marți, 16 mai 2023

Viziunea pentru slujirea de președinte a fratelui pastor Sorin Bădrăgan

 


Prezint în fața celor ce citesc blogul „Istorie Baptistă”, dar și a celor interesați de candidatul la slujirea de președinte al Uniunii Bisericilor Creștine Baptiste din România, pe pastorul Sorin Bădrăgan, născut în 1978. Este un om dinamic, bun organizator. În anul 2019 a fost ales președinte al Comunității Baptiste de București și a adus îmbunătățiri în  activitatea de slujire: întâlniri cu păstorii, întâlniri de studiu, relaxare, întâlniri a familiilor de păstori pentru părtășie, socializare și cunoaștere, pentru post și rugăciune, a promovat  un spirit de dragoste și unitate între frați. A încurajat bisericile să se viziteze reciproc și alte acțiuni de dinamizare ale unui spirit frățesc practic.

Propunere de viziune pentru slujirea de Președinte al Uniunii Baptiste din România

 

Pastor Sorin Bădrăgan - scurtă prezentare

Am fost botezat în 1993 în Biserica Creștină Baptistă ‘Maranatha, Suceava. Sunt căsătorit cu Cristina Monica și Domnul ne-a binecuvântat cu două fiice: Sara și Bianca.

În perioada 1996-2000 am urmat cursurile Institutului Teologic Baptist București, apoi am obținut Masterul în Teologie la Colegiul Baptist Regents Park, Universitatea din Oxford. În anul 2010 am terminat programul de doctorat în teologie la Facultatea de Teologie Baptistă, Universitatea din București cu teza Eclezia între  dogmă și praxis. O paradigmă contemporană a doctrinei baptiste despre biserică.

În februarie 2003 am început slujirea pastorală în Biserica Creștină Baptistă ‘Providența, București, precum și predarea în cadrul Facultății și apoi al Institutului. În urmă cu 30 de ani, Biserica Providențaa inițiat un proiect major de implicare socială în comunitatea de romi și în zonele cu categorii defavorizate din proximitatea bisericii. În cadrul acestui proiect a fost oferită și echipare pentru mulți slujitori din biserici de romi din întreaga țară.

În perioada 2011-2019 am slujit ca secretar al Comunității Bisericilor Creștine Baptiste București, iar din 2019 până în prezent slujesc ca președinte al acestei Comunități.

 

 

Propunere de viziune pentru Uniunea Baptistă din România:

Revitalizarea mișcării baptiste din România

 

Încă de la începutul mișcării baptiste din zorii secolului al xvii-lea, baptiștii au căutat să fie credincioși Sfintelor Scripturi în ceea ce privește credința și practicile lor. Noi, baptiștii din România, am fost binecuvântați de Domnul cu generații de frați și surori care au rămas aproape de Cuvânt, au depus mărturia Evangheliei și au slujit cu dedicare, deseori în vremuri de restriște. Trebuie ca și noi, în prezent, să rămânem credincioși întru totul Cuvântului Sfânt, să stăruim în rugăciune, să trăim în sfințenie înaintea Domnului și înaintea oamenilor și să fim martori harnici aducând roadele pe care Dumnezeu le așteaptă de la noi.

Provocările cu care ne confruntăm în prezent sunt mai complexe ca niciodată: o scădere a numărului de credincioși în bisericile baptiste din țară, emigrație, schimbări aduse de avansul accelerat al tehnologiei, instabilitate socială, viață duhovnicească diluată etc.

Pentru că Domnul Isus este Cel care Își zidește biserica (‘… voi zidi Biserica Mea…’ Matei 16: 18), în unitate trebuie să cerem Domnului vremuri de înviorare ale vieților noastre de ucenici ai Săi, ale familiilor noastre și ale bisericilor baptiste din țară și din diaspora.

În acest proces trebuie să ne îndeplinim și partea noastră: după cum ne învață apostolul Pavel,  biserica, al cărei Cap este Domnul Isus Însuși, își primește creșterea prin lucrarea Duhului și prin ceea ce dă fiecare încheietură’ (Efes. 4: 16). Venind împreună, căutând unitatea în diversitatea caracteristică vieții baptiste, bisericile se vor încuraja și spijini reciproc, vor depune o mărturie frumoasă înaintea societății și vor răspândi Evanghelia aducând roadă pentru Împărăția lui Dumnezeu. 

 

Revitalizarea mișcării baptiste din România    

                                                                                                 

1. Uniunea în slujire

Uniunea Baptistă își propune să organizeze departamente de slujiri care să dezvolte diverse lucrări la nivel național: cu tinerii, cu surorile, cu familiile tinere, cu copiii; un alt departament ce va fi propus spre înființare este cel de istorie și identitate baptistă pentru ca să recuperăm moștenirea lăsată de înaintașii noștri.

 

2. Mărturie

Fiind una din cele mai mari uniuni baptiste din Europa (a treia), Uniunea Baptistă din România își propune să inițieze și să susțină proiecte de slujire și misiune care să implice și alte familii baptiste naționale.

Uniunea va facilita identificarea proiectelor ce vor fi implementate la nivel regional și național pentru o mărturie publică prin care credincioșii baptiști să fie cunoscuți în societate.

Uniunea își propune ca prezența mărturiei baptiste în mass media (inclusiv în spațiul virtual) să fie mult mai consistentă prin producerea de materiale despre Evanghelie, învățăturile baptiste, istoria și identitatea noastră.  

 

3. Grijă pentru lucrători

În colaborare cu școlile teologice din Cult, Uniunea va organiza conferințe pe teme relevante pentru păstorii și lucrătorii din bisericile baptiste din România și din diaspora. Uniunea va organiza retreaturi (ieșiri) pentru încurajarea păstorilor prin părtășii speciale anuale în Cuvânt, închinare, odihnă. Uniunea va promova programul existent de mentorare a slujitorilor tineri.

 

4. Sprijinirea bisericilor mici

Uniunea Baptistă va propune comunităților teritoriale și bisericilor elabobarea unei strategii naționale pentru susținerea bisericile mici prin implicarea bisericilor mai mari. După ce multe decenii credincioșii din bisericile mici din satele țării au întărit bisericile din orașe pe fondul migrației economice, este vremea ca bisericile mai mari - în mode deosebit cele din mediul urban - să ajute bisericile mici, mai ales din mediul rural.

Uniunea va susține și va încuraja bisericile baptiste din diaspora europeană prin proiecte  care vor fi identificate în urma unor consultări inițiate de UBR.

 

5. Multiplicare

Uniunea Baptistă va propune comunităților regionale și bisericilor elaborarea unei strategii naționale de plantare de biserici - în mod special în județele cu prezență evanghelică redusă, dar și consolidarea în zona cu o prezență baptistă semnificativă; de asemenea, vor fi propuse proiecte de misiune internă și externă.

Uniunea va facilita elaborarea unei strategii de ucenicizare a credincioșilor din bisericile baptiste, precum și elaborarea unui curs de ucenicizare adaptat realităților din țara și bisericilor din România.

Uniunea va încuraja dezvoltarea proiectelor educaționale la toate nivelurile: grădinițe, școli, licee, universități creștine.

 

Bisericile baptiste fiind autonome, este necesară implicarea voluntară în aceste proiecte. Dacă delegații la Congresul Uniunii mă vor încredința să slujesc ca Președinte al Cultului, împreună cu frații puși deoparte de Congres pentru celelalte poziții de slujire din Comitetul Executiv, voi lucra la unitatea familei baptiste din țara noastră, voi invita bisericile și comunitățile regionale ca împreună identificăm călăuzirea Domnului pentru proiecte specifice, concrete pe care să le implementăm.

Cred cu tărie că Domnul nostru ne va da izbândă în a face lucrarea Lui în prezent; în pofida vremurilor grele pe care le trăim, pentru că a Lui este puterea, punându-ne la dispoziția Sa și lucrând cu dedicare, pasiune și entuziasm, bisericile baptiste vor cunoaște o revitalizare spre gloria Numelui Domnului și lărgirea Împărăției Sale.

 

Pastor Sorin Bădrăgan

luni, 15 mai 2023

Baptiștii din România între provocări și oportunități, continuă cu pastorul Romică Iuga

 


Fratele Cătălin Vasile, fondatorul canalului de televiziune Prodocens Media de la București, a luat pulsul societății creștine și sub genericul „Baptiștii din România între provocări și oportunități”, a înregistrat câteva emisiuni cu invitați care au răspuns chemării domniei sale.

Astăzi tema este discutată cu fratele păstor Romică Iuga de la Arad, despre care am scris AICI și AICI.

Comunitățile creștine și în general cea baptistă, trec prin greutăți și încercări, iar interlocutorul a identificat și a venit cu soluții concrete pentru depășirea neajunsurilor.

Toate provocările și oportunitățile sunt puse de Dumnezeu, ca noi să alegem să facem ce suntem datori pe ogorul Evangheliei și credința adevărată să înainteze.

Vizionare plăcută!




Baptiștii din România între provocări și oportunități, de Marius Birgean

 


 


De la Prodocens Media cu Cătălin Vasile, vă prezint emisiunea: „Baptiștii din România între provocări și oportunități, cu invitatul Marius Birgean este o emisiune interesantă. Pe fratele Marius Birgean l-am prezentat AICI și un mesaj AICI.

Fratele Marius Birgean este un tânăr păstor cu o viziune clară, un om energic, care aleargă cu folos.

Oportunități și provocări au fost și vor fi, dar contextul diferă de la an la an, de la generație la generație și așa mai departe, dar ele trebuie acum folosite.

 Vizionare plăcută!



joi, 11 mai 2023

Nu cred în zaruri făcute, ci cred în Dumnezeu, în puterea Lui, și-n rugăciunea fierbinte a poporului credincios

 


Iubiți frați credincioși baptiști români din țară și străinătate, vă rog să distribuiți acest material, ca toți frații să știe că în zilele de vineri și sâmbătă 26, 27 mai 2023, la Biserica Creștină Baptistă „Emanuel” Oradea, va avea loc Congresul Cultului Creștin Baptist din România. Este un eveniment important în viața poporului baptist, deoarece se aleg mai marii noștri, care vor veghea la buna desfășurare a lucrării Domnului, făcută de acest popor credincios.

Am auzit vorbind tânăr păstor că nu are rost să meargă la Congres deoarece: „zarurile sunt făcute.”

Eu nu cred în zaruri făcute, ci cred în Dumnezeu care ridică și coboară cum vrea El. Dumnezeu este Suveran și face ce vrea și cum vrea El.

Nu cred că poate manipula cineva pe Dumnezeu, dar poate credinciosul să strige către Dumnezeu ca în acest Congres să se facă voia Lui.

Noi avem tendința să manipulăm, să tragem sfori, dar ne putem ruga fierbinte ca aceste sfori să se rupă.

Avem tendința să credem că noi știm ce este bine și ce ar trebui să se întâmple, dar tot poporul baptist trebuie să se roage Domnului ca frații care administrează lucrările să ia decizii după îndemnul Duhului Sfânt al lui Dumnezeu.

Poporul baptist a adus credința biblică în România și din 1856 baptiștii au predicat Evanghelia. Doresc ca și în continuare acest popor să nu aibă alt scop decât a înălța Numele Domnului și a predica Evanghelia la timp și ne la timp.

De aceea frate credincios baptist, pune-ți un timp de rugăciune și roagă-te Domnului pentru lucrările Congresului care se țin la Oradea.

Mai jos redau cele două echipe și numele fraților care candidează și la ce slujire din Comitetul Executiv candidează.

Președinte                            Mihai Micula        și  Sorin Bădrăgan

Secretar general                  Teofil Mihoc          și  Romică Iuga

Vicepreședinte

pentru educație                   Paul Negruț          și  Marius Birgean

Vicepreședinte pentru

slujire pastorală                    Cornel Peleașe     și Mircea Urs

Vicepreședinte pentru  

misiune                                   Ioan Cocîrțeu      și  Otniel Bunaciu

Secretar general adjunct     Gelu Dumitrașcu  și Florin Iosub

Aceste nume de mai sus le pun sub oblăduirea lui Dumnezeu, El să ne ajute să votăm luminați de Duhul Sfânt.

14. Dumnezeul oștirilor, întoarce-Te iarăși! Privește din cer și vezi! Cercetează via aceasta!
15. Ocrotește ce a sădit dreapta Ta și pe fiul pe care Ți l-ai ales!…

(Psalmii 80:14-15, VDCC)

  

Pastorul Marius Birgean vorbește despre „Conștiință” la RVE Timișoara

 


Radio Vocea Evangheliei l-a invitat în ziua de 3 mai 2023 să vorbească despre „Conștiință” pe fratele păstor Marius Birgean, Doctor în Filozofie (Ph.D.) în Teologie Istorică la Seminarul Baptist Central din Minnesota, profesor la Institutului Biblic Baptist Timișoara, un om al lui Dumnezeu și călăuzit de El.

A fost invitat la o discuție cu Sandi Costoi si Raul Damean despre conștiința creștinului și realitatea răului din societate și din inima omului. Cei trei vorbesc despre atrocitățile făcute în timpul celui de-al doilea Război Mondial, dar și de puterea răului asupra omului. S-a vorbit despre efectele răului, teme importante, de actualitate. Concluzia a fost că răul distruge.

Merită ascultat și doresc ca Dumnezeu să binecuvânteze pe fratele păstor, pe cei doi redactori, Radioul creștin, care este de bună calitate.

Vă doresc vizionare plăcută!


https://www.facebook.com/rve.timisoara/videos/1595861040899435/ https://www.facebook.com/rve.timisoara/videos/1595861040899435/

miercuri, 10 mai 2023

40 de ani de prezență baptistă la Viena „Biserica Creștină Baptistă Română”

 


Am urmărit în aceste zile, marți și miercuri, 9 și 10 mai 2023, frumosul și bine organizat program care marca împlinirea a 40 de ani de prezență baptistă la Viena. Acest eveniment a fost serbat în ziua de 07 mai 2023.

Biserica Creștină Baptistă Română „Betel” din Viena a făcut în această zi o serbare de mulțumire lui Dumnezeu, pentru purtarea de  grijă a micii comunități baptiste române, dar pe care dea lungul celor 40 de ani a întărit-o, a crescut-o și azi este o bună unealtă în mâna Domnului de a predica Evanghelia în limba română pentru românii dornici să o asculte.

La programul de dimineață au participat mulți invitați din țara de origine, din alte țări, dar și din capitala țării, Viena.

Mesajul principal de dimineață a fost al fratelui vicepreședinte al Alianței Mondiale Baptiste Otniel Bunaciu, care a vorbit câteva minute în germană, apoi în română, mesaj din partea Domnului.

Pe lângă alți invitați au luat cuvântul și viceprimarul din sectorul unde se află biserica, o doamnă româncă care a avut un bun mesaj.

Alt invitat a fost ambasadorul României la Viena, care a avut un mesaj de admirație pentru baptiști. A menționat că biserica se înființa pe când el a ajuns în Occident și a luptat de la Radio Europa Liberă alături de baptiști pentru libertatea din țară.

Au cântat spre slava Domnului grupul de închinare împreună cu toată biserica, corul mare al bisericii, corul de copii și un grup de tineri.

Mulțumesc Domnului pentru această biserică și o felicit cu respect pentru frumosul program.

Vă invit să vizionați programul bisericii și vă veți bucura și lăuda pe Dumnezeu.

https://www.facebook.com/bethelwien/videos/1275037816448098/

https://www.bethelwien.at/live/?fbclid=IwAR0Fmw7426U7QdVXOcbJ5xUUOMp97ziq2KxaMUxdFxHybEupBuAnkItlqUI













marți, 9 mai 2023

Rostul unui tânăr, de Macavei Slev, articol din 1930

 


Căutând să fac biografia fratelui Macavei Slev, am găsit mai multe articole semnate în revistele noastre baptiste din jurul anului 1930, „Farul Mântuirii” și „Glasul Tineretului Baptist”, care mi-au atras atenția. Un articol: „Ia crucea și urmează-mi Mie!”  din anul anul 1926, l-am publicat „AICI”. Am găsit apoi mai multe articole sub aceeași temă. Deși are aproape 100 de ani, mai nimic nu se schimbă în relațiile dintre tineri și cei în vârstă. Atunci erau relații tensionate între cele două categorii descrise foarte clar: „unul este cu mâna pe ciomag și celălalt cu mâna pe topor”.

Citindu-le, vei constata că omul rămâne om cu aceleași calități, metehne, zbateri, neîmpliniri, capricii, poate puțin sociabil în relațiile dintre vârste etc. Sfaturile de acum 100 de ani sunt valabile și sunt aceleași soluții prin care divergențele de vârstă pot deveni convergente și se poate construi împreună.  

Vă doresc o lectură plăcută și folositoare.

Rostul unui tânăr

Rostul unui tânăr pentru sine însuși

Rostul unui tânăr pentru familia sa

Făcând abstracție de multele chestiuni, care implică o necesitate de a fi discutate pentru că așa decurge din împrejurările actuale ale vieții, am putut să observăm că în majoritatea cazurilor, opera de discuție a oamenilor mai maturi, a bătrânilor vreau să zic, sau poate chiar și a tinerilor care își înțeleg rostul vieții lor, este problema ,,tineretului”, care joacă un dublu rol, prin faptul că, ea se mărginește nu numai la rapoartele interioare ale unui tânăr, nu numai la legăturile care îl privesc pe sine însuși în chestiune, ci și la rapoartele exterioare, la legăturile pe care el le are cu familia și viața socială.

Problema pare a fi cam celebră, pare a fi prea grea pentru ai putea motiva necesitățile, pentru a-i putea da o explicație din care să iasă clar, tot ceea ce ar interesa viața unui tânăr. De ce? Pentru faptul, că ea nu se poate reprezenta numai pe un simplu teren. Are mai multe laturi, care toate își cer locul și explicația lor, toate s-ar putea arăta nu numai pe o pagină, două, ci pe mai multe, poate chiar volume întregi. Ei bine, și de ce această chestiune se discută așa de mult de către bătrâni și de ce este așa de importantă. Și-ar putea pune mulți această întrebare? Pentru că constituie un pericol prin progresul pe care și l-a luat, pentru că prin pasul ce-l face se întrezărește un viitor, care nu pare a fi de  aur. Ei, bătrânii, cunosc mai bine, prevestesc de multe ori și aproape totdeauna prevestirile lor se concretizează prin fapte. Și nu mă îndoiesc câtuși de puțin, că dacă ne-am putea pune și noi această întrebare, nu am putea să-i dăm răspunsul pe care-l necesită. Și de ce încă? Pentru că ce mai mare parte din aceste ființe nu-și dau seama ori poate nu vor să-și dea, de rostul lor pentru ei, pentru familie și pentru societate. Masca nefericirii este legată de capul lor. Conștiința tulbure nu poate reacționa, pentru că ,,așa e lumea”. Mulți se motivează cu acest precept. Vreau să dau o explicație cât de mică, ori să arăt mai bine zis cam în ce ar putea să constituie rostul unui tânăr creștin în locul aceluia pe care îl au mulți alții. Însă, înainte de a trece la încercare, țin să amintesc, că nu mă gândesc deloc să exceptez, și eu sunt supus greșelilor ca și ceilalți semeni ai mei, dar mă scuz cu maxima Bibliei: ,,Omul este supus greșelii”. ,,Nimeni nu este desăvârșit”. Dar îmi simt de datorie să evit acele evenimente ale căror consecințe le-aș putea simți mai târziu. Căci nimeni nu trebuie să scape din vedere că nu este ,,lucru fără plată”, nu este nimic fără urmare. Nu este cauză fără efect. Și iarăși vreau să mai amintesc că nu discut cazul în mod individual. Cazul este generalizat și stăruința-mi este de a aduce un aport de îndreptare, pe cât posibil, în viața care păsuiește pe mulți dintre noi.

Rostul unui tânăr pentru sine însuși, începând cu adolescența, este de a avea un ideal sănătos. De a urmări un viitor, care i-ar putea da roade bune. În acest timp al începutului adolescenței, când ochii lui încă nu sunt pe deplin deschiși, începe desfășurarea acțiunii și rostul îi este: de a se cultiva, educa, prin citirea diferitelor cărți bune, cu caracter instructiv și moral, prin scriere, prin rezolvarea diferitelor probleme, prin asistarea la orice conferință (vorbire, predică), ținută de către oameni în vârstă și dotați cu darul de a educa masa poporului. Ceea ce prezintă însă o importanță considerabilă este de a-și îngriji de dezvoltarea corpului. Robustitatea lui să aibă o înfățișare cât mai necriticabilă, căci proverbul latinesc spune: ,,Mens sana in corpore sana est”. Mintea sănătoasă se găsește în corp sănătos. Să ia la cunoștință însă iubitul meu tânăr, că aceasta nu se câștigă prin săriturile pe care le face la dansuri, înghițind praful și murdăria care se ridică în ropotul picioarelor, în sălile obscure și nesănătoase unde se țin aceste dansuri. Nici prin cercetarea locurilor dosălnice, nici prin înghițire de alcool alături de bătrâni, care te discută pe tine. Ei mai pot face acest lux, căci și dacă beau un kilogram de alcool, se culcă și dorm în cârciumă sau la marginea drumului și plămânul și organismul lor întreg nu este tocmai fript. El este tăbăcit de acum, este obișnuit ca și calul țiganului cu foamea și în același timp nici prea rușinos nu e, căci de, e bătrân și ce să-i faci?

Cu totul altfel e pentru tine, tinere! Organismul tău plăpând se va distruge când vei începe să faci acest exercițiu și pe lângă aceasta, pentru că ,,este supus greșelii”. ,,Nimeni nu este desăvârșit”. Dar îmi simt de datorie să evit acele evenimente ale căror consecințe le-aș putea simți mai târziu. Căci nimeni nu trebuie să scape din vedere ,,că nu este lucru fără plată, nu este nimic fără urmare”. Nu este cauză fără efect. Și iarăși vreau să mai amintesc că nu discut cazul în mod individual. Cazul este generalizat și stăruința mea este de a aduce un aport de îndreptare, pe cât posibil în viața care păsuiește pe mulți dintre noi.

Pentru tine va fi rușinos să dormi cu capul pe marginea drumurilor. Pentru tine va fi o scădere în prestigiul tău moral și lumea te va arăta cu degetul.

În altă ordine de idei, rostul este de a-și îngriji de suflet mai mult ca de corp. Să-l ferească de orice pată, fiindcă pata din tinerețe lasă urme și pentru bătrânețe. Ea constituie o rană de care anevoie se poate vindeca. De multe ori e o fatalitate. Veșnic aduce mustrări de conștiință, ducând de cele mai multe ori la fapte de distrugere a vieții prin sine însuși, după cum prea adesea ori ni se dă ocazia să le vedem petrecându-se în faptul zilei. În concluzie: datoria unui tânăr este de a se feri de orice lucru vătămător, murdar, moral. De a urmări fericirea lui.

Nu trebuie să uite părinții, că aceasta e o sarcină care le impune lor interesele, nu numai pentru că așa cere morala, ori prestigiul familiei, dar în virtutea legii sunt obligați să hrănească, să se îngrijească de dezvoltarea lor, până la majorat, vârsta de 21 ani. Lucru foarte explicabil, din moment ce mintea tinerei ființe nu este pe deplin capabilă, coaptă cum se mai zice în popor. Temperamentul lui sangvinic este foarte influențabil, sub presiunea mediului în care trăiește. După cum suflă vântul așa se întoarce și el. Totul depinde în acest decurs de autoritatea pe care o comportă părinții asupra fiului și dacă până aici ei au știut să mânuiască bine frânele, mai mult ca sigur ca și de aici încolo vor avea aceiași posibilitate. Acesta ar fi rostul unui tânăr pentru sine însuși și dacă va îngriji ca să ducă la îndeplinire toate aceste condiții, nu va încape nicio îndoială, că nu va avea o viață curată, liniștită, plină de fericire, încoronată cu izbânda pentru viitorul care-l așteaptă. Toate acestea vor demonstra pentru el într-adevăr o viață de adevărat tânăr, iar pentru părinți vor forma corolarul mulțumirii sufletești, că ei au un fiu care i-a înțeles și-i înțelege. Ascultă cu iubire și dragoste sfaturile lor. Nu trebuie scăpat din vedere, că nu e târziu nici după ce ai scăpat de sub tutela părintească, de aici mai ușor poți ca să ajungi la urmări catastrofale. Totul atârnă de voința ta, tinere.

Rostul unui tânăr pentru familia sa. Este un capitol despre care s-ar putea vorbi cel mai mult și totuși mă refer cel mai puțin, deoarece cred că sunt alții care ar trebui să-și simtă de datorie tratarea lui, ca fiind mai experimentați, mai bine întemeiați în materie de această natură. Totuși dintr-un interes pe care îl am pentru familie și pentru viața socială, îmi iau angajamentul de-a vorbi măcar în miniatură și despre acest pasaj. Rostul unui tânăr pentru familie este în primul rând de a da ascultare sfaturilor părintești. În al doilea rând este de a contribui la opera de dezvoltare și consolidare prin plusul lor de muncă. A tinde să facă viața familiei, a membrilor ei pe cât posibil mai fericită, atât prin străduințele lor fizice, cât și prin manifestarea sentimentelor de dragoste față de ea. Prin purtările bune față de părinți, care vor avea repercusiuni nu numai asupra celor din interiorul familiei, ci și asupra celor din afară.

Nu este de ajuns ca un tânăr să muncească alături de părinții săi, căci dacă vor lipsi cele de mai sus, toată munca lui se va reduce la un ,,nimic” grosso- modo vorbind. Deși sunt tânăr, totuși am avut prilejul ca să văd tineri muncind alături de părinții lor, străduindu-se la satisfacerea nevoilor familiale, iar în alte privințe nu se înțeleg cu părinții nici în clin nici în mânecă. Îți este o groază să petreci un ceas, două în familia lor, scandal și iar scandal. Tatăl cu mâna pe ciomag, la drept vorbind i se dă calea, iar fiul cu mâna pe topor, fapt care-i este interzis în virtutea legilor moralei. Tinere, calmează ideile tale sălbatice! Rostul tău nu este să te răzvrătești contra părinților, faci prin aceasta o crimă și înaintea lui Dumnezeu și înaintea oamenilor. Blestemul lor este mai greu ca piatra și el te va urmări și în mormânt. Fă-ți, deci, datoria față de ei în mod conștiincios, primește sfaturile lor, căci ele sunt pentru tine mărgăritare. Iar voi părinților dregeți lucrările atât timp cât vă este cu putință, prin aceasta veți evita orice rău care v-ar putea ataca mai târziu din partea fiilor voștri, care la rândul lor și ei își vor da seama, dar va fi prea târziu.






sâmbătă, 6 mai 2023

Preotul Romano-Catolic Eduard Patrașcu, un cărturar iscusit și dinamic

 


Public acest material cu ocazia apariției unei cărți eveniment, folositoare pentru teologi, oameni iubitori ai Bibliei, care se numește: „Evangheliar”. Nu este o carte dogmatică Romano-Catolică, ci este o carte care se referă la cele patru Sfinte Evanghelii. Din „Nota” scrisă de domnul preot Eduard Patrașcu și prin câteva poze, veți vedea că este ceva mai mult, care ajută la a înțelege cât de complicată este o traducere, cum scrie în original și cum iese de sub pana traducătorului, textul Bibliei.

Îi spun cărturar iscusit pentru că împreună cu colegul dumnealui, preot Alois Bulai, au scos de sub tipar în anul 2013 o Biblie tradusă de domniile lor, care a fost apreciată de reprezentanții bisericilor: Ortodoxă, Luterană, Penticostală, Baptistă și din lumea Academică. Aceste aprecieri s-au făcut în cadrul unei Sesiuni de comunicări pe care îl poți vedea AICI.

Acest om nu obosește. Aleargă acolo unde este nevoie, răspunde rapid la mesaj și nu lasă pe nimeni să aștepte la nesfârșit.

Felicitări domnule preot și Bunul Dumnezeu să vă dea putere să faceți și mai deslușită puterea Cuvântului Său!

Nota scrisă de domnul preot Eduard Patrașcu.

NOTĂ



Evangheliarul de față conține în formă interliniar-sinoptică textele celor patru Evanghelii, după cum urmează: pe pagina din stânga este textul grec, cel în care, cel mai probabil, au fost compuse de către autori și redat aici după The Greek New Testament, ediția a patra revizuită, Stuttgart 2001, iar sub fiecare cuvânt grec, o variantă literală (atât cât s-a putut, ținând cont de topica greacă și cea românească) în limba română; pe pagina din dreapta, în caseta din partea superioară, este textul evanghelic în limba română conform traducerii făcute de pr. Alois Bulai și pr. Eduard Patrașcu din ediția Departamentului de Cercetare Biblică al Diecezei de Iași 2020; iar în caseta de jos, versiunea latină a Nova Vulgata 1979.

Scopul acestei maniere de prezentare este acela de a putea avea mai ușor acces la profunzimea și frumusețea textelor pe care cei patru evangheliști le-au lăsat posterității drept mărturie de credință. Această mărturie, fiind transmisă într-o limbă diferită de cea pe care o vorbim și prin intermediul căreia gândim (deci înțelegem) noi, are o forță de expresivitate mai greu de redat în totalitate în traducere. De aceea, deja în sec. III d.C., Origene a remarcat nevoia de a pune „pe aceeași pagină” mai multe traduceri ale textelor biblice în așa fel încât cititorul să poată privi simultan (sinoptic) același text tradus de mai mulți traducători și astfel, acumulând nuanțele fiecărei traduceri, să se poată apropia mai mult de ideea pe care a vrut să o transmită autorul textului respectiv.



Aceasta este și ideea evangheliarului de față. Și este și motivul care a dus la întocmirea variantei în limba română care însoțește cuvânt cu cuvânt textul grec: această variantă literală în limba română este asumată de subsemnatul și nu se vrea să fie nicidecum o alternativă la traducerea literară deja prezentă în ediția în limba română mai sus citată, ediție care rămâne de referință și de neînlocuit cu cea prezentă. Varianta literală (destul de dură de altfel pe alocuri) este doar pentru a încerca să fie ajuns mai îndeaproape sensul pe care-l sugerează termenul ales de autorul evangheliei respective. 

Însă această versiune „brută” (întrucât „interliniaritatea” cere ca ea să fie cât mai literală) se poate înțelege că nu putea să urmeze „cuvânt cu cuvânt” versiunea literară menționată și, din păcate, nu permite nici respectarea normelor dactilografice. A fost nevoie uneori introducera unui cuvânt între paranteze pătrate pentru a preciza sensul; de asemenea, deși timpul verbal al unor verbe era, de exemplu, prezent, ținând cont de ideea temporală vehiculată de context, s-a folosit totuși timpul verbal al acesteia din urmă. Există apoi termenii sinonimi: și în aceste cazuri s-a încercat folosirea coerentă a diferiților termeni românești pentru a sugera diferența de nuanță. și De asemenea, propozițiile nominale din limba greacă au fost redade aproape de fiecare dată ca  propoziție completă. Mai greu s-a dovedit a fi situația verbului întoțit de substantivul masculin în cazurile dativ și acuzativ, sperând totuși în bunăvoința cititorului de a înțelege bine aceste situații.

Un ultim lucru „dictat” de această interliniaritate: este vorba de acele versete despre a căror prezență sau nu în textul originar este discutată între exegeți. Aceste versete nu fac parte nici din textul românesc ce-l însoțește pe cel grecesc, iar în acest evangheliar, nici în cel literar (din dreapta paginii).

Deși poate părea un joc de cuvinte paronimice, confruntarea dintre varianta literală și cea literară se dovedește a fi de real folos în înțelegerea mai adâncă sau măcar în intuirea încărcăturii semantice a textului evanghelic. Iar dacă se mai confruntă și cu versiunea latină (având o privire sinoptică), atunci înțelegerea ar trebui să fie și mai aducătoare de bucurie.

Se dorește ca prezenta „variantă” a Evangheliarului să slujească tuturor celor care caută cu sinceritate și cu deschidere onestă să guste frumusetea mesajului evanghelic șansa de a putea experimenta profunzimea textului și, făcând această experiență, să se poată îmbogăți nu doar din punct de vedere cultural, cât mai ales din cel al credinței, deci al percepției prezenței lui Dumnezeu.

 

Iași, 25 aprilie 2023, în sărbătoarea sf. Marcu, evanghelist.

Pr. Eduard Patrașcu



 

vineri, 5 mai 2023

Cuzman Constantin 1912-1998 din Bara

 


Fratele Constantin Cuzman s-a născut la 28 martie 1912 în localitatea Bara, Regiunea Lugoj, fiind fiul lui Nicolae și Ana. Rămâne orfan la vârsta de 5 ani.

Face șase clase primare în localitatea natală.

Primește botezul nou-testamentar administrat de fratele lucrător Crețu Nicolae, la 8 septembrie 1931 și este ordinat ca păstor, fiind în lucrarea Domnului timp de peste 60 de ani. Comisia de ordinare a fost compusă din următorii frați lucrători: Crețu Nicolae, Tomescu N. (am găsit poza fratelui Tomescu Victor 1907) și Ișfănescu V.

În ziua de 9 iulie 1933 se căsătorește cu Sofia, născută Neghiș și Domnul le dă patru copii: Moise, născut în localitatea Bara în ziua de 13 iunie 1934, Elena, născută în localitatea Bara în ziua de 18 iulie 1937, Maria, născută în localitatea Bara în ziua de 1 august 1939 și Ioan, născut în localitatea Bara în ziua de 2 august 1946.

A lucrat și ca îngrijitor la Școala Elementară din Bara, având și 7 iugăre de pământ, se pare că mai deținea 6 stânjeni de pădure.

Neavând parte de pregătire la o școală teologică, el s-a instruit ca autodidact. A studiat Cuvântul lui Dumnezeu cu multă râvnă și l-a vestit ,,la timp și ne la timp”. După pensionare, ca angajat de stat, din 1968,  mutându-se în Timișoara în anul următor, a fost până în ultimele luni ale vieții, același om disponibil pentru lucrarea Domnului, răspândind Evanghelia și vizitând zeci și zeci de biserici în Banat, Bihor, Maramureș, etc.

Cel ce păstorise biserici din actualele comunități Arad și Timișoara, a cercetat adeseori grupurile mai puțin numeroase de credincioși din orașele și, mai ales, satele țării. A fost omul care ,,a slujit celor din vremea lui, după planul lui Dumnezeu” (Fp. 13,36a), chiar dacă istoria a consemnat vremuri potrivnice: dictatura antonesciană și cea comunistă. Numeroase lucrări ,,clandestine” din vremea opresiunii vor rămâne cunoscute și răsplătite de Dumnezeu. S-a rugat mult pentru lucrare și pentru lucrătorii din biserici, de la radio, din mass-media creștină etc.

A trecut la cele veșnice vineri, 5 iunie 1998, iar serviciul de înmormântare a avut loc duminică, 7 iunie 1998, fiind organizat de Biserica Creștină Baptistă ,,Betel” - Timișoara. Au participat frații păstori Petru Dugulescu, Daniel Cocar și Samuel Țuțac, care au vestit Cuvântul vieții și al speranței. Un grup de cântăreți de fanfară au slăvit pe Domnul cu această ocazie.

A plecat la Domnul fratele Constantin Cuzman, un vechi lucrător al Evangheliei Împărăției lui Dumnezeu, om care a iubit Cuvântul, a studiat Cuvântul, a trăit Cuvântul și a vestit Cuvântul lui Dumnezeu. Privind în retrovizorul unei vieți cu adevărat dedicate Domnului, avem imaginea celui pentru care ,,a trăi este Cristos și a muri este un câștig”.

 

A plecat acasă un veteran al lucrării, un om de reper prin modestia și consacrarea în slujba lui Dumnezeu. Pentru asemenea caractere creștine și pilde de slujire, toată gloria să-I fie adusă lui Dumnezeu!

Doamne, scoate noi lucrători la secerișul Tău!

Surse:

 Ioan Cuzman, pastor, fiul

Arhive

Farul Creștin