vineri, 5 septembrie 2025

Țon Iosif 1934 - 2025 din Gârbovița

 


Fratele Iosif Țon s-a născut în ziua de 30 septembrie 1935 în localitatea Gârbovița, județul Alba. PărințiI săi erau credincioși baptiști și se numeau Ioan și Irina.

În anul 1941 familia sa se mută la Aiud, unde face școala primară și liceul.

La sfârșitul anului 1950 se hotărăște să-L urmeze pe Domnul Isus și este botezat în ziua 27 iulie 1951 de către fratele Toderaș de la Cluj.

Între anii 1951-1955 studiază la Facultatea de Limbă și Literatură Română din Cluj.

Între anii 1955-1957 studiază la Seminarul Teologic Baptist din București.

În ziua de 7 septembrie 1959 se căsătorește cu sora Elisabeta și au o fetiță, Dorotea.

Între anii 1958-1968 lucrează ca profesor de limba și literatura română.

Între anii 1969-1972 studiază la Universitatea din Oxford, Anglia, de aici fratele Iosif Țon devine din ce în ce mai cunoscut și lumea l-a perceput ca pe un om deosebit.

Între anii 1973-1974 a fost profesor la Seminarul Teologic Baptist din București.

Între anii 1974-1977 a fost pastor la Biserica Creștină Baptistă din Ploiești. Impactul cel mai mare de unde a primit o aprobare masivă publică, a fost primăvara anului 1977 la înmormântarea fratelui seminarist Nelu Rusu de la Cluj, care a fost strivit sub dărâmături la cutremurul din 4 martie 1977. Acolo s-au înregistat predicile fratelui Iosif Țon și fratelui Liviu Olah, care apoi s-au multiplicat în toată țara .

Între anii 1977-1981 este pastor la Biserica Baptistă Nr. 2 din Oradea, de aici fratele Iosif Țon țâșnește cu abundență în inima credincioșilor creștini baptiști și a mii de oameni care îl ascultau. A devenit un fenomen în mai multe direcții. Era un om care inspira multă încredere tinerilor care în vremea comunistă erau umiliți, nu aveau șanse egale cum flutura steagul comunist, dar fratele Iosif Țon a fost omul care a dat speranță miilor de tineri. Mi-au spus unii frați care erau interogați de miliție, că o să-i spună lui Țon ce i se întâmplă și fratele a fost lăsat în pace.

În timp ce era păstor la Oradea, avea o zi pe săptămână studiu pentru tineret la Biserica Creștină Baptistă Iris din Cluj, unde era păstor fratele Vasile Vădan. La aceste studii veneau mulți studenți pentru că auzeau ceva nou, iar unii și-au predat viața Domnului.

La serile de evanghelizare unde mergea în țară, venea foarte multă lume să-l asculte și au fost oameni care la prima predică s-au hotărât să-și predea viața Domnului.

Între anii 1973 și 1981 este arestat de mai multe ori, anchetat și mai ales când a fost pastor la Ploiești, dar Domnul l-a trecut cu bine prin toate.

În toată această perioadă a avut și unele neplăceri cu conducrea Cultului și cu uniI frați, dar în general a mers înainte, fiind iubit de popor.

În anul 1981 împreună cu familia, este obligat să părăsească România și se stabilește în Wheaton, IL., S.U.A.

În 1982 devine președintele Societății Misionare Române (Romanian Missionary Society). Traduce cărți de teologie, imprimă și le introduce în România, pe ascuns. De asemenea, predică la Radio Europa Liberă. Aceste predici erau ascultate de mii de oameni de toate confesiunile, pentru că vorbea deosebit din toată inima.

În 1990 se reîntoarce în România.

Pe 1 octombrie 1990 încep cursurile Institutului Biblic din Oradea. În același an se înființează Editura "Cartea Creștină".

În 1996 își susține teza de doctorat la Facultatea Evanghelică din Heverlee, Belgia. Teza de doctorat se intitulează "Suferința, martiraj și răsplătire în cer".

În 1996 demisionează din funcția de pastor al Bisericii "Emanuel" și se dedică cursurilor de viață spirituală în diferite biserici din țară. Aceste cursuri sunt cunoscute sub numele "Umblarea cu Dumnezeu, în unire cu Isus Cristos, sub călăuzirea Duhului Sfânt".

Între anii 1999-2000 e pastor la Biserica Creștină Baptistă Română din Brașov.

Deși pastor pensionar (domiciliat în Portland, Oregon, S.U.A.), face turnee prin Bisericile evanghelice românești din România și diaspora, ținând conferințe, cursuri de viață spirituală.

În anul 2010 - I se retrage ordinarea ca pastor, pentru că face parte din gruparea  „Străjerii”.

În anul 2019 fratele Iosif Țon declară aderența sa la gruparea NAR (New Apostolic Reformation).

A fost un pastor baptist cu mare înțelepciune și o mare priză la public. În timpul comunist a fost un focar, un motor care a adus un aer proaspăt prin personalitatea sa. A fost iubit, deși a mai și supărat pe ici colea, dar a rămas și va rămâne o personalitate de mare valoare pentru poporul baptist, dar nu numai.

Lasă în urmă părere de rău, dar și un bogat bagaj de înaltă cultură prin ce a scris și făcut.

Azi, 05 septembrie 2025, Domul l-a chemat acasă ca să se odihnească după activitatea sa multă, uneori grea, dar a făcut-o cu credincioșie.

Unele din lucrările trimise de fratele Ionel Tuțac, scrise de fratele Iosif Țon:

Alege Viața, 1998

Bucuria negrăită și strălucită: este ea a ta acum ?, 2010

Bunătate: o teologie bazată pe învățătura Domnului nostru Isus Cristos, 2010

Căderea în ritual, 2009

Confruntări, 1999

Credința adevărată, 1988

Fiți oameni !, 2001

Mesaje transmise la Radio BBC și Radio Europa, 2004

Momente profunde: predici la evenimente speciale, 2009

Oameni mari din Vechiul Testament, 2003

Predici ocazionale: sărbători, 2008

Să ne cunoaștem crezul, 1998

Spiritualitate și caracter creștin, 2006

Suferință, martiraj și răsplătire în cer, 2002

Trăind prezentul în lumina viitorului, 2002

Umblarea cu Dumnezeu, în unire cu Domnul Isus Cristos, sub călăuzirea Duhului Sfânt, 2006

Viața de familie, 2006

13. Și am auzit un glas din cer care zicea: „Scrie: Ferice de acum încolo de morții care mor în Domnul!” „Da”, zice Duhul, „ei se vor odihni de ostenelile lor, căci faptele lor îi urmează!”
(Apocalipsa 14:13)

joi, 4 septembrie 2025

Biserica Baptistă Germană din București s-a format și din pătura de sus a societății germane

 


Acești germani baptiști au fost meseriași, mecanici, fabricanți și ingineri. Cel mai important a fost inginerul Karl Friedrich Weigel care a ajuns să fie industriașul de pe locul doi în București, în domeniul feronăriei și construcțiilor metalice. Mai multe despre inginerul Karl Friedrich Weigel vom publica în cartea care va apărea cu ajutorul Domnului anul viitor, despre Biserica Baptistă Germană din București.



Cartea „Feronerie - București 1890-1945” de Arh. Dorothée HASNAȘ, Ist. Ciprian PLĂIAȘU prezintă un mare industriaș baptist. Este vorba de inginerul baptist Karl Friedrich Weigel industriaș în domeniul construcțiilor metalice, care pe data de 1 mai 1864 vine în București ca să se alăture lui Karl Iohan Scharschmidt cu care au format Comunitatea Creștină Baptistă din București. Karl Friedrich Weigel este cel ce a cumpărat proprietatea din strada Popa Rusu nr. 22, pe care a vândut-o după mai mulți ani Bisericii Baptiste Germane, acum funcționează Biserica Creștină Baptistă „Betania” din București.

Ce-și propune cartea?

Cartea oferă o perspectivă structurată asupra importanței feroneriei decorative și asupra contextului istoric care a favorizat dezvoltarea sa. Analizăm detalii arhitecturale specifice, clarificăm stilurile principale și oferim exemple de bune practici pentru întreținerea lor, încurajând o mai bună înțelegere și apreciere a acestui patrimoniu fragil.

Ce scrie despre Karl Friedrich Weigel?

Câteva nume mari se impun în această perioadă în zona de construcții, multe dintre afaceri pășind cu succes și în secolul al XX-lea: Baptiste Gaiser, Friedrich Weigel și I. Haug (feronerie și produse metalice) p. 92.

Legea pentru încurajarea industriei naționale din anul 1887 a dat un impuls dezvoltării industriei, inclusiv a celei metalurgice și celei de construcții de mașini. Astfel, apar mai multe întreprinderi și ateliere, precum: Weigel în 1889. P. 98.

Deși multe lucrări de specialitate îi introduc în aceeași categorie pe Gaiser, Weigel și Haug, anuarele statistice fac o distincție clară: atelierele lui Gaiser prelucrează în special zinc, spre deosebire de celelalte două care sunt turnătorii și ateliere de prelucrare a fierului. De aceea de multe ori produsele lor pot fi complementare și nu concurențiale. P. 101.

În anul 1887 Weigel, pe strada Sfinții Apostoli nr. 276, avea trnătorie de fier. P. 101.

Fabrica Weigel, cunoscută uneori sub ortografia Weighel, a fost fondată în 1867. Inițial, atelierele sale funcționau pe strada Sfinții Apostoli nr. 487, însă în perioada interbelică acestea s-au mutat pe strada Cuțitul de Argint nr. 88, având și un magazin de desfacere și un atelier central, situate pe bulevardul Carol nr. 14. Palatul C.E.C. este unul dintre monumentele simbol ale Capitalei, unde poate fi admirată măiestria meșterilor de la Weigel, care au realizat ușile principale și balconul din fier forjat7 8 9 de aici.

Plăcuțele cu inscripția „F. Weigel. Bucuresci. Strada Sf. Apostol” pot fi întâlnite și astăzi, mai ales pe străduțele liniștite ale orașului, unde se păstrează creațiile lor: obloane tip rulou, porți somptuoase, garduri decorative, balcoane bufante, balustrade și uși metalice cu diferite modele. P. 103.

Cartea: Arh. Dorothée HASNAȘ, Ist. Ciprian PLĂIAȘU, Feronerie. București 1890-1945. Ironwork. Bucharest, , Editura Universitară „Ion Mincu”, 2024, se poate comanda de AICI.





marți, 2 septembrie 2025

Statul și Biserica, Unite sau Separate? de Julius Köbner

 


Baptiștii de la început au luptat pentru separarea bisericii de stat. Un lucru de reținut și azi, că pastorii baptiști nu sunt plătiți de la bugetul de stat, deși se încearcă aruncarea la grămadă a tuturor cultelor. Cultul Creștin Baptist are un vot în Congres, ca păstorii să nu primească subvenție de la stat.

Am găsit această mică broșură: „Staat und Kirche, vereinigt oder getrennt? (Statul și Biserica, Unite sau Separate?) scrisă de Julius Köbner, un intelectual baptist care a lucrat împreună cu pionierul baptiștilor, Johann Gerhard Oncken.






Julius Köbner s-a născut în ziua de 11 iunie 1806 în localitatea Odense, Danemarca, de origine evreu. În ziua de 26 mai 1836 a fost botezat în orașul Hamburg.

Este un om care scrie mult, atât broșuri, precum aceasta prezentată, dar și altele. În 1837 împreună cu Oncken au publicat „Mărturisirea de Credință Baptistă”. Scrie și cărți de cântări. În ziua de 2 februarie 1884  Domnul îl cheamă în veșnicie.

Iată ce spune pe tema separării bisericii de stat:

Răspunsul la întrebarea dacă biserica și statul ar trebui să fie unite sau separate, depinde de modul în care unul răspunde la o altă întrebare - ce este statul și ce este biserica?

Spunem: statul este întruchiparea ordonată a ideii de bunăstare pământească, fizică și spirituală a unui popor.

În schimb, biserica este întruchiparea religiei, adică a stării inimii cu privire la lucrurile cerești, divine.

Astfel, cele două sunt imens diferite. Statul privește doar spre pământ și lucrurile sale, nu spre cer; legile sale se referă la relația reciprocă a oamenilor, unii cu alții, de această parte a mormântului; esența sa fundamentală este politica.

Religia privește doar spre cer și atunci când ia în considerare și influențează comportamentul în viață, spre treburile pământești, o face doar pentru ca ideile de sus să fie realizate, poruncile din cer să fie îndeplinite; nu pentru a urma conceptele umane de moralitate. Credința și moralitatea le sunt date de cer prin scrieri de origine divină.

Mi-ar plăcea ca această broșură să o traducă cineva.