Am găzduit pe acest blog două personalități, doctori
în istorie baptistă: pe Marius Silveșan și George Colcer vezi aici și aici. Acum
vin să prezint un alt iubitor al poporului baptist din România. Este vorba
despre profesorul Marius
Cimpoae, care a avut amabilitatea de a ne acorda un interviu, în
care ne vorbește despre lucrarea de disertație, despre proiecte de viitor, despre
familie și altele.
Dumnezeu să-l ocrotească și să-l sprijine în lucrarea
pe care o face pentru slava Domnului!
Vă felicit cu mult drag pentru lucrarea de
disertație pe care ați susținut-o la Universitatea de Vest din Timișoara
(LUMINI ȘI UMBRE: Viața Cultului
Creştin Baptist din România în perioada comunistă – între colaborare, compromis
și opoziție) și vă apreciez că vă plecați spre poporul baptist întregindu-i
istoria. Apreciez că veți merge și mai departe să o completați și apoi să vadă
lumina tiparului.
Aș
vrea să știu eu și cei ce citesc blogul: „Istorie Baptistă”, cine este Marius Cimpoae?
M.C. Marius
Cimpoae este un nume: nume de copil, nume de soț, nume de tătic, de profesor,
de predicator. Acest nume este lăudat de unii și, în aceeași măsură, este
criticat de alții. Dar nici laudele, nici defăimările nu spun totul despre
mine. Sunt cărășean la origini, timișorean prin adopție, baptist prin
convigere, pasionat de literatură și istorie contemporană. În ceea ce privește
educația și formarea profesională, sunt licențiat în teologie și filologie –
limba și literatura română la Universitatea din București – Facultatea de
Teologie Baptistă; recent am absolvit studii de master în istoria comunismului
la Universitatea de Vest din Timișoara și un program postuniversitar în
domeniul managementului Administrației Publice la Universitatea Babeș-Bolyai
din Cluj-Napoca. După absolvirea studiilor universitare m-am mutat la Timișoara
unde am început să lucrez alături de pastorul Petru Dugulescu la Biserica
Eclesia și la Asociația „Isus Speranța României”. Doar 5 luni am avut ocazia să
mă bucur de modelul de viață al unui om pe care l-am apreciat enorm. Am lucrat
ca educator, consilier și șef de cabinet parlamentar, pastor și profesor. Acum
slujba mea este de profesor titular de limba și literatura română la Școala
Gimnazială Comloșu Mare (o localitate aflată la 60 de km de Timișoara și la
doar câțiva kilometri de granița cu Serbia), iar slujirea mea este de
predicator la Biserica Baptistă Germană Timișoara (prima biserică
neoprotestantă din sud-vestul României).
Unde
v-ați născut și când?
M.C. M-am născut la data de 03 august 1985 în
localitatea Oravița, jud. Caraș –Severin și am crescut la Știnăpari, o
localitate aflată în zona montană a Banatului de sud, pe platoul munţilor
Locvei în zona turistică Cheile Nerei. Viața aspră de la munte m-a format, m-a
călit, pregătindu-mă pentru momentele intense pe care de multe ori viața mi
le-a oferit până acum.
Părinții v-au fost baptiști?
M.C. Părinții mei nu au fost baptiști. Ei
s-au pocăit pe când aveam eu 6 ani în urma unor experiențe dramatice. Mama a
fost prima care s-a hotărât după ce a fost vindecată complet de psoriazis (boală cronică de piele). De la 16 ani și
până când a împlinit 29 de ani, a alergat la toate spitalele și la toți medicii
din țară în speranța că se vor găsi remedii pentru boala ei, dar cu fiecare
unguent sau medicament care îi era administrat, boala se extindea și se agrava.
Până într-o zi, când un bătrân din localitatea noastră, i-a recomandat un medic
la care nu apelase niciodată până atunci. A început să meargă la biserică și să
se roage, iar la o evanghelizare pe stadionul din Reșița, în urma unei
rugăciuni, Medicul Suprem a vindecat-o complet nemaiexistând nici măcar un
singur semn în trupul ei că ar fi fost vreodată bolnavă de psoriazis. În ciuda
minunii pe care Dumnezeu a făcut-o în viața ei, dar și în viața familiei
noastre, inima tatălui meu a rămas împietrită. Pentru că a fost crescut cu
ideea că pocăiții sunt sectanți a început să îi interzică mamei să meargă la
biserică. Însă dragostea pentru Dumnezeu a fost mai mare decât suferința pe
care a îndurat-o de la tatăl meu și a continuat să meargă la biserică. Cu
aproximativ o săptămână înainte de botezul mamei, tata s-a îmbătat foarte tare
și a fost foarte aproape să îl omoare pe unul dintre frații mei mai mici,
punându-i piciorul pe piept. Dumnezeu l-a salvat pe fratele meu, dar a salvat
și inima tatălui meu, așa că în ziua botezului, amândoi părinții mei L-au
mărturisit public pe Domnul în apa botezului. Acesta a fost momentul când
credința în Dumnezeu a devenit menirea vieții noastre.
Ați
avut în copilărie amintiri plăcute sau neplăcute în relațiile dumneavoastră cu
unele persoane baptiste?
M.C. Cantitativ, am mai multe amintiri
plăcute în relațiile cu frații mei baptiști, decât amintiri neplăcute.
Calitativ, înțeleg că oamenii din viața mea, buni sau mai puțini buni, sunt
niște sculptori pe care Dumnezeu i-a folosit în șlefuirea caracterului meu.
Maica Tereza spunea: „Unii oameni apar în viața noastră ca o binecuvântare,
alții ca o lecție”. De fapt, înainte de a-i încadra pe baptiștii din viața mea
în nu-știu-ce categorii, permiteți-mi să spun, că sunt conștient că nici eu nu
sunt un baptist perfect. Dimpotrivă..., dar mă străduiesc să fiu un baptist
foarte bun sau mai bine zis, un creștin foarte bun J.
Când
și cum v-a venit pasiunea de a scrie despre baptiști?
M.C.
Am o pasiune pentru a scrie în general. Mai ales în ultima perioadă simt că
trebuie să scriu. Nu știu cât din ceea ce scriu este folositor pentru cei care
citesc, dar totuși scriu. Scriu pentru că: „Quod scripsi, scripsi = Ce am
scris, rămâne scris”.
Am scris despre baptiști și mai exact despre
istoria recentă a baptiștilor din dorința de a oferi o prezentare obiectivă,
echilibrată, justă a unor aspecte cunoscute sau mai puțin cunoscute din viața
Cultului Baptist din România în încercarea de clarificare și de asumare a
trecutului și nu de justificare sau de condamnare a lui. Scopul acestei lucrări
este acela de a oferi o șansă la reconciliere unei comunități care până la
deconspirarea personalului fostei Securități prin publicarea listelor cu
informatori, colaboratori, au încercat să ascundă sub diverse pretexte și
scuze, mizeria colaboraționismului cu regimul comunist. De asemenea, un alt
scop este acela de a crea o imagine corectă, fără exagerări, asupra
evenimentelor la care generația mea nu a fost martoră, în vederea răscumpărării
memoriei, dar și a istoriei.
În anul 2007 a fost lansată cartea Pigmei și uriași a lui Daniel Mitrofan,
unde a fost publicată o listă scurtă, dar cu nume foarte cunoscute a pastorilor
baptiști colaboratori cu Securitatea, concluzia autorului fiind că în perioada
comunistă între 70-90% dintre pastori au colaborat cu regimul comunist. Din
momentul acela, a continuat să cadă cu „deconspirări” pe toate blogurile
„creștine”. „Deconspirarea” brutală, ostentativă, fără dovezi, fără documente
credibile, a produs foarte multe răni și a distrus multe relații. Dacă până în
2007 imaginea baptiștilor a fost aceea de oponenți ai regimului comunist, de
luptători pentru libertatea religioasă și libertatea de conștiință, după 2007,
percepția generală a fost aceea că baptiștii și, în mod special, pastorii
baptiști, toți au fost colaboratori și agenți ai Securității comuniste. Această
percepția a produs foarte multă deziluzie și frustrare în bisericile baptiste,
încrederea unii în alții a devenit atât de zdruncinată de compromisurile unei
epoci care a lăsat răni adânci.
De fapt, nici imaginea de eroi, nici cea de
colaboratori nu este cea adecvată. Corect este să spunem că unii au suferit și
au fost persecutați pentru credință, în timp ce unii au colaborat cu regimul
comunist. Corect este să spunem că unii au colaborat, dar apoi realizând greșeala
pe care au făcut-o au refuzat să mai colaboreze și au fost și ei persecutați.
Corect este să spunem că pe unii Dumnezeu i-a folosit chiar din poziția de
colaboratori ai Securității pentru a sprijini lucrarea baptistă din țara
noastră. Dar mai important decât diagnosticul este tratamentul. După ce aflăm
adevărul, ce facem cu el? Îl folosim doar pentru a condamna și pentru a-i
arunca în închisoare pe torționari? Sau scopul nostru ar trebui să fie să
scoatem la lumină adevărul având ca țintă și dorință, reconcilierea?!
Am
vrea să ne devoalați puțin din cuprinsul cărții ca să așteptăm cu nerăbdare
apariția ei.
Ca să poată fi mai bine înțeles cuprinsul
lucrării, trebuie să fac o precizare importantă, și anume: este vorba despre o
lucrare susținută într-un mediu academic laic. Prima oară când i-am spus
profesorului meu coordonator că îmi doresc să scriu o lucrare despre baptiști,
tot cuprinsul s-a conturat ca o curiozitate mai degrabă față de un cult creștin
recunoscut din România, dar destul de puțin cunoscut. Aici trebuie neapărat să
vă povestesc o întâmplare chiar din ziua susținerii disertației. La un moment
dat, unul dintre profesorii din comisia de organizare mi-a adresat următoarea
întrebare:
-Domnule Cimpoae, în subcapitolul despre
principiile baptiștilor ați scris despre faptul că baptiștii cred că mântuirea
se obține prin credință, nu prin fapte. Mărturisesc că pentru mine ca ortodox
este dificil ca să înțeleg ce anume înseamnă lucrul acesta. Puteți să ne
explicați? Răspunsul meu a fost: Pentru baptiști, faptele nu sunt o condiție
pentru mântuire, ci o consecință a mântuirii. Noi nu facem fapte bune pentru ca
să fim mântuiți, ci pentru că am fost mântuiți.
Am simțit că răspunsul meu a deschis calea
spre o altă înțelegere a rolului pe care credința îl are în actul mântuirii și
locul pe care îl au faptele bune în viața credinciosului.
Prin urmare, primul capitol este o incursiune
în istoria baptistismului în context internațional: origine, evoluție,
principii. Apoi am scris despre începuturile și evoluția mișcării baptiste din
România. Perioada istorică pe care m-am axat în cercetarea pe care am făcut-o a
fost perioada regimului comunist. Atunci când avem în vedere perioada comunistă
ne referim la perioada cuprinsă între anii 1948-1989, o perioadă de patru zeci
de ani pe care Biserica Baptistă din România i-a traversat într-o anumită
măsură, așa cum odinioară poporul Israel a traversat deșertul în drumul spre
țara Canaan.
Subiectele cele mai importante pe care le-am
abordat în cadrul acestui capitol au fost: eșecul controlului comunist,
represiunea antireligioasă și persecuția baptiștilor, disidența religioasă,
fenomenul colaborării liderilor baptiști cu sistemul comunist și atitudinea
Bisericii Ortodoxe față de Cultul Baptist.
De asemenea, am un capitol important aș spune
eu despre personalități baptiste în perioada comunistă. Zece minibiografii
despre lideri baptiști care au avut o contribuție majoră în ceea ce privește
lupta anticomunistă și evoluția mișcării baptiste din România. Sunt trist că
cea mai mare parte dintre acești „10 MARI BAPTIȘTI” nu sunt apreciați la
adevărata lor valoare și cei mai mulți dintre ei sunt acum văzuți acum ca niște
persoane controversate. Acesta a fost și motivul pentru care am vrut eu să le
aduc un omagiu tuturor pentru contribuția pe care au avut-o în răspândirea
credinței baptiste.
De fapt, lucrarea chiar se încheie cu o
chemare la reconciliere. De la adevăr la reconciliere este drumul ideatic pe
care l-am urmărit ca un fir roșu în această lucrare care îmi doresc în viitorul
apropiat să fie completată și tipărită.
Vă mulțumesc pentru oportunitatea de a vorbi
despre LUMINI ȘI UMBRE. Sper ca în acest demers să fiu de folos tuturor celor
care caută să înțeleagă nu doar istoria, ci mult mai important: rolul lui
Dumnezeu în istorie!