Bătrânul
nostru cărturar Gheorghe Slăv, ne explică despre „Biletul Membral”. În aceea
vreme era foarte important pentru că erau mulți predicatori ambulanți care
intrau în adunări și se dădeau baptiști.
În
America îi spunea prin anii 1915 „Certificat membral..”.[1]
După
statutul din anul 1951 Art. 6, calitatea de membru al Cultului Creștin este
personală și netransmisibilă și poate fi justificată cu: „Dovadă” după
registrul de membri ținut de biserică.
În
statutul nou de azi este numită „Adeverință de membru”[2] și se
folosește doar la plecarea dintr-o biserică în alta. Fratele sau sora care vrea
să plece la o altă biserică din țară sau străinătate, spune: „vă rog să-mi dați
trecerea”.
Sprijinul
în favoarea „Biletului Membral” este din Iuda 1: 4
Iuda 1:4, VDCC Căci s-au strecurat printre voi
unii oameni scriși de mult pentru osânda aceasta, oameni neevlavioși, care
schimbă în desfrânare harul Dumnezeului nostru și tăgăduiesc pe singurul nostru
Stăpân și Domn, Isus Hristos.
Fratele Slăv interpretează: „Nu primiți pe nimenea fără biletul membral, (când
nu-l cunoașteți).
În
Statutul Organizației Bisericești a Baptiștilor din anul 1905 nu se stipulează
prezența biletului membral.
Mai jos redau textul
scris de fratele Gheorghe Slăv în
dulcele nostru grai românesc de acum 118 ani.
„Biletul
membral
(Trebuie știut, numai din partea fraților
bătrâni (botezători) se dă, spre adeverire. Că un frate orișicare e membru, sau
poate și lucrător (în Domnul) II. Cron. 30, 12, 6)
Nu primiți pe nimeni fără de bilet membral,
(când nu-l cunoașteți.) Iuda. 1,4.
Biletul membral, este hârtia scrisă și
subscrisă de frații bătrâni (botezători), care se dă vreunui frate cu bună
rânduială, când ar avea de făcut vreo călătorie mai îndepărtată, spre a fi
primit de membru (ca frate sau ca lucrător), unde personal nu ar fi cunoscut.
De alminteri să ținem bine seama, Biletul
membral, niciodată nu este dat pentru a strânge ceva donații: Misiune, Milă sau
a cerși (a cere cu el), fără numai de a se recunoaște ca membru, (ca frate sau
ca lucrător în Domnul).
Milă, sau ceva ajutor, voim ca numai acei
frați să primească, despre care frații bătrâni (botezători) vor dovedi în acea
hârtie iar alții nu. (Rom. 45,26)
Biletul membral însă, trebuie știut, chiar și
pentru asta se dă, ca mai ușor să se poată observa cei care se furișează (vin
pe ascuns) Gal. 2; 4. Știind totodată, că unii ca aceștia sunt și păstrați spre
pierzare (II Petr. 2.1-3) ca vase ale
mâniei lui Dumnezeu (Rom. 9,22) de care se cuvine a ne păzi (Marc 13,22-23), a
ne curăța (II Tim. 2,21 și să nu-i primim deși scris este că vor intra: Fapt.
20,29).
Când însă pe lângă toate acestea, s-ar
încumeta (îndrăzni) cineva, ca sub
pretextul (formă) de predicator sau lucrător, pentru ceva câștig
trupesc, (Rom. 16, 18. Filip.3, 19. I Tim. 6,5) sau ca pentru a ne slăbi în credința
în Cristos, intrând la noi, pe loc trebuie să încercăm a-l cunoaște. (I. Ioan.
4,1) și să nu fim amăgiți cu sfaturi și învățături de ale lor (II Cor. 11,
13-14); știind totodată și aceea, că unii ca aceștia meștesiugesc chiar și
înșelăciuni (Efes. 4,14), vorbind cuvinte îngâmfate (chiar și asupra
adevăraților slujitori (II Petr. 2, 18-19).
Chiar dintre noi de ar fi care nu și-ar păzi
starea în Domnul (Fap. 20,30), nu se cuvine a ne supune lor (ai asculta) nici
măcar un minut (Gal. 2,5). Știind, că însuși apostolul, pe unii ca aceștia îi
denumește câini (Filip.3,2), de hoți și chiar de frați mincinoși. (II Cor.
11,26).
Să luăm deci aminte la toate acestea, precum
și apostolul arată, pentru a nu ne mai poticni, (II Petru 1,10) pe deplin
înțelegând cuvintele: Deci, voi, iubiților, acestea mai înainte știind,
păziți-vă, ca nu și voi ademeniți fiind cu rătăcirea celor răi să cădeți de la
statornicia voastră. (II Petru 3,17).
Oare când pe lângă toate acestea, cunoscând un
așa păcătos va intra în adunare? Trebuie să știm cele zise de mai sus, și de se
va purta cuviincios nicicând nu va trebui alungat; Ca ascultător trebuie a-l
primi, (Ioan, 6,37) că doar se va reîntoarce (Gal. 6,1. Ioan 8,7. Iuda 22)” [3]
Era
nevoie de el când te mutai dintr-o biserică baptistă în alta. În „Raportul anul
al Adunării Baptiste Române din Akron, Ohio, pe anul Conferențiar 1914 – 1915”
se spune:
„La
a doua Conferință a noastră, adunarea a avut 87 de membri, la care s-au mai
adăugat 40, 24 prin botez, 16 prin certificate membrale..”.[4]
Biletul
membral era și un act de legitimare a faptului că ești membru într-o biserică
baptistă. Iată un anunț din anul 1921:
„Atenție!
Din mai multe adunări ne-au venit plângeri, că o femeie blondă, circa 25—30 ani,
care nu e membră din biserica noastră, umblă pe Ia fraţi şi la familiile creştine,
zicând că e soră şi apoi îi fură în modul cel mai păgânesc.
Totodată
atragem atenţiunea premergătorior de comunităţi, evanghelişti, diaconi,
conducători de filiale şi a tuturor fraţilor, ca să nu primească nici-o
persoană în nume de frate sau soră până când nu se va legitima prin „biletul
membral” primit dela premergătorul comunităţii în care a petrecut ca
membru.
Fiţi
cu pază, cercaţi duhurile, păziţi-vă de lupi, furi răpitori şi de oricine cari
umblă necreştineşte şi fără rânduială!... Redacția”.[5]
„Atragem
atenţia tuturor comunităţilor, filialelor şi credincioşilor bisericii baptiste,
ca să nu primească pe nimenea în nume de membru fară de a fi justificat cu bilet
membral dela bătrâni sau fără de a fi cunoscută persoana aceea ca membru sănătos
şi om de încredere, altcum cauzează daune adunărilor, fraţilor noştri şi familiilor
creştineşti. Indivizii bănuiţi, fie aceia oricine ar fi, trebuie insinuaţi
pentru a-i cerceta. Redacția!”[6]
„Aviz.
Comunitatea Baptistâ Românâ din Paris (Franţa) roagă fraţii premergători din țară
să binevoiască a cere bilet membral dela fiecare frate sau soră care se
întorc în țară din Franţa, prin care să se dovedească că timpul cât a fost în
Franţa, a fost membru în Comunitatea Baptistă românâ sau franceză.
Fraţii
care se reântorc în tarâ si nu vor avea bilet membral, sunt rugaţi a
cere informațiuni la adresa Comunitâții Baptiste Române din : Eglise Chrétienne
Baptiste, 48 Rue de Lille, pour Mr. A. Nètin. PRRIS 7”[7].
[1]
Chreștinul, Anul III, Nr. 10, Cleveland, O, octombrie 1915, P. 155 ( 9 ).
[2] Statutul de organizare și funcționare a Cultului Cretin Baptist - Uniunea Bisericilor Cretine Baptiste din România, Articolul 11 alineat 7. Hotărârea nr. 58/2008 privind recunoaşterea Statutului de organizare şi funcţionare a Cultului Creştin Baptist - Uniunea Bisericilor Creştine Baptiste din România
[3] Lumina
lumii, Anul II, Nr. 3, Arad, Martie 1905, p. 25-26
[4]
Chreștinul, Anul III, Nr. 10, Cleveland, O, octombrie 1915, P. 155 ( 9 ).
[5] Farul
Mântuirei, Anul II, Nr. 6, iunie 1921, P. 48 ( 8 ).
[6] Farul
Mântuirei, Anul III, Nr. 9, septembrie 1922, p. 8.
[7] Farul
Mântuirei, Anul VI, Nr. 15 / 16, București, august 1925, p. 13.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu