mamă…

În faţa acestui tablou inimile fraţilor s-au înduioşat, şi chiar în aceea zi câţiva fraţi, printre care Ion Şuveţ din Prilipeţ, Dănilă Goga din Bozovici, Pavel Ciortuz din Rudăria, Eftimie Românu din Lăpuşnicul Mare şi Traian Voin din Şopotu Vechi, au stat de vorbă punâdu-şi intrebarea: „Ce-i de făcut cu micii orfani rămaşi fără nici un sprijin?”

Ion Șuveţ s-a născut pe data de 17 ianuarie 1882 la Prilipeţ. A urmat şcoala primară de 6 clase, a fost botezat pe data 20 noiembrie 1913 de către Igna Ştefan, şi a fost căsătorit cu Maria. Dupa decesul primei soţii s-a recăsătorit cu Sofia Prajac, născută la data de 24 noiembrie 1949. A fost vicepreşedintele cultului baptist din România din data de 9 noiembrie 1932 până în 8 august 1933, preşedintele cercului Prilipeţ, pastor al mai multor biserici din Valea Almăjului şi administrator al orfelinatului.

Dănilă Goga s-a născut pe data de 22 septembrie 1898 în satul Gârbovăţ, din tatăl Axente şi mama Maria, s-a convertit după primul război mondial şi a fost botezat de către Dumitru Drăgilă în 7 decembrie 1921 la Lugoj. A fost ordinat ca pastor în 26 octombrie 1926. A fost vicepreşedintele cultului creştin baptist din România în perioada 9 noiembrie 1934 - 10 noiembrie 1935. La congresul cultului din anul 1951 a fost ales preşedinte al uniunii baptiste, funcţie pe care o deţine până în anul 1954, iar în anul 1955 a fost ales preşedintele comunităţii de Timisoara, funcţie pe care o deţine până în 1959. A mai fost preşedintele comunităţii de Bozovici, şi timp de 23 de ani preşedintele consiliului de administraţie al orfelinatului. A decedat pe data de 31 martie 1979.

Pavel Ciortuz s-a născut în februarie 1897 în satul Gârbovăţ şi a fost botezat în 12 iunie 1918 de către fratele Ştefan Ignea din Lalaşinţ. A fost pastor în Rudăria, Gârbovăţ şi în alte biserici din Valea Almăjului, iar împreuna cu sora Maria a îngrijit de orfanii din Prilipeţ.

Eftimie Românu s-a născut pe data de 27 aprilie 1897 în Lăpuşnicul Mare, din părinţii Eftimie şi Elisabeta. A urmat şcoala primară şi a fost botezat în 27 august 1924. A fost ordinat ca pastor în 12 mai 1935 şi s-a pensionat în 19 august 1958. A slujit împreună cu soţia în orfelinatul din Prilipeţ. A decedat în iunie 1981.

Aceşti fraţi au decis ca micii orfani să fie adunati împreună într-o casă şi cineva să se ocupe de ei, iar acea casă a fost pusă la dispoziţie de fratele Vasile Pipera, aceasta fiind o casă nelocuită. Aici copiii au fost îngrijiţi cu multă dragoste de către Ion şi Maria Şuveţ, o familie care nu avea copii. Împreună cu locuinţa, Vasile Pipera a donat orfelinatului şi grădina acestei case, la fel şi cele câteva parcele de teren agricol şi o vacă, şi s-a implicat activ în îngrijirea copiilor, învăţându-i să lucreze pământul şi să se ocupe de vacă şi de albine.

Extinderea şi întreţinerea orfelinatului

În anul 1927 la acest orfelinat mai sunt aduşi copii şi din alte părţi, astfel că apare nevoia unui spaţiu mai mare. Fratele Miron Novăcescu, diaconul bisericii din Prilipeţ, donează o parte din casa de la nr. 28, în valoare de 40.000 de lei, şi alte bunuri în valoare de 4.000 de lei: mobilier, haine, alimente şi 10 familii de albine. Pe terenul donat de fratele Novăcescu se va construi o nouă clădire a orfelinatului. Timp de 2 ani, între 1928-1930, au fost adunate şi pregătite materialele de construcţie, iar din anul 1930 au început lucrările de construcţie care au durat, de asemenea, tot doi ani. Cu multă jertfă, mult sacrificiu, dar şi mai multă dragoste, cu posibilităţi modeste şi cu braţe de muncă voluntare, la sfârşitul anului 1931 clădirea este gata în roşu. În anul 1932 aceasta a fost tencuită şi parţial finisată, fiind gata de folosire 2 dormitoare şi o bucătărie; ulterior s-au mai amenajat o baie, o magazie, o sufragerie, curtea şi grădina, orfelinatul având acum o capacitate de găzduire pentru 25-28 de copii.

„Demn de menţionat este un moment care s-a consumat la întoarcerea la Domnul a fratelui Miron Novăcescu. Tânăr fiind, fratele se decide să se întoarcă la Domnul, astfel că în data de 2 august 1922 se duce la Rudăria unde era botez, pentru a se boteza. Însă tatăl lui aude lucrul acesta, şi se decide să-l oprească, încalecă pe cal şi aleargă în Rudăria cu gândul de a-l opri de la botez. Astfel că ajunge în Rudăria şi se întâlneşte cu primarul şi îl anunţă că el nu este de acord cu decizia fiului şi că va face scandal. Primarul, fiind un om înţelept şi prieten cu tatăl supărat, l-a potolit şi l-a rugat să se întoarcă acasă, unde să îl aştepte pe copil şi să discute cu el. Tatăl potolit a plecat acasă, dar fraţii totuşi s-au temut ca nu cumva să se întoarcă, de aceea fratele Şuveţ Ioan i-a botezat mai întâi pe toţi ceilalţi, iar pe fratele Miron l-a botezat la asfinţitul soarelui, pentru a evita un eventual scandal. Mai târziu fratele Miron ajunge diaconul Bisericii din Prilipeţ, slujindu-L pe Domnul până la vârsta venerabilă de 80 de ani, când a plecat acasă la Tatăl.”[2]

„Conform statisticii în Valea Almăjului în anul 1927 erau 453 de baptişti, iar în anul 1932 erau 655 de baptişti.”[3]

La întreţinerea copiilor orfelinatului o contribuţie deosebită a avut-o femeile din Asociaţia femeilor baptiste din Valea Almăjului, care confecţionau haine, ciorapi, lenjerie de pat, mănuşi, şi contribuiau cu donaţii financiare şi cu alimente. Fraţii pastori împreună cu soţiile lor au fost cei dintâi implicaţi în îngrijirea orfanilor, sprijinindu-i pe soţii Şuveţ.

O soră din Lăpuşnicul Mare ne-a povestit că surorile se adunau în casa fratelui Efta Românu, şi sub îndrumarea sorei Nița, unele torceau fir subţire pentru haine, altele fir gros pentru ţesut străni (plăpumi de lână), iar fetele scărmănau lâna. Spălatul hainelor şi a lenjeriei se făcea în nişte coveţi din lemn cu săpun de casă şi leşie din cenuşă.

La întreţinerea copiilor orfani au mai contribuit şi bisericile din Oraviţa, Clisura Dunării, Timişoara, Caransebeş, Reşiţa, prin asociaţia de surori existente în aceste biserici, şi au mai contribuit cu donaţii financiare şi alte biserici mai îndepărtate din ţară, ca de exemplu Biserica Baptistă din Ipoteşti, jud. Suceava sau fraţii din leprozeria Tichileşti,Tulcea.

„În anul 1947, când foametea bântuia în toata ţara, fratele Miron Novăcescu află din ziar că în Cluj cerealele sunt mai ieftine, şi împreună cu fiul lui călătoresc cu caruţa cu cai timp de câteva săptămâni, în toamna anului 1947, pentru a cumpăra hrana pentru orfani. Din cauza drumului lung şi a ploilor reci de toamnă, fiul fratelui Novăcescu se îmbolnăveşte şi rămâne internat în spital la Cluj, fratele întorcându-se singur acasa.”[4]

Educaţia primită în orfelinat

Proverbe 22:6 „Învaţă pe copil calea pe care tebuie s-o urmeze şi când va îmbătrâni nu se va abate de la ea.”

Copii nu au nevoie doar de hrană şi haine, ci şi de o educaţie adecvată, de formarea unui caracter frumos. Ce se va semăna în ei va rămâne o viaţă.

„La origine cuvântul «caracter» era semnul sau litera făcută în piatră sau metal de dalta sau priboiul gravorului; deci caracterul nu se şterge, ci rămâne uneori şi peste veacuri. Caracterul este o înscriere înlăuntrul omului, înscriere care rămâne şi direcţionează gândurile, gusturile, năzuinţele şi întreg comportamentul omului. Caracterul trebuie format, dezvoltat. Ioan gura de aur a spus: „Mai presus de orice pictor, mai presus de orice sculptor sau de alt artist, eu preţuiesc pe cel ce este dibaci în arta formării sufletului copilului.” Tim La Haye a scris: „Caracterul nu se naşte odată cu persoana, el se formează prin grija şi dragostea părinţilor, care vor stabili în viaţa sa acele principii pe care Dumnezeu le-a instalat înlăuntrul lor.” Mihai Eminescu a spus: „Între caractere şi inteligenţe n-ar trebui să existe alegere. Inteligenţele se găsesc foarte adesea, caracterele foarte rar.”[5]

Organizarea orfelinatului

„Pe data de 7 ianuarie 1933, la şedinţa care s-a ţinut în biserica din Prilipeţ, fratele Ion Şuveţ în raportul activităţii din orfelinat către fraţi arată: „Darea de seamă a orfelinatului este îmbucurătoare prin faptul că copiii au fost bine îngriliţi, că sunt sănătoşi şi viguroşi, în număr de 9, din care 3 sunt daţi la meserie, fiind îngrijiţi cu îmbrăcăminte şi cheltuieli de orfelinat.”[6]

La această şedinţă s-a constituit comitetul cercului Prilipeţ, acesta fiind format din Ion Şuveţ, Dănilă Goga, Pavel Ciortuz, Nicolae Bulza, Ion Prisca, Corneliu Sârbu, Miron Novăcescu, Traian Voin, Efta Românu, Ion Ţunea şi Nicolae Popovici. Ca şi casier a fost ales Ion Ţunea, iar ca cenzori Marian Ciortuz şi Lazăr Suta.

Ion Țunea, casier al orfelinatului de la deschidere până la închiderea lui, s-a născut în data de 16 martie 1903 la Şopotu Vechi nr. 175 din părinţii Ana şi David. A fost botezat în 28 mai 1923 la Resiţa de către fratele Dumitru Drăgilă. De meserie a fost brutar, deţinând o brutărie proprie şi o prăvălie (magazin). A mai slujit ca secretar şi contabil al comunităţii de Prilipeț şi Bozovici. A decedat în data de 21 iulie 1974.

În toamna anulului 1936 se sărbătoresc 10 ani de la înfiinţarea orfelinatului, la acest eveniment participând conducerea cultului creştin baptist reprezentat de fraţii Ion Socaciu şi Ion Cocuț şi alţi 15 fraţi lucrători din Banat.

„În anul 1938 în Valea Almăjului baptiştii erau în număr de 936. În şedinţa extraordinară a comunităţii române din data de 1 fepruarie 1938 se pune în discuţie orfelinatul din Prilipeţ de către fratele Ion Şuveţ.

1. Ce copii să se primească?

După mai multe discuţii s-a hotărât în unanimitate de voturi, fiind prezenţi 22 de delegaţi din 9 biserici, astfel:

a. Copiii să aibă 3-12 ani.

b. Să nu fie bolnavi de boli molipsitoare sau de minte din cauza tratamentului medical.

c. Să fie orfani de tată, de mamă sau de amândoi părinţii.

d. Pentru primirea orfanilor se face cerere la biroul orfelinatului.

La data de 15 aprilie 1938 la şedinţa adunării generale extraordinare a comunităţii baptiste române din Bozovici sunt prezenţi 28 de delegaţi din 10 biserici. Se pune în discuţie organizarea orfelinatului din Prilipeţ ca persoană juridică. După mai multe dezbateri şi discuţii se hotărăşte cu unanimitate de voturi să se ia iniţiativa pentru organizare şi se însărcinează fraţii predicatori I. Şuveţ, D. Goga, P. Ciortuz şi E. Românu să culeagă informaţii şi date trebuitoare pentru organizare. Se mai însărcinează fraţii şi cu redactarea statutului.”[7]

Alături de fraţii pastori au contribuit la bunul mers al orfelinatului, asa cum reiese din statutul orfelinatului,  Miron Novăcescu, diacon al bisericii din Prilipeţ, Ion Praisca, diacon al bisericii din Dalboşeţ, Lazar Suta, diacon al bisericii din Rudăria, Cornel Sârbu, diacon al bisericii din Prigor şi Ion Derlean, diacon al bisericii din Moceriş.

Valuri de prigoană

Deşi baptiştii au fost recunoscuţi ca şi cult religios încă din perioada în care Banatul şi Ardealul au fost sub ocupaţie maghiară prin ordinul circular cu nr. 77092 din decembrie 1905 emis de ministerul cultelor şi instrucţiei al Ungariei pe baza mărturiei de credinţă din 28 mai 1897 de către un stat pe care istoria îl numeşte de ocupaţie, paradoxul constă în faptul că imediat după Marea Unire din 1918 patria mamă îi scoate pe baptişti în afara legii, aceştia pierzându-şi toate drepturile pe care le-au avut în perioada ocupaţiei maghiare. Libertatea religioasă de care s-au bucurat baptiştii în perioada dominaţiei maghiare se datorează faptului că reforma protestantă a avut un impact major asupra maghiarilor înca din anul 1599, Ungaria fiind în mare parte protestantă, populaţia fiind majoritar calvinistă, având Biblia tradusă în limba maghiară.

Credem ca valurile de prigoană de care au avut parte baptiştii după Marea Unire din 1918 din partea statului, la presiunea bisericii ortodoxe majoritare, se datorează lipsei de cunoaştere a baptiştilor. În România reforma protestantă s-a oprit la graniţe.

O preocupare de căpetenie a episcopului de Arad, Grigore Comşa, a fost uzurparea libertăţii religioase a baptiştilor. Preoţii au fost folosiţi şi s-au lăsat folosiţi în acest joc murdar, fiind puşi să trimită rapoarte despre activitatea bisericii baptiste din localitatea unde slujeau. Copiii baptiştilor erau marginalizaţi, prigoniţi la şcoală, lăsaţi corigenţi sau chiar repetenţi, adesea bătuţi şi maltrataţi.

„Pentru a-i umili şi a-i compromite pe baptişti s-au folosit cele mai urâte metode, dăm ca exemplu situaţia neplacută în care a fost pusă biserica baptistă din Lăpuşnicul Mare care avea o fanfară ce a fost obligată să cânte alături de fanfara din sat la un festival de muzică. Fraţii au găsit o metodă inedită de a se sustrage de la cântat, doar simulau cântarea… La terminarea festivalului preşedintele juriului se adresează dezamăgit dirijorului: „Ai fi putut lua locul I, dar deşi ai avut multe clarinete, ele nu s-au auzit.””[8] El nu ştia că cei mai mulţi clarinetişti erau baptişti şi că ei şi-au scos penele din instrument ca să nu se audă.

Domnul Isus a avertizat în Ioan 16:1, 3: „1. V-am spus aceste lucruri pentru ca ele să nu fie pentru voi un prilej de cădere. 3. Şi se vor purta astfel cu voi pentru că n-au cunoscut nici pe Tatăl, nici pe Mine.”

 „Peste cerul albastru şi cu soare al orfelinatului din Prilipeţ, dealtfel ca şi peste căminele celor peste o sută de mii de credincioşi baptişti din ţară încep să apară norii grei, nori de furtună şi vijelie, colţii balaurului se înfig din nou în trupurile plăpânde şi nevinovate a micuţilor orfani. Între anii 1939-1944 avem de-a face cu perioada de cea mai adâncă şi tristă amintire, cu atât mai dureroasă, cu cât ea se datorează în cea mai mare masură acelora care se luptau pentru un bine naţional şi social, chiar în numele dragostei Divine. Astfel, nu odată cineva (fără a mai da nume) a făcut intervenţii la autorităţile Statului pentru desfiinţarea orfelinatului clandestin din Prilipeţ, şi pentru că influenţa era mare autorităţile au dat curs înaltei cereri, motivând în cele din urmă că acest orfelinat nu corespunde din punct de vedere sanitar. Au urmat inspecţii, dar nimeni nu a trecut în procesele verbale că aceşti copii sunt bine îmbrăcaţi, bine îngrijiţi şi chiar mai mult decât bine hrăniţi, spre deosebire de alte instituţii asemănătoare, unde totul se reducea la programe de formă în spatele cărora se ascundeau alte interese, copiii rămânând nehrăniţi şi neîmbrăcaţi. Astfel, într-o bună zi fu chemat la primărie fratele Şuveţ, conducătorul orfelinatului, unde i s-a comunicat că s-a hotărât închiderea orfelinatului.

În scurt timp au sosit şi jandarmii. Orice protest, orice staruinţă din partea noastra n-au fost luate în seamă, căci ordinul trebuia executat. Şi s-a executat fără mila sau compasiune faţă de micuţii orfani care au fost scoşi cu forţa din casa lor, încuindu-se şi sigilându-se uşile orfelinatului! Tot din ordin, ca o măsură izvorâtă probabil dintr-o inima de „samaritean milostiv”, fiecare copil trebuia dus în satul lui. Unde??? La cine??? În ce casă ??? Simţi cum ţi se pune un nod în gât! Şi pentru că ordinul nu s-a executat imediat, au fost luaţi cu toţii şi escortaţi spre târguşorul Bozovici.

Cine sunt aceşti răufăcători? Ce fapte rele şi ucigaşe au făcut aceşti copii? (probabil se vor fi întrebat drumeţii ce întâlneau acest convoi escortat pe o distanţă de şapte km parcurşi pe jos)… şi toate acestea se întamplau în Joia Mare, înainte de Sfintele Sărbători ale Paştilor. Dar micuţii aceştia orfani „răufăcători” au mers, şi după ei cei mai mici, probabil ţinându-se de mână sau de haina unuia mai mare, au mers cu toţii, nici unul nu era lipsă, căci doar peste două zile trebuiau să sărbătorească Învierea Domnului. Ajunşi la Bozovici şi trecând prin faţa brutăriei „Ţunea”, uimit de nu-i venea să-şi creadă ochilor, fratele brutar îşi recunoscu turmuliţa pe care o hrănea cu atâta dragoste şi grijă!... Ce să fie, copii orfani încadraţi de jandarmi, pe drumuri ?... Ce să fie şi ce să facă?!... Le aduse repede şi le împărţi câte o bucată de pâine caldă, îi întrebă ce s-a întâmplat, şi astfel lumea curioasă a început să se strângă în jurul lor. Cercul curioşilor creştea mereu, odată cu numărul întrebărilor ce nu se mai puteau opri!...

„Doamne, ce să mai însemne şi asta?”, şi după ce li s-a explicat păcatul acestor micuţi orfani pe furiş, ba chiar şi pe faţă, au luat unul câte unul dintre aceşti nevinovaţi ai soartei şi i-au dus în casele lor, pentru a-i mângâia şi adăposti. Astfel, cei 20 de copii orfani, după un drum de şapte km, au făcut un popas în casele celor cu inima creştină.

După mai multe proteste şi intervenţii făcute de Uniunea Comunităţilor Creştine Baptiste, organul reprezentativ al baptiştilor, s-a obţinut permisiunea redeschiderii orfelinatului. Bucuria întoarcerii în casa lor a fost nespus de mare, chiar dacă permisiunea de mai sus era însoţită şi de o îngrădire, şi anume de a nu mai primi şi alţi copii orfani, în afară de cei din localitate. Dar pentru că un nor atrage după sine un alt nor, nu mai mult decăt peste un an, la intervenţia unor binevoitori, istoria se repetă. Aceeaşi procedură de închidere a orfelinatului cu jandarmi, cu închidere şi sigilare de uşi, cu deosebire doar că de data aceasta scoaterea orfanilor din casa lor nu se mai întamplă dimineaţa, ci seara, pe un timp ploios. Ba chiar mai mult, pentru că două dintre fetele intrate de curând în orfelinat aveau scabie şi nu puteau fi scoase din camera lor, prin şiretlicuri şi tot felul de vorbe măgulitoare au reuşit să-i scoată pe toţi, mici sau mari, sănătoşi sau bolnavi, în mijlocul drumului, seara, pe ploaie. După zece zile de vagabondaj, după noi intervenţii şi proteste, orfelinatul din Prilipeţ se deschide din nou, ca după toate aceste încercări şi greutăţi bucuria şi nădejdea în El să fie mai mari, iar mulţumirile celor mici, ca şi a celor mari, să nu cunoască margini.”[9]

La una dintre intervenţiile jandarmilor la orfelinatul din Prilipeţ, fratele Goga Danilă a fost lovit cu patul armei, iar în urma acestei agresiuni şi-a pierdut toţi dinţii din faţă.

„Spre deosebire de cele întâmplate aici, fără a măguli pe nimeni, ţinem să aducem pe această cale mulţumirile noastre autorităţilor locale care, subliniem, au ocrotit orfelinatul şi pe cei din el în anul 1942, tocmai atunci când printr-un decret lege am fost desfiinţaţi, iar averile bisericilor şi comunităţilor noastre au trecut în patrimoniul statului. Cu anul 1944 începe un nou puls de viaţă, de gândire şi manifestare; astfel copiii din ofelinatul creştin baptist din Prilipeţ nu mai au de ce se îngrijora sau teme, căci Domnul a adus vremuri de înviorare.

La 4 martie 1945, la întrunirea fraţilor din Banat s-a hotărât mutarea orfelinatului la Timisoara, unde posibilităţile de înaintare în toate domeniile sunt mai mari. În acest sens a început strângerea de ajutoare, şi totodată îndemnăm frăţietatea să-şi asculte glasul constiinţei, dând ce are de dat, cu mână largă, prin „Comitetul de Ajutorare şi Reconstrucţie” a Uniunii, care stă la dispoziţie pentru a veni în ajutorul copiilor orfani. Depuneţi banul vostru, partea sau contribuţia voastră în cont CEC nr. 19530 cu specificaţia „pentru orfani”. [Intentia a fost buna, dar nu a ajuns să se materializeze.]

De la începutul orfelinatului şi până în prezent au fost adăpostiţi şi ocrotiţi în orfelinatul din Prilipeţ 64 de copii orfani, băieţi şi fete, din care majoritatea au fost daţi la meserii, după înclinare şi aptitudini, iar o parte dintre fete au rămas în orfelinat, dând îngrijire şi educaţie celor mai mici şi celor ce vor intra de acum înainte.”

 

Miniştrii cultelor şi artelor în perioada prigonirilor:

 

Valul

Perioada

Ministrul

Perioada

Guvern

I

1920-1921

Octavian Goga

13.06.1920-16.12.1921

Alexandru Averescu

II

1923-1924

Alexandru Lapedatu

30.10.1923-29.03.1926

Ion Brătianu

III

1925-1927

Alexandru Lapedatu

Vasile Goldiş

30.10.1923-29.03.1926

30.03.1926-04.06.1927

Ion Brătianu

Alexandru Averescu

IV

1931-1933

Nicolae Costăchescu

Nicolae Iorga

Dimitrie Gusti

10.10.1930-17.04.1931

18.04.1931-05.06.1932

09.06.1932-13.11 1933

George Mironescu

Nicolae Iorga

Alexandru Vaida

V

1937

Ioan Lupaş

28.12.1937-10.02.1938

Octavian Goga

VI

1938

episcop Nicolae Colan

31.03.1938-31.01.1939

Miron Cristea

VII

1939

Ioan Nistor

24.11.1939-10.05.1940

Gheorghe Tătărescu

VIII

1941-1944

Traian Brăileanu

Radu. R. Rosetti

Ion Antonescu

Ion Petrovici

14.09.1940-21.01.1941

27.01.1941-11.11.1941

11.11.1941-04.12.1941

04.12.1941-23.08.1944

Ion Antonescu

 

„Despre prigonirile baptiştilor au apărut articole în cele mai mari publicaţii, ziare de mare tiraj din Anglia şi SUA: Times, Daily News, New York Times, British Weeckly, articole publicate de dr. J. H. Rushbrooke. La congresul Alianţei Mondiale Baptiste ţinut la Stockholm între 21-27 iulie 1923, delegaţia română a fost formată din 23 de persoane, din delegaţie făcând parte şi fratele Dumitru Drăgilă din Prilipeţ, iar pentru a atrage atenţia presei străine asupra delegaţiei româneşti şi asupra prigoanei de care baptiştii români au parte, toata delegaţia s-a îmbrăcat în costume populare româneşti.”[10]

„Orfelinatul a fost naţionalizat în luna iulie a anului 1950.

Dăm mai jos întrebările fratelui Şuveţ, conducătorul orfelinatului, şi răspunsul dl. Director al şcoalei primare din Prilipeţ, dl. Constantin Sporea, privitoare la orfelinat:

Întrebare:  Dumneavoastră, care ne-aţi vizitat orfelinatul, ce părere aveţi despre el?

Răspuns: Oricât aş încerca să-mi răscolesc vocabularul, nu găsesc cuvinte de admiraţie pentru felul cum e condus acest orfelinat! Curăţenie exemplară, hrană abundentă, educaţie aleasă. Fără să exagerez, îndrăznesc să afirm: poate fi luat model de către întreaga ţară şi mulţi directori de internat ar putea lua lecţii introductive în activitatea lor de la dl. Ion Şuveţ, conducătorul orfelinatului, care nu are vreun certificat academic, decât şcoala primară. Cine ar vizita acest orfelinat ar avea fericita ocazie de a putea face o apropiere între şcoala lui Pestalozzi de la Strauss şi a lui Ion Şuveţ din Prilipeţ.

Întrebare: Ce aţi putea spune despre orfanii noştri?

Răspuns: Doar atât: model de corectitudine, de la haină până la gest şi vocabular.”[11]

Date privind clădirea orfelinatului dupa naţionalizare

„După 1950 s-a desfiinţat orfelinatul, iar copiii au fost repartizaţi la alte orfelinate din ţară, din cauză că a fost condus de biserica baptistă. După desfiinţare au fost aduşi bătrâni, şi orfelinatul a fost transformat în azil sub administrarea statului român, care s-a autodesfiinţat prin decesul bătrânilor, din cauza condiţiilor vitrege de viaţă la care au fost supuşi.

În perioada 1953-1958 în clădirea orfelinatului a funcţionat grădiniţa de copii, locuinţa pentru educatoare, locuinţa pentru miliţieni şi familiile lor şi postul de miliţie.

Din 1958 în această clădire a funcţionat dispensarul uman în aripa vestică, iar în cea estică dispensarul veterinar, condus de soţii Jianu Cornel, medic veterinar, şi Jianu Maria, medic uman.

Din 1962 dispensarul veterinar este desfiinţat, iar în această clădire se înfiinţează casa de naşteri, şi aici au locuit medicii Laszlo Ladislau şi Laszlo Suzana, iar miliţienii nu au mai locuit aici.

Din 1968, când a avut loc noua organizare administrativ-teritorială a ţării şi localitatea Prilipeţ a devenit sat aparţinător comunei Bozovici, dispensarul uman a fost desfiinţat, şi a mai funcţionat doar un punct sanitar, numai cu asistentă şi moaşă; a funcţionat în continuare şi dispensarul veterinar.

Din 1970 punctul sanitar se mută la casa culturală, iar dispensarul veterinar se mută la Prigor.

Din 1971 cladirea este dată CAP-ului Prilipeţ şi devine loc de cazare pentru muncitorii sezonieri veniti la muncă la CAP, şi din nou locuinţă pentru miliţienii de la postul de miliţie Bozovici, această perioada fiind cea mai dezastruasă, pentru că această cladire se ruinează.

În 1987 CAP-ul Prilipeţ amenajează o brutărie proprie care a funcţionat până în 1990.”[12]

Alte orfelinate baptiste

Comunitatea baptistă maghiară din Oradea a înfiinţat un orfelinat în 1923, iar comunitatea baptistă română în 1934. În Lupeni a luat fiinţă orfelinatul creştin baptist în anul 1925, iar biserica baptistă din Alba Iulia a înfiinţat un orfelinat în imobilul bisericii baptiste din Simeria în anul 1938.[13]

Casa Dorca 1996



În Iope, era o ucenică numită Tabita, nume care în tălmăcire se zice Dorca. Ea făcea o mulţime de fapte bune şi milostenii. În vremea aceea, s-a îmbolnăvit şi a murit. După ce au scăldat-o, au pus-o într-o odaie de sus. Fiindcă Lida este aproape de Iope, ucenicii, când au auzit că Petru este acolo, au trimis doi oameni la el să-l roage: „Nu pregeta să vii până la noi.” Petru s-a sculat şi a plecat împreună cu ei. Când a sosit, l-au dus în odaia de sus. Toate văduvele l-au înconjurat plângând şi i-au arătat hainele şi cămăşile pe care le făcea Dorca, pe când era cu ele. Petru a scos pe toată lumea afară, a îngenuncheat şi s-a rugat; apoi, s-a întors spre trup şi a zis: „Tabita, scoală-te!” Ea a deschis ochii şi, când a văzut pe Petru, a stat în capul oaselor. El i-a dat mâna şi a ridicat-o în sus. A chemat îndată pe sfinţi şi pe văduve şi le-a pus-o înainte vie. Minunea aceasta a fost cunoscută în toată cetatea Iope, şi mulţi au crezut în Domnul. (Faptele apostolilor 9:36-42)

După revoluţia din 1989 s-a revendicat dreptul de proprietate asupra clădirii orfelinatului, demersuri ce au fost începute de fraţii pastori Balaci Ioan şi Handa Pavel şi finalizate de fratele pastor Vrăncuţa Ioan.

Dupa îndelungi discuţii referitoare la oportunitatea redeschiderii orfelinatului, pe data de 13.06.1992 a fost convocată o întâlnire cu reprezentanţii tuturor bisericilor din Valea Almăjului până la Iablaniţa, împreună cu fraţii pastori Vrăncuţa Ianas, Pătruţ Pavel şi Vrăncuţa Ioan. La această întâlnire se hotărăşte redeschiderea orfelinatului şi redarea clădirii scopului pentru care a fost construită, creşterea şi educarea copiilor. Fratele Vrăncuţa Ioan propune formarea unui comitet de iniţiativă format din reprezentanţi din fiecare biserică din zonă, numărul copiilor ce vor fi primiţi să fie de 20-25, iar vârstele copiilor să fie cuprinse între 4-14 ani. Se trece la alegerea comitetului executiv: preşedinte este propus şi ales cu unanimitate de voturi fratele Vrăncuţa Ioan, vicepreşedinte este Pătruţ Pavel, secretar este Chera Nistor, casier Drăgilă Alexa, iar administrator este propus fratele Sitaru Zaharia. Ca reprezentanţi ai bisericilor sunt aleşi Vrăncuţa Ianas, pastor la Globul Craiovei, Petruţ Grigore din Prigor, Borchescu Iosif din Borlovenii Vechi, Goga Iosif din Bozovici, Adi Negru din Moceriş, Velcota Ion din Şopotu Nou, Stoinel Nistor din Dalboşeţ, Jurca Ion din Şopotu Vechi, Strain Pavel din Gârbovăţ şi Puican Pavel din Rudăria.

Tot la această adunare generală, fratele Adi Negru prezintă adunării dorinţa unui grup de fraţi din Anglia de a se implica în reamenajarea orfelinatului. S-a hotărât aducerea unui proiectant pentru realiza documentaţia necesară reamenajării clădirii, se mai hotărăşte, de asemenea, formularea unui statut de organizare şi a fost ales numele asociatiei, care se va numi Asociaţia baptistă caritabilă Casa Dorca, asociaţie formată din 21 de biserici. Împreună cu Dumnezeu oamenii pot face lucruri mari, într-un duh de unitate sfântă toate bisericile din Valea Almăjului s-au implicat în această frumoasă lucrare. Au lucrat ca meşteri Petru şi Ica Vrăncuta de la Globul Craiovei, Iota Surulescu şi Strain Pavel din Gârbovăţ, Turculescu Ion din Rudăria şi alături de ei, în fiecare zi ca mână de lucru, fraţii şi surorile din Prilipeţ şi din celelalte biserici din Valea Almăjului. Tâmplăria a fost realizată de domnul Golamba Ilie din Bania. Primul administrator al acestor lucrări a fost fratele Zaharia Sitaru, membru al bisericii din Prilipeţ care s-a pus în slujba acestei lucrări cu întreaga familie din România şi America. A slujit ca administrator 5 ani şi jumătate şi a depus un efort considerabil pentru finalizarea lucrărilor, dar nu a ajuns să se bucure de inaugurarea clădirii, decedând în 2 ianuarie 1996.

Primii fraţi care au sponsorizat renovarea vechii clădiri au fost fraţii Ken, Mark şi Kevin din Anglia, fratele Sergiu Dobre fiind translatorul acestui grup. Fraţii din Anglia au prezentat istoria orfelinatului şi au vorbit despre lucrările de renovare comunităţii din care făceau parte şi au organizat o strângere de fonduri pentru orfelinat. O parte din bani au fost obţinuti în urma unui concurs de biciclete la care au participat şi au făcut donaţii copii din acel oras. A fost adusă din Anglia o fosă septică şi fraţii s-au ocupat, de asemenea, de canalizare, decantoare, instalaţii sanitare şi electrice şi de montarea centralei electrice.

În anul 1994 s-a primit terenul de la râu din partea primăriei Bozovici, ca teren de joacă şi pentru alte activităţi. Începând cu 30.07.1994 se fac lucrări de nivelare şi curăţare a terenului pentru a fi folosit de copii în scop recreativ. În 30.05.1995 se cumpără casa cu gradină de vizavi de orfelinat în perspectiva înfiinţării unui azil de bătrâni. Cu ajutorul lui Dumnezeu şi cu munca fraţilor şi a surorilor lucrările de renovare s-au finalizat, iar în data de 19.10.1996 a avut loc serviciul festiv de deschidere a Casei Dorca, la care au participat fraţi şi surori din Valea Almăjului, precum şi alţi invitaţi.

Primii doi copii veniţi la Casa Dorca au fost Munteanu Paula şi fratele ei Florin, apoi au mai venit încă doi fraţi din Crivina, pentru ca ulterior numărul lor să crească constant. Daca la deschiderea orfelinatului din 1926 copii proveneau din familii baptiste, orfani de unul sau ambii parinţi, începând cu 1996, când s-a deschis Casa Dorca, copiii provin din familii cu probleme sociale şi din orfelinatele de stat, mulţi dintre copiii veniţi la Prilipeţ din alte orfelinate fiind copii refuzaţi de alte orfelinate sau asociaţii din cauza problemelor grave de sănătate fizica sau mentală. Spre marea noastră bucurie şi spre slava lui Dumnezeu aceşti copii au fost recuperaţi datorită dragostei, răbdării şi perseverenţei de care au dat dovadă fraţii şi surorile care i-au îngrijit.

Desigur că obiectivul Casei Dorca nu este doar de a oferi adăpost, hrană şi îmbrăcăminte; educaţia, formarea unui caracter, trasarea unui drum în viaţă sunt obiectivele ei principale. Distinsul predicator S. D.  Gordon a scris: „Instruirea unui copil este cea mai înaltă, cea mai sfântă şi cea mai fascinantă ocupaţie.” Socrate a scris, de asemenea: „Caracterul omului este ca umbra care-l însoţeşte pe om pretutindeni, câteodată merge înapoia lui, altădată merge înaintea lui, uneori este mai lungă, alteori mai scurtă.” Cu caracterul nu ne naştem, caracterul se formează.

Locul fostului orfelinat, renovat şi reconstruit, cu toate cele necesare pentru o bună funcţionare, devine în scurt timp neîncăpător, şi se pune tot mai mult problema unei noi construcţii, astfel că bisericile din asociaţie hotărăsc construirea unei noi clădiri pe terenul din spatele orfelinatului.

După decesul fratelui Sitaru, fratele Drăgilă Alexa a fost noul administrator, şi el a muncit cu tot devotamentul, punând la dispoziţie tractorul, remorca şi toate cele necesare lucrărilor, în acea perioadă orfelinatul neavând nici un mijloc de transport. O familie care s-a implicat cu trup şi suflet în lucrările orfelinatului a fost fratele Ion Dionisie şi sora Maria. Fratele a slujit ca şi casier de la început până în ultima clipă a vieţii, decedând în timp ce era la Reşiţa împreună cu fratele Dănilă pentru a rezolva unele probleme ale orfelinatului. Sora Maria a slujit ca bucătăreasă. Proiectul noii clădiri este realizat de doamna Ioana Mihăiescu, un om deosebit, la jumătate din preţul pieţei. În primăvara anului 2000 se încep lucrările noii clădiri, de execuţia ei ocupându-se fratele Virgil Gheran din Reşiţa, care deţinea o firmă de construcţii. Au urmat ani grei, a fost nevoie de oameni, de bani, de credinţă, de răbdare, de încredere în Dumnezeu în vremuri în care situaţia economică în România era dificilă. Bisericile au făcut eforturi mari pentru întreţinerea copiiilor, găsind în acelaşi timp şi resurse pentru finanţarea noii constructii. În mod deosebit, în acest sens s-a evidenţiat biserica din Lăpuşnicul Mare.

Dumnezeu s-a îngrijit ca la timpul potrivit să trimită oameni care să vadă nevoile lucrării de la Casa Dorca. Fratele pastor Gheorghiţă Nicolae de la Biserica Emanuel din Oradea vizitează Casa Dorca împreună cu fratele Bill Bathman din SUA, iar acesta, impresionat până la lacrimi de istoria zbuciumată a orfelinatului, prezintă proiectul noii clădiri a Casei Dorca unui grup de rugăciune din biserică. Sora Dorothea, impresionată de cele prezentate de fratele Bill, donează toţi banii adunaţi pentru anii bătrâneţii unui fond de investiţii care va dona în mod constant sumele necesare. Fratele Bill Bathman s-a îngrijit ca toti copiii din orfelinat să aibă câte un sponsor, familii din SUA, care oferă un sprijin financiar regulat, lunar. Familia Pincu, o familie de români din America au susţinut financiar şi material taberele şi excursiile organizate de Casa Dorca, iar după decesul fratelui Pincu, soţia lui Elena a continuat această susţinere.

 

Iată sponsorii care au susţinut şi susţin Casa Dorca:

 

Bill Bathman, prin STEVE EUERS, In Touch Mission International;

Matthew Smith, director executiv la Kids Town International;

Bisericile Baptiste române Chicago (V.Popovici);

Bisericile Baptiste române din Los Angeles, Cleveland, Akron, Hollywood, Florida;

Asociatia Surorilor Baptiste din SUA şi Canada;

Asociatia Surorilor Baptiste din Chicago;

Biserica Baptistă Kitcheher, Canada;

Familia Mircea Mihoc, Canada;

Fratele Găvăgină Ieremia, Biserica Baptistă din Adelaide, Autralia;

Biserica Baptistă din Nuremberg, Germania;

Fratele Dobocan Aurel;

Giving Hands, prin fratele Thomas Claus, Germania;

Familia Weger din Austria;

Familia Kirk din SUA, misionari în Austria;

Familia Beuns, Olanda;

Familia Jan, Olanda;

Matthew din Noua Zeelandă;

Neagoe Ovidiu din Suedia;

Ion Cepeu din Suedia;

Ulla Britn din Suedia;

Loe Kopesan din Olanda.

 

Casa Dorca mai primeşte sponsorizări de la biserici sau fraţi din Spania, Franta, etc. Orfelinatul deţine, de asemenea, o gospodărie anexă cu păsări şi porci, iar toamna, când se adună roadele câmpului, multe biserici donează alimente.

 

Fratele Dănilă Popovici a început lucrarea la Casa Dorca în vara anului 1999, odată cu începerea noii construcţii. Fraţii din consiliul de adminstraţie au hotărât că este nevoie de un om de nădejde care să se ocupe doar de construcţie, alături de fratele Gheran. După decesul fratele Lexuta în 2005, fratele Dănilă este ales administrator al Casei Dorca. Când s-a început noua construcţie erau zilnic la lucru 30-40 de oameni alături de maiştri. Fratele Dănilă ne-a mărturisit: „Consider că cea mai mare realizare pentru mine este faptul ca am putut să le spun copiilor despre dragostea lui Dumnezeu, 15 copii mărturisindu-şi credinţa în apa botezului. Am avut de asemenea bucuria să-i conduc pe unii la altar, băieti şi fete care au crescut în orfelinat. Sunt lucruri care mi-au produs bucurie în inimă, sunt copii pe care i-am iubit din toată inima şi nu-i voi uita niciodată, aşa cum sunt sigur că nici ei nu mă vor uita, şi ţinem legătura în continuare cu ei.” Fratele Dănilă Popovici a slujit până în anul 2014, timp de 15 ani, când datorită unor probleme de sănătate a fost nevoit să se retragă. În locul lui, consiliul de administraţie l-a ales ca administrator pe Iovescu Neluţu.

Fratele Vrăncuţa Ioan a slujit ca preşedinte al consiliului de administraţie din 1992 până în 2014, când este ales ca preşedinte Fisteag Daniel. Fratele Vrăncuţa Ioan ne-a mărturisit că de la redeschidere până astazi au trecut prin Casa Dorca aproximativ 100 de copii.

 

Copii care au fost botezaţi:

 

Smitzer Alexandru

Potgornii Artion

Potgornii Lina

Ungureanu Victor

Ungureanu Constantin

Molan Valentin

Curescu Marius

Pantea Laura

Moţ Ana-Maria

Ibiş Vanesa Madona

Târziu Constanin

Pleş Vetuta

Boşoi Bogdan

Ungureanu Loredana

Târziu Cosmina

 

Angajaţii Casei Dorca:

 

Dragomir Mihaela

Chera Nicoleta

Drăgilă Călina

Vladia Marioara

Radomir Florica

Vedrilă Maria

Şuveţ Mariana

Lup Gabi

Ion Maria

Ion Dionisie

Bihoi Iosif

Dragomir Valerica

Marin Niculiţă

Marin Gabriela

Pârvulescu Kami

Popovici Lazăr

Turculescu Ion

Popiţă Adriana

 

Cu siguranţă că pentru toţi fraţii şi surorile care L-au slujit pe Domnul în Casa Dorca, scurta prezentare făcută de noi pare o frântură în comparaţie cu zilele, lunile şi anii petrecuţi alături de copii, doar Domnul cunoaşte momentele dificile, grele, momentele de răscruce, întrebări la care cu greu s-a putut găsi un răspuns… Privind în urmă la cei 20 de ani de activitate, avem satisfacţia că tot efortul depus nu a fost în zadar, vedem copii care astăzi au un rost în viaţă, au familii, au un viitor şi, cel mai minunat lucru, L-au primit pe Domnul Isus în inimile lor. În Casa Dorca este o noăa generaţie de copii, şi credem din toata inima că sămânţa care a fost semănată în generaţia de dinaintea lor şi care a adus rod va fi aceeaşi sămânţă bună pe care slujitorii Domnului o vor semăna şi în inimile acestor copilaşi, spre slava lui Dumnezeu şi spre bucuria noastră.

 

Poetul unei cântari ne îndeamnă la recunoştinţă şi multumire:

 

„Cineva se-ngrijeşte de mine mereu,

Nu-i deloc întâmplarea, e-al meu Dumnezeu.

Zilnic toarnă asupra mea daruri din plin,

Mulţumire-I aduc şi mă-nchin.”

 

Drept răspuns, Împăratul le va zice: „Adevărat vă spun că, ori de câte ori aţi făcut aceste lucruri unuia din aceşti foarte neînsemnaţi fraţi ai Mei, Mie Mi le-aţi făcut.” (Matei 25:40)

 

Noi, realizatorii acestui material, Îi mulţumim lui Dumnezeu pentru că ne-a dat putere, ajutor şi călăuzire ca să putem aduce la lumină aceste fragmente din istoria Orfelinatului Creştin Baptist din Prilipeţ, cât şi a succesorului acestuia, Casa Dorca. Mulţumim de asemenea tuturor fraţilor şi surorilor care ne-au ajutat cu materiale, poze, mărturii, materiale scrise, pentru realizarea acestui frumos fragment de istorie.

Cu recunoştinţă:





[1] Calendarul Îndrumătorului creştin baptist din 1947, p. 146-153.

[2] Istoria Bisericii Baptiste din Prilipeţ.

[3] Statistică aflată în arhiva bisericii baptiste din Bozovici.

[4] Mărturie din partea nepotului lui Miron Novăcescu.

[5] Petru Popovici, Formarea caracterului, Editura Stephanus, Bucureşti, 1996.

[6] Registrul de procese verbale, p. 2 arhiva bisericii. baptiste Bozovici.

[7] Registrul de procese verbale, p. 5 arhiva bisericii. baptiste Bozovici.

[8] Relatare a profesorului Iosif Dăcilă din Dalboşeţ.

[9] Calendarul Îndrumătorului creştin baptist din 1947.

[10] Alexa Popovici, Istoria Baptiștilor din România 1856-1989, ediție revizuită, Editura Făclia, Oradea, 2007.

[11] Calendarul Îndrumătorului creştin baptist din 1947.

[12] Date obţinute de la Gheorghe Novăcescu, vecin al orfelinatului.

[13] Alexa Popovici, Istoria Baptiștilor din România 1856-1989, ediție revizuită, Editura Făclia, Oradea, 2007.